|
O lectură a lucrării "Judecata universală" a lui Beato Angelico La intersecția între uman și divin de Linda Pocher Sărbătoarea Tuturor sfinților este sărbătoarea noastră. De fapt, în Scriptură sfinții sunt credincioșii, cei cărora Dumnezeu, în numele alianței, le cere cu insistență: "Fiți sfinți, după cum eu sunt sfânt!". Așadar, sfinții suntem noi! Pe de altă parte, imperativul nu împinge deloc bărbatul și femeia spre un nivel suprauman de dezvoltare personală. Dimpotrivă, amintește pur și simplu de proiectul originar, acel "să facem ființa umană după chipul nostru, după asemănarea noastră" care, în cartea Genezei, introduce minunea creației cuplului uman. "Fiți sfinți, după cum eu sunt sfânt." Este în acel "după cum" cheia pentru a înțelege ce este sfințenia și a găsi, așadar, drumul pe care să pornim pentru a corespunde chemării. În jurul anului 1431, Beato Angelico pictează o Judecată universală pe un tablou trilobat, destinat să decoreze tronul din corul conventului "Santa Maria degli Angeli" din Firenze. Arhitectura operei, care îi aranjează pe fericiți și pe cei osândiți la dreapta și la stânga lui Cristos înviat, evocă parabola lui Matei în care judecătorul escatologic îi desparte pe cei buni de cei răi, așa cum păstorul desparte oile de capre. Totuși, cele două grupuri umane sunt despărțite de un drum, care pare să facă aluzie la parabola veterotestamentară a celor două căi, în așa fel încât scena oferită contemplației noastre să nu reprezinte realizarea unui destin arbitrar, ci mai degrabă rodul alegerii unui modus vivendi. Drumul este pavat cu morminte descoperite. Primul dintre aceste morminte, cel care deschide calea, este mormântul gol al lui Isus, primul născut dintre cei înviați. Perspectiva centrală a operei redă astfel în mod vizual centralitatea misterului Paștelui, prin care este necesar să se treacă pentru a avea acces la plinătatea de viață promisă. De aceea, sfântul nu este un străin în această lume, nu este dincolo sau mai presus de viață și de moarte, este mai degrabă unul care le traversează împreună cu Cristos, cu tot ceea ce comportă asta. Între drum și tronul divin o breșă de cer luminos conferă profunzime tabloului. Punctul de fugă, dincolo de sfârșitul drumului și în urma lui Cristos, trimite la misterul Tatălui - de la care totul a avut origine și spre care totul converge - care în pictură rămâne ascuns, în timp ce îmbrățișează cu iubire universul și îl impregnează cu lumină divină dăruind în continuare și cu belșug pe Duhul său. De fapt, Dumnezeul sfânt ni se arată nouă numai în Fiul, care aici apare închis într-o migdală, înconjurat de îngeri și de martori din Vechiul și din Noul Testament. Migdala, simbol de fecunditate în culturile antice, în iconografia creștină reprezintă întâlnirea petrecută și sigilată o dată pentru totdeauna în Cristos între natura divină și natura umană, deoarece geometric este dată de intersecția între două cercuri. Așadar, nu sfera, perfectă și egală în fiecare punct al său, este simbolul geometric al sfințeniei lui Dumnezeu revelat în Isus Cristos. Nici singurătatea nu aparține sfințeniei lui Dumnezeu, cu atât mai puțin uniformitatea: culorile hainelor personajelor, trăsăturile diferite ale fețelor lor, împreună cu obiectele care amintesc de istoria lor și definesc iconografic identitatea lor, proclamă comuniunea diferențelor ca atribut al lui Dumnezeu și al împărăției sale. În grădina paradisului, fericiții împletesc mâinile într-un dans, formând un cerc care rămâne însă deschis. Intersecția, inclusivitatea aparțin sfințeniei lui Dumnezeu și prin urmare a poporului său. De cealaltă parte a tabloului, cei osândiți sunt închiși în cavități întunecate și fără cale de ieșire, iluminați numai de focul care îi chinuie. Despuiați de haine, pierd culorile și identitatea și ajung să se definească pe baza păcatului lor, a cărui pedeapsă o îndură. Dacă suntem credincioși, sărbătoarea sfinților este sărbătoarea noastră. Și asta nu înseamnă că suntem mai presus de ceilalți. Nu suntem perfecți. Nu ne este cerut să ne despărțim și să ne distingem de cel care nu crede, ci să ținem mereu deschis cercul dansului. Până la urmă, nu este posibil a-l captura pe Dumnezeu într-o singură imagine sau într-o singură definiție. Și nici într-o listă de atribute și caracteristici. Așadar, cum să interpretăm semnificația acelui "după cum" care dă sens creștin sfințeniei? În curajul deschiderii și al dansului, la intersecția între duhul nostru și Duhul lui Dumnezeu care îmbrățișează universul și îl pătrunde, se deschide drumul care conduce la a discerne mereu și din nou ceea ce este sfânt de ceea ce nu este sfânt. (După L'Osservatore Romano, 31 octombrie 2023) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |