|
© Vatican Media |
Experiența monastică feminină în istorie
O explozie de viață și sfințenie
de Giovanni Grosso
director al Institutum Carmelitanum
Este bine cunoscut că la începutul vieții consacrate sunt multe femei - să ne gândim numai la fecioare - și de-a lungul secolelor femeile au fost protagoniste în multiple experiențe de consacrare și sfințenie. Lumea monastică în toate formele sale este martoră a acestei vitalități spirituale.
Evenimentele "maicilor din deșert", probabil mai puțin cunoscute, dar desigur nu mai puțin influente decât ale colegilor lor "părinții", au fost printre primele care au căutat un embrion de structură, adesea comunitară ca în cazul mănăstirilor de origine pahomiană (secolul al IV-lea). De fapt, alături de călugări au apărut cam peste tot unde ajunsese vestirea evangheliei comunități feminine care au asumat stiluri de viață și de rugăciune asemănătoare cu acelea ale confraților.
Redactarea Regulilor lui Vasile ( 379) pentru Orient și ale lui Benedict ( 547) pentru Occident va structura în diferitele regiuni ale creștinătății comunitățile monastice în sens propriu. Înșiși Vasile și Benedict au avut surori care au îmbrățișat aceeași formă de viață: Sfintele Macrina ( 380) și Scolastica ( 547). Rugăciunea liturgică, lectio divina, meditarea continuă a cuvântului continuată și în timpul muncii manuale, singurătatea în chilii și momentele comune de rugăciune și de masă ritmau în diferitele modalități prevăzute de fiecare regulă viața acelor femei. Mănăstirile au devenit și locuri de ospitalitate și de caritate și nu numai puncte de referință spirituală pentru poporul creștin. Siguranța internă relativă a mănăstirilor a permis și numeroaselor femei să dezvolte capacități culturale, artistice, teologice altminteri imposibile sau foarte greu de exercitat în viața laicală. Viața de rugăciune a permis multora să ajungă în vârfurile misticii, care le-au făcut maestre pentru atâția doritori de a se aventura pe cărările vieții spirituale. Pe urma spiritualității benedictine trebuie amintite călugărițele cisterciene și trapistele, dar și certozinii au ramura lor feminină.
Un nume pentru toate printre multe nume: Sfânta Hildegarda de Binger ( 1179), declarată acum învățătoare a Bisericii, femeie cu o cultură nemărginită, capabilă în conducere și profundă în speculația teologică și în mistică, așa încât a fost considerată profet de către contemporani și de succesori.
Și femeile au fost părtașe la perioada de reînnoire din secolul al XIII-lea, când s-au născut ordinele mendicante. Să ne gândim la comunitatea monastică din Prouille (1207), prim nucleu a ceea ce avea să devină ordinul fraților predicatori, sau la comunitatea Surorilor sărace adunate în jurul Sfintei Clara din Assisi ( 1253). Pe urma lor și celelalte mișcări mendicante vor avea propria ramură feminină: eremiții Sfântului Augustin deja la jumătatea secolului al XIII-lea, în timp ce carmeliții au organizat în sens monastic femeile legate de ei după ce au primit de la Nicolae al V-lea bula Cum nulla fidelium (1452); din acestea din urmă, în a doua jumătate a secolului al XVI-lea, s-au născut carmelitele desculțe întemeiate de Sfânta Tereza a lui Isus ( 1582). Această tendință de a avea un "al doilea ordin" feminin este proprie tuturor celorlalți mendicanți și există călugărițe Slujitoare ale Mariei, Trinitare, Mercedare și, mai târziu, Minime. Toate acestea, oricare era propria origine carismatică, având voturi solemne, au fost organizate după modelul monastic existent și consolidat, trebuind să asume deci structurile claustrării, care foarte repede din 1298 a devenit "papală", și corul, pe lângă autonomia mănăstirilor. Totuși, comunitățile s-au organizat după modelul mendicant al fraternității evanghelice, așadar, cu sărăcie și conducere capitulară.
După aceea au fost întemeiate alte institute, uneori legate cu un ordin sau cu o congregație masculină, însă care, în pofida originii apostolice, au fost îndreptate spre claustrare. Fără a le aminti pe toate, ne gândim la Angelicele Sfântului Paul legate cu barnabiții, care au fost obligate la claustrare imediat după Conciliul din Trento până la suprimarea habsburgică și apoi la cea napoleoniană de la începutul secolului al XIX-lea. Situație asemănătoare le-a revenit vizitandinelor, redemptoristelor, pasionistelor sau ordinului Cuvântului întrupat și al Preasfântului Sacrament care și-au bazat propriile constituții pe Regula Sfântului Augustin.
Fiecare dintre aceste ordine a avut sfintele sale și ar fi lungă lista de făcut. Totuși, prezența capilară de mănăstiri în fiecare colț al lumii (trăiesc o nouă primăvară în Asia și Africa) dăruiește poporului lui Dumnezeu o mărturie vie de autentică suroritate evanghelică, de vieți angajate în căutarea feței lui Dumnezeu, a deciziei de a lăsa cu adevărat ca Dumnezeu să fie Dumnezeu în viața fiecăruia. Rugăciune, muncă, primire, sfat și mângâiere sunt numai câteva dintre darurile care se primesc atunci când se vizitează vreo mănăstire de claustrare.
Să ne rugăm pentru toate călugărițele ca să fie fidele față de angajarea lor de viață și să ne unim cu bucuria lor în celebrarea de astăzi.
(După L'Osservatore Romano, 20 noiembrie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.