|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Înălțarea Domnului - Înmânarea și citirea Bulei de convocare a Jubileului 2025 și vesperele II (9 mai 2024)
În cântece de bucurie, Isus s-a înălțat la cer, unde șade la dreapta Tatălui. El - așa cum tocmai am ascultat - a distrus moartea pentru ca noi să devenim moștenitori ai vieții veșnice (cf. 1Pt 3,22 Vulg.). De aceea, Înălțarea Domnului nu este o dezlipire, o despărțire, o îndepărtare de noi, ci este împlinirea misiunii sale: Isus a coborât până la noi pentru a ne face să urcăm până la Tatăl; a coborât pentru a ne urca; a coborât în adâncimile pământului ca să se poată deschide larg cerul deasupra noastră. El a distrus moartea noastră pentru ca noi să putem primi viața, și pentru totdeauna.
Acesta este fundamentul speranței noastre: Cristos înălțat la cer duce în inima lui Dumnezeu umanitatea noastră încărcată de așteptări și de întrebări, "ne întărește speranța că și noi, care facem parte din trupul său, îl vom urma și vom ajunge acolo unde deja se află el, care este capul și viața noastră" (cf. Prefața de Înălțare).
Fraților și surorilor, această speranță, înrădăcinată în Cristos mort și înviat, vrem s-o celebrăm, s-o primim și s-o vestim lumii întregi în următorul Jubileu, care este de acum la ușă. Nu este vorba de simplu optimism - să spunem optimism uman - sau de o așteptare efemeră legată de vreo siguranță pământească, nu, este o realitate deja împlinită în Isus și care în fiecare zi ne este dată și nouă, până când vom fi una în îmbrățișarea iubirii sale. Speranța creștină - scrie Sfântul Petru - este "o moștenire nepieritoare, neîntinată, neofilită" (1Pt 1,4). Speranța creștină susține drumul vieții noastre și atunci când acesta se prezintă întortocheat și obositor; deschide în fața noastră străzi de viitor atunci când resemnarea și pesimismul ar vrea să ne țină prizonieri; ne arată binele posibil atunci când răul pare să prevaleze; speranța creștină revarsă în noi seninătate atunci când inima este îngreunată de eșec și de păcat; ne face să visăm o omenire nouă și ne face curajoși în construirea unei lumi fraterne și pașnice, atunci când pare că nu merită să ne angajăm. Aceasta este speranța, darul pe care Domnul ni l-a dat cu Botezul.
Preaiubiților, în timp ce, cu Anul Rugăciunii, ne pregătim pentru Jubileu, să înălțăm inima către Cristos, pentru a deveni cântători de speranță într-o civilizație marcată de prea multe disperări. Cu gesturile, cuvintele, alegerile de fiecare zi, cu răbdarea de a semăna un pic de frumusețe și de gentilețe oriunde ne-am afla, vrem să cântăm speranța, pentru ca melodia sa să facă să vibreze coardele omenirii și să trezească în inimi bucuria, să trezească curajul de a îmbrățișa viața.
De fapt, avem nevoie de speranță, toți avem nevoie de ea. Speranța nu dezamăgește, să nu uităm asta. Are nevoie de ea societatea în care trăim, adesea cufundată numai în prezent și incapabilă să privească la viitor; are nevoie de ea epoca noastră, care uneori se târăște cu oboseală în negura individualismului și a acelui "a trăi fără preocupare"; are nevoie de ea creația, grav rănită și desfigurată de egoismele umane; au nevoie de ea popoarele și națiunile, care se arată spre ziua de mâine încărcate de neliniști și de frici, în timp ce nedreptățile se prelungesc cu aroganță, săracii sunt rebutați, războaiele seamănă moarte, cei din urmă rămân încă în capătul listei și visul unei lumi fraterne riscă să apară ca un miraj. Au nevoie de ea tinerii, adesea dezorientați, dar doritori să trăiască în plinătate; au nevoie de ea bătrânii, pe care cultura eficienței și a rebutării nu mai știe să-i respecte și să-i asculte; au nevoie de ea bolnavii și toți cei care sunt răniți în trup și în spirit, care pot primi alinare prin apropierea noastră și îngrijirea noastră.
Și, în afară de asta, iubiți frați și surori, are nevoie de speranță Biserica, pentru ca, și atunci când experimentează greutatea oboselii și a fragilității, să nu uite niciodată să fie Mireasa lui Cristos, iubită cu o iubire veșnică și fidelă, chemată să păstreze lumina evangheliei, trimisă să transmită tuturor focul pe care Isus l-a adus și l-a aprins în lume o dată pentru totdeauna.
Fiecare dintre noi are nevoie de speranță: viețile noastre uneori obosite și rănite, inimile noastre însetate de adevăr, de bunătate și de frumusețe, visele noastre pe care niciun întuneric nu le poate stinge. Totul, înăuntrul și în afara noastră, invocă speranță și caută, chiar și fără să știe asta, apropierea lui Dumnezeu. Nouă ni se pare - spunea Romano Guardini - că timpul nostru este timpul îndepărtării de Dumnezeu, în care lumea se umple cu lucruri și Cuvântul Domnului apune; totuși, afirmă el: "Dacă va veni însă timpul - și va veni, după ce întunericul va fi depășit - în care omul îl va întreba pe Dumnezeu: «Doamne, unde erai atunci?», din nou va auzi răspunsul: «Mai mult ca oricând aproape de voi!». Probabil că Dumnezeu este mai aproape de timpul nostru glacial decât de barocul cu fastul bisericilor sale, de Evul Mediu cu abundența simbolurilor sale, de creștinismul de la începuturi cu al său curaj tineresc în fața morții. [...] Însă el așteaptă [...] ca noi să-i rămânem fideli. Din aceasta ar putea să apară o credință nu mai puțin valabilă, ba chiar probabil mai curată, în orice caz mai intensă decât a fost vreodată în timpurile bogăției interioare" (R. Guardini, Accettare se stessi [A ne accepta pe noi înșine], Brescia, 1992, p. 72).
Fraților și surorilor, Domnul înviat și înălțat la cer să ne dăruiască harul de a redescoperi speranța - a redescoperi speranța! -, de a vesti speranța, de a construi speranța.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu