|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la Întâlnirea Internațională "Bărbat-femeie imagine a lui Dumnezeu. Pentru o antropologie a vocațiilor" (1 martie 2024)
Cuvintele Sfântului Părinte înainte de discurs
Bună ziua! Cer să se citească, astfel nu obosesc prea mult; mai am răceala și mă obosește să citesc încă puțin timp. Dar aș vrea să subliniez un lucru: este foarte important să fie această întâlnire, această întâlnire între bărbați și femei, pentru că astăzi pericolul cel mai urât este ideologia gender, care anulează diferențele. Am cerut să se facă studii în privința acestei ideologii urâte din timpul nostru, care șterge diferențele și face totul egal; a șterge diferența înseamnă a șterge umanitatea. În schimb, bărbatul și femeia se află într-o "tensiune" rodnică. Eu îmi amintesc că am citit un roman de la începutul secolului al XX-lea, scris de fiul arhiepiscopului de Canterbury: The Lord of the World. Romanul vorbește despre futurism și este profetic, pentru că arată această tendință de a șterge toate diferențele. Este interesant de citit, dacă aveți timp citiți-l, pentru că acolo sunt aceste probleme de astăzi; a fost un profet omul acela.
* * *
Fraților și surorilor!
Sunt fericit să particip la această Întâlnire promovată de Centrul de Cercetare și Antropologie a Vocațiilor, în timpul căreia studioși din diferite părți ale lumii, pornind fiecare de la propria competență, se vor confrunta cu privire la tema "Bărbatul-femeia imagine a lui Dumnezeu. Pentru o antropologie a vocațiilor". Salut pe toți participanții și mulțumesc cardinalului Ouellet pentru cuvintele sale: încă nu suntem sfinți, dar sperăm să rămânem mereu pe cale pentru a deveni sfinți, aceasta este prima vocație pe care am primit-o! Și mulțumesc mai ales pentru că, în urmă cu câțiva ani, împreună cu alte persoane cu autoritate și căutând alianța între științe, a dat viață acestui Centru, pentru a demara o cercetare academică internațională menită să înțeleagă tot mai bine semnificația și importanța vocațiilor în Biserică și în societate.
Scopul acestei întâlniri este înainte de toate de a lua în considerare și a valoriza dimensiunea antropologică a fiecărei vocații. Asta ne trimite la un adevăr elementar și fundamental, pe care astăzi avem nevoie să-l redescoperim în toată frumusețea sa: viața ființei umane este vocație. Să nu uităm asta: dimensiunea antropologică, ce stă la baza oricărei chemări în cadrul comunității, are de-a face cu o caracteristică esențială a ființei umane ca atare: adică, aceea că omul însuși este vocație. Fiecare dintre noi, fie în marile alegeri care se referă la o stare de viață, fie în numeroasele ocazii și situații în care ele se întrupează și iau formă, se descoperă și se exprimă pe sine însuși ca un chemat, ca o chemată, ca persoană care se realizează în ascultare și în răspuns, împărtășind propria ființă și propriile daruri cu ceilalți pentru binele comun.
Această descoperire ne face să ieșim din izolarea unui eu autoreferențial și ne face să privim la noi înșine ca la o identitate în relație: eu exist și trăiesc în relație cu acela care m-a generat, cu realitatea care mă transcende, cu ceilalți și cu lumea care mă înconjoară, față de care sunt chemat să îmbrățișez cu bucurie și responsabilitate o misiune specifică și personală.
Acest adevăr antropologic este fundamental, pentru că răspunde pe deplin la dorința de realizare umană și de fericire care locuiește în inima noastră. În contextul cultural actual uneori se tinde să se uite sau să se întunece această realitate, cu riscul de a reduce ființa umană numai la nevoile sale materiale sau la exigențele sale primare, ca și cum ar fi un obiect fără conștiință și fără voință, pur și simplu târât de viață ca parte a unui angrenaj mecanic. În schimb, bărbatul și femeia sunt creați de Dumnezeu și sunt imagine a Creatorului; adică ei poartă înăuntrul lor o dorință de veșnicie și de fericire pe care însuși Dumnezeu a semănat-o în inima lor și pe care sunt chemați s-o realizeze printr-o vocație specifică. Pentru aceasta în noi locuiește o tensiune interioară sănătoasă pe care nu trebuie s-o sufocăm niciodată: suntem chemați la fericire, la plinătatea vieții, la ceva mai mare la care Dumnezeu ne-a destinat. Viața fiecăruia dintre noi, fără excepție, nu este un accident din parcurs; faptul de a fi în lume nu este un simplu rod al întâmplării, ci facem parte dintr-un plan de iubire și suntem invitați să ieșim din noi înșine și să-l realizăm, pentru noi și pentru ceilalți.
