|
Iată lista "încălcărilor grave" ale demnității umane de Andrea Tornielli Trei capitole oferă fundamentele pentru afirmațiile conținute în al patrulea, dedicat "câtorva încălcări grave ale demnității umane": este declarația Dignitas infinita a Dicasterului pentru Doctrina Credinței, un document care comemorează a 75-a aniversare a Declarației universale a drepturilor omului și reafirmă "indispensabilitatea conceptului de demnitate a persoanei umane în cadrul antropologiei creștine" (Introducere). Noutatea principală a documentului, rod al unei munci care a durat cinci ani, este includerea câtorva teme fundamentale ale magisteriului pontifical recent care se alătură celor bioetice. În lista "non-exhaustivă" care este oferită, printre încălcările demnității umane, alături de avort, de eutanasie și de maternitatea surogat, apar războiul, drama sărăciei și a migranților, traficul de persoane. Noul text contribuie astfel la depășirea dihotomiei existente între cei care se concentrează în mod exclusiv în apărarea vieții care se naște sau care moare, uitând atâtea alte atentate împotriva demnității umane și, viceversa, cei care se concentrează numai pe apărarea săracilor și a migranților, uitând că viața trebuie apărată de la concepere până la încheierea sa naturală. Principii fundamentale În primele trei părți ale declarației sunt amintite principiile fundamentale. "Biserica, în lumina Revelației, reafirmă și confirmă în mod absolut" "demnitatea ontologică a persoanei umane, creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și răscumpărată în Cristos Isus" (1). O "demnitate inalienabilă" care corespunde "naturii umane dincolo de orice schimbare culturală" (6) și este "un dar primit" și de aceea este prezent "de exemplu, într-un copil încă nenăscut, într-o persoană lipsită de simțuri, într-un bătrân în agonie" (9). "Biserica proclamă demnitatea egală a tuturor ființelor umane, independent de condiția lor de viață sau de calitățile lor" (17) și face asta pe baza revelației biblice: femeile și bărbații sunt creați după imaginea lui Dumnezeu; Cristos, întrupându-se, "a confirmat demnitatea trupului și a sufletului" (19) și, înviind, ne-a revelat că "aspectul cel mai sublim al demnității omului constă în vocația sa la comuniunea cu Dumnezeu" (20). Demnitatea fiecărei persoane Documentul scoate în evidență echivocul reprezentat de poziția celor care în locul expresiei "demnitate umană" preferă "demnitate personală", "pentru că înțeleg ca persoană numai «o ființă capabilă să raționeze»". Prin urmare, susțin "că nu ar avea demnitate personală copilul încă nenăscut și nici bătrânul non-autosuficient, dar și nici cel care este purtător de dizabilitate mentală. Biserica, dimpotrivă, insistă asupra faptului că demnitatea fiecărei persoane umane, tocmai pentru că este intrinsecă, rămâne dincolo de orice circumstanță" (24). În afară de asta, se afirmă că "uneori conceptul de demnitate umană este folosit în mod abuziv și pentru a justifica o înmulțire arbitrară a noilor drepturi... ca și cum ar trebui să se garanteze capacitatea de a exprima și de a realiza orice preferință individuală sau dorință subiectivă" (25). Lista încălcărilor Apoi declarația prezintă lista "câtorva încălcări grave ale demnității umane", adică "tot ceea ce este împotriva vieții însăși, ca orice specie de omucidere, genocidul, avortul, eutanasia și însuși sinuciderea voluntară"; dar și "tot ceea ce încalcă integritatea persoanei umane, cum sunt mutilările, torturile aplicate trupului și minții, constrângerile psihologice". Și, în sfârșit, "tot ceea ce ofensează demnitatea umană, cum sunt condițiile de viață subumană, încarcerările arbitrare, deportările, sclavia, prostituția, comerțul femeilor și al tinerilor, chiar și condițiile de muncă inumane, cu care muncitorii sunt tratați ca simple instrumente de câștig și nu ca persoane libere și responsabile". Se citează și pedeapsa cu moartea care "încalcă demnitatea inalienabilă a fiecărei persoane umane dincolo de orice circumstanță" (34). Sărăcia, războiul și traficul de persoane Se vorbește înainte de toate de "drama sărăciei", "una dintre cele mai mari nedreptăți ale lumii contemporane" (36). Apoi este războiul, "tragedie care neagă demnitatea umană" și "este mereu o «înfrângere a omenirii»" (38), până acolo încât "astăzi este foarte greu să se susțină criteriile raționale maturate în alte secole pentru a vorbi despre un posibil «război drept»" (39). Se continuă cu "suferința migranților", a căror "viață este pusă în pericol pentru că nu mai au mijloacele pentru a crea o familie, pentru a munci sau pentru a se hrăni" (40). Documentul se oprește după aceea asupra "traficului de persoane", care asumă "dimensiuni tragice" și este definit "o activitate necuviincioasă, o rușine pentru societățile noastre care se declară civilizate" invitând pe "exploatatori și pe clienți" să facă o serioasă examinare a conștiinței (41). În același mod se invită să se lupte împotriva fenomenelor precum "comerțul cu organe și țesuturi umane, exploatarea sexuală a băieților și a fetelor, munca de sclav, inclusiv prostituția, traficul de droguri și de arme, terorismul și crima internațională organizată" (42). În afară de asta, se citează "abuzul sexual", care lasă "cicatrici profunde în inima celui care îl îndură": este vorba de "suferințe care pot dura toată viața și la care nicio părere de rău nu poate aduce remediu" (43). Se continuă cu discriminarea femeilor și violența asupra lor, citând între acestea din urmă "constrângerea la avort, care lovește atât mama, cât și copilul, așa de des pentru a satisface egoismul bărbaților", și "practica poligamiei" (45). Se condamnă "feminicidul" (46). Avortul și maternitatea surogat Apoi este clară condamnarea avortului: "între delictele pe care omul le poate săvârși împotriva vieții, avortul procurat prezintă caracteristici care îl fac deosebit de grav și detestabil" și se amintește că "apărarea vieții care se naște este intim legată cu apărarea oricărui drept uman" (47). Este puternic și nu-ul spus maternității surogat, "prin care copilul, imens de demn, devine un simplu obiect", o practică "ce lezează grav demnitatea femeii și a copilului... întemeiată pe exploatarea unei situații de necesitate materială a mamei. Un copil este întotdeauna un dar și niciodată obiectul unui contract" (48). Apoi în listă sunt citate eutanasia și sinuciderea asistată, definite în mod confuz de unele legi drept "moarte demnă", amintind că "suferința nu-l face pe bolnav să piardă acea demnitate care îi este proprie în mod intrinsec și inalienabil" (51). Apoi se vorbește despre importanța îngrijirilor paliative și despre evitarea "oricărei îndârjiri terapeutice sau intervenții disproporționate", reafirmând că "viața este un drept, nu moartea, care trebuie primită, nu administrată" (52). Printre încălcările grave ale demnității umane găsește spațiu și "rebutarea" persoanelor cu dizabilități în mod diferit (53). Teoria gender După ce a reafirmat că față de persoanele homosexuale trebuie evitată "orice marcare de discriminare nedreaptă și îndeosebi orice formă de agresiune și violență", denunțând "drept contrar demnității umane" faptul că în unele locuri persoane "sunt încarcerate, torturate și chiar private de binele vieții numai din cauza propriei orientări sexuale" (55), documentul critică teoria gender, "care este foarte periculoasă, pentru că șterge diferențele cu pretenția de a-i face pe toți egali" (56). Biserica amintește că "viața umană, în toate componentele sale, fizice și spirituale, este un dar al lui Dumnezeu, care trebuie primit cu recunoștință și pus în slujba binelui. A vrea să se dispună de sine, așa cum prescrie teoria gender..., nu înseamnă altceva decât a ceda în fața ispitei foarte vechi a ființei umane care se face Dumnezeu" (57). Teoria gender "vrea să nege cea mai mare posibilă dintre diferențele existente între ființele vii: cea sexuală" (58). Prin urmare, trebuie "respinse toate acele tentative care întunecă referința la diferența sexuală neeliminabilă între bărbat și femeie" (59). Este negativă și judecata cu privire la schimbarea de sex, care "de obicei riscă să amenințe demnitatea unică pe care persoana a primit-o încă din momentul conceperii" chiar dacă "asta nu înseamnă a exclude posibilitatea ca o persoană afectată de anomalii ale genitalelor evidente deja la naștere sau care se dezvoltă după aceea să poată alege să primească asistență medicală cu scopul de a rezolva aceste anomalii" (60). Violența digitală Lista se completează cu "violența digitală" și citează "noile forme de violență" care "se răspândesc prin social media, de exemplu cyberbulling" și "răspândirea pornografiei" și "exploatarea persoanelor cu scop sexual sau prin jocul de noroc" pe web (61). Declarația se termină îndemnând "să se pună respectarea demnității persoanei umane dincolo de orice circumstanță în centrul angajării pentru binele comun și al oricărei orânduiri juridice" (64). (După L'Osservatore Romano, 8 aprilie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |