Speranța în viața veșnică și misiunea duhovnicilor
O inimă deschisă tuturor
de cardinal Mauro Piacenza, poenitentiarius maior
În iminența solemnității Tuturor sfinților și a comemorării Tuturor credincioșilor răposați, îmi este drag să mă adresez penitențiarilor și tuturor confraților duhovnici, fiind foarte conștient că aceste zile sunt deosebit de simțite de poporul lui Dumnezeu, în amintirea evlavioasă a celor care ne-au precedat, cu toată încărcătura afectivă și de amintire pe care o comportă aceasta, și în speranța cerului și a vieții veșnice. În acest sens, suntem chemați să recunoaștem unitatea profundă între ritmul liturgic al credinței Bisericii și caracterul pastoral al acestui ritm.
Dacă, pe de o parte, știm că nu este permis niciodată să se reducă liturgia la "ocazie pastorală" - pentru că liturgia este cult adus lui Dumnezeu și în ea celebrarea sacramentelor, și a sacramentului Reconcilierii, devine act de glorificare a lui Dumnezeu prin omul viu, adică omul care se întoarce ca să trăiască în har -, pe de altă parte, trebuie să recunoaștem mereu cum însăși unitatea slujirii sacerdotale, care nu poate trăi nicio dihotomie între ceea ce crede și ceea ce celebrează, arată cum exercitarea slujirii, umilă și fidelă, devine mereu mare ocazie de întâlnire cu persoanele, de îmbrățișare, de exercitare a carității pastorale întocmai.
Solemnitatea Tuturor sfinților, și cu ea comemorarea Tuturor credincioșilor răposați, amintește cu putere acea inclusivitate necesară la care, așa de des, ne cheamă Papa Francisc. Ea, departe de a fi o tipizare anonimă sau generică a Bisericii, este, în realitate, însăși natura sa. Biserica, vestirea evangheliei, slujirea lui Cristos însuși sunt, prin natura lor, inclusive, în sensul că însăși credința, și cu ea mântuirea, este oferită tuturor. Crucea lui Cristos, care se re-prezintă sacramental în Euharistie și ale cărei roade se extind la sacramentul Reconcilierii, este pentru toți, iar darurile sale sunt revărsate în inimi prin intermediul Duhului. Biserica oferă tuturor oamenilor posibilitatea de a fi îmbrățișați de mister. Biserica este pentru toți, toți, toți, pentru că este catolică, universală și pentru că este una. De fapt, numai unitatea Bisericii îi garantează catolicitatea și, cu atât mai mult, numai unitatea Bisericii garantează deschiderea sa tuturor.
Solemnitatea Tuturor sfinților ne amintește, pe urma marelui Sfânt Augustin, că acel "toți" al Bisericii trebuie înțeles întotdeauna după perspectiva lui Christus totus, a lui Cristos total, interpretată fie în sens sincronic, fie în sens diacronic. Sensul diacronic, adică acela istoric și temporal, ne este, de obicei, clar, în sensul că toți știm bine că Biserica nu este numai cea vizibilă sub ochii noștri, ci este și cea "triumfătoare" în cer, conform comuniunii sfinților, și cea "purificatoare", în drum spre comuniunea deplină cu Dumnezeu, pentru care ne rugăm în comemorarea Tuturor credincioșilor răposați. Este bine de amintit mereu că "cealaltă parte invizibilă" este mereu marea majoritate, față de cea vizibilă. Dar teologia lui Cristos total, Biserica "toată pentru toți", trebuie să fie considerată mereu și în dimensiunea sa sincronică: trupul total al lui Cristos are un cap, care este Cristos însuși, în timp ce trupul său, vizibil, tangibil și auzibil, este făcut din concretețea, uneori tulburătoare, a fraților și a surorilor, care sunt alături de noi și care trăiesc aceeași apartenență la mister. Această conștiință ne determină înainte de toate la marea generozitate în ascultarea spovezilor sacramentale, pentru că în ele se întărește, și în cazul păcatului grav se recreează, acea legătură indispensabilă cu Cristos care, apoi mai ales în Euharistie, face Biserica, o constituie în esența sa.
În timp ce se întâmplă miracolul iertării, cu harul Reconcilierii, se întărește întregul trup al lui Cristos, se întărește acel "toți" al Bisericii, care se deschide larg la acel toți al lumii. Cu această privire, transcendentă și supranaturală, liturgia apropie, în zile succesive, festivitatea și comemorarea, determinându-i pe păstori și pe credincioși să pătrundă, cu mai mare conștiință și conștiinciozitate, în misterul de care sunt părtași. Sunt zile, pentru toată Biserica, de amintire afectuoasă față de cei care ne-au precedat și, mai ales în aceste timpuri tragice de război, pentru toți nevinovații care încă, fără a ști pentru ce, continuă să moară și în care încă și mereu moare Cristos. Totuși, în același timp, să fie zile iluminate de speranța, ba chiar de certitudinea, că brațele lui Cristos, deschise larg pe cruce, invită cu putere întreaga omenire la reconciliere, la milostivire și la pace. Noi, creștinii, știm, cu Sfântul Paul, că "Isus Cristos este pacea noastră" (Ef 2,14) și pornind de la această conștiință simțim răsunând în minte și în inimă fericirea pe care Domnul a rostit-o pe munte: "Fericiți făcătorii de pace" (Mt 5,9). O pace care este dăruită de Dumnezeu și care cere să fie construită de oameni, pornind de la pacea propriei inimi, pentru că numai cel care este reconciliat cu Dumnezeu și cu sine însuși poate fi cu adevărat făcător de reconciliere.
Maria Preasfântă, Regina tuturor sfinților și Regina păcii, să ne însoțească în acest zile pline de amintire umană, de amintire supranaturală și de rugăciune umilă.
(După L'Osservatore Romano, 31 octombrie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.