|
© Vatican Media |
Reflecție despre regalitatea lui Cristos
Un tron gol, dar nu vacant
de Linda Pocher
Intrând în Bazilica "Santa Maria Maggiore" din Roma, vizitatorul atent va observa chiar în centrul primului registru al arcului de triumf imaginea unui tron gol, pus în interiorul unui cerc cu margine albastră și neagră care amintește de culorile globului pământesc și reprezintă universul creat. Scaunul, acoperit de o pernă, are în față un sul cu șapte sigilii și o cruce cu pietre prețioase. La dreapta și la stânga tronului, Petru și Paul, care are în mână o carte deschisă, în atitudinea de a învăța adunarea; în spate, simbolurile celor patru evangheliști.
Etimasia, din grecescul "pregătire", este termenul tehnic cu care se face referință la acest motiv iconografic, tipic al mozaicurilor bizantine (secolul al V-lea). În Italia se poate contempla la Ravenna, în cupola baptisteriului arianilor și a baptisteriului neonian, la Veneția, în Bazilicile "Sfântul Marcu" și "Santa Maria Assunta a Torcello", la Palermo în capela din Palatul Regal și în domul din Monreale și, întocmai, în Bazilica "Santa Maria Maggiore" din Roma.
Imaginea tronului gol se naște probabil din suprapunerea dintre pericopa din Apocalips în care se descrie tronul pe care este așezat mielul și ceea ce se întâmpla în primele concilii - avem știre sigură pentru Conciliul din Efes și pentru Conciliul al II-lea din Niceea -, adică tradiția de a instala în centrul adunării conciliare un tron gol, pe care era pusă cartea Evangheliilor, simbol al prezenței lui Cristos și al continuității cu învățătura sa, pe care Părinții nu trebuiau s-o piardă din vedere. De aceea, tronul gol, în timpurile mai antice, trebuia să reprezinte mai mult prezența lui Cristos Rege (a cărui solemnitate se celebrează duminică, 26 noiembrie) și Stăpânul Bisericii, decât așteptarea întoarcerii sale glorioase pentru judecata definitivă. De fapt, el domnește în viața Bisericii și a credincioșilor, atunci când cuvântul său este proclamat, este primit în inimă și pus în practică. Și tronul său gol nu este deloc un tron vacant, cu riscul de a fi ocupat de cel mai temerar sau curajos dintre cei care-l urmează, ci un tron răstignit pentru a aminti că regalitatea, adică exercitarea puterii, nu mai este așa cum am cunoscut-o de-a lungul mileniilor de istorie: este transfigurată.
De fapt, puterea pe care Cristos o deține și o acordă nu se referă la gestionarea posibilităților vieții, așa cum se întâmplă în experiența umană obișnuită. Cu învierea sa el deschide celor care cred posibilitatea nemaiauzită de a depăși moartea, negare definitivă a oricărei posibilități. Nu există putere mai mare. Pentru aceasta, de la Paște încoace, totul contribuie la binele celor care îl iubesc pe Dumnezeu. De aceea puterea lui Cristos și a creștinului nu este în mod simplist slujire. Este o putere eliberată de frica morții și prin urmare de nevoie de a-l controla pe aproapele și de a-i impune cu forța propria voință. Probabil că într-o zi Cristos va veni să șadă pe acel tron. Probabil, pentru că s-ar putea ca acel tron să-l fi construit noi, ca proiecție a delirului nostru de atotputernicie, a nevoii noastre de un Dumnezeu care să domnească fără opoziție ca să judece cerul și pământul. În timp ce el, Fiul unicul născut al unui Tată pe care nimeni nu l-a putut vedea vreodată, preferă să meargă încă desculț și înfometat pe căile lumii, îmbrăcat când ca un cerșetor, când ca un pușcăriaș, ca refugiat, exploatat pe nedrept, orfan, marginalizat, victimă a traficului de persoane, violată și asasinată. Preferă să se dăruiască în ascuns, oricui are inima suficient de liberă pentru a primi darul său și a se bucura de prietenia sa.
Pe de altă parte, Mama sa prezisese asta: "I-a dat jos de pe tron pe cei puternici și i-a înălțat pe cei smeriți".
(După L'Osservatore Romano, 25 noiembrie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.