|
© Vatican Media |
Într-o carte a cardinalului Comastri: istorii de credință într-o lume aflată în criză de valori
La școala Iubirii
de Simone Caleffi
"Ascultarea unei predici într-o biserică mi-a redat speranță: îmi era vestit că Dumnezeu este iubire!" Impresionează cuvintele unei profesoare de istorie și filozofie, Angela Pellicciari, pe care cardinalul în Aiuto! Nel mondo sta scomparendo l'amore [Ajutor! În lume dispare iubirea] (San Paolo, Cinisello Balsamo, 2023, 180 de pagini) le prezintă chiar în capitolul al patrulea, care are însuși titlul cărții. Semnificativ este faptul că se pornește tocmai de la o realitate care pentru cei mai mulți este dezgustătoare: atenția la o omilie. În realitate, tocmai predicarea lui Cristos, speranța noastră, ar trebui să provoace, ba chiar să trezească, în inima credinciosului această virtute teologală, dăruită lui cu sacramentul Botezului. De fapt, cum ar spune Sfântul Paul, în persoana umană este dorința binelui, dar nu capacitatea de a-l realiza. Când Apostolul Neamurilor le scria romanilor (8,35), vorbea tocmai despre caritate ("Cine ne va despărți de iubirea lui Cristos Isus?") strâns corelată cu credința și cu speranța.
Vorbind teologal, numai cel care a recunoscut că "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8.16) este capabil de caritatea adevărată. Așa încât impresionează cuvintele fiului lui John Lennon despre tatăl, prezentate în primul capitol; de fapt, spune despre părinte că "nu a iubit niciodată pe nimeni!".
Astăzi, se pot observa multe echivocuri cu privire la iubire. Comastri susține, în capitolul al doilea, că în timp ce în lume crește sexul, în același timp dispare iubirea. Astfel, în capitolul al treilea, prezintă figura exemplară a Sfintei Maria Goretti, care exprimă o caritate autentică, iertându-l pe ucigașul său care voia de la ea tocmai un raport sexual. Adevărul iubirii este că ea îmbobocește din curăție. Viața sa este propusă de Biserică fiecărei femei ca paradigmă, în fața unor derive feminine moderne și oribile, ca aceea a celor trei tinere între 16 și 17 ani care la 6 iunie 2000 la Chiavenna (Sondrio) au ucis-o, voind să facă un rit satanic, pe sora Maria Laura Mainetti, acum fericită datorită martiriului îndurat; sau ca aceea a mamei care, la Milano, a făcut-o să moară de foame și de sete pe fiica de optsprezece luni, lăsând-o singură mai multe zile, pentru a merge în vacanță cu logodnicul. Oare asta se poate numi iubire?
În capitolul al cincilea, autorul relatează istoria preafrumoasei Alessandra di Rudini Carlotti, femeie urâțită de evenimentele vieții, dar care purta în ea însăși o nostalgie așa de profundă de Dumnezeu, încât a făcut-o să exclame pentru a se răscumpăra dintr-o existență dezmățată: "Era aproape un refugiu pentru mine speranța de a putea deveni într-o zi... carmelită!". Va duce la împlinire propunerea sa, îi vor muri toate rudele, până când "rămâne numai Alessandra, adică sora Maria a lui Isus, pentru a se ruga și a suferi și a ispăși și a reconstrui un țesut de speranță și de iubire cu viața sa consacrată total lui Dumnezeu".
În capitolul al șaselea se trece de la acest exemplu din secolul al XIX-lea la secolul al XX-lea care a avut figura Sfintei Tereza de Calcutta. Sora albaneză a recunoscut o vocație în vocație, pentru că era deja misionară în India, dar nu-i era suficient, grație acelui maestru al iubirii care este însuși Dumnezeu. Mergând printre cei mai săraci dintre săraci, a întâlnit o "femeie leproasă, rebutată chiar și de copii", care a murit spunându-i: "Ce veste bună mi-ai dat! Dumnezeu este iubire și eu nu știam asta. Mulțumesc!"; pentru că "Maica Tereza, în ultimele momente ale existenței sale foarte sărace, o umpluse din nou de speranță și astfel femeia a plecat senin la întâlnirea cu Dumnezeu".
Ultimul capitol ne încredințează cinci cuvinte "murdare", care însă, spălate în apa limpede a Mariei, pot să devină un bun program de viață creștină: frumusețe, bogăție, succes, libertate, fericire.
(După L'Osservatore Romano, 10 ianuarie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu