|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Lui Isus nu-i este teamă să se apropie de păcătos, chiar și cel mai îndârjit
Apare marți, 4 iunie 2024, noua carte a părintelui iezuit nord-american James Martin cu titlul "Lazăr, vino afară!" (Libreria Editrice Vaticana) cu prefața Papei Francisc. "În aceste pagini - scrie pontiful - se observă un adevăr al creștinismului mereu actual și rodnic... Isus nu numai că a vorbit despre viață veșnică, a dăruit-o."
Trebuie să fim foarte recunoscători părintelui James Martin, ale cărui alte scrieri le cunosc și le apreciez, pentru această nouă carte dedicată celei pe care el o definește "cea mai mare minune a lui Isus": evenimentul învierii lui Lazăr. Motivele pentru care trebuie să-i fim recunoscători sunt diferite, strâns legate de modul în care a scris acest text minunat, pasionant și niciodată garantat.
Înainte de toate, părintele James lasă textul biblic să vorbească: îl examinează cu privirea și studiul diferiților autori care au analizat în profunzime această pagină biblică, percepându-i diferitele aspecte, diferitele sublinieri, diferitele interpretări. Însă acest studiu este mereu "iubitor", niciodată dezlipit și nici științific în mod rece: este privirea celui care este îndrăgostit de ceea ce este cuvântul lui Dumnezeu, relatarea gesturilor Fiului lui Dumnezeu, Isus. A citi toate argumentările și disputele studioșilor Bibliei pe care le prezintă părintele Martin m-a interogat dacă reușim să ne apropiem de Scriptură cu "foamea" celui care știe că acel cuvânt este cu adevărat și efectiv cuvânt al lui Dumnezeu.
Faptul că Dumnezeu "vorbește" ar trebui să ne facă să tresăltăm pe scaun în fiecare zi. Pentru că într-adevăr Biblia este hrana de care avem nevoie pentru a înfrunta viața noastră, reprezintă "scrisoarea de iubire" pe care Dumnezeu a trimis-o, de secole, bărbaților și femeilor din orice timp și din orice loc. A păzi cuvântul, a iubi Biblia, a o purta în fiecare zi cu noi cu o mică Evanghelie în buzunar, eventual și a-l căuta în telefonul nostru celular când avem o întâlnire importantă, o întâlnire delicată, un moment de descurajare... toate acestea ne vor face să percepem cât de mult Scriptura este un corp viu, o carte deschisă, o mărturie pulsantă a unui Dumnezeu care nu a murit îngropat în rafturile prăfuite ale istoriei, ci merge cu noi mereu, și astăzi. Și pentru tine care acum deschizi această carte curios de relatarea unei istorii pe care atâția o cunosc, dar pe care puțini au înțeles-o în semnificația sa profundă și completă.
În afară de asta, în aceste pagini se observă un adevăr al creștinismul mereu actual și rodnic: evanghelia este veșnică și concretă, se referă la interiorul nostru și la viața noastră interioară, precum și la istorie și la viața zilnică. Isus nu numai că a vorbit despre viață veșnică, a dăruit-o. Nu numai că a spus "Eu sunt învierea", l-a și înviat pe Lazăr, mort de trei zile. Credința creștină este întrepătrundere mereu actuală a veșnicului și a contingentului, a cerului și a pământului, a divinului și a umanului. Niciodată unul fără celălalt. Dacă ar fi numai "pământesc", ce anume l-ar distinge de o filozofie bună, de o ideologie structurată, de o gândire articulată care rămâne numai astfel, de o teorie care rămâne dezlipită de timp și de istorie? Și dacă creștinismul s-ar referi numai la acel "după", numai la veșnicie, asta ar fi trădarea alegerii pe care a făcut-o Dumnezeu, o dată pentru totdeauna, implicându-se cu întreaga omenire. Domnul nu s-a întrupat prefăcându-se, ci a ales să intre în istoria omului pentru ca istoria bărbaților și a femeilor să se poată configura ca împărăția lui Dumnezeu, timpul și locul în care pacea încolțește, speranța devine substanțială și iubirea ne face să trăim.
În sfârșit, Lazăr suntem noi toți. Părintele Martin, sub acest aspect aderent la tradiția ignațiană, ne face să ne întruchipăm în evenimentul acestui prieten al lui Isus. Suntem și noi prietenii săi, suntem și noi, uneori, "morți" din cauza păcatului nostru, a lipsurilor și a infidelităților noastre, a descurajării care ne slăbește și ne distruge sufletul. Însă lui Isus nu-i este frică să vină aproape de noi, chiar și atunci când "mirosim urât" ca un mort îngropat de trei zile. Nu, lui Isus nu-i este frică de moartea noastră și nici de păcatul nostru. El se oprește numai în fața ușii închise a inimii noastre, acea ușă care se deschide numai din interior și pe care noi o încuiem de două ori când credem că Dumnezeu nu ne mai poate ierta. Și, în schimb, citind analiza detaliată a lui James Martin, se atinge cu mâna semnificația profundă a gestului lui Isus în fața unui "mort", care emană miros urât, metaforă a putrefacției interioare pe care păcatul o generează în sufletul nostru. Lui Isus nu-i este teamă să se apropie de păcătos, de niciun păcătos, chiar și cel mai îndârjit și dezmățat. El are numai o preocupare: ca nimeni să nu se piardă, ca nimeni să nu piardă posibilitatea de a simți îmbrățișarea iubitoare a Tatălui său. Un scriitor american, decedat în 2023, a lăsat o descriere minunată a ceea ce este "lucrarea lui Dumnezeu". Cormac McCarty, romancier, într-o carte a sa un personaj al său a vorbit așa: "A spus că el credea în Dumnezeu, deși se îndoia de pretenția umană de a cunoaște gândurile lui Dumnezeu. Dar un Dumnezeu incapabil să ierte nici măcar n-ar fi fost Dumnezeu". Da, într-adevăr așa este: meseria lui Dumnezeu este să ierte.
În sfârșit, paginile părintelui James Martin mi-au readus în minte o frază a unui studios italian al Bibliei, Alberto Maggi, care, vorbind despre textul minunii lui Lazăr, a comentat astfel: "Cu această minune Isus ne-a învățat nu atât că morții învie, ci că cei vii nu mor!". Ce definiție frumoasă plină de paradox! Desigur că morții învie, dar ce adevăr să ne amintească faptul că noi, cei vii, nu murim! Cu siguranță moartea vine, moartea ne lovește, nu numai a noastră, ci mai ales a celor dragi ai noștri și a celor din familia noastră, a tuturor persoanelor: câtă moarte vedem în jurul nostru, nedreaptă și dureroasă, pentru că este provocată de războaie, de violență și de samavolnicia lui Cain asupra lui Abel. Dar bărbatul și femeia sunt destinați la veșnicie.
Noi toți suntem destinați la veșnicie. Suntem o semidreaptă, pentru a folosi o imagine geometrică: avem un punct de început, nașterea noastră umană, dar viața noastră este îndreptată spre infinit. Da, într-adevăr spre Infinit. Și ceea ce Scriptura numește "viață veșnică" este acea viață care ne așteaptă după moarte și pe care deja aici putem s-o atingem cu mâna atunci când o trăim nu în egoismul care ne întristează, ci în iubirea care ne dilată inima. Suntem făcuți pentru veșnicie. Lazăr, grație acestor pagini ale părintelui Martin, este prietenul nostru. Și învierea sa ne amintește și ne atestă asta.
Cetatea Vaticanului, 11 martie 2024
Franciscus
(După Vatican News, 3 iunie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu