|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 22 noiembrie 2023
Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 27. Vestirea este pentru toți
Iubiți frați și surori!
După ce am văzut, data trecută, că vestirea creștină este bucurie, să ne oprim astăzi asupra unui al doilea aspect: este pentru toți, vestirea creștină este bucurie pentru toți. Când îl întâlnim cu adevărat pe Domnul Isus, uimirea acestei întâlniri impregnează viața noastră și cere să fie dusă dincolo de noi. Asta dorește el, ca evanghelia sa să fie pentru toți. De fapt, în ea este o "putere umanizatoare", o împlinire de viață care este destinată fiecărui bărbat și fiecărei femei, deoarece pentru toți Cristos s-a născut, a murit, a înviat. Pentru toți: niciunul exclus.
În Evangelii gaudium se citește: "Toți au dreptul să primească evanghelia. Creștinii au datoria de o vesti fără a exclude pe nimeni, nu ca acela care impune o nouă obligație, ci ca acela care împărtășește o bucurie, semnalează un orizont frumos, oferă un ospăț dorit. Biserica nu crește prin prozelitism, ci «prin atracție»" (nr. 14). Fraților, surorilor, să ne simțim în slujba destinației universale a evangheliei, este pentru toți; și să ne distingem prin capacitatea de a ieși din noi înșine - o vestire pentru a fi adevărată vestire trebuie să iasă din egoismul propriu - și să avem și capacitatea de a depăși orice graniță. Creștinii se întâlnesc mai mult pe esplanadă decât în sacristie și merg "pe străzile și pe ulițele cetății" (Lc 14,21). Trebuie să fie deschiși și expansivi, creștinii trebuie să fie "extrovertiți", și acest caracter al lor vine de la Isus, care a făcut din prezența sa în lume un drum continuu, destinat să ajungă la toți, chiar și învățând din anumite întâlniri ale sale.
În acest sens, evanghelia prezintă întâlnirea surprinzătoare a lui Isus cu o femeie străină, o canaaneană care îl imploră s-o vindece pe fiica bolnavă (cf. Mt 15,21-28). Isus refuză, spunând că a fost trimis numai "la oile pierdute ale casei lui Israel" și că "nu este bine să iei pâinea copiilor și s-o arunci la căței" (v. 24.26). Dar femeia, cu insistența tipică a celor simpli, răspunde că și "cățeii mănâncă firimiturile care cad de pe masa stăpânilor lor" (v. 27). Isus rămâne impresionat și îi spune: "Femeie, mare este credința ta! Să fie cum vrei tu!" (v. 28). Această întâlnire cu această femeie are ceva unic. Nu numai că cineva îl face pe Isus să-și schimbe ideea, și este vorba de o femeie, străină și păgână; ci însuși Domnul găsește confirmare la faptul că predica sa nu trebuie să se limiteze la poporul la care aparține, ci să se deschidă la toți.
Biblia ne arată că atunci când Dumnezeu cheamă o persoană și încheie un legământ cu unii, criteriul este mereu acesta: alege pe cineva pentru a ajunge la alții, acesta este criteriul lui Dumnezeu, al chemării lui Dumnezeu. Toți prietenii Domnului au experimentat frumusețea, dar și responsabilitatea și povara de a fi "aleși" de el. Și toți au simțit descurajarea în fața propriilor slăbiciuni sau pierderea siguranțelor lor. Dar ispita probabil cea mai mare este aceea de a considera chemarea primită ca un privilegiu, vă rog nu, chemarea nu este un privilegiu, niciodată. Noi nu putem spune că suntem privilegiați în comparație cu ceilalți, nu. Chemarea este pentru o slujire. Și Dumnezeu alege pe unul pentru a-i iubi pe toți, pentru a ajunge la toți.
Precum și pentru a preveni ispita de a identifica creștinismul cu o cultură, cu o etnie, cu un sistem. Însă, astfel își pierde natura cu adevărat catolică, adică pentru toți, universală: nu este un mic grup de aleși de primă clasă. Să nu uităm: Dumnezeu alege pe cineva pentru a-i iubi pe toți. Acest orizont de universalitate. Evanghelia nu este numai pentru mine, este pentru toți, să nu uităm asta. Mulțumesc.
________________
Și să nu uităm să perseverăm în rugăciune pentru cei care suferă din cauza războaielor în atâtea părți ale lumii, în special pentru îndrăgitele populații din Ucraina, martirizata Ucraina, și din Israel și din Palestina. În această dimineață, am primit două delegații, una de israelieni care au rude ca ostatici în Gaza și alta de palestinieni care au rude prizonieri în Israel. Ei suferă mult și am auzit cum suferă amândouă: războaiele fac asta, dar aici am mers dincolo de războaie, aceasta nu este o războire, acesta este terorism. Vă rog, să mergem înainte pentru pace, rugați-vă pentru pace, rugați-vă mult pentru pace. Fie ca Domnul să intervină acolo, ca Domnul să ne ajute să rezolvăm problemele și să nu mergem înainte cu patimile care la sfârșit îi ucid pe toți. Să ne rugăm pentru poporul palestinian, să ne rugăm pentru poporul israelian, ca să vină pacea.
Pentru toți binecuvântarea mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.