|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la întâlnirea promovată de Dicasterul Cauzelor Sfinților "Dimensiunea comunitară a sfințeniei" (16 noiembrie 2023)
Iubiți frați și surori, bine ați venit!
Vă salut cu bucurie la încheierea întâlnirii despre tema Dimensiunea comunitară a sfințeniei, organizată de Dicasterul Cauzelor Sfinților. Îi mulțumesc cardinalului Marcello Semeraro, celorlalți superiori, oficialilor, postulatorilor, Monseniorului Paglia și vouă tuturor, participanți la lucrările din aceste zile.
Mi-ați dăruit comentariul la exortația apostolică Gaudete et exsultate, publicat de dicaster la a 10-a aniversare a pontificatului meu. Mulțumesc din inimă! Îmi doresc ca reflecțiile conținute în volum să ajute pe mulți să înțeleagă tot mai bine chemarea universală la sfințenie.
Această temă a chemării universale la sfințenie, și în ea dimensiunea sa comunitară, este foarte îndrăgită de Conciliul al II-lea din Vatican, care a vorbit despre ea în special în Lumen gentium (cf. cap. V). Nu întâmplător, în această perspectivă, a crescut în anii recenți numărul beatificărilor și canonizărilor de bărbați și femei care aparține diferitelor stări de viață: soți, celibatari, preoți, consacrate, consacrați și laici de orice vârstă, proveniență și cultură, chiar familii, mă gândesc la cea poloneză martiră. Îndeosebi, în Gaudete et exsultate am voit să atrag atenția asupra apartenenței tuturor acestor frați și surori ai noștri la "sfântul popor credincios al lui Dumnezeu" (nr. 6); precum și asupra apropierii lor de noi, ca sfinți "de la ușa de alături" (nr. 7), membri ai comunităților noastre, care au trăit o mare caritate în lucrurile mici ale vieții zilnice, deși cu limitele și defectele lor, urmându-l pe Isus până la sfârșit. De aceea acum aș vrea să reflectez cu voi tocmai asupra acestei teme evidențiind, printre multele posibile, trei aspecte ale sale: sfințenia care unește, sfințenia familială și sfințenia martirică.
Primul: sfințenia care unește. Știm că vocația la care suntem chemați toți se împlinește înainte de toate în caritate (cf. Lumen gentium, 40), dar al Duhului Sfânt (cf. Rom 5,5) care unește în Cristos și cu frații: așadar ea este un eveniment nu numai personal, ci și comunitar. Atunci când Dumnezeu îl cheamă pe fiecare, este mereu pentru binele tuturor, ca în cazurile lui Abraham și Moise, ale lui Petru și Paul. Îl cheamă pe fiecare pentru o misiune. Și de altfel așa cum Isus, Bun Păstor, cheamă pe nume pe fiecare dintre oile sale (cf. In 10,3) și o caută pe cea rătăcită pentru a o readuce la staul (cf. Lc 15,4-7), tot așa răspunsul la iubirea sa nu poate decât să se realizeze într-o dinamică de implicare și mijlocire. Ne arată asta evanghelia, de exemplu pentru Matei care, imediat ce a fost chemat de Isus, invită pe prietenii săi la întâlnirea cu Mesia (cf. Mt 9,9-13) sau pentru Paul care, după ce l-a întâlnit pe Cel Înviat, devine apostolul neamurilor. Întâlnirea cu Isus are această dimensiune comunitară.
Această realitate este exprimată în mod deosebit de emoționant de Sfânta Tereza a Pruncului Isus, căreia, la a 150-a aniversare a nașterii, i-am dedicat exortația apostolică C'est la confiance. Ea, în scrierile sale, cu o imagine biblică sugestivă contemplă întreaga omenire ca "grădina lui Isus", a cărui iubire îmbrățișează toate florile în mod în același timp inclusiv și exclusiv (cf. Manuscris A, 2rv), și cere să fie aprinsă până la incandescență de focul acestei iubiri, pentru a conduce la ea pe toți frații (cf. Manuscris C, 34r-36v). Este evanghelizarea "prin atracție" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 14), mărturia, rod în același timp al celei mai înalte experiențe mistice de iubire personală și a "misticii lui noi" (Constituția apostolică Veritatis gaudium, 4a). În ea se întrepătrund cele două modalități de prezență a Domnului, fie în intimitatea fiecărei persoane (cf. In 14,23), fie în mijlocul celor care sunt reuniți în numele său (cf. Mt 18,20); în "castelul sufletului" și în "castelul comunității", pentru a folosi o imagine îndrăgită de Tereza de Avila (cf. Castelul interior). Sfințenia unește și prin intermediul carității sfinților noi putem cunoaște misterul lui Dumnezeu care "unit [...] cu fiecare om" (Constituția pastorală Gaudium et spes, 22) îmbrățișează în milostivirea sa întreaga omenire, pentru ca toți să fie una (cf. In 17,22). Câtă nevoie are lumea noastră să regăsească în această îmbrățișare unitate și pace!
Să trecem la al doilea punct: sfințenia familială. Ea strălucește în mod eminent în Sfânta Familie din Nazaret (cf. Gaudete et exsultate, 143). Și totuși Biserica ne propune astăzi multe alte exemple: "cupluri sfinte de soți, în care fiecare dintre părți este instrument pentru sfințirea celuilalt" (ibid. 141). Să ne gândim la sfinții Alois și Zelia Martin; la fericiții Luigi și Maria Beltrame Quattrocchi; la venerabilii Tancredi și Giulia di Barolo; la venerabilii Sergio și Domenica Bernardini. Sfințenia soților, în afară de sfințenia particulară a două persoane distincte, este și sfințenie comună în căsătorie: așadar multiplicare - și nu simplă adăugire - a darului personal al fiecăruia, care se comunică. Și un exemplu luminos pentru toate acestea - așa cum am amintit la început - ne-a fost oferit recent în beatificarea soților Jozef și Wiktoria Ulma și a celor șapte copii ai lor: toți martiri. Și ei ne amintesc că "sfințirea este un drum comunitar, de făcut doi câte doi" (ibid.), și nu singuri. A acționa mereu comunitatea.
Și astfel venim la al treilea punct: sfințenia martirică. Este un model puternic, despre care avem atâtea exemple de-a lungul istoriei Bisericii, de la comunitățile de la începuturi până în epoca modernă, în decursul secolelor și în diferite părți ale lumii. Nu există o perioadă care să nu fi avut martirii săi, până în zilele noastre. Și noi credem că acești martiri sunt lucruri care nu există. Dar să ne gândim la un caz de viață creștină trăită într-un martiriu continuu: cazul lui Asia Bibi, care timp de mulți ani era în închisoare, iar fiica îi ducea Euharistia. Atâția ani până în momentul în care judecătorii au spus că era nevinovată. Aproape nouă ani de mărturie creștină! Este o femeie care continuă să trăiască, și sunt atâția, atâția astfel, care dau mărturie despre credință și despre caritate. Și să nu uităm că și timpul nostru are atâția martiri! Adesea este vorba de "întregi comunități care au trăit eroic evanghelia sau care au oferit lui Dumnezeu viața tuturor membrilor lor" (ibid.). Și discursul se lărgește ulterior dacă luăm în considerare dimensiunea ecumenică a martiriului lor, amintind pe apartenenții la toate confesiunile creștine (cf. ivi, 9). Să ne gândim de exemplu la grupul celor douăzeci și unu de martiri copți introduși recent în Martirologiul roman. Mureau spunând: "Isuse, Isuse", pe plajă.
Iubiți frați și surori, sfințenia dă viață comunității și voi, cu munca voastră, ne ajutați să înțelegem și să celebrăm tot mai bine realitatea și dinamicele ei, în drumurile numeroase și diferite pe care le analizați și le propuneți pentru venerația noastră; diferite, dar toate îndreptate spre aceeași țintă: plinătatea iubirii. Acesta este drumul sfințeniei.
Vă mulțumesc mult pentru asta și vă încurajez să continuați cu bucurie misiunea voastră frumoasă, pentru binele fiecăruia și pentru creșterea comunităților. Vă binecuvântez din inimă și, vă recomand, nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.