|
© Vatican Media |
O reflecție despre mesajele Papei Francisc centrate pe inteligența artificială
Tehnologie și inimă pentru o comunicare pe deplin umană
de Fabio Pasqualetti, decan al Facultății de Științe ale Comunicației Sociale de la Universitatea Pontificală Saleziană
Anul acesta, inteligența artificială este subiect de reflecție pentru două mesaje ale Papei Francisc. Primul este legat de a 57-a Zi Mondială a Păcii, celebrată la 1 ianuarie, cu titlul Inteligența artificială și pacea, în care se amintește că "inteligența artificială va deveni tot mai importantă. Provocările pe care le pune sunt tehnice, dar și antropologice, educative, sociale și politice" și tocmai aceste problematici trebuie "să ne facă să reflectăm asupra unui aspect neglijat atât de des în mentalitatea actuală, tehnocratică și eficientistă, pe cât de decisiv pentru dezvoltarea personală și socială: «simțul limitei»". Mesajul continuă apoi analizând temele fierbinți ale eticii, provocările pentru educație, dezvoltarea internațională, problema conflictelor și dreptul. În sfârșit, Papa dorește ca reflecția și dezbaterea despre IA să țină "cont de glasul tuturor părților interesate, inclusiv săracii, marginalizații și alții care adesea rămân neascultați în procesele decizionale globale". Am putea spune în sinteză că papa cere ca IA să fie în slujba binelui tuturor și nu numai al binelui cuiva.
Al doilea mesaj, deși deocamdată avem numai titlul: Inteligența artificială și înțelepciunea inimii: pentru o comunicare pe deplin umană, va fi oferit pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale din acest an. Dacă am vrea să facem o reflecție pornind de la titlu, se poate înțelege deja că ideea de fond se referă la o inteligență artificială gândită și guvernată de criteriile care provin din înțelepciunea inimii și care este în slujba unei comunicări pe deplin umane. Să încercăm să aprofundăm pornind de la ce anume ar putea să înțeleagă Francisc prin comunicare pe deplin umană.
Dacă se răsfoiesc titlurile mesajelor pentru Zilele Mondiale ale Comunicațiilor Sociale ale lui Francisc de la începutul pontificatului său, se observă imediat că în primul său mesaj vorbește despre Comunicare în slujba unei culturi autentice a întâlnirii. Rolul principal al comunicării este, așadar, acela de a da formă și conținut culturii întâlnirii persoanelor. Știm cât de mult inteligențele artificiale din primul val care gestionează social media nu acționează în această direcție, pentru că nu au demonstrat că sunt în slujba omului, ci mai degrabă a câștigului firmelor care le gestionează. Procesul de comercializare demarat de capitalism și interiorizat prin practicile de consum astăzi se referă la însăși viețile noastre transformate în date, profilate și supuse la diferite forme de manipulare. Avem o tehnologie care merge mult dincolo de marketingul personalizat: poate să prevadă, să influențeze și să modifice comportamentele. Nu este o întâmplare că se vorbește despre criza democrației, dar partida care se joacă este mult mai subtilă și profundă, pentru că se referă la pierderea inconștientă a folosirii propriei libertăți de alegere și de înțelegere a realității, precum și a societății însăși. Unei transparențe totale a noastre față de sistemele de IA îi corespunde o opacitate totală a puterilor care le gestionează.
Așadar, nu cred că este accidental faptul că în ultimele mesaje ale papei, pe care îmi place să-l numesc algoritmul lui Francisc, reies cu forță tema întâlnirii și simbologia inimii, antidoturi la o comunicare tot mai mediată și dezumanizantă.
Dacă se citesc titlurile unul după altul, avem imediat ideea:
2021 - "Vino și vezi" (In 1,46). A comunica întâlnind persoanele acolo unde sunt și cum sunt,
2022 - A asculta cu urechea inimii,
2023 - A vorbi cu inima. "Fideli adevărului în iubire" (Ef 4,15).
În primul este imaginea unei Biserici în ieșire pentru a întâlni persoanele acolo "unde sunt și cum sunt". Ni se cere să mergem pentru a cunoaște nu profilurile, nu imaginile, ci persoanele în carne și oase. Acest lucru este valabil și pentru cel care face adesea informație în spatele unui ecran fără a avea minima experiență a ceea ce li se întâmplă cu adevărat persoanelor în realitate. Este drama suferinței mediatizate care ajunge să anestezieze inima împingând-o spre derive cinice. O Biserică în ieșire care abandonează propriile certitudini, propriile spații, o Biserică ce devine aproape ca samariteanul care nu vorbește, ci acționează și se îngrijește.
Totuși, acesta este numai primul pas al unei comunicări pe deplin umane, pentru că al doilea este în sine și mai angajant: A asculta cu urechea inimii. Într-un context în care toți vor să vorbească și nimeni nu ascultă, prima misiune a creștinului în întâlnirea cu celălalt este tocmai ascultarea inimii. Cunoaștem valența simbolică a inimii ca sediu al întâlnirii cu Dumnezeu. Așadar, acțiunea este dublă. După exemplul lui Dumnezeu care îl ascultă pe om, creștinul trebuie să știe să-l asculte pe celălalt, dar să și recunoască în celălalt locul manifestării cuvântului lui Dumnezeu. Dacă am pune în practică noi ca umanitate chiar și numai aceste două pasaje, să ne gândim cât de mult s-ar schimba raporturile în familii, în comunități, în societate și între popoare. Ascultarea poate regenera legăturile familiale și sociale: astăzi ne îngropăm unii pe alții cu tone de imagini și cuvinte fără a ne da seama că în schimb avem nevoie absolută de tăcere și de ascultare reciprocă.
În sfârșit, ultimul pasaj este A vorbi cu inima. "Fideli adevărului în iubire". Și în această acțiune revin inima și dubla dimensiune la care se făcea aluzie mai înainte. Dacă am trăit experiența cuvântului lui Dumnezeu în inima noastră, putem încerca să vorbim celorlalți tocmai pornind de la experiența trăită. Atunci într-adevăr este un cuvânt adevărat, pentru că este trăit și, în același timp, încărcat de iubire, pentru că este rostit cu iubire. Nu putem ignora climatul de agresivitate, tensiune, otrăvuri pe care-l respirăm din cauza unei bârfe autoreferențiale destituitoare, judecătoare și disprețuitoare. Și în acest caz o informație simplificată, polarizată, uneori banalizată, nu aduce un serviciu bun. Sistemele de IA care se află în fruntea lui feed ale știrilor nu aduc un serviciu bun, pentru că favorizează o informație potrivită dorințelor și intereselor noastre furnizându-ne diete culturale monotematice și distructive, pentru că duc lipsă de pluralismul necesar pentru a avea o viziune sănătoasă a realității.
În fața unei tehnologii ca IA care, în versiunile Large Langue Model precum ChatGPT, reușește să simuleze limbajul și conversația cu calități surprinzătoare și captivante, se înțelege atunci dorința lui Francisc ca IA să fie reglementată și guvernată mai mult de principii de înțelepciune a inimii, decât de interese economice, politice sau de altă natură. Miza aflată în joc este mare. O tehnologie care poate să fie percepută de mulți ca baghetă magică pentru multele probleme personale și sociale, poate să devină, în același timp, flautul în mâna flautistului magic. Dar societatea nu are nevoie de flautiști magici, nici de conducători, ci să crească precum o comunitate umană care urmărește valorile fraternității, ale respectului și ale redistribuirii egale a bunurilor.
Avem demonstrații ample ale modului în care IA poate îmbunătăți viața omului: exemplul clasic este diagnostica tumorală, dar știm și că o bună parte a conflictelor actuale se desfășoară cu ajutorul IA în slujba distrugerii și a morții. Se va putea spune că variabila necontrolată și necontrolabilă este întotdeauna omul. Nu întâmplător apelul lui Francisc este făcut direct comunității creștine, dar și tuturor bărbaților și femeilor de bunăvoință care doresc o lume mai dreaptă. Mesajul se poate citi pornind de la sfârșit: "Dacă suntem capabili să comunicăm în mod pe deplin uman, vom ști să gestionăm cu înțelepciunea inimii și sistemele de inteligență artificială".
(După L'Osservatore Romano, 5 ianuarie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu