|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat Sanctității Sale Baselios Marthoma Mathews al III-lea, catholicos al Bisericii ortodoxe siro-malankareze (11 septembrie 2023)
Sanctitate,
Mulțumesc pentru cuvintele dumneavoastră, mulțumesc pentru această vizită în orașul apostolilor Petru și Paul, unde deja ați trăit și ați studiat și unde veniți acum drept catholicos al venerabilei Biserici ortodoxe siro-malankareze. Aș vrea să vă spun, Sanctitate, că aici sunteți acasă, ca frate așteptat și iubit.
Împreună cu dumneavoastră aș vrea, înainte de toate, să aduc mulțumire Domnului pentru legăturile țesute în ultimele decenii. Reapropierea Bisericilor noastre, după secole de separare, a început cu Conciliul Vatican II, la care Biserica ortodoxă siro-malankareză a trimis câțiva observatori. În aceeași perioadă, Sfântul Paul al VI-lea l-a întâlnit pe catholicos-ul Baselios Augen I la Bombay în 1964. Acum, venirea dumneavoastră aici ajunge în a patruzecea aniversare a primei vizite la Roma a unui catholicos al Bisericii dumneavoastră iubite, făcută în 1983 de Sanctitatea Sa Baselios Marthoma Mathews I, pe care, trei ani mai târziu, Sfântul Ioan Paul al II-lea l-a vizitat în Catedrala "Mar Elia" la Kottayam. Anul acesta este și a zecea aniversare a îmbrățișării fraterne a predecesorului dumneavoastră imediat, Sanctitatea Sa Baselios Marthoma Paulose al II-lea, de binecuvântată amintire, pe care am avut bucuria de a-l primi la începuturile pontificatului meu, în septembrie 2013.
Astăzi, primindu-vă pe Sanctitatea Voastră și pe membrii distinsei delegații a dumneavoastră, doresc să salut cu fraternitate episcopii, clerul și credincioșii Bisericii ortodoxe siro-malankareze, ale cărei origini provin de la predica apostolului Toma. El, în fața Celui Înviat, a exclamat: "Domnul meu și Dumnezeu meu!" (In 20,28): această mărturisire, care proclamă domnia mântuitoare și divinitatea lui Cristos, întemeiază, în rugăciune și în uimire, credința noastră comună. Este tot această credință pe care o vom celebra, sper împreună, cu ocazia celei de-a 1700-a aniversări a primului Conciliu Ecumenic, cel din Niceea; eu vreau să o celebrăm toți împreună. Totuși, credința Sfântului Toma este inseparabilă de experiența rănilor Trupului lui Cristos (cf. In 20,27). Or, diviziunile care au avut loc în decursul istoriei între noi, creștinii, sunt sfâșieri dureroase provocate Trupului lui Cristos, care este Biserica. Încă atingem cu mâna consecințele lor. Dar, dacă punem împreună mâna în aceste răni, dacă împreună, ca apostolul, proclamăm că Isus este Domnul nostru și Dumnezeul nostru, dacă ne încredințăm uimiți cu inimă umilă harului său, putem grăbi ziua atât de mult așteptată în care, cu ajutorul său, vom celebra la același altar misterul pascal: fie să vină repede!
Între timp, frate iubit, să mergem împreună în rugăciunea care ne purifică, în caritatea care ne unește, în dialogul care ne apropie. Mă gândesc în mod special la instituirea Comisiei mixte internaționale pentru dialog între Bisericile noastre, care a dus la un acord cristologic istoric, publicat la Rusaliile din 1990. Este vorba despre o Declarația comună, care afirmă că este același conținutul credinței noastre în misterul Cuvântului întrupat, chiar dacă, în formulare, au apărut diferențe terminologice și de emfază în decursul istoriei. În mod admirabil, documentul declară că "aceste diferențe sunt de așa natură, încât pot coexista în aceeași comuniune și, prin urmare, nu trebuie și nu ar trebui să ne dezbine, mai ales atunci când îl vestim pe Cristos fraților noștri și surorilor noastre din toată lumea în termeni care pot să fie înțeleși cu ușurință". A-l vesti pe Cristos unește, nu dezbină; vestirea comună a Domnului nostru evanghelizează însuși drumul ecumenic.
De la Declarația comună încoace, Comisia s-a reunit în Kerala aproape în fiecare an și a dat roade, favorizând colaborarea pastorală pentru binele spiritual al poporului lui Dumnezeu. Îndeosebi, aș vrea să amintesc cu recunoștință acordurile din 2010 despre folosirea comună a locurilor de cult și a cimitirelor, precum și despre posibilitatea credincioșilor de a primi ungerea bolnavilor, în anumite circumstanțe, într-o Biserică sau în alta. Acestea sunt acorduri frumoase. Îl binecuvântez pe Dumnezeu pentru munca acestei Comisii, centrată mai ales pe viața pastorală, pentru că ecumenismul pastoral este calea naturală spre unitatea deplină. Așa cum am avut ocazia să spun Comisiei internaționale mixte pentru dialogul teologic între Biserica Catolică și Bisericile ortodoxe orientale, din care încă de la început, din 2003, face parte și Biserica voastră, "ecumenismul are mereu un caracter pastoral". De fapt, mergând înainte frățește în vestirea evangheliei și în îngrijirea concretă a credincioșilor, ne recunoaștem o unică turmă a lui Cristos aflată pe cale. În acest sens, îmi doresc să se poată extinde și să crească acordurile pastorale între Bisericile noastre, care împărtășesc aceeași moștenire apostolică, mai ales în contexte în care credincioșii se află în situație de minoritate sau de diasporă. Mă bucur și pentru participarea voastră activă la vizitele de studiu pentru tineri preoți și călugări organizate anual de Dicasterul pentru Promovarea Unității Creștinilor, vizite care contribuie la o înțelegere mai bună între păstori, și acest lucru este foarte important.
Pe drumul nostru spre unitatea deplină, o altă cale importantă este cea a sinodalității, la care v-ați referit în discursul dumneavoastră. Predecesorul dumneavoastră, în urmă cu zece ani la Roma, a declarat: "Participarea reprezentanților Bisericii ortodoxe malankareze la procesul conciliar al Bisericii Catolice, încă de la Conciliul Vatican II, a fost de importanță fundamentală pentru creșterea înțelegerii reciproce". Sunt bucuros că un delegat fratern al Bisericii voastre va participa la următoarea sesiune a Adunării Sinodului Episcopilor. Sunt convins că noi putem învăța mult de la experiența sinodală seculară a Bisericii voastre. Într-un anumit sens, mișcarea ecumenică contribuie la procesul sinodal al Bisericii Catolice, aflat în desfășurare, și îmi doresc ca procesul sinodal să poată contribui la rândul său la mișcarea ecumenică. Sinodalitate și ecumenism sunt de fapt două căi care înaintează împreună, împărtășind același port, cel al comuniunii, care înseamnă o mărturie mai bună a creștinilor "pentru ca lumea să creadă" (In 17,21). Să nu uităm - și spun asta catolicilor - că protagonistul Sinodului este Duhul Sfânt, nu suntem noi.
Tocmai pentru asta Domnul s-a rugat înainte de Paște, și este frumos că întâlnirea de astăzi va continua cu rugăciunea. Să mijlocească pentru drumul nostru de unitate și de mărturie Sfântul apostol Toma, ale cărui relicve sunt păstrate în arhidieceza de Lanciano-Ortona, reprezentată aici de arhiepiscopul Emidio Cipollone, căruia îi mulțumesc. Domnul a arătat rănile sale apostolului, ai cărui ochi necredincioși au devenit credincioși: contemplarea comună a Domnului răstignit și înviat să favorizeze vindecarea completă a rănilor noastre trecute, pentru ca în fața ochilor noștri, dincolo de orice distanță și neînțelegere, să se evidențieze el, "Domnul nostru și Dumnezeul nostru" (cf. In 20,28), Domn și Dumnezeu care ne cheamă să-l recunoaștem și să-l adorăm în jurul unui singur altar euharistic. Și acest lucru să se petreacă repede. Să ne rugăm. Mulțumesc!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.