Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Harul Botezului, Tradiția și vămile clericale

de Andrea Tornielli

Sfântul Ciprian, episcop de Cartagina, martirizat în 258, participând la un sinod al episcopilor africani afirma: "Nu se poate nega milostivirea și harul lui Dumnezeu niciunui om care vine la existență". Și Sfântul Augustin scria: "Copiii sunt prezentați pentru a primi harul spiritual, nu atât de cei care îi poartă în brațe (chiar dacă și de ei, dacă sunt credincioși buni), cât mai ales de societatea universală a sfinților și a credincioșilor... Toată Maica Biserică a sfinților acționează, pentru că ea în întregime îi generează pe toți și pe fiecare".

Sunt două afirmații ale Părinților Bisericii care atestă gratuitatea absolută a Botezului, relativizând într-un fel și rolul de părinți și nași ("dacă sunt credincioși buni") care cer sacramentul și îl prezintă pe copil. Sunt cuvinte care luminează mai bine decât altele răspunsurile recente ale Dicasterului pentru Doctrina Credinței la întrebările unui episcop brazilian cu privire la Botez. Nota, semnată de cardinalul Victor Manuel Fernandéz și aprobată de Papa Francisc, arată o sintonie evidentă cu magisteriul papal recent. De fapt, de mai multe ori Francisc a insistat asupra faptului că ușa sacramentelor, și îndeosebi cea a Botezului, nu trebuie să rămână închisă și că Biserica n-ar trebui să se transforme niciodată într-o vamă, ci ar trebui în schimb să primească și să însoțească pe toți în parcursurile lor accidentate de viață.

Răspunsurile dicasterului doctrinal, în contextul puternic polarizat care caracterizează astăzi Biserica, au provocat reacții de semn opus, între care trebuie amintită aceea a celor care se tem că, admițând la sacramentul Botezului copiii din cuplurile homosexuale (adoptați sau copii ai unuia dintre cei doi parteneri, eventual generat cu maternitatea surogat), se fac legitime din punct de vedere moral fie așa-numita "căsătorie gay", fie practica așa-numitului "uter închiriat". În acest sens ar trebui de citit, tot din partea criticilor, și atenuarea interdicției de a putea fi nași și nașe la botez, pe care dicasterul o prezintă în formă problematică.

Este interesant de notat înainte de toate un pasaj din notă, acolo unde amintește că răspunsurile publicate în aceste zile "repropun, în bună substanță, conținuturile fundamentale a ceea ce, deja în trecut, a fost afirmat în această temă de acest dicaster". Referința este la pronunțări precedente rămase sub secreto (dintre care una dintre ele este citată și în notă) care provin din acest pontificat și din cel al predecesorilor. De altfel, tocmai citatele inițiale din cei doi Părinți ai Bisericii propuse la începutul acestui articol sunt conținute, împreună cu multe altele, într-un document public al fostei Congregații pentru Doctrina Credinței, condusă atunci de cardinalul croat Franjo Šeper și de arhiepiscopul dominican Jérôme Hamer. Este vorba de o instrucțiune aprobată în octombrie 1980 de Sfântul Ioan Paul al II-lea unde se răspunde la o serie de obiecții contrare celebrării Botezului copiilor mici, reafirmând importanța unei "practici imemoriale" de origine apostolică ce nu trebuie abandonată.

Celui care ar vrea astăzi să refuze botezul copiilor din cupluri homosexuale, pentru că, botezându-i, Biserica ar face legitime din punct de vedere moral unirile gay sau practica uterului închiriat, în realitate îi răspunsese deja în mod indirect chiar documentul din 1980, afirmând că "practica botezului copiilor este în mod autentic evanghelică, deoarece are valoare de mărturie; de fapt, manifestă inițiativa lui Dumnezeu față de noi și gratuitatea iubirii sale care înconjoară toată viața noastră: «Nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit... Noi iubim pentru că el ne-a iubit mai întâi» (1In 4,10.19)". Și "în cazul adultului, exigențele legate de primirea Botezului nu trebuie să ne facă să uităm că Dumnezeu, «nu prin faptele pe care le-am fi făcut noi în dreptate, ci după îndurare, ne-a mântuit prin baia renașterii și reînnoirii Duhului Sfânt» (Tit 3,5)".

Instrucțiunea aprobată de Papa Wojtyła în urmă cu patruzeci și trei de ani ținea cont desigur de contextul social schimbat și de secularizare: "S-ar putea întâmpla să se adreseze parohilor părinți mai puțin credincioși și practicanți numai ocazional, sau chiar necreștini, care din motive demne de considerație cer Botezul pentru copilul lor". Cum se acționează în aceste cazuri? Rămânând valabil criteriul - de ieri și de astăzi - că Botezul administrat copiilor se celebrează dacă există angajamentul de a-i educa în mod creștin, documentul din 1980 specifica în această privință: "Cât privește garanțiile, trebuie să se considere că orice asigurare care oferă o speranță întemeiată cu privire la educația creștină a copiilor merită să fie evaluată suficientă". Practica în vigoare în parohii atestă că, urmând exemplul Nazarineanului, neobosit în căutarea fiecărei oi rătăcite, este suficient să existe o rudă care se angajează în fața Bisericii pentru a nu închide ușa.

Oare n-ar fi nevoie astăzi să se creadă mai mult în acțiunea harului care acționează în sacramente care nu sunt răsplată pentru cei perfecți, ci medicament pentru păcătoși? Oare n-ar trebui să se privească mai mult la paginile evanghelice din care reiese Isus care iubește cel dintâi, iartă cel dintâi, îmbrățișează cu milostivire cel dintâi și în această îmbrățișare inima persoanelor se mișcă spre convertire?

De asemenea, ce vină au copiii? În orice mod au venit pe lume sunt întotdeauna creaturi predilecte și iubite de Dumnezeu. Așadar, n-ar merita să se pună accent mai mult pe realitatea pozitivă, adică pe faptul că se cere Botezul într-un context de post-creștinătate, unde este tot mai rar ca asta să se întâmple din simplă cutumă?

Este încurajator a reciti cuvintele pe care un mare episcop din secolul al XX-lea le-a rostit într-un interviu din iulie 1978 cu privire la Luise Brown, prima fetiță născută în eprubetă. Denunța riscul că ar putea să apară "fabrici de copii" separate de contextele familiale și explica faptul că împărtășește "numai în parte" entuziasmul față de experiment. Dar la sfârșit adresa "cele mai cordiale urări fetiței" și un gând afectuos părinților spunând: "Nu am niciun drept să-i condamn: subiectiv dacă au acționat cu intenție dreaptă și în bună credință ei pot chiar să aibă un mare merit în fața lui Dumnezeu pentru ceea ce au decis și au cerut medicilor să facă". Acel episcop se numea Albino Luciani, era patriarhul de Veneția, după o lună avea să devină Ioan Paul I și astăzi este fericit.

(După L'Osservatore Romano, 11 noiembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat