|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 3 ianuarie 2024
Cateheze. Viciile și virtuțile. 2. Lupta spirituală
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Săptămâna trecută ne-am introdus în tema viciilor și a virtuților. Ea face referință la lupta spirituală a creștinului. De fapt, viața spirituală a creștinului nu este pașnică, liniară și lipsită de provocări; dimpotrivă, viața creștină cere o luptă continuă: lupta creștină pentru a păstra credința, pentru a îmbogăți darurile credinței în noi. Nu întâmplător, prima ungere pe care fiecare creștin o primește la sacramentul Botezului - ungerea catecumenală - este fără niciun parfum și vestește în mod simbolic că viața este o luptă. De fapt, în Antichitate, luptătorii, înainte de întrecere, erau unși complet, fie pentru a tonifica mușchii, fie pentru a face corpul alunecos la prinderea adversarului. Ungerea catecumenilor clarifică imediat că un creștin nu este scutit de luptă, că un creștin trebuie să lupte: și existența sa, ca aceea a tuturor, va trebui să coboare în arenă, pentru că viața este o succesiune de încercări și de ispite.
O celebră zicală atribuită lui Abba Anton, primul mare părinte al monahismului, spune așa: "Ia ispitele și nimeni nu va fi mântuit". Sfinții nu sunt oameni care au fost scutiți de ispită, ci persoane foarte conștiente de faptul că în viață apar în mod repetat seducțiile răului, care trebuie demascate și respinse. Noi toți avem experiența acestui lucru, noi toți: că îți vine un gând rău, că îți vine o dorință de a face asta sau de a vorbi rău despre altul... Toți, toți suntem ispitiți și trebuie să luptăm pentru a nu cădea în aceste ispite. Dacă vreunul dintre voi nu are ispite să spună, pentru că ar fi un lucru extraordinar! Toți avem ispite și toți trebuie să învățăm cum să ne comportăm în aceste situații.
Există atâtea persoane care se auto-dezleagă, care consideră că sunt "în ordine" - "Nu, eu sunt bun, sunt bună, eu nu am aceste probleme". Dar niciunul dintre noi nu este în ordine; dacă vreunul se simte în ordine, el visează; fiecare dintre noi are atâtea lucruri de ajustat, de asemenea trebuie să vegheze. Și uneori se întâmplă că mergem la sacramentul Reconcilierii și spunem, cu sinceritate: "Părinte, eu nu-mi amintesc, nu știu dacă am păcate...". Dar aceasta este lipsă de cunoaștere a ceea ce se întâmplă în inimă. Toți suntem păcătoși, toți. Și un pic de examinare a conștiinței, un pic de privire interioară ne va face bine. Altminteri, riscăm să trăim în întuneric, pentru că de acum ne-am obișnuit cu întunericul și nu mai știm să distingem binele de rău. Isaac din Ninive spunea că în Biserică acela care cunoaște propriile păcate și le plânge este mai mare decât acela care învie un mort. Toți trebuie să-i cerem lui Dumnezeu harul de a ne recunoaște sărmani păcătoși, care avem nevoie de convertire, păstrând în inimă încrederea că niciun păcat nu este prea mare pentru milostivirea infinită a lui Dumnezeu Tatăl. Aceasta este lecția inaugurală pe care ne-o dăruiește Isus.
Vedem asta în primele pagini ale Evangheliilor, înainte de toate atunci când ne este relatat botezul lui Mesia în apele fluviului Iordan. Episodul are în sine ceva descumpănitor: de ce Isus se supune unui asemenea rit de purificare? El este Dumnezeu, este perfect! De care păcat ar trebui să se căiască Isus? Niciunul! Chiar și Botezătorul este scandalizat, până acolo încât textul spune: "Ioan încerca să-l oprească, spunându-i: «Eu am nevoie să fiu botezat de tine și tu vii la mine?»" (Mt 3,14). Dar Isus este un Mesia foarte diferit de modul în care l-a prezentat Ioan și în care și-l imaginau oamenii: el nu întrupează pe Dumnezeu mâniat și nu convoacă pentru judecată, ci, dimpotrivă, se pune la rând cu păcătoșii. Cum așa? Da, Isus ne însoțește pe noi, toți păcătoșii. El nu este păcătos, dar este între noi. Și acesta este un lucru frumos. "Părinte, am atâtea păcate!" - "Dar Isus este cu tine: vorbește-i, el te va ajuta să ieși din ele." Isus nu ne lasă niciodată singuri niciodată! Gândiți-vă bine la asta. "Oh, părinte, eu am făcut mari păcate!" - "Dar Isus te înțelege și te însoțește: înțelege păcatul tău și îl iartă." Să nu uităm niciodată asta! În momentele cele mai urâte, în momentele în care alunecăm peste păcate, Isus este alături de noi pentru a ne ajuta să ne ridicăm. Asta dă mângâiere. Nu trebuie să pierdem această certitudine: Isus este alături de noi pentru a ne ajuta, pentru a ne proteja și pentru a ne ridica după păcat. "Dar, părinte, este adevărat că Isus iartă tot?" - "Tot. El a venit pentru a ierta, pentru a mântui. Numai că Isus vrea inima ta deschisă." El nu uită niciodată să ierte: noi, de atâtea ori, suntem cei care pierdem capacitatea de a cere iertare. Să reluăm această capacitate de a cere iertare. Fiecare dintre noi are atâtea lucruri pentru care să ceară iertare: fiecare să se gândească în sine și astăzi să vorbească despre asta cu Isus. Vorbește cu Isus despre asta: "Doamne, eu nu știu dacă acest lucru este adevărat sau nu, dar eu sunt sigur că tu nu te îndepărtezi de mine. Sunt sigur că tu mă ierți. Doamne, eu sunt păcătos, păcătoasă, dar te rog nu te îndepărta". Asta ar fi astăzi o rugăciune frumoasă către Isus: "Doamne, nu te îndepărta de mine".
Și imediat după episodul botezului, Evangheliile relatează că Isus se retrage în deșert, unde este ispitit de satana. Și în acest caz se pune întrebarea: Pentru ce motiv Fiul lui Dumnezeu trebuie să cunoască ispita? Și în acest caz, Isus se arată solidar cu natura noastră umană fragilă și devine marele nostru exemplum: ispitele prin care trece și pe care le învinge printre pietrele aride din deșert sunt prima instruire pe care o înmânează vieții noastre de discipoli. El a experimentat ceea ce și noi trebuie să ne pregătim să înfruntăm: viața este făcută din provocări, din încercări, din bifurcații, din viziuni care se contrapun, din seducții ascunse, din voci contradictorii. Unele voci sunt chiar convingătoare, așa încât satana îl ispitește recurgând la cuvintele Scripturii. Trebuie păstrată luciditatea interioară pentru a alege drumul care ne conduce într-adevăr la fericire, apoi să ne angajăm pentru a nu ne opri de-a lungul drumului.
Să ne amintim că suntem mereu combătuți între extreme opuse: mândria provoacă umilința; ura contrastează caritatea; tristețea combate adevărata bucurie a Duhului; împietrirea inimii respinge milostivirea. Creștinii merg încontinuu prin aceste creneluri. De aceea este important să reflectăm asupra viciilor și a virtuților: ne ajută să învingem cultura nihilistă în care contururile între bine și rău rămân nuanțate și, în același timp, ne amintește că ființa umană, spre deosebire de orice altă creatură, poate să se transcendă pe sine însuși, deschizându-se la Dumnezeu și mergând spre sfințenie.
Așadar, lupta spirituală ne conduce să privim de aproape acele vicii care ne înlănțuie și ne călăuzește, cu harul lui Dumnezeu, spre acele virtuți care pot înflori în noi, aducând primăvara Duhului în viața noastră.
________________
Și să nu uităm popoarele care sunt în război. Războiul este o nebunie, mereu, războiul este o înfrângere! Să ne rugăm. Să ne rugăm pentru oamenii din Palestina, din Israel, din Ucraina și din atâtea alte locuri unde este război. Și să nu-i uităm pe frații noștri Rohingya, care sunt persecutați.
Și pentru toți binecuvântarea mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu