|
© Vatican Media |
Zece ani ai lui Evangelii gaudium. Mons. Fisichella: Text cu forță care încă tractează
de Tiziana Campisi
Era solemnitatea lui Isus Cristos, Regele Universului, la 24 noiembrie în urmă cu zece ani, când Papa Francisc a promulgat exortația apostolică Evangelii gaudium, Bucuria evangheliei, primul document al pontificatului său. Un text programatic, în care papa dezvoltă tema vestirii evangheliei în lumea actuală, invitând pe creștini "la o nouă etapă evanghelizatoare" și arată căile de întreprins "pentru drumul Bisericii". Papa Francisc cere o Biserică în ieșire, misionară, îndeamnă la o reînnoire eclezială și la angajare pentru incluziunea socială a săracilor și încurajează dialogul, la diferite niveluri, drept contribuție pentru pace. În lumea contemporană, unde s-a răspândit tot mai mult cultura digitală, care face referință la inteligența artificială și unde intră în joc temele libertății și ale adevărului, vestirea evangheliei este o prioritate, afirmă Monseniorul Rino Fisichella, pro-prefect al Dicasterului pentru Evanghelizare, dar este nevoie de un nou limbaj capabil să-i facă înțeleasă frumusețea.
Evangelii gaudium este primul document al Papei Francisc, un text unde ies în evidență prioritățile pontificatului său: Biserica în ieșire, atenția față de periferii, înculturarea credinței, dimensiunea socială a evangheliei. Cât a fost receptat până astăzi?
Evangelii gaudium nu este numai primul document, ci este și documentul programatic al pontificatului Papei Francisc, el însuși scrie asta în primele pagini. Așadar, posedă, și astăzi, o valoare cu totul deosebită. Este vorba nu numai de a vedea cât a fost pus în practică în acești zece ani, ci mai ales cât mai rămâne de pus în practică în viitorul apropiat. Tematicile din Evangelii gaudium sunt, în multe privințe, rodul discuției sinodale din 2012 dedicat tocmai noii evanghelizări și transmiterii credinței. Papa și-a însușit multe dintre declarațiile, studiile și discuțiile de la acel sinod și le-a făcut să devină parte a documentului său, însă există și mari noutăți: de exemplu, despre dimensiunea socială, despre exigența Bisericii că trebuie să fie săracă, despre insistența ca să fie o schimbare de cultură când trebuie înfruntate diferite tematici. Este vorba de un document programatic care încă menține forța sa de tractare și provocatoare.
Ce fază trăiește astăzi Biserica dacă o privim prin Evangelii gaudium?
Când Papa Francisc vorbește despre o evanghelizare itinerantă - pentru că Isus a avut o predică itinerantă -, nu face altceva decât să insiste asupra exigenței întâlnirii personale de care Biserica trebuie să aibă grijă, pe care credincioșii trebuie s-o aibă cu oricine. Așadar, primul moment al evanghelizării este acela de a porni la drum. În Evangelii gaudium găsim expresia, repetată de mai multe ori de Papa Francisc, "Biserică în ieșire", adică a unei Biserici care asumă conștiința de a fi misionară, o Biserică ce simte puternic responsabilitatea de a fi evanghelizatoare și prin urmare de a duce forța evangheliei, dar și frumusețea evangheliei, la toți, fără a exclude pe nimeni.
Biserica și creștinul cum se pun astăzi în fața lumii, pe baza invitației din Evangelii gaudium de a transmite bucuria Evangheliei?
În Evangelii gaudium, Papa Francisc insistă asupra faptului că evanghelizarea intră în culturi și, intrând în culturi, primul act este acela de a le cunoaște, de a încerca să înțeleagă ce anume au pozitiv, să găsească "semina Verbi", adică "semințele Cuvântului", prezența adevărului creștin ascunsă în atâtea elemente. Astăzi, avem o mare provocare, care este o provocare globală, deoarece cultura se globalizează tot mai mult prin cultura internetului, care are fațete extrem de pozitive, dar și multe aspecte care pun întrebări profunde. Între aceste întrebări este schimbarea comportamentelor pe care cultura digitală o implică. Din păcate, există o formă de individualism foarte profundă, care duce la închiderea în noi înșine. Acest individualism este unul dintre cele mai rele pericole în evanghelizare, pentru că evanghelizarea vorbește de întâlnire, de raport interpersonal, de vestire, de iubire. În schimb, închiderea în sine este opusul, nu permite persoanei să trăiască o identitate profundă și să ajungă la maturitatea personală. Astăzi, cultura digitală este o cultură care se prezintă globală și, prin urmare, întreaga Biserică este provocată, mai mult ca oricând, pe acest teren. Trebuie să căutăm, înainte de toate, după părerea mea, să înțelegem în ce anume constă cultura digitală. Cu siguranță, nu ne putem opri la simplul instrument pe care-l folosim: computerul, telefonul celular și formele de comunicare pe care le folosim, de la Facebook la Instagram etc. Cultura internetului, cultura digitală, face referință la inteligența artificială și noi trebui să încercăm să înțelegem în ce anume constă și ce consecințe poate avea, nu numai la nivel antropologic - dimensiunea persoanei -, ci și la nivel social, și, prin urmare, care elemente intră în criză. Mă gândesc, de exemplu, la tema libertății, la tema adevărului și la căutarea adevărului care să fie realmente așa și nu pre-confecționat de diferite algoritme, la capacitatea de a fi profund liberi și nu supuși la determinări ascunse care acționează în această cultură. Noi încă posedăm un limbaj foarte clerical, care nu este înțeles în pregnanța sa semantică, și, prin urmare, avem nevoie de un limbaj și de o nouă capacitate de a interveni în această cultură încercând să facem să se înțeleagă frumusețea evangheliei.
În această perioadă tragică de războaie și crize, în ce mod se poate face să prevaleze bucuria evangheliei?
Noi, creștinii, putem folosi mai puternic cuvântul dramatic, pentru că în tragedie nu este speranță și asta ar fi falimentul prezenței noastre evanghelizatoare în lume. În schimb, dramatic înseamnă că există o acțiune extrem de puternică în care toți suntem implicați. Drama implică, dar în dramă există speranța. În situația dramatică pe care o trăim - aceea pe care Papa Francisc o numește "al treilea război mondial pe bucăți" - este nevoie de o vestire de speranță tipic și puternic creștină. Omul de astăzi, în cultura digitală, trăiește din atâtea speranțe, noi avem responsabilitatea de a vesti "speranța", aceea care le unifică, aceea care le proiectează spre viitor și care ajută la înțelegerea și la trăirea prezentului dându-i sens. Însă dramatismul războaielor, care sunt reale, nu trebuie să ne facă să uităm dramatismul violenței la care asistăm zilnic în orașele noastre. Cum se poate uita că într-o țară precum Italia am ajuns deja la 103 de ucideri de femei? Pentru mine aceasta este o mare dramă, care indică încă o dată că există o lipsă de cultură, de iubire, de responsabilitate, de respect, care sunt vestiri speciale ale evangheliei. Iubirea comportă respectul, comportă responsabilitatea. A privi la războaie este necesar, pentru că toți trebuie să fim făcători de pace, dar pacea se construiește în familie, în orașe, în cartiere, în comunități, acolo unde trebuie, în mod necesar, să se întoarcă respectul, responsabilitatea pentru ceea ce este cealaltă persoană de lângă mine.
La zece ani de la Evangelii gaudium, după părerea dumneavoastră, Biserica este mai misionară și descentrată așa cum ar vrea-o Papa Francisc?
Trebuie privite lumini și umbre. Cred că actualitatea Sinodului despre sinodalitate ne duce la acea coresponsabilitate fundamentală pe care noi toți o dorim - chiar și cu slujirile diferențiate pe care le avem în cadrul comunităților - în vestirea evangheliei. Și Sinodul dorește ca toți botezații, în virtutea Botezului lor, să redescopere opera necesară și urgentă de evanghelizare. Aceste lumini care strălucesc - Evangelii gaudium care poartă cu sine toată învățătura lui Paul al VI-lea conținută în Evangelii nuntiandi, realitatea Sinodului, tot magisteriul din aceste decenii pe care noi îl avem - încă văd, însă umbre, care sunt oboseala în comunitățile noastre și indiferența încă puternică și prezentă în lume. Mi se pare că evanghelizarea, așa cum amintește, printre altele, Papa Francisc în Evangelii gaudium, trece mai ușor pe calea frumuseții, adică via pulchritudinis, care este un drum privilegiat pentru a vesti evanghelia, pentru că permite să se parcurgă cărări care corespund unei dorințe prezente în bărbații, în femeile și în tinerii din timpul nostru. Calea frumuseții, care se extinde de la literatură la artă, la muzică, la cinematografie, la contemplarea a ceea ce este frumos, la natură, la liturgie, la întâlnirea interpersonală, poate să fie realmente eficace și rodnică pentru a corespunde învățăturii din Evangelii gaudium.
(După Vatican News, 24 noiembrie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
* * *
Editura "Presa Bună": Traducerea în limba română a primei exortații apostolice a papei Francisc - Evangelii gaudium
lecturi: 2.