|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Sfânta Liturghie cu noii cardinali și Colegiul Cardinalilor. Deschiderea Adunării Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor (miercuri, 4 octombrie 2023)
Evanghelia pe care am ascultat-o este precedată de relatarea unui moment dificil al misiunii lui Isus, pe care l-am putea defini de "dezolare pastorală": Ioan Botezătorul se îndoiește că este el cu adevărat Mesia; atâtea cetăți prin care a trecut, în pofida minunilor făcute, nu s-au convertit; oamenii îl acuză că este un mâncăcios și băutor, în timp ce puțin mai înainte s-au plâns de Botezător, pentru că era prea auster (cf. Mt 11,2-24). Totuși, vedem că Isus nu se lasă înghițit de tristețe, ci își ridică ochii spre cer și binecuvântează pe Tatăl, pentru că a revelat celor simpli misterele Împărăției lui Dumnezeu: "Te preamăresc, Tată, Domn al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai revelat celor mici" (Mt 11,25). Așadar, în momentul dezolării, Isus are o privire capabilă de a vedea mai departe: laudă înțelepciunea Tatălui și reușește să observe binele ascuns care crește, sămânța cuvântului primit de cei simpli, lumina Împărăției lui Dumnezeu care se evidențiază și în noapte.
Iubiți frați cardinali, confrați episcopi, surori și frați, suntem la deschiderea Adunării Sinodale. Și nu ne folosește o privire imanentă, făcută din strategii umane, calcule politice sau bătălii ideologice - dacă Sinodul va da această permisiune, acea permisiune, va deschide această ușă, acea ușă -, asta nu folosește. Nu suntem aici pentru a duce înainte o reuniune parlamentară sau un plan de reforme. Sinodul, iubiți frați și surori, nu este un parlament. Protagonistul este Duhul Sfânt. Nu. Nu suntem aici pentru a face parlament, ci pentru a merge împreună cu privirea lui Isus, care îl binecuvântează pe Tatăl și îi primește pe cei care sunt trudiți și împovărați. Așadar, să pornim de la privirea lui Isus, care este o privire binecuvântătoare și primitoare.
1. Să vedem primul aspect: o privire binecuvântătoare. Deși a experimentat refuzul și a văzut în jurul său atâta împietrire a inimii, Cristos nu se lasă închis de dezamăgire, nu devine amar, nu stinge lauda; inima sa, întemeiată în primatul Tatălui, rămâne senină și în furtună.
Această privire binecuvântătoare a Domnului ne invită și pe noi să fim o Biserică ce, cu suflet bucuros, contemplă acțiunea lui Dumnezeu și discerne prezentul. Și care, printre valurile uneori agitate din timpul nostru, nu-și pierde cumpătul, nu caută scurtături ideologice, nu se baricadează în spatele convingerilor obținute, nu cedează la situații comode, nu lasă să i se dicteze agenda de către lume. Aceasta este înțelepciunea spirituală a Bisericii, sintetizată cu seninătate de Sfântul Ioan al XXIII-lea: "Este necesar înainte de toate ca Biserica să nu-și abată niciodată ochii de la patrimoniul sacru al adevărului primit de la cei din vechime; și în același timp are nevoie să privească și la prezent, care a comportat noi situații și noi moduri de a trăi, și a deschis noi căi pentru apostolat" (Discurs pentru deschiderea solemnă a Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican, 11 octombrie 1962).
Privirea binecuvântătoare a lui Isus ne invită să fim o Biserică ce nu înfruntă provocările și problemele de astăzi cu un spirit dezbinat și conflictual, ci care, dimpotrivă, își îndreaptă ochii spre Dumnezeu care este comuniune și, cu uimire și umilință, îl binecuvântează și îl adoră, recunoscându-l ca unicul său Domn. Aparținem lui și - să ne amintim de asta - existăm numai pentru a-l duce lumii pe el. Așa cum ne spus Apostolul Paul, nu avem altă "laudă decât în crucea Domnului nostru Isus Cristos" (Gal 6,14). Acest lucru este îndeajuns, el ne este îndeajuns. Nu vrem glorii pământești, nu vrem să devenim frumoși în ochii lumii, ci să ajungem la ea cu mângâierea evangheliei, pentru a mărturisi mai bine, și tuturor, iubirea infinită a lui Dumnezeu. De fapt, așa cum a afirmat Benedict al XVI-lea vorbind tocmai la o Adunare sinodală, "problema pentru noi este: Dumnezeu a vorbit, cu adevărat a rupt marea tăcere, s-a arătat, dar cum putem face să ajungă această realitate la omul de astăzi, ca să devină mântuire?" (Meditație la Prima Congregație Generală a celei de-a XIII-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor, 8 octombrie 2012). Aceasta este întrebarea fundamentală. Și aceasta este misiunea primară a Sinodului: a recentra privirea noastră asupra lui Dumnezeu, pentru a fi o Biserică ce privește omenirea cu milostivire. O Biserică unită și fraternă - sau cel puțin care încearcă să fie unită și fraternă -, care ascultă și dialoghează; o Biserică ce binecuvântează și încurajează, ce ajută pe cel care-l caută pe Domnul, ce îi zdruncină benefic pe cei indiferenți, ce deschide parcursuri pentru a iniția persoanele la frumusețea credinței. O Biserică ce îl are pe Dumnezeu în centru și care, de aceea, nu se dezbină în interior și nu este niciodată aspră în exterior. O Biserică ce riscă împreună cu Isus. Așa vrea Isus Biserica, așa o vrea pe Mireasa sa.
2. După această privire binecuvântătoare, contemplăm privirea primitoare a lui Cristos. În timp ce aceia care se cred înțelepți nu reușesc să recunoască opera lui Dumnezeu, el tresaltă în Tatăl, pentru că se revelează celor mici, celor simpli, celor săraci în duh. Odinioară exista o dificultate într-o parohie și oamenii vorbeau despre acea dificultate, îmi spuneau lucrurile. Și o bătrână, foarte bătrână, o doamnă din popor, aproape analfabetă, a făcut o intervenție chiar de teolog, și cu atâta blândețe și înțelepciunea spirituală a dat contribuția sa. Îmi amintesc de acel moment ca o revelație a Domnului, și cu bucurie; și mi-a venit în minte s-o întreb: "Spuneți-mi, doamnă, dumneavoastră unde ați studiat, cu Royo Marín, această teologie așa de puternică?". Oamenii înțelepți din popor au această înțelepciune. Și de aceea, în toată viața sa, el asumă această privire ospitalieră față de cei mai slabi, cei suferinzi, cei rebutați. Lor, îndeosebi, li se adresează spunând ceea ce am ascultat: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28).
Această privire privitoare a lui Isus ne invită și pe noi să fim o Biserică ospitalieră, nu cu ușile închise. Într-un timp complex cum este al nostru, ies în evidență provocări culturale și pastorale noi, care cer o atitudine interioară cordială și gentilă, pentru a ne putea confrunta fără frică. În dialogul sinodal, în acest frumos "marș în Duhul Sfânt" pe care-l parcurgem împreună ca popor al lui Dumnezeu, putem crește în unitatea și în prietenia cu Domnul pentru a privi la provocările de astăzi cu privirea sa; pentru a deveni, folosind o expresie frumoasă a Sfântului Paul al VI-lea, o Biserică ce "se face colocviu" (Scrisoarea enciclică Ecclesiam suam, nr. 67). O Biserică "având jug plăcut" (cf. Mt 11,30), care nu impune poveri și care repetă tuturor: "Veniți, trudiți și împovărați, veniți, voi, care ați rătăcit calea sau vă simțiți departe, veniți, voi, care ați închis ușile la speranță: Biserica este aici pentru voi!". Biserica are uși deschise pentru toți, toți, toți!
3. Fraților și surorilor, popor sfânt al lui Dumnezeu, în fața dificultăților și a provocărilor care ne așteaptă, privirea binecuvântătoare și primitoare a lui Isus ne împiedică să cădem în câteva ispite periculoase: de a fi o Biserică rigidă - o vamă -, care se înarmează împotriva lumii și privește în urmă; de a fi o Biserică lâncedă, care capitulează în fața modelor lumii; de a fi o Biserică obosită, concentrată asupra sieși. În cartea Apocalipsului, Domnul spune: "Eu sunt la ușă și bat pentru ca ușa să fie deschisă"; dar de atâtea ori, fraților și surorilor, el bate la ușă, însă din interiorul Bisericii, ca să-l lăsăm pe Domnul să iască cu Biserica pentru a proclama evanghelia sa.
Să mergem împreună: umili, arzători și bucuroși. Să mergem pe urmele Sfântului Francisc de Assisi, sfântul sărăciei și al păcii, "nebunul lui Dumnezeu" care a purtat în trup stigmatele lui Isus și, pentru a se îmbrăca în el, s-a despuiat de toate. Cât de dificilă este această despuiere interioară, precum și exterioară a noastră a tuturor precum și a instituțiilor! Sfântul Bonaventura relatează că, în timp ce se ruga, Răstignitul i-a spus: "Mergi și repară biserica mea" (Legenda maior, II, 1). Sinodul folosește pentru a ne aminti acest lucru: Mama noastră Biserica are nevoie mereu de purificare, de a fi "reparată", pentru că noi toți suntem un popor de păcătoși iertați - ambele lucruri: păcătoși iertați -, care avem nevoie mereu de a ne întoarce la izvorul care este Isus și de a reveni pe drumurile Duhului pentru a ajunge la toți cu evanghelia sa. Francisc de Assisi, într-un timp de mari lupte și diviziuni, între puterea temporală și cea religioasă, între Biserica instituțională și curentele eretice, între creștini și alți credincioși, nu a criticat și nu s-a năpustit împotriva vreunuia, purtând numai armele evangheliei, adică umilința și unitatea, rugăciunea și caritatea. Să facem și noi așa! Umilință și unitate, rugăciune și caritate.
Și dacă poporul sfânt al lui Dumnezeu cu păstorii săi, din orice parte a lumii, nutrește așteptări, speranțe și chiar unele frici în privința Sinodului pe care-l începem, să ne amintim iarăși că el nu este o adunare politică, ci o convocare în Duhul; nu un parlament polarizat, ci un loc de har și de comuniune. Apoi, Duhul Sfânt sfărâmă adesea așteptările noastre pentru a crea ceva nou, care depășește previziunile noastre și negativitățile noastre. Probabil că pot spune că momentele cele mai rodnice în Sinod sunt cele de rugăciune, și ambientul de rugăciune, cu care Domnul acționează în noi. Să ne deschidem lui și să-l invocăm pe el: el este protagonistul, Duhul Sfânt. Să lăsăm ca el să fie protagonistul Sinodului! Și cu el să mergem, în încredere și cu bucurie.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.