|
© Vatican Media |
Reculegere spirituală la Fraterna Domus din Sacrofano pentru participanții la Sinod
Pentru o renaștere a Bisericii
"Lumii îi este foame de voci care să sune adevărate": începe de la această considerație meditația pe care părintele dominican Timothy Radcliffe - asistent spiritual pentru a XVI-a Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor - a ținut-o în dimineața zilei de marți, 3 octombrie 2023, în timpul reculegerii pe care membrii, delegații fraterni și invitații speciali ai Adunării au avut-o la Sacrofano, în provincia Roma.
Reflecția călugărului, a cincea dintr-o serie începută duminică, 1 octombrie, analizează conceptul de autoritate sau mai bine al crizei de autoritate pe care o trăiește astăzi toată Biserica, "discreditată" de abuzurile sexuale, dar și toată lumea. De fapt, fiecare instituție, adică politica, legea, presa "a simțit cum dispare autoritatea sa", în folosul altor figuri, precum dictatorii, celebritățile, influencer. Dar tocmai în acest context global, alimentat "nu de autoritate, ci de contracte", lumii "îi este foame de voci care să vorbească despre semnificația vieților noastre cu autoritate". O autoritate de acest tip, continuă părintele dominican, trebuie să fie în primul rând bucuroasă, pentru că bucuria este "semnul infailibil al prezenței lui Dumnezeu" și nimeni nu crede într-un creștin nefericit". În al doilea rând, autoritatea "este multiplă și se întărește reciproc", fără a crea în mod necesar competiții. Un exemplu este Treimea, în cadrul căreia "nu există rivalitate". Așadar, afirmă părintele Radcliffe, dacă Sinodul va ști să depășească "modurile competitive de a exista", atunci va ști să vorbească lumii cu autoritate.
După aceea, călugărul dominican indică trei căi care se pot întreprinde pentru a practica autoritatea: prima este cea a frumuseții, adică a gloriei, care "deschide imaginația noastră la transcendent, ne duce dincolo de cuvinte" și, atunci când nu este înșelătoare, "vorbește despre Dumnezeu". Frumusețea lui Dumnezeu ajunge pretutindeni, și "în ceea ce pare mai urât": părintele Radcliffe amintește de participarea bucuroasă a câtorva credincioși la o Liturghie celebrată la Kinshasa, capitala Republicii Democrate Congo, într-un an teribil pentru istoria țării, anul 1993, marcat de conflicte și violențe. Și o citează și pe Etty Hillesum, "mistică evreică atrasă de creștinism" și decedată în lagărul de exterminare nazist de la Auschwitz în 1943: "În miezul a ceea ce oamenii numesc «oroare» - spunea Etty - vreau să mai pot spune: «Viața este frumoasă»".
A doua cale de urmat pe drumul spre autoritate este cea a bunătății. Aceeași pe care ne-o oferă mărturia sfinților, care au "autoritatea curajului", ne invită "să-i însoțim în aventura riscantă a sfințeniei, să lăsăm controlul vieții noastre și să lăsăm ca Dumnezeu să fie Dumnezeu". În această optică, părintele dominican amintește participanților la Sinod că "martirii au fost primele autorități în Biserică pentru că au dat totul cu curaj". De fapt, credința nu poate fi atractivă dacă "o domesticim".
În sfârșit, a treia și ultima cale pentru a urmări autoritatea este cea a adevărului: "Înmormântat în umanitate există un instinct inextirpabil pentru adevăr", afirmă părintele Radcliffe, chiar dacă astăzi lumea pare "neîndrăgostită de adevăr" și strivită de fake news sau teorii ale complotului lipsite de sens. Toate aceste trei căi, conclude călugărul, sunt necesare, pentru că "fără adevăr și bunătate, frumusețea poate fi goală și înșelătoare. Și fără adevăr, bunătatea se prăbușește în sentimentalism, în timp ce adevărul lipsit de bunătate duce la inchiziție". De aici, invitația adresată participanților la Sinod pentru ca să nu cadă "în raționalismul arid sau în superstiție" datorate autorității exclusive a rațiunii sau a experienței religioase. Mai degrabă - și în această privință călugărul dominican reia o imagine îndrăgită de Papa Francisc -, trebuie amintit că Adunarea sinodală "este ca o orchestră, cu diferite instrumente care au propria muzică" și în cadrul căreia "adevărul nu se obține cu votul majorității".
Dar cum se poate garanta un dialog rodnic al Bisericii, în care "nicio voce să nu le domine și să nu le sufoce pe celelalte?". Răspunsul, spune părintele Radcliffe, se află în "a discerne armonia ascunsă" și în capacitatea de a urma două imperative: "Conducere și compasiune, iubire față de adevăr și solidaritate constantă cu aceia pentru care adevărul a fost eclipsat". De fapt, numai așa Biserica "va vorbi cu autoritatea Domnului".
După aceea, înainte de amiază, părintele Radcliffe a ținut a șasea și ultima sa meditație de la reculegerea care se încheie după-amiază. În continuitate cu ceea ce a spus anterior, călugărul a reluat reflecția despre adevăr, oprindu-se îndeosebi asupra "Duhului de adevăr". "Oricare ar fi conflictele pe care le întâlnim pe drum - explică dominicanul, privind și la următoarele trei săptămâni de lucrări sinodale - de asta să fim siguri: Duhul adevărului ne conduce la tot adevărul". Este vorba de un parcurs care nu este ușor, un parcurs care include și "ascultarea de lucruri neplăcute" precum abuzurile și corupția în Biserică. "Un coșmar", subliniază călugărul, "un adevăr rușinos" care totuși, o dată înfruntat, "face liberi".
În fond, continuă asistentul spiritual, chiar dacă zilele Sinodului vor fi dureroase ca durerile nașterii, la sfârșit, conduși de Duhul Sfânt, se va ajunge la o "Biserică renăscută". Și acest lucru este cu atât mai necesar cu cât societatea contemporană fuge de realitate: dovadă este cel care închide ochii în fața catastrofelor ecologice sau a milioanelor de frați și surori care suferă, "răstigniți de sărăcie și de violență". În schimb trebuie avut curajul, "forța sufletească" de a vedea lucrurile așa cum sunt, de a trăi în lumea reală, fără iluzii, prejudecăți, frici, ideologii, orgoliu. Asta înseamnă a fi "curățați", așa cum se întâmplă unei vițe de vie pentru ca să aducă mai mult rod.
Părintele Radcliffe lasă spațiu apoi unei amintiri personale: cea a unei lungi internări a lui în spital pentru o intervenție chirurgicală dificilă. "Eram o persoană bolnavă într-un pat din secție, fără a avea nimic de dat. Nu puteam nici măcar să mă rog. Depindeam de alte persoane chiar și pentru nevoile cele mai elementare. A fost o «curățare» teribilă. Dar a fost și o binecuvântare". De fapt, în acel pat de spital, părintele dominican s-a abandonat "iubirii absolute, gratuite și nemeritate a Domnului". Așadar, asta este ceea ce participanții la Sinod sunt chemați să facă, adică să "deschidă inima și mintea la caracterul spațios al adevărului divin", pierzând într-un anumit sens controlul pentru "a lăsa ca Dumnezeu să fie Dumnezeu". Așa cum Isus, în Ghetsemani, renunță să gestioneze propria viață și o încredințează Tatălui - mai explică părintele Radcliffe -, tot așa Adunarea sinodală trebuie să aibă "dinamica rugăciunii mai mult decât a unui parlament", lăsându-se "iluminată, condusă și orientată de Duhul Sfânt", liberă "de cultura controlului". Ceea ce nu înseamnă "a nu face nimic", ci a acționa lăsând ca "Duhul să ne ducă acolo unde nu ne-am fi gândit vreodată să mergem".
A ne lăsa conduși de Duhul către adevăr, adaugă asistentul spiritual, înseamnă și a avea încredere în faptul că tocmai Duhul va fi cel care "generează noi instituții, noi forme de viață creștină, noi slujiri", acționând în mod creativ cu "noi moduri de a fi Biserică pe care acum nu le putem imagina, dar probabil că tinerii da! Asta include ascultarea tinerilor în care Domnul trăiește și vorbește". Asupra acestui punct, călugărul dominican insistă din nou: încrederea în noile generați, explică el, este "o parte intrinsecă a conducerii creștine", și pentru că tinerii "nu sunt aici pentru a lua locul bătrânilor, ci pentru a face ceea ce bătrânii încă nu pot imagina".
În sfârșit, există o ultimă - dar nu mai puțin importantă - caracteristică a adevărului Duhului asupra căreia se oprește a șasea meditație și este legătura cu "iubirea transformatoare, divină, liberă de orice rivalitate", care comportă "a învăța să-i iubim pe cei pe care-i găsim dificili". Numai cu acest tip de iubire, reafirmă asistentul spiritual, în Sinod se va demara o "transformare personală și comunitară" care va permite să se ajungă la "inevitabilele" decizii practice, care totuși în acel moment nu vor fi numai o "simplă administrație".
Cu profundă umilință și cu încredere în darurile lui Dumnezeu, părintele Radcliffe încheie meditațiile sale cu o previziune: la Sinod "fără îndoială vor fi certuri" și acest lucru va putea fi "dureros". Dar dacă sunt conduși de Duhul adevărului, atunci vor putea să fie conduși "un pic mai profund în misterul iubirii divine".
(După L'Osservatore Romano, 3 octombrie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.