Pentru acest motiv, dacă este adevărat că fiecare dintre noi are o misiune, adică este chemat să ofere propria contribuție pentru a îmbunătăți lumea și a forja societatea, mie îmi place mereu să amintesc că nu este vorba de o misiune externă încredințată vieții noastre, ci de o dimensiune care implică însăși natura noastră, structura ființei noastre bărbat-femei după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Nu numai că ne-a fost încredințată o misiune, ci fiecare dintre noi (bărbat și femeie) este o misiune: "eu sunt mereu o misiune; tu ești mereu o misiune; fiecare botezată și botezat este o misiune. Cine iubește se pune în mișcare, este împins în afara sieși, este atras și atrage, se dăruiește celuilalt și țese relații care generează viață. Nimeni nu este inutil și nesemnificativ pentru iubirea lui Dumnezeu" (Mesaj pentru Ziua Misionară Mondială 2019).
O eminentă figură intelectuală și spirituală, cardinalul Newman, are cuvinte iluminante cu privire la asta. Citez câteva: "Eu sunt creat pentru a face și pentru a fi cineva pentru care nimeni altcineva n-a fost creat. Eu ocup un loc al meu în sfaturile lui Dumnezeu, în lumea lui Dumnezeu: un loc care nu este ocupat de nimeni altcineva. Puțin contează că eu sunt bogat sau sărac, disprețuit sau stimat de oameni: Dumnezeu mă cunoaște și mă cheamă pe nume. El mi-a încredințat o lucrare pe care n-a încredințat-o nimănui altcuiva. Eu am misiunea mea. Într-un fel sunt necesar pentru intențiile sale". Și continuă: "[Dumnezeu] nu m-a creat pe mine în mod inutil. Eu voi face bine, voi face lucrarea sa. Voi fi un înger de pace, un predicator al adevărului în locul pe care el mi l-a acordat chiar fără ca eu să știu asta, cu condiția ca eu să respect poruncile sale și să-l slujesc în vocația mea" (J.H. Newman, Meditazioni e preghiere, Milano, 2002, 38-39).
Fraților și surorilor, cercetările voastre, studiile voastre și în mod special aceste ocazii de confruntare sunt atât de necesare și importante, ca să se răspândească conștiința vocației la care fiecare ființă umană este chemată de Dumnezeu, în diferite stări de viață și grație multiplelor sale carisme. Sunt utile, de asemenea, pentru a se întreba cu privire la provocările de astăzi, la criza antropologică aflată în desfășurare și la promovarea necesară a vocațiilor umane și creștine. Și este important să se dezvolte, grație și contribuției voastre, o circularitate tot mai eficace între diferitele vocații, pentru ca operele care provin din starea de viață laicală în slujba societății și a Bisericii, împreună cu darul slujirii primite prin hirotonire și al vieții consacrate, să poată contribui la generarea speranței într-o lume asupra căreia apasă grele experiențe de moarte.
A genera această speranță, a fi în slujba împărăției lui Dumnezeu pentru construirea unei lumi deschise și fraterne este o misiune încredințată fiecărei femei și fiecărui bărbat din timpul nostru. Grație contribuției pe care voi o dați în acest sens. Mulțumesc pentru lucrarea voastră din aceste zile. O încredințez Domnului în rugăciune, prin mijlocirea Mariei, Icoană a vocației și Mamă a fiecărei vocații. Și, vă rog, și voi nu uitați să vă rugați pentru mine.
Cuvintele Sfântului Părinte la sfârșitul discursului
Vă urez spor la muncă! Și nu vă fie frică în aceste momente așa de bogate în viața Bisericii. Duhul Sfânt ne cere un lucru important: fidelitate. Dar fidelitatea este pe cale și fidelitatea ne face adesea să riscăm. "Fidelitatea de muzeu" nu este fidelitate. A merge înainte cu curajul de a discerne și a risca prin căutarea voinței lui Dumnezeu. Vă urez tot ce-i mai bun. Curaj și înainte, fără a pierde simțul umorului!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu