Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Vatican: Omilia Papei Francisc la Sfânta Liturghie în solemnitatea Sfintei Fecioare Maria, Născătoare de Dumnezeu. A LVII-a Zi Mondială a Păcii (1 ianuarie 2024)

Cuvintele Apostolului Paul luminează începutul noului an: "Când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie" (Gal 4,4). Impresionează expresia "împlinirea timpului". În vechime, se obișnuia să se măsoare timpul golind și umplând amfore: când erau goale, începea o nouă perioadă, care se termina când erau pline. Iată împlinirea timpului: când amfora istoriei este plină, harul divin se revarsă: Dumnezeu se face om și face asta în semnul unei femei, Maria. Ea este calea aleasă de Dumnezeu; ea este punctul de sosire al atâtor persoane și generații care, "picătură după picătură", au pregătit venirea Domnului în lume. Mama se află astfel în inima timpului: i-a plăcut lui Dumnezeu să golească istoria prin intermediul ei, femeia. Cu acest cuvânt Scriptura ne trimite la începuturi, la Geneză, și ne sugerează că Mama cu Pruncul marchează o nouă creație, un nou început. La începutul timpului mântuirii este, așadar, Sfânta Născătoare de Dumnezeu, Mama noastră sfântă.

Este frumos, așadar, ca anul să se deschidă invocând-o; este frumos că poporul credincios, ca odinioară la Efes - erau curajoși acei creștini! -, să proclame cu bucurie pe Sfânta Născătoare de Dumnezeu. Cuvintele Născătoare de Dumnezeu exprimă de fapt certitudinea bucuroasă că Domnul, Prunc plăpând în brațele mamei, s-a unit pentru totdeauna cu umanitatea noastră, până acolo încât ea nu mai este numai a noastră, ci a sa. Născătoare de Dumnezeu: puține cuvinte pentru a mărturisi alianța veșnică a Domnului cu noi. Născătoare de Dumnezeu: este o dogmă de credință, dar este și o "dogmă de speranță": Dumnezeu în om și omul în Dumnezeu, pentru totdeauna. Sfânta Născătoare de Dumnezeu!

La împlinirea timpului, Tatăl l-a trimis pe Fiul său născut din femeie; dar textul Sfântului Paul adaugă o a doua trimitere: "Dumnezeu l-a trimis pe Duhul Fiului său în inimile noastre, care strigă: «Abba, Tată!»" (Gal 4,6). Și în trimiterea Duhului Mama este protagonistă: Duhul Sfânt începe să se așeze peste ea la Buna-Vestire (cf. Lc 1,35), apoi la începuturile Bisericii coboară asupra apostolilor reuniți în rugăciune "cu Maria, Mama" (Fap 1,14). Astfel, primirea Mariei ne-a adus cele mai mari daruri: ea l-a "făcut frate al nostru pe Domnul maiestății" (Toma da Celano, Vita secunda, CL, 198: FF 786) și a permis Duhului să strige în inimile noastre: "Abba, Tată!". Maternitatea Mariei este calea pentru a întâlni duioșia paternă a lui Dumnezeu, calea cea mai apropiată, cea mai directă, cea mai ușoară. Acesta este stilul lui Dumnezeu: apropiere, compasiune și duioșie. De fapt, Mama ne conduce la începutul și la inima credinței, care nu este o teorie sau o angajare, ci un dar imens, care ne face fii iubiți, locuințe ale iubirii Tatălui. De aceea a o primi în propria viață pe Mama nu este o alegere de devoțiune, ci este o exigență de credință: "Dacă vrem să fim creștini, trebuie să fim mariani" (Sf. Paul al VI-lea, Omilie la Cagliari, 24 aprilie 1970), adică fii ai Mariei.

Biserica are nevoie de Maria pentru a redescoperi propria față feminină: pentru a se asemăna mai mult cu ea care, femeie, Fecioară și Mamă, reprezintă modelul și figura sa perfectă (cf. Lumen gentium, 63); pentru a face spațiu femeilor și a fi generativă printr-o pastorație făcută din îngrijire și din atenție, din răbdare și din curaj matern. Dar și lumea are nevoie să privească la mame și la femei pentru a găsi pacea, pentru a ieși din spiralele violenței și ale urii și a avea din nou priviri umane și inimi care văd. Și fiecare societate are nevoie să primească darul femeii, al fiecărei femei: s-o respecte, s-o păzească, s-o valorizeze, știind că acela care rănește o singură femeie îl profanează pe Dumnezeu, născut din femeie.

Maria, femeia, așa cum este decisivă la împlinirea timpului, tot așa este determinantă pentru viața fiecăruia. Ne arată asta încă o dată un "început", primul semn săvârșit de Isus, la nunta din Cana. Acolo chiar Maria este cea care își dă seama că lipsește vinul și se adresează lui (cf. In 2,3). Nevoile fiilor sunt cele care o mișcă pe ea, pe Mama, să-l determine pe Isus să intervină. Și Isus spune la Cana: "Umpleți vasele cu apă. Iar ei le-au umplut până sus" (In 2,7). Maria, care cunoaște necesitățile noastre, grăbește și pentru noi revărsările harului și duce viețile noastre spre împlinire. Fraților, surorilor, noi toți avem lipsuri, singurătăți, goluri care cer să fie umplute. Fiecare dintre noi le cunoaște pe ale sale. Cine le poate umple dacă nu Maria, Mama împlinirii? Când suntem tentați să ne închidem în noi înșine, să mergem la ea; când nu reușim să ne descâlcim printre nodurile vieții, să căutăm refugiu în ea. Timpurile noastre, goale de pace, au nevoie de o Mamă care să recompacteze familia umană. Să privim la Maria pentru a deveni constructori de unitate și să facem asta cu creativitatea sa de Mamă, care se îngrijește de fiii săi: îi adună și îi mângâie, le ascultă necazurile și le șterge lacrimile. Și să privim acea icoană așa de duioasă a lui Virgo lactans [de la Abația din Montevergine]. Așa este mama: cu câtă duioșie ne îngrijește și este aproape de noi. Ne îngrijește și este aproape de noi.

Să încredințăm noul an Născătoarei de Dumnezeu. Să-i consacrăm viețile noastre. Ea, cu duioșie, va ști să ne deschidă împlinirea lor. Pentru că ne va conduce la Isus și Isus este împlinirea timpului, a oricărui timp, a timpului nostru, a timpului fiecăruia dintre noi. De fapt, așa cum a fost scris, "nu plinătatea timpurilor a făcut în așa fel încât Fiul lui Dumnezeu să fie trimis, ci dimpotrivă, trimiterea Fiului a făcut să apară împlinirea timpurilor" (cf. M. Luther, Vorlesung über den Galaterbrief 1516-1517, 18). Fraților și surorilor, anul acesta să fie plin de mângâierea Domnului; anul acesta să fie plin de duioșia maternă a Mariei, Sfânta Născătoare de Dumnezeu.

Și vă invit acum să proclamăm toți împreună, de trei ori: Sfântă Născătoare de Dumnezeu! Împreună: Sfântă Născătoare de Dumnezeu! Sfântă Născătoare de Dumnezeu! Sfântă Născătoare de Dumnezeu!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat