Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc despre războiul din Ucraina: Nu vă fie rușine să negociați

Războiul din Ucraina și ceea ce se întâmplă între israelieni și palestinieni, îndeosebi în Gaza, sunt printre temele abordate de Papa Francisc în interviul acordat, la începutul lunii februarie, lui Lorenzo Buccella, jurnalist de la Radio Televiziunea Elvețiană (RSI), pentru magazinul cultural "Cliché" într-un episod dedicat albului, culoarea binelui, a luminii, dar asupra căruia erorile și murdăria ies în evidență mai mult. Interviul, anticipat astăzi de unele agenții, va fi transmis de televiziunea elvețiană la 20 martie 2024. Publicăm în continuare textul integral.

Cum găsim o busolă pentru a ne orienta cu privire la ceea ce se întâmplă între Israel și Palestina?

Trebuie să mergem înainte. În fiecare zi la ora șapte după-amiază sun la parohia din Gaza. Șase sute de persoane trăiesc acolo și relatează ce văd: este un război. Și războiul îl fac doi, nu unul. Iresponsabilii sunt acești doi care fac războiul. Apoi nu există numai un război militar, există "războiul de gherilă", să spunem așa, al Hamasului, de exemplu, o mișcare care nu este o armată. Este un lucru urât.

Însă nu trebuie pierdută speranța de a încerca să se medieze?

Să privim istoria, războaiele pe care noi le-am trăit, toate se termină cu acordul.

În Ucraina sunt unii care cer curajul capitulării, al steagului alb. Dar alții spun că astfel s-ar legitima cel mai puternic. Ce părere aveți?

Este o interpretare. Dar cred că este mai puternic cel care vede situația, cel care se gândește la popor, cel care are curajul steagului alb, de a negocia. Și astăzi se poate negocia cu ajutorul puterilor internaționale. Cuvântul a negocia este un cuvânt curajos. Când vezi că ești înfrânt, că lucrurile nu merg, trebuie avut curajul de a negocia. Îți este rușine, dar cu câte morți se va termina? A negocia în timp, a căuta vreo țară care să fie mediator. Astăzi, de exemplu, în războiul din Ucraina, există atâția care vor să fie mediatori. Turcia s-a oferit pentru asta. Și altele. Nu vă fie frică să negociați înainte ca lucrul să fie mai rău.

Chiar și dumneavoastră v-ați propus pentru a negocia?

Eu sunt aici, atât. Am trimis o scrisoare evreilor din Israel, pentru a reflecta asupra acestei situații. Negocierea nu este niciodată o capitulare. Este curajul pentru a nu duce țara la sinucidere. Ucrainenii, cu istoria pe care o au, sărmanii, ucrainenii în timpul lui Stalin cât au suferit...

Este albul curajului?

Bine, este albul curajului. Dar uneori mânia care te duce la curaj nu este albă...

Să ne întoarcem la anul 2020, la rugăciunea în Piața "Sfântul Petru" în timpul pandemiei. Dumneavoastră erați o pată albă în mijlocul întunericului.

În acel moment se vedea pata albă, pentru că era noapte, totul era întunecat. A fost un lucru spontan, fără să-mi dau seama că va avea un mare semnificație, un lucru spontan, fie singurătatea, fie rugăciunea.

În acel moment, dumneavoastră erați concentrat asupra ceea ce voiați să faceți. Însă înțelegeați și că mesajul intra în toate casele, la toate persoanele care erau constrânse să rămână în casă?

Nu mi-a dat seama de asta în acel moment. M-am rugat în fața lui Salus Populi Romani și în fața crucifixului din lemn pe care l-au adus de la Via de Corso. Mă gândeam la ceea ce trebuia să fac, dar nu mi-am dat seama de transcendența pe care a avut-o acel moment. Și eu eram încercat. Aveam acea suferință și aveam datoria mediatorului, a preotului, să mă rog pentru poporul care suferă. M-am gândit la un pasaj biblic, când David păcătuiește când face recensământul lui Israel și al lui Iuda și Domnul distruge 70 de mii de oameni cu o ciumă. La sfârșit, când îngerul ciumei urmează să lovească Ierusalimul, Domnul se înduioșează și oprește îngerul, pentru că îi este milă de poporul său. Da, eu la această ciumă mă gândeam și mă rugam: "Doamne, înduioșează-te și ai milă de poporul care suferă această ciumă". Aceasta este experiența mea în acea zi.

Simțeați singurătatea din acea piață care era și o singurătate fizică?

Da, pentru că ploua și nu era ușor.

Albul este simbolul curăției, al nevinovăției. Haina albă prin excelență este a dumneavoastră. De unde se naște această tradiție? Și pentru ce papa este îmbrăcat în alb?

A fost un papă dominican. Avea haina dominicană, care este albă. Și de acolo toți papii au folosit albul. S-a născut acolo. Dacă nu greșesc, era Pius al V-lea, care este înmormântat în "Santa Maria Maggiore". De acolo se naște tradiția că papii se îmbracă în alb.

Care este valoarea principală pe care o are albul pentru Biserică?

Biserica folosește veșmintele albe, de exemplu, în duminicile de Paște, de Crăciun. Albul are și o semnificație de bucurie, de pace, de lucruri frumoase. De exemplu, în Liturghia răposaților se folosesc veșmintele violet. Este o semnificație de bucurie și de pace, se folosește în timpul Crăciunului, în timpul Paștelui.

Pentru dumneavoastră ce a însemnat să îmbrăcați haina albă în acea zi de 13 martie 2013, ziua alegerii la scaunul lui Petru?

Nu m-am gândit, mă gândesc numai la pete, pentru că acest lucru este teribil: albul atrage petele.

Deja ați spus asta: cu cât haina este mai albă, cu atât petele devin mai vizibile...

Este adevărat, este așa.

Dar este valabil și la nivel simbolic, în afară de petele fizice?

Da, de atâtea ori petele se văd bine. De exemplu: o persoană care este într-un loc de slujire. Gândiți-vă la un preot, la un episcop, la un papă. Petele acolo se văd mai bine, pentru că acel om este un martor de lucruri frumoase, de lucruri mari. Și pare că nu trebuie să aibă pete. Albul ne deschide și la această provocare de a nu avea pete.

Dar pot să nu aibă pete? Dumneavoastră ați spus mereu că sunteți un păcătos...

Da, toți suntem păcătoși. Dacă cineva spune că nu este păcătos, greșește: toți. Este adevărat, un păcat murdărește, murdărește sufletul. Și prin simbologie putem spune că murdărește și albul. Când mă gândesc la alb, mă gândesc la copii, la Botez: toți sunt îmbrăcați în alb. Mă gândesc la Prima Împărtășanie a mea, am fotografia, în alb. Albul are o semnificație de curăție, de lucruri frumoase. Mă gândesc și la copii, la femeile care se căsătoresc. Albul este o culoare puternică, nu este slabă.

Toate sunt rituri de trecere: albul ajută și în aceste treceri?

Există un tangou argentinian care îi reproșează unei femei care se căsătorește în alb după ce a trăit o viață care nu a fost bună. Tangoul spune: "Ce scandal, doamnă, să vă îmbrăcați în alb după ce ați păcătuit". Ce este înțelepciunea populară... Albul înseamnă un suflet curat, un suflet cu intenții bune: gândiți-vă la Botez, la Prima Împărtășanie. Sunt simbologii care spun mult.

Când ați devenit papă, s-a schimbat relația dumneavoastră cu albul?

Nu, este aceeași. Dar nu-ți dai seama de asta: te îmbraci în alb, dar nu-ți dai seama de asta. Îmi dau seama atunci când văd petele... Este un lucru natural.

Este grea responsabilitatea pe care trebuie s-o purtați?

Asta da, dar nu trebuie să dramatizăm. Toți avem responsabilități în viață. Și papa are o responsabilitate mai mare: un șef de stat mai mare, un preot, o soră sunt responsabili de mărturie. Pentru mine, de exemplu, este mai mult responsabilitatea mărturiei decât cea a deciziilor. Întrucât cu deciziile mă ajută mulți aici înăuntru, pregătesc, studiază și îmi dau unele soluții. În schimb, în viața zilnică, nu ai atâta ajutor. Deciziile sunt și grele.

Și acolo este aproape mai greu pentru dumneavoastră?

Pentru mine este mai ușor aici pentru tot ajutorul pe care îl am. Dacă mă gândesc la responsabilitate, este grea. Dar papa are atâtea ajutoare, atâția oameni care îl ajută.

Papa are atâția oameni care îl ajută. Dar de vreme ce este singur, îmbrăcat în acest mod, ca punct de referință poate suferi și de singurătate. Vă puteți simți singur în această haină albă?

Există momente de mare singurătate când trebuie să iei o decizie, de exemplu. Dar asta nu este numai pentru papa. În viața clericală, și episcopii simt asta, sau preoții... Și un tată de familie, de atâtea ori: gândiți-vă la momentul în care trebuia să ia decizii cu privire la copii. Sau când o căsătorie nu merge: a lua decizia de a se îndepărta. Sunt decizii care cântăresc mult. Noi toți, ca persoane, avem situații de singurătate în fața deciziilor de luat. Și căsătoria. Când unul este singur, spune: asta este pentru toată viața. Sunt decizii care cântăresc și se poate spune că aceste decizii duc în singurătate. Și singurătatea este albă. Nu este nici măcar întunecată, nici neagră, ci este albă. Există o singurătate urâtă care este aceea a egoismului. Aceea al atâtor persoane care privesc numai la ele însele. Nu este o singurătate albă aceea, ci urâtă.

Există petele individuale și apoi există petele colective, marile pete care murdăresc cum sunt războaiele. Și ce se poate face?

Acesta este un păcat colectiv. Îmi spunea economul, în urmă cu o lună - îmi dădea darea de seamă a modul în care se aflau lucrurile în Vatican, mereu în deficit - îmi spunea: Dumneavoastră știți unde dau mai mult profit investițiile astăzi? Fabrica de arme. Tu câștigi pentru a ucide. Mai mult profit: fabrica de arme. Este teribil războiul. Și nu există un război alb. Războiul este roșu sau negru. Eu asta o spun mereu: când am fost în 2014 la Redipuglia, am plâns. Apoi același lucru mi s-a întâmplat la Anzio, apoi de fiecare dată la 2 noiembrie merg să celebrez într-un cimitir. Ultima dată am mers la cimitirul britanic și priveam vârsta tinerilor. Teribil. Asta am spus-o deja, dar o repet: când a fost comemorarea debarcării în Normandia, toți șefii de guvern au celebrat acea dată, dar niciunul n-a spus că pe acea plajă au rămas peste 20 de mii de tineri.

Omul are percepția clară a ceea ce comportă războaiele, dar recade mereu în ele. Mă gândesc și la dumneavoastră, cu apelurile dumneavoastră... Cum de nu se reușește să se transmită mesajul despre câte victime comportă războiul?

Două imagini. Una care mă impresionează pe mine și o spun: imaginea mamei când primește acea scrisoare: "Doamnă, avem onoarea să vă spunem că dumneavoastră aveți un fiu erou și aceasta este medalia". Mie îmi pasă de fiu, nu de medalie. I-au luat fiul și îi dau o medalie. Se simt luate în râs... Și apoi o altă imagine. Eram în Slovacia. Trebuia să merg dintr-un oraș în altul cu elicopterul. Dar era timp urât și nu se putea. Am făcut acel drum cu mașina. Am trecut prin diferite sate. Oamenii auzeau la radio că trecea papa și veneau pe stradă pentru a mă vedea. Erau băieți, fetițe, cupluri tinere, și apoi bunicuțe. Lipseau bunicii: războiul. Este rezultatul războiului. Nu sunt bărbați.

Nu există fotografie mai puternică decât aceasta pentru a face să se înțeleagă moștenirea pe care o lasă războiul.

Războiul este nebunie, este o nebunie.

Porumbelul este simbolul păcii, este semnalul că războiul s-a terminat. Dar după aceea este perioada de după război, care oricum este un alt moment în care trebuie refăcute toate aceste răni...

Există o imagine care mie îmi vine mereu. Cu ocazia unei comemorări trebuia să vorbesc despre pace și să dau drumul la doi porumbei. Prima dată când am făcut asta, imediat un corb prezent în Piața "Sfântul Petru" s-a ridicat, a luat porumbelul și l-a dus. Este dur. Și asta este un pic ceea ce se întâmplă cu războiul. Atâția oameni nevinovați nu pot să crească, atâția copii care nu au viitor. Aici vin adesea copii ucraineni pentru a mă saluta, văd din război. Niciunul dintre ei nu zâmbește, nu știu să zâmbească. Și un copil care nu știe să zâmbească pare că nu are viitor. Să ne gândim la aceste lucruri, vă rog. Războiul este mereu o înfrângere, o înfrângere umană, nu geografică.

Cum vă răspund cei puternici de pe pământ când le cereți pacea?

Sunt unii care spun: este adevărat, dar trebuie să ne apărăm... Și apoi îți dai seama că au fabrica de avioane pentru a-i bombarda pe alții. A ne apăra nu, a distruge. Cum se termină un război? Cu morți, distrugeri, copii fără părinți. Mereu există vreo situație geografică sau istorică ce provoacă un război... Poate să fie un război care pare corect din motive practice. Dar în spatele unui război există industria armelor, și asta înseamnă bani.

Războiul este asociat mereu la obscuritate, la întuneric.

Un război este întunecos, mereu, întunecat. Puterea întunericului. Când se vorbește despre alb, se vorbește despre nevinovăție, despre bunătate și despre atâtea lucruri frumoase. Dar când se vorbește despre obscuritate, se vorbește despre puterea întunericului, despre lucruri pe care nu le înțelegem, despre lucruri nedrepte. Biblia vorbește despre asta. Întunericul are o putere tare de a distruge. Este un mod literar de a spune asta, dar când o persoană ucide - să ne gândim la Cain, de exemplu -, este o persoană întunecată. Când o persoană se ocupă numai de propriul beneficiu, de exemplu cu muncitorii, această persoană ucide moral alți oameni. Sau mă gândesc la un tată de familie care nu reușește să-i vadă pe copiii săi adormind seara, pentru că vine târziu și dimineața pleacă devreme pentru a avea un salariu... Această persoană este întunecată, este neagră.

Dar noi toți riscăm să avem un pic de întuneric înăuntrul nostru...

Suntem păcătoși, și un pic de întuneric îl avem.

Și un papă.

Și un papă. Toți avem un pic înțelepciunea de a cunoaște ce se întâmplă. Și de atâtea ori noi nu înțelegem ce se întâmplă.

Poate fi și un parcurs lung.

O viață întreagă, dar când tu cauți o viață întreagă să aranjezi bine, să corectezi lucrurile, vei ajunge la un lucru foarte frumos care este bătrânețea fericită. Mă gândesc la acei bătrâni, acele bătrâne cu ochii transparenți, au fost corecți, au luptat... Să ne gândim un pic la bătrânețe. Putem spune bătrânețea albă, acea bătrânețe frumoasă, transparentă.

Dar dumneavoastră credeți că trăiți aceste senzații acum, de exemplu transparența, în acest moment?

Încerc să nu fiu mincinos, să nu-mi spăl mâinile cu privire la problemele altuia. Încerc, sunt păcătos și uneori nu reușesc să fac astfel. Apoi când nu reușesc, merg să mă spovedesc.

Ce raport are un papă cu eroarea?

Este puternic, deoarece cu cât o persoană are putere (cu atât) este pericol de a nu înțelege alunecările pe care le face. Este important de a avea un raport autocritic cu propriile erori, cu propriile alunecări. Când o persoană se simte sigură de sine însăși pentru că are putere, pentru că știe să se miște în lumea muncii, a finanțelor, are ispita de a uita că într-o zi va cerși, cerșind tinerețe, cerșind sănătate, cerșind viață... Este un pic ispita atotputerniciei. Și această atotputernicie nu este albă. Toți trebuie să fim maturi în raporturile noastre cu erorile pe care le facem, pentru că toți suntem păcătoși.

Am vorbit adesea despre modul în care un lucru sau altul depinde de spiritul cu care se face. Albul de obicei însoțește lucrurile frumoase, dar există și riscul unui alb de fațadă, al zugrăvelii pe care o folosim pentru a ascunde ipocrizia. Poate exista acest risc?

Există persoana zugrăvită, să spunem așa, care știe să ascundă propriile slăbiciuni și se prezintă în mod artificial. Apoi avem această problemă de a ne preface... Și asta se numește ipocrizie, persoanele ipocrite... toți avem un picuț de ipocrizie.

Și societatea însăși poate să fie ipocrită, de exemplu făcând războaiele și apoi trimițând ajutoare umanitare...

Intervenții umanitare? Da, uneori sunt umanitare, dar sunt pentru a acoperi și un sentiment de vină. Și nu este ușor.

Albul este și o culoare neutră. Când există contraste între ideologii diferite, și între persoane diferite, este o valoare neutralitatea pentru dumneavoastră?

Mult. La baza vieții noastre putem să vorbim despre pagina în alb. Nu se spune pagina neagră, pagina verde, steagul galben... Când se vorbește despre o pagină de scris, este o hârtie albă. Și fiecare trebuie să scrie acolo propriile decizii, pe albul care este viața. Viața este o hârtie în alb și va fi frumoasă dacă tu reușești să scrii pe acea hârtie un lucru frumos, dar dacă tu scrii lucruri urâte, nu va fi frumoasă pagina aceea.

(După Vatican News, 9 martie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat