Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Deschiderea celei de-a XVI-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor "Pentru o Biserică sinodală: comuniune, participare și misiune" (miercuri, 4 octombrie 2023)

Fraților și surorilor, bună ziua!

Vă salut pe voi toți, cu care începem acest drum sinodal.

Îmi place să amintesc că Sfântul Paul al VI-lea este cel care a spus că Biserica din Occident a pierdut ideea sinodalității și pentru aceasta a creat secretariatul Sinodului Episcopilor, care a făcut atâtea întâlniri, atâtea Sinoade despre diferite tematici.

Însă exprimarea sinodalității încă nu este matură. Îmi amintesc că eram secretar într-unul dintre aceste Sinoade, iar cardinalul secretar - un bun misionar belgian, bun, bun -, atunci când eu pregăteam pentru votări, venea să privească: "Ce faci?" - "Ceea ce trebuie să se voteze mâine?" - "Ce este? Nu, asta nu se votează." - "Dar ascultă, este sinodal." - "Nu, nu, nu se votează". Pentru că încă nu aveam obișnuința că toți trebuie să se exprime cu libertate. Și astfel, lent, în acești aproape 60 de ani, drumul a mers în această direcție și astăzi putem ajunge la acest Sinod despre sinodalitate.

Nu este ușor, dar este frumos, este foarte frumos. Un Sinod pe care toți episcopii din lume l-au voit. În sondajul care a fost făcut după Sinodul pentru Amazonia, printre toți episcopii din lume, al doilea loc dintre preferințe era acesta: sinodalitatea. Pe primul loc erau preoții, pe al treilea cred că era o problemă socială. Dar [acesta era] era al doilea. Toți episcopii din lume vedeau necesitatea de a reflecta asupra sinodalității. De ce? Pentru că toți înțeleseseră că rodul era copt pentru un lucru de acest gen.

Și cu acest spirit începem să lucrăm astăzi. Și mie îmi place să spun că Sinodul nu este un parlament, este un alt lucru; că Sinodul nu este o reuniune de prieteni pentru a rezolva câteva lucruri de moment sau pentru a da opiniile, este un alt lucru. Să nu uităm, fraților și surorilor, că protagonistul Sinodului nu suntem noi: este Duhul Sfânt. Și dacă în mijlocul nostru este Duhul care ne conduce, va fi un Sinod frumos. Dacă în mijlocul nostru există alte moduri de a merge înainte pentru interese fie umane, fie personale, fie ideologice, nu va fi un Sinod, va fi o reuniune mai parlamentară, care este un alt lucru. Sinodul este un drum pe care îl face Duhul Sfânt. V-au fost date câteva foi cu texte patristice care ne vor ajuta la deschiderea Sinodului. Sunt luate din Sfântul Vasile, care a scris acel tratat frumos despre Duhul Sfânt. De ce? Pentru că trebuie să înțelegem această realitate care nu este ușoară, nu este ușoară.

Atunci când, la a 50-a aniversare a creării Sinodului, teologii mi-au pregătit o scrisoare pe care am semnat-o, a fost un frumos pas înainte. Dar acum noi trebuie să găsim explicația cu privire la acel drum. Protagoniști ai Sinodului nu suntem noi, este Duhul Sfânt, și dacă noi îi lăsăm loc Duhului Sfânt, Sinodul va merge bine. Aceste foi despre Sfântul Vasile vi le-au dat în diferite limbi: engleză, franceză, portugheză și spaniolă, astfel aveți în mâini asta. Eu nu menționez aceste texte, asupra cărora vă rog să reflectați și să meditați după aceea.

Duhul Sfânt este protagonistul vieții ecleziale: planul de mântuire a oamenilor se împlinește prin harul Duhului. El este cel care este protagonistul. Dacă noi nu înțelegem asta, vom fi ca aceia despre care se vorbește în Faptele Apostolilor: "L-ați primit pe Duhul Sfânt." - "Ce este Duhul Sfânt? Nici măcar n-am auzit vorbindu-se despre asta." (cf. 19,1-2). Trebuie să înțelegem că el este protagonistul vieții Bisericii, cel care o duce înainte.

Duhul Sfânt declanșează în comunitatea eclezială un dinamism profund și variat: "forfota" de la Rusalii. Este curios ce se întâmplă la Rusalii: totul era bine aranjat, totul clar... În acea dimineață exista o forfotă, se vorbeau toate limbile, toți înțelegeau... Dar este o varietate care nu se înțelege bine tot ce înseamnă... Și după asta, marea operă a Duhului Sfânt: nu unitatea, nu, armonia. El ne unește în armonie, armonia tuturor diferențelor. Dacă nu există armonie, nu există Duhul: el este cel care face așa.

După aceea, al treilea text care poate ajuta: Duhul Sfânt este compozitorul armonios al istoriei mântuirii. Armonie - să fim atenți - nu înseamnă "sinteză", ci "legătură de comuniune între părți neasemănătoare". Dacă noi, în acest Sinod, vom termina cu o declarație toți egali, toți egali, fără nuances, Duhul nu există, a rămas afară. El face acea armonie care nu este sinteză, este o legătură de comuniune între părți neasemănătoare.

Biserica, o unică armonie de voci, pe multe voci, realizată de Duhul Sfânt: așa trebuie să concepem Biserica. Fiecare comunitate creștină, fiecare persoană are propria particularitate, dar aceste particularități trebuie inserate în simfonia Bisericii și acea simfonie corectă o face Duhul: noi nu putem s-o facem. Noi nu suntem un parlament, noi nu suntem Națiunile Unite, nu, este un alt lucru.

Duhul Sfânt este originea armoniei între Biserici. Este interesant ceea ce Vasile le spune fraților episcopi: "Așadar, așa cum noi estimăm un bine al nostru înțelegerea și unitatea voastră reciprocă, tot așa vă invităm și pe voi să participați la suferințele provocate de diviziuni și să nu ne despărțim de voi pentru că suntem distanți din cauza situării și a locurilor, ci, pentru că suntem uniți în comuniune conform Duhului, să ne primim în armonia unui singur trup".

Duhul Sfânt ne conduce de mână și ne mângâie. Prezența Duhului este așa de - îmi permit cuvântul - aproape maternă, ca o mamă ne conduce, ne face această mângâiere. Este Mângâietorul, unul dintre numele Duhului: Mângâietorul. Acțiunea mângâietoare a Duhului Sfânt reprezentată de hangiul căruia îi este încredințat omul căzut în mâinile tâlharilor (cf. Lc 10,34-35). Vasile interpretează acea parabolă a bunului samaritean și în hangiu îl vede pe Duhul Sfânt care permite ca bunăvoința unui om și păcatul altui om să meargă pe un drum armonios.

În afară de asta, cel care păzește Biserica este Duhul Sfânt. După aceea, Duhul Sfânt are o exercitare paracletă multiformă. Trebuie să învățăm să ascultăm vocile Duhului: toate sunt diferite. Să învățăm să discernem.

Și după aceea, Duhul este cel care face Biserica: el este cel care face Biserica. Există o legătură foarte importantă între cuvânt și Duh. Putem să ne gândim la asta: cuvântul și Duhul. Scriptura, Liturgia, tradiția antică ne vorbesc despre "tristețea" Duhului Sfânt, și unul dintre lucrurile care îl întristează mai mult pe Duhul Sfânt sunt cuvintele goale. Cuvintele goale, cuvintele lumești și - coborând un pic la o anumită obișnuință umană, dar care nu este bună - bârfa. Bârfa este contra-Duhul Sfânt, merge împotrivă. Este o boală foarte frecventă între noi. Și cuvintele goale îl întristează pe Duhul Sfânt. "Nu-l întristați pe Duhul Sfânt al lui Dumnezeu cu care ați fost însemnați" (cf. Ef 4,30). Ce rău mare este a-l întrista pe Duhul Sfânt al lui Dumnezeu este nevoie s-o spunem? Bârfă, vorbire de rău: asta întristează pe Duhul Sfânt. Este boala cea mai obișnuită în Biserică, bârfa. Și dacă noi nu lăsăm ca el să ne vindece de această boală, cu greu va fi bun un drum sinodal. Cel puțin aici înăuntru: dacă tu nu ești de acord cu ceea ce spune acel episcop sau acea soră sau acel laic acolo, spune-i-o în față. Pentru aceasta este un Sinod. Pentru a spune adevărul, nu bârfa pe sub masă.

Duhul Sfânt ne întărește în credință. El este cel face asta încontinuu...

Aceste texte ale lui Vasile, citiți-le, sunt în limba voastră, deoarece cred că ne vor ajuta să facem în inima noastră spațiu pentru Duhul. Repet: nu este un parlament, nu este o reuniune pentru pastorația Bisericii. Acesta este un syn-odos, a merge împreună este programul. Am făcut atâtea lucruri, așa cum a spus Eminența Sa: consultarea, toate acestea, cu poporul lui Dumnezeu. Dar cel care ia în mână asta, cel care conduce este Duhul Sfânt. Dacă el nu este, acesta nu va da un rezultat bun.

Insist asupra acestui lucru: vă rog, să nu-l întristăm pe Duhul. Și în teologia noastră să facem spațiu pentru Duhul Sfânt. Și în acest Sinod, a discerne vocile Duhului de cele care nu sunt ale Duhului, care sunt lumești. După părerea mea, boala cea mai urâtă care astăzi - mereu, dar și astăzi - se vede în Biserică este ceea ce merge împotriva Duhului, adică mondenitatea spirituală. Un duh, dar nu sfânt: de mondenitate. Fiți atenți la asta: să nu luăm locul Duhului Sfânt cu lucruri lumești - chiar bune - cum este bunul simț: acesta ajută, dar Duhul merge mai departe. Trebuie să învățăm să trăim în Biserica noastră cu Duhul Sfânt. Vă rog, reflectați asupra acestor texte ale Sfântului Vasile care ne vor ajuta mult.

Apoi, vreau să spun că în acest Sinod - și pentru a face loc Duhului Sfânt - există prioritatea ascultării, există această prioritate. Și trebuie să dăm un mesaj lucrătorilor din presă, jurnaliștilor, care fac o muncă foarte frumoasă, foarte bună. Trebuie să dăm tocmai o comunicare care să fie reflexia acestei vieți în Duhul Sfânt. Este nevoie de o asceză - scuzați-mă dacă vorbesc astfel jurnaliștilor -, un anumit post de la cuvântul public pentru a păstra asta. Și ceea ce se publică, să fie în acest climat. Cineva va spune - o spun ei - că episcopilor le este frică și pentru aceasta nu vor ca jurnaliștii să spună. Nu, munca jurnaliștilor este foarte importantă. Dar trebuie să-i ajutăm ca să spună asta, acest mers în Duh. Și mai mult decât prioritatea de a vorbi, există prioritatea ascultării. Și jurnaliștilor le cer cu rugăminte să-i facă pe oameni să înțeleagă asta, ca să știe că prioritatea este a ascultării. Când a fost Sinodul despre familie, exista opinia publică, făcută din mondenitatea noastră, care era pentru a da divorțaților împărtășania: și astfel am intrat în Sinod. Când a fost Sinodul pentru Amazonia, exista opinia publică, presiunea, care era pentru a face viri probati: am intrat cu această presiune. Acum există câteva ipoteze despre acest Sinod: "ce vor face?", "poate preoția pentru femei"..., nu știu, aceste lucruri pe care le spun ei afară. Și spun atâtea lucruri că episcopilor le este frică să comunice ceea ce se întâmplă. Pentru această vă cer vouă, comunicatori, să faceți funcția voastră bine, corect, așa încât Biserica și persoanele de bunăvoință - celelalte vor spune ceea ce vor - să înțeleagă că și în Biserică există prioritatea ascultării. Transmiteți asta: este atât de important!

Vă mulțumesc că ne ajutați pe noi toți în această "pauză" a Bisericii. Biserica s-a oprit, așa cum s-au oprit apostolii după Vinerea Sfântă, în acea Sâmbătă Sfântă, închiși, dar aceia de frică, noi nu. Dar este oprită. Este o pauză a întregii Biserici, în ascultare. Acesta este mesajul cel mai important. Mulțumesc pentru munca voastră, mulțumesc pentru ceea ce faceți. Și vă rog, dacă puteți, citiți aceste lucruri ale Sfântului Vasile, care ajută mult. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat