Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Intervenția cardinalului Parolin

Ascultarea față de papa nu dăunează iubirii față de propria țară, ci o reînsuflețește

de Salvatore Cernuzio

"Papa este conducătorul spiritual al tuturor catolicilor din lume, oricărei națiuni ar aparține; dar această ascultare față de papa nu numai că nu dăunează iubirii pe care fiecare trebuie s-o aibă față de propria țară, ci o purifică și o reînsuflețește." Sunt impregnate de actualitate cuvintele pe care arhiepiscopul Celso Costantini, prim delegat apostolic în China, afirma în urmă cu peste o sută de ani în privința unității dintre papa și toți catolicii răspândiți în lume, "oricare ar fi apartenența lor națională", clarificând că "tocmai această comuniune era cea mai bună garanție a unei credințe ferite de interesele politice externe și puternic ancorată în cultură și în societatea locale". Același Costantini a desfășurat o lucrare neobosită, nescutită de dificultăți, tărăgănări și rezistențe, așa încât evanghelia lui Cristos să se înrădăcineze în ținutul chinez și să fie compatibilă cu societatea și cultura locală. Celso Costantini a fost organizator și promotor al Conciliul Sinense, primul și până acum unicul Sinod al Bisericii Catolice din China, ai cărui o sută de ani au fost celebrați marți, 21 mai 2024, într-o importantă întâlnire internațională promovată de Universitatea Pontificală Urbaniana, în colaborare cu Agenția Fides și Comisia Pastorală pentru China, care i-a avut printre protagoniștii sesiunii de dimineață pe cardinalul secretar de stat Pietro Parolin.

O întâlnire "științifică, nu celebrativă", a spus rectorul Vincenzo Buonomo în introducerea sa, precedată de video-mesajul Papei Francisc. Nu o "reconstruire istorică" a evenimentului, ci o reflecție asupra modului în care același eveniment sinodal constituie "bază și referință pentru acea înculturare pe care mesajul creștin o poartă cu sine care poate garanta prezența de creștini foarte buni și, în același timp, cetățeni foarte buni".

Este conceptul pe care Papa Francisc a voit să-l reafirme în salutul său adresat poporului chinez în timpul Liturghiei concluzive a călătoriei în Mongolia și pe care Parolin l-a relansat în intervenția sa, amintind că deja în urmă cu peste un secol arhiepiscopul Costantini a scris în această privință cuvinte incontestabile: "Papa vrea ca toți catolicii chinezi să iubească țara lor și să fie cei mai buni dintre cetățeni. Papa iubește toate națiunile, ca și Dumnezeu, al cărui reprezentant este; iubește China, națiunea voastră nobilă și mare, și nu o pune după nicio altă națiune".

Tot cu privirea îndreptată spre istorie, Parolin s-a oprit asupra Sinodului din Shanghai care, deși era conciliu particular, a îmbrăcat "o semnificație eclezială mai amplă". De fapt, adunarea chineză a fost "model pentru multe alte țări din misiune că, după exemplul său, în anii următori se vor pregăti să celebreze respectivele sinoade naționale".

În afară de aceasta, amintirea a ceea ce s-a petrecut îmbracă "mare valoare", conform lui Parolin, "și pentru momentul actual al Bisericii, care, la invitația Papei Francisc, este angajată în reflecția despre sinodalitate", drept chemare adresată poporului lui Dumnezeu "de a fi responsabil și protagonist al vieții Bisericii". Este aceeași experiență pe care au trăit-o părinții reuniți de la 15 mai la 12 iunie la Shanghai: "Noi ne asemănăm cu lucrătorii modești care construiesc o catedrală - afirma delegatul Costantini -: desenul este dat de arhitect, dar fiecare aduce cărămida sa la marea construcție. Pentru noi arhitectul este papa. Lucrătorii trec, dar catedrala rămâne".

Prelatul nota aceste gânduri într-un context făcut din aspecte pozitive, dar și din dezechilibre, fie prin "prezența aproape exclusivă de cler străin", fie printr-o "anumită afecțiune a unor ambiente misionare față de patronatul stabilit de marile puteri occidentale și față de modalitățile pastorale determinate de el", a amintit Parolin. Pe această urmă a plăsmuit "strategia" misionară și diplomatică proprie care, inspirată de Maximum illud a lui Benedict al XV-lea, l-a dus la "convingerea" de a celebra un Sinod general al Bisericii din China. Însă, mai întâi recunoscând "meritul multor misionari străini" care, cu caritate și dăruire, "au dus evanghelia în China", Costantini a intuit că era nevoie de un "efort" pentru a coborî mai mult credința catolică în viața chinezilor: "În optica lui Costantini devenea evidentă urgența de a trece de la conceptul de «misiuni externe» la cel de «Biserică misionară»", a subliniat Parolin. De aceea trebuia înaintat în opera de indigenizare a clerului. Cu această intenție "el a favorizat hirotonirea primilor șase episcopi chinezi, în 1926, și tot cu acest scop a întemeiat, în anul următor, Congregația Discipolilor Domnului". Cu luciditate a promovat și forme artistice și arhitectonice chineze, "prin intermediul cărora avea să se poată concretiza ulterior înculturarea credinței catolice". N-au lipsit critici și o adevărată campanie mediatică în dauna sa, a afirmat cardinalul. Dar "la reproș el a reacționat mereu cu clarviziune".

Și moștenirea sa ajunge până în timpul nostru care experimentează, din 2018 până astăzi, și o întărire a raporturilor reciproce între Sfântul Scaun și Republica Populară Chineză prin Acordul despre numirile episcopilor. Acord pe care "suntem toți interesați să-l putem reînnoi și să poată fi dezvoltate și unele puncte", a spus Parolin la sfârșitul întâlnirii. În același timp, cardinalul a exprimat speranța de a putea avea "o prezență stabilă în China": "Chiar dacă inițial ar putea să nu aibă forma unei reprezentanțe pontificale sau a unei nunțiaturi apostolice, dar oricum ar putea mări și aprofunda contactele noastre. Acesta este scopul nostru". Cuvinte rostite de Parolin alături de episcopul de Shanghai, Iosif Shen Bin, care, de la banca vorbitorilor, a asigurat: "Vom continua să construim Biserica din China într-o Biserică sfântă și catolică aptă să fie conformă voinței lui Dumnezeu, să accepte patrimoniul cultural tradițional chinez excelent și care să fie acceptată de societatea chineză de astăzi", a asigurat el.

Au fost ilustrate patru puncte de episcopul chinez pentru prezentul Bisericii Catolice din țara sa; înainte de toate, a spus el, "dezvoltarea Bisericii din China trebuie să fie fidelă față de evanghelia lui Cristos", apoi față de "credința catolică tradițională". În 1949, an al întemeierii noii Chine, Biserica - a afirmat el - "a rămas mereu fidelă față de credința sa catolică, deși cu mare angajare de a se adapta constant la noul sistem politic". În acel timp, "politica libertății religioase realizată de guvernul chinez nu avea niciun interes să schimbe credința catolică, ci speră numai ca clerul și credincioșii catolici să apere interesele poporului chinez și să se elibereze de controlul puterilor străine".

Shen Bin a amintit că secretarul general al Consiliului de Stat din acea epocă, Xi Zhongxun, a asigurat că guvernul popular nu se opunea faptului ca toți catolicii chinezi să aibă contacte religioase cu Vatican, dar acestea, a spus el, "erau permise numai cu condiția să nu fie împotriva intereselor poporului chinez, să nu încalce suveranitatea Chinei și ca Vaticanul să-și schimbe politica sa de ostilitate față de China". Episcopul de Shanghai n-a ezitat să amintească și problemele din trecut între Biserică și stat în China, și din cauza "puternicului simț al superiorității culturale europene" al unor misionari, care "chiar avea intenția de a folosi religia creștină pentru a schimba societatea și cultura chineză". Lucru care a fost "în mod inevitabil contrastat și chiar detestat de mulți chinezi" și care "a împiedicat o răspândire mai mare a evangheliei iubirii în mijlocul poporului chinez".

Astăzi, când poporul chinez duce înainte "marea renaștere a națiunii chineze în mod global cu o moderație în stil chinez", Biserica Catolică "trebuie să meargă în aceeași direcție", a afirmat Shen Bin, "urmând un parcurs de chinezizare care să fie în line cu societatea și cultura chineză de astăzi". Invitația adresată preoților și credincioșilor chinezi a fost deci "să iubească țara lor și Biserica lor și să lege strâns dezvoltarea Bisericii cu bunăstarea poporului". În această privință, a citat cuvintele Papei Francisc că "a fi un bun creștin nu numai că nu este incompatibil cu a fi un bun cetățean, ci este parte integrantă a acestuia".

Două femei erau prezente printre vorbitoare: Zheng Xiaoyun, președinte al Institutului Religiilor Mondiale din Academia Chineză de Științe Sociale, care a amintit că astăzi în China sunt prezente conform guvernului 98 de dieceze, 9 institute, 6 mii de biserici și 6 milioane de credincioși, peste 8 mii de călugări în "garanția deplină a libertății religioase" și a exprimat auspiciul reînnoirii Acordului între China și Sfântul Scaun; apoi profesoara Elisa Giunipero, profesor de istorie a Chinei la Universitatea Catolică din Milano, care a amintit "influența semnificativă adesea subevaluată în misiunile catolice din China și în lume" a lui Concilium. "De la Biserica din China a venit stimulentul la schimbare care a transformat Biserica în teritoriile de misiune", ajutând să se "gândească o schimbare universală care nu mai poartă numai cultura europeană". "Sfântul Scaun, în tenacitatea și acțiunea sa pentru a celebra Conciliul și consacrările episcopale, a repus încredere în clerul chinez. Acest lucru - a concluzionat experta - a ajutat mult Biserica să reziste la dificultățile din deceniile care au urmat."

(După L'Osservatore Romano, 21 mai 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat