|
© Vatican Media |
Prefața papei la o carte a dominicanilor Radcliffe și Popko
Întrebările cuvântului lui Dumnezeu
Apare, marți, 31 octombrie 2023, cartea călugărilor dominicani Timothy Radcliffe și Lukacz Popko intitulată "Domande di Dio, domande a Dio. In dialogo con la Bibbia [Întrebări ale lui Dumnezeu, întrebări adresate lui Dumnezeu. În dialog cu Biblia]" (Libreria Editrice Vaticana, 254 de pagini). Publicăm în continuare textul prefeței scrise de Papa Francisc.
Isus punea întrebări. Una dintre primele sale fraze, conform Evangheliei lui Ioan, a fost întrebarea "Ce căutați?" adresată celor doi discipoli ai Botezătorului care îl urmau. Pe baza evanghelistului Luca, primul cuvânt al lui Isus a fost tocmai o întrebare adresată părinților săi, Iosif și Maria: "De ce m-ați căutat?". Și pe cruce, la sfârșitul vieții sale pământești dedicate să vestească duioșia lui Dumnezeu, s-a adresat Tatălui cu o întrebare: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?". Mai mult decât atât, înviat din morți, s-a prezentat Mariei Magdalena cu o întrebare dublă, directă: "Femeie, de ce plângi? Pe cine cauți?".
Lui Isus îi plăcea să pună întrebări. Pentru că îi plăcea să dialogheze cu bărbații și femeile din timpul său care se îngrămădeau în jurul acestui rabin straniu care vorbea despre Dumnezeu și despre semănături, despre împărăția lui Dumnezeu și despre comori din ogor, despre regi care merg în război și despre ospețe bogate în mâncăruri. Cei care-l ascultau pe Isus înțelegeau că discuția sa nu era o punere în scenă retorică, ci un apel adresat propriei inimi, un mod pentru a interpela interioritatea fiecăruia. O tentativă de a găuri scoarța eului pentru a face să se infiltreze acolo balsamul iubirii.
Această carte, pentru care le mulțumesc autorilor, examinează optsprezece dintre diferitele întrebări pe care Dumnezeu le pune bărbatului și femeii în Biblie și pe care diferite personaje le adresează lui Dumnezeu și lui Isus. Întrebarea este un gest uman, foarte uman: face să transpară dorința de a cunoaște, de a ști, caracterul fiecăruia dintre noi de a nu ne mulțumi de ceea ce există, ci de a merge mai departe, de a ajunge la ceva, de a merge în profunzime despre o temă. Cel care pune întrebări nu se mulțumește. Cel care pune întrebări este animat de o neliniște care strălucește ca simptom de vitalitate.
Inimile confortabile nu pun întrebări. Cel care are răspunsuri despre toate nu-și pune problema despre nimic. Crede că are în buzunar adevărul așa cum se ține în buzunar un stilou, gata pentru folosire. Fericitului Pierre Claverie, episcop de Algeria, dominican ca autorii acestui text, martir al prieteniei și al dialogului cu frații noștri musulmani, îi plăcea să repete: "Eu sunt credincios, cred că Dumnezeu există. Dar nu pretindă că îl posed nici prin Isus, care mi-l revelează, nici prin dogmele credinței mele. Dumnezeu nu se poate poseda. Adevărul nu se poate poseda".
Iată, această căutare, această dorință, această tânjire se concretizează în a pune întrebări, în a avea întrebări, în a asculta întrebările celorlalți. Știm bine asta: filozofia s-a născut din marile întrebări ale existenței: "Cine sunt eu?", "Pentru ce există ceva și nu nimicul?", "De unde vin?", "Încotro merge viața mea?". Pentru acest motiv creștinismul s-a pus mereu aproape de cel care se întreabă, pentru că - sunt convins de asta - Dumnezeu iubește întrebările, le iubește cu adevărat. Cred că iubește mai mult întrebările decât răspunsurile. Pentru că răspunsurile sunt închise, întrebările rămân deschise. Așa cum Dumnezeu - a scris un poet - este o virgulă, nu un punct stabil: virgula trimite la ceva în plus, trimite discursul înainte, lasă deschisă posibilitatea de comunicare. Punctul închide discursul, pune un capăt discuției, oprește dialogul. Da, Dumnezeu este o virgulă. Și iubește întrebările.
Această carte ne educă la importanța de a analiza întrebările noastre. Cele din Biblie sunt foarte frumoase, provocatoare și ne neliniștesc. Dumnezeu îl întreabă pe Adam: "Unde ești?". Cel Preaînalt îl interoghează pe Cain: "Unde este fratele tău?". Maria îl întreabă pe înger: "Cum va fi aceasta?". Isus îi interpelează pe ai săi: "Cine spuneți că sunt eu?". Și, în sfârșit, îl provoacă pe Petru: "Mă iubești mai mult decât aceștia?". Iată, a pune întrebări înseamnă a rămâne deschiși să primim ceva ce ne poate transcende. A da numai răspunsuri înseamnă a rămâne ancorați în propria viziune a lucrurilor.
Întrebările pe care autorii le investighează printre paginile Scripturii ne transmit și o altă învățătură: calitatea și sinceritatea întrebării noastre. Există cel care pune întrebări pentru a-l pune în dificultate pe interlocutor și cel care în schimb, ca un copil care se adresează părinților săi, se pune cu sinceritate în ascultarea interlocutorului, știind că nu știe. Uneori interogăm persoanele cu vorbirea de rău, încercând să-l punem în pericol pe interlocutor - dacă răspunde într-un mod, suferă reputația sa, dacă răspunde în alt mod se trădează. Iată pentru ce autorii analizează și unele întrebări din Biblie care nu sunt sincere cum ar trebui să fie orice întrebare.
Cuvântul lui Dumnezeu este un mare maestru cu privire la asta, pentru că - așa cum afirmă Sfântul Paul - este o lamă cu tăiș dublu și dezvăluie adevărul inimii. Și în timp ce ne dezvăluie interiorul nostru, cuvântul se demonstrează capabil să fie actual, mereu: Dumnezeu, în Biblie, nu vorbește și nu comunică numai bărbaților și femeilor din timpul în care ea a fost scrisă, ci vorbește tuturor, chiar și nouă. Vorbește inimii noastre neliniștite, dacă știm să-l ascultăm. Întrebările pe care autorii le analizează și asupra cărora discută sunt actuale și astăzi, ne zguduie în adânc și în societatea noastră digitalizată, pentru că sunt cuvintele pe care orice inimă neanesteziată știe să le perceapă ca decisive pentru propria viață: la ce punct al trăirii mele sunt eu? Ce am făcut cu frații mei și surorile mele în umanitate? Cum se poate întâmpla ca Dumnezeu să intre în viața mea? Pentru mine, cine este Isus? Despre acel om care se declara Dumnezeu și care și-a dat viața pentru mine, mie ce-mi pasă?
Cuvântul lui Dumnezeu încă ne vorbește cu întrebările sale. Dar nu este singurul. Așa cum demonstrează bine această carte, orice cuvânt uman, autentic uman, este pătruns de cuvânt divin. Karl Rahner scria că "autorul ca atare este sub influența chemării harului lui Cristos și deci trebuie să fie un creștin; faptul de a fi autor pentru un om este un fapt relevant din punct de vedere creștin". Paginile acestei cărți atestă asta: bogăția sa de referințe literare, poetice, cinematografice trimite la o abundență expresivă care îmbogățește privirea noastră asupra credinței. Ele ne fac să înțelegem mai bine afirmația teologului german: când este într-adevăr umană, când este exprimare a interiorității autentice a ființei umane, exprimarea artistică devine teofanică, pentru că știe să perceapă esențialul, știe să dea glas harului, este capabilă să comunice misterul. Așa cum în fața unei nopți înstelate sau a unui apus de soare, inima noastră nu poate să nu dea laudă lui Dumnezeu, tot așa în fața unei sonate de Bach sau a unei pagini de Dostoievski devenim siguri că lumea este bună și că viața noastră are un sens. Aceasta este puterea imaginației umane: să ne pună în comunicare cu divinul.
În sfârșit, o adnotare. Cartea aceasta este pătrunsă de umor. Cred că este un element important și pentru care trebuie să fim de două ori recunoscători autorilor. În primul rând, pentru că umorul este o exprimare umană care se apropie foarte mult de har. Umorul este ușurință, este suav, îmbucură sufletul și ne oferă o speranță. Cine are humour cu greu nu-i iubește pe ceilalți, este probabil să fie generos, este capabil să se relativizeze pe sine însuși - cineva, cu istețime, a scris: "Fericiți cei care știu să râdă de ei înșiși, pentru că nu vor înceta niciodată să se distreze". Și în același timp umorul, când este trăit de credincios, arată cum credința creștină nu este ceva lugubru sau pedant, nu este retro, nici descurajant. Credința face să strălucească fața celui care aderă la ea. Evanghelia dă bucurie, bucuria adevărată, nu cea efemeră desigur, ci adevărată bucurie în mod serios: cine crede este bucuros, nu are față de funeralii. Este o persoană bucuroase, se citește asta pe fața sa!
Așadar, din această carte simt răsunând trei apeluri: ca noi credincioșii să rămânem neliniștiți, mereu capabili să ne punem întrebări, precum și un pic experți în umor.
Cetatea Vaticanului, 15 septembrie 2023
Franciscus
(După L'Osservatore Romano, 30 octombrie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.