|
de Amedeo Lomonaco Misterul Pătimirii, Morții și Învierii Domnului este nucleul Săptămânii Sfinte. Triduum-ul Pascal începe cu Liturghia in Coena Domini, celebrare care evocă instituirea Euharistiei, în seara de Joia Sfântă. Este comemorat Isus care binecuvântează și frânge pâinea și o împarte apostolilor spunând: "Acesta este trupul meu". Aceeași scenă se repetă cu potirul: "Acesta este sângele meu", spune Fiul lui Dumnezeu care, după aceea, le adresează discipolilor aceste cuvinte: "Faceți aceasta în amintirea mea". Isus ne-a iubit până la sfârșit Ultima Cină, subliniază Papa Ioan Paul al II-lea în timpul Sfintei Liturghii din Cina Domnului la 12 aprilie 1979, este "mărturia acelei iubiri cu care Cristos, Mielul lui Dumnezeu, ne-a iubit până la sfârșit". Ce înseamnă: "I-a iubit până la sfârșit"? Înseamnă: până la acea împlinire care trebuia să se adeverească în Vinerea Sfântă. În acea zi trebuia să se manifeste cât de mult a iubit Dumnezeu lumea și cum, în acea iubire, a ajuns la limita extremă a dăruirii, adică la punctul de "a-l da pe Fiul său unicul născut" (In 6,16). În acea zi Cristos a demonstrat că nu există "iubire mai mare decât aceasta: a-și da viața pentru propriii prieteni". Cristos ne spală cu al său cuvânt În timpul liturgiei de la Liturghia "In Coena Domini" este evocat gestul spălării. În seara de Joia Sfântă, în ziua dinainte de a fi răstignit, Isus spală picioarele discipolilor. Cristos "mereu din nou ne spală cu al său cuvânt", amintește Papa Benedict al XVI-lea în timpul celebrării din Cina Domnului la 20 martie 2008: La asta ne invită evanghelia spălării picioarelor: să ne lăsăm mereu din nou spălați de această apă curată, să ne lăsăm făcuți capabili de comuniunea de iubire cu Dumnezeu și cu frații. Dar din coasta lui Isus, după lovitura de suliță a soldatului, a ieșit nu numai apă, ci și sânge (In 19,34; cf. 1In 5,6.8). Isus nu doar ne-a vorbit, nu ne-a lăsat numai cuvinte. El se dăruiește pe sine însuși. Ne spală cu puterea sacră a sângelui său, și anume cu dăruirea sa "până la sfârșit", până la Cruce. Cuvântul său este mai mult decât o simplă vorbire; este trup și sânge "pentru viața lumii" (In 6,51). Isus mântuiește toată omenirea Vinerea Sfântă este ziua Crucii, a tăcerii și a adorației. Este momentul Pătimirii, al iubirii lui Dumnezeu care se apropie de fiecare om rebutat de indiferență și de ură. De pe Coama Palatină, la 3 aprilie 2015, Papa Francisc subliniază că în Isus vândut, trădat și răstignit "vedem trădările noastre zilnice și infidelitățile noastre obișnuite". Crucea, adaugă Francisc, este "calea spre Înviere", iar Vinerea Sfântă este "drumul spre Paștele luminii". Pe fața ta pălmuită, scuipată și desfigurată, noi vedem toată brutalitatea păcatelor noastre. În cruzimea pătimirii tale, noi vedem cruzimea inimii noastre și a acțiunilor noastre. În faptul de a te simți "părăsit", noi îi vedem pe toți cei părăsiți de cei din familie, de societate, de atenție și de solidaritate. În trupul tău descărnat, sfâșiat și chinuit, noi vedem trupurile fraților noștri abandonați de-a lungul străzilor, desfigurați de neglijența noastră și de indiferența noastră. În setea ta, Doamne, noi vedem setea Tatălui tău milostiv care în tine a voit să îmbrățișeze, să ierte și să mântuiască toată omenirea. În tine, iubire divină, vedem și astăzi pe frații noștri persecutați, decapitați și răstigniți pentru credința lor în tine, sub ochii noștri sau adesea cu tăcerea noastră complice. Crucea este revelarea iubirii Vinerea Sfântă este și ziua lui Via Crucis la Colosseum. La 12 aprilie 1974, Papa Paul al VI-lea amintește semnificația pătimirii: Isus este nevinovat, dar "a luat asupra sa suma incalculabilă a păcatelor lumii, a păcatelor noastre". "Crucea este revelarea iubirii." Prima lecție care ne vine de la Via Crucis este o chemare ingrată și violentă la cunoaștere, la reverență, la simpatie față de durerea îndrăgostită a lui Cristos și a oamenilor frați, asociați lui și reprezentați de el în soarta întunecată a durerii. În schimb, al doilea moment este cel al compătimirii, al simpatiei. Dacă într-adevăr am urmărit cu oarecare analiză atentă drama pătimirii lui Isus Cristos, nu ne-a putut scăpa faptul stăpânirii depline de sine. Ba chiar al blândeții sale, al calmului său suveran. La amenințarea trădării perfide, a acuzelor, a injuriilor și a ofenselor, cuvântul său este extrem de măsurat, nu reacționează, tace. Tăcerea lui Isus este gravă, misterioasă. Cuvintele rare care ies de pe buzele sale sunt eliberate într-o atmosferă superioară. Lumina Paștelui Sâmbăta Sfântă este ziua rătăcirii discipolilor, tulburați din cauza morții Învățătorului lor. Isus este în mormânt, dar, în această zi a plânsului, inima Mariei este plină de credință. Mama lui Isus veghează în așteptare, și în întunericul Sâmbetei Sfinte intră năvalnic lumina Veghii pascale. Domnul a înviat cu adevărat! "De aici - afirmă Papa Ioan al XXIII-lea în mesajul-radio Urbi et Orbi din 21 aprilie 1962 - ia inspirație nu numai apostolatul misionar, ci apărarea curajoasă a principiilor pe care se ridică tot edificiul demnității umane, al civilizației creștine." Prin Învierea lui Cristos s-a răspândit evanghelia în lume susținând izbirea forțelor răului, depășind dificultăți de tot felul. Răul, care își are capul său în princeps huius mundi, și obstacolele pe care slăbiciunea umană le exasperează, pe care compromisurile îl înmulțesc, au reușit să frângă de-a lungul secolelor rezistența fizică a nenumăratelor creaturi fragile menite sacrificiului. Dar atât este. Evanghelia a putut să pătrundă ca sămânță rodnică în sufletul popoarelor. Dominus regnavit! Petru, viu în succesorii săi, continuă să aducă lumii marea veste a Învierii. Isus este în mijlocul nostru Paștele este culmea Triduum-ului pascal care se termină cu vesperele din Duminica Învierii. În această zi după sâmbătă răsună vestea plină de bucurie. La 10 aprilie 1955, duminica de Paște, Papa Pius al XII-lea deschide mesajul său Urbi et Orbi cu vestea dată de înger în zorii Învierii: "Surrexit, a înviat". Cristos, afirmă Papa Pacelli, "trăiește în mijlocul nostru": Cristos este mijlocul nostru! Strălucește de lumină irezistibilă realitatea vieții active a lui Isus în Biserică. Voi înșivă sunteți martori. Această Biserică, ce nu poate să fie rod al planurilor umane - ce este dimpotrivă renegare a instinctelor dezordonate și pentru aceasta este urâtă de lume (cf. In 15,18-19) - rezistă, pentru că există în ea Cel care îi reînnoiește prospețimea vieții și a tinereții. Este Dumnezeul făcut om și înviat, comunicând celui care crede în el adevărul său, harul său, pacea sa. (După Vatican News, 28 martie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |