|
© Vatican Media |
Figuri ale Paștelui
Maria
Iradiere a Fiului
de Simone Caleffi
Luca și Ioan lasă să se întrevadă că prima apariție a lui Isus înviat a fost oferită femeilor. După ce au primit "comision" din partea îngerilor, au fost primele vestitoare. Isus s-a arătat mai întâi unei femei. Ce imagine minunată! Este un simbol al răsplății iubirii curate. Ar fi fost natural și potrivit ca acea femeie să fie Mama lui Isus. Nicio Evanghelie, nici măcar cea a lui Ioan care se complace mai mult în simbol, nu vorbește despre o întâlnire a Mariei cu Isus glorificat. Maria se afla lângă Cruce; nu era prezentă în fața mormântului gol.
Dacă n-ar fi existat inițiativa femeilor de a merge ca să completeze serviciul funerar al trupului lui Isus, apostolii nu ar fi descoperit mormântul gol. Gestul lor este relatat pentru a stabili acel punct care, istoric în rădăcinile sale, va deveni repede dogmatic și va fi inserat în Crez: "A înviat a treia zi". Evangheliștii se ocupă exclusiv de revelația oficială și de tot ceea ce este necesar pentru a o accepta. O întâlnire a Fecioarei cu Fiul său glorios avea un interes numai pentru evlavie.
Este greu de crezut că Isus nu i-a apărut Mamei sale. Tăcerea evangheliei este o tăcere de pudoare; la acea tăcere a recurs Ioan când trebuia să vorbească despre instituirea euharistică. Este omagiul adus de Duhul la ceea ce nu se reușește să se exprime. Fecioara a fost încredințată de Isus lui Ioan; ea a fost cea care l-a informat pe Luca despre copilăria lui Isus. A asistat la primele manifestări ale Duhului Sfânt. Nu se știe aproape nimic despre evenimentele care au urmat, datorită faptului că nu au fost evenimente și totul s-a concentrat în tăcerea interioară. Între timp, Maria educa o comunitate, o societate. Trebuia să educe apostoli, persoane bătrâne, pe primii episcopi ai Bisericii.
Tatăl, deși dispunând de o autoritate mai mare decât mama, exercită mai puțină influență. În familie, autoritatea și influența sunt adesea invers proporționale. În orice societate există doi poli: unul de autoritate și unul de iradiere. Coexistă și se susțin. În conducerea Bisericii, Petru dispunea de autoritate mai mare; Paul și Ioan îl depășeau pe Petru în ceea ce privea influența. Apostolii erau bărbați, aleși în mijlocul altor bărbați. Trebuiau să mai aibă nevoie de o influență educativă pe care numai femeia le-o poate da. Iată funcția specifică a Mariei. Nu călătorea cu ei. Nemișcată la Ierusalim sau în vreo retragere, îi menținea în orbita sa și în gravitația sa de iubire. Ea era mai aproape de Isus decât Iacob, primul episcop de Ierusalim, pe care Paul a mers ca să-l consulte. I-a dat lui Isus propriul sânge și propria carne. Maria în mijlocul primilor apostoli constituie singură un grup, o categorie aparte.
Paul îl avea ca discipol și însoțitor pe Luca, acela dintre evangheliști care pare să fi avut afinitate mai mare cu Fecioara. Faptul că cel mai marian dintre primii cateheți este medicul Luca, acela care era mai apropiat de Paul, arată că între doctrina lui Paul și spiritul Mariei nu exista antagonism. Spiritul lui Paul era dulce, răbdător, uman, duios, atent la concret. Paul este cel care a dat definiția cea mai vastă, mai precisă și chiar mai practică a iubirii. Exista în Paul o facilitate și o promptitudine identică de a trăi în Cristos și în micile circumstanțe ale vieții. Sub acest aspect el se asemăna mult cu Maria. După înălțarea lui Isus, viața Mariei a fost o viață care nu-i aparținea, ci care aparținea altora. Paul a scris filipenilor că pentru el ar fi fost mai avantajos să moară, dar că voia să rămână în viață pentru ei: supraviețuia pentru că le aparținea lor. O soție, rănită de moartea propriului soț, vrea să supraviețuiască numai pentru copiii săi, pentru că aparține copiilor săi.
Maria era sigură că moartea o va reuni cu Isus. Capitolele din Evanghelia lui Ioan care prezintă cuvintele lui Isus după Cină probabil că au fost compuse sub influența sa. Isus îi mângâie pe cei care rămân, spunând că va merge să pregătească un loc pentru ei; dar era deja prezent în ei; mai mult, cine îl vedea, îl vedea și pe Tatăl; ca și cum ar fi voit să dea de înțeles că vor merge în cer și că erau deja acolo: două adevăruri strâns unite.
Maria știa foarte bine că Isus va rămâne în ea. Și totuși, îl aștepta ca și cum trebuia să ajungă. Își amintea de cuvintele despre fecioarele înțelepte și despre moartea care vine fără ca unul să se aștepte, ca un hoț noaptea. Fecioara, atunci când va reapare oamenilor, va fi mereu cu trăsăturile unei tinere: 17 sau 18 ani; imagine potrivită pentru a o prezenta oamenilor pe Maria ca Toată Tânără, Veșnic Nouă. Maria mergea spre moarte ca spre o maturitate arzătoare, o plinătate, în mod senin. Trebuia să fie foarte frumoasă, minunată, de frumusețe perfectă, pe care picturile nu pot s-o reprezinte. Și pe care episodul de la Rusalii o încredințează tuturor celor care vor privi la ea.
(După L'Osservatore Romano, 15 mai 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu