Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Invitație la expoziție de pictură "Forma greca și forma latina"

În perioada 2-30 septembrie 2023, Mitropolia Moldovei și Bucovinei, prin Muzeul Mitropolitan Iași, organizează expoziția de pictură "Forma greca și forma latina", care se vrea "un dialog între icoanele bizantine (forma greca) și pictura occidentală a Renașterii - Barocului (forma latina)", în viziunea lui Ioan Bratiloveanu, autorul exponatelor: icoane bizantine, precum și picturi, pasteluri și desene inspirate din vechii maeștri. Vernisajul expoziției va avea loc sâmbătă, 2 septembrie 2023, la ora 17.00, în Sala Baptisteriu a Muzeul Mitropolitan Iași.

*

Expoziția reprezintă un dialog între icoanele bizantine (forma greca) și pictura occidentală a Renașterii - Barocului (forma latina).

Studiez iconografia de la începutul anilor 90 (icoane și pictura murală), iar icoanele expuse sunt din perioade diferite, în care am abordat stiluri și tehnici variate. Mijlocul de expresie caracteristic icoanelor bizantine este mai ales linia, precizia și eleganța caligrafică a desenului; aspect evident în special în icoanele vechi cretane de calitate, ca atare este poate și cel mai dificil stil de abordat. Caracteristice stilului cretan mai sunt și ornamentele bătute pe fondul de aur - punzonatura - și ornamentele gen sgrafitto executate pe marginea aurită a icoanelor cretane sau a celor din Cipru din secolele 15-18. Aceste elemente se regăsesc și în câteva din icoanele expuse care au fost poleite cu bol. Pictura bizantină rămâne totuși un domeniu elitist, în sensul că sunt necesari mulți ani de practică ca pictor pentru a realiza ceva decent și în mod similar, ca privitor, sunt necesari mulți ani de studiu aprofundat. De regulă, foarte puține persoane pot face diferența stilistică sau valorică între diferite lucrări... și de aceea mulți s-au apucat de iconografie, deoarece la camuflajul așa-zisului stil bizantin își pot masca mai ușor deficiențele de desen și cromatică...

Picturile în pastel și desenele copiate după vechii maeștri reflectă interesul meu în acest domeniu din ultimii doi ani, întrucât am simțit chemarea să studiez serios acest stil. Intenția mea a fost de a copia cât mai fidel posibil, în pastel, tablouri pictate în ulei mai ales de maeștrii Barocului Italian din secolele 17-18, ceea ce a fost o reală provocare. Mare parte a pastelurilor expuse au ca subiect Madonna sau Maria Magdalena. Consider că printre cele mai reușite portrete feminine din istoria picturii sunt Madonnele italiene și în special cele pictate de Raffaello Sanzio, adevărate întruchipări ale Eternului feminin: pline de grație, armonie și frumusețe.

Studiul și copierea operelor vechilor maeștri a făcut parte din procesul de învățare a picturii din arta occidentală până spre sfârșitul sec. al 19-lea, iar în arta bizantină criteriul de calitate a fost întotdeauna fidelitatea față de Tradiție, ceea ce s-a realizat prin copierea fidelă vechilor modele, pentru păstrarea caracterului sacru al imaginii. Aceasta nu a exclus însă aportul original al iconografului, acesta a fost liber să inoveze, dar în cadrul formal stabilit!

A încerca să copiezi un tablou din perioada Barocului Italian e similar cu efortul depus de un violinist care cântă o partitura de Bach; nu este deloc facil cum li se pare unora, o copie decentă presupune un act mimetic profund. Nu este vorba doar de abilitatea tehnică sau artistică, oricum absolut necesară în acest proces, ci în primul rând, de capacitatea de ajustare a propriei sensibilități la modul de a simți al unui alt pictor, din alt timp istoric, în care era un alt "spirit al epocii".

Exacerbarea narcisistică a originalității și individualității "artistului creator" are ca rezultat inevitabil deconectarea artistului de grația divină - adevărata sursă a inspirației și Frumuseții. De aceea multe din creațiile artistice moderne nu mai au ca scop exprimarea Frumosului, ci a Urâtului și vor doar să șocheze privitorul.

Acum spațiul vizual este acaparat aproape complet de cinematografie, TV, internet, rețelele sociale și această idolatrizare a imaginii digitale a condus la devalorizarea picturii propriu-zise. Totuși, o imagine digitală sau un print nu poate înlocui nicidecum o pictură și nici o persoană reală, deoarece este un produs tehnologic, lipsit de viață, de emoție!

*

Câteva reflecții despre dezvoltarea personală și relația ei cu frumosul

Dezvoltarea asta personală (care ar include vorbitul în public, educația financiară, managementul timpului, inteligenta emoțională etc.) e bună și folositoare, ar fi însă mult mai bine dacă s-ar cultiva în mod conștient și valorile estetice autentice din viața noastre, adică Frumosul exprimat prin artă, muzica, poezie etc. Fără acestea nu exista o dezvoltare armonioasă și completă și nici măcar nu poate fi vorba de pretenții de spiritualitate!

Cam toți înțeleg prin dezvoltare personală să devii mai eficient, cu bani fără număr și să îți atingi obiectivele. Care obiective? Tot materiale, desigur - smartphone-ul, tableta, BMW-ul, Mercedes-ul, pantofii și hainele de firma, excursia în Dubai, Bitcoin-ul, bani, prosperitate și "libertatea financiară". Excesul de confort - care devine un scop în sine - dăunează grav sănătății mintale... și duce la lenevirea spiritului!

Nu există dezvoltare personală completă fără dezvoltarea și a gustului estetic! Din păcate, puțini dintre oamenii prosperi financiari din România se preocupă și de latura estetică a dezvoltării lor. Nu mă refer la cei de azi care cumpără artă din snobism, ca "investiție". În general, oamenii care aveau bani acum 2-3-600 ani erau oameni rafinați, cunoscători de artă, iubitori de muzică și literatură, adevărați mecena ai artelor și culturii. Așa-numita dezvoltare personală cuprinde nevoile umane din piramidă lui Maslow, care este incompletă pentru că nu menționează explicit nevoile estetice și spirituale autentice care se află, de fapt, în vârful piramidei!

Aș dori să mai adaug un singur lucru: măsura dezvoltării unei societăți este dată nu de progresul tehnologic, ci de realizările în domeniul culturii și cel spiritual, iar prosperitatea financiară nu este un scop în sine, ci ar trebui folosită pentru a-ți face viața mai frumoasă. Trăim acum o epocă de decadență când banul a devenit, din păcate, un scop în sine. Din nefericire, societatea din România după 1990 a fost "manelizată" în mare măsură, și la propriu și la figurat.

Aspectul estetic este important pentru simplul motiv că peste 90% din informații le primim prin intermediul văzului - asta o spun oamenii de știință. Deci, ceea ce este urât sau frumos în exteriorul nostru ne va influența pozitiv sau negativ starea interioară. Un exemplu mai clar: în Italia, Anglia, Elveția nu poți schimba culoarea acoperișului sau a fațadei casei după bunul plac, ci trebuie să se încadreze în gama cromatică din jur. La noi s-a construit în ultimii 30 ani haotic, în dulcele stil mioritic "manelizat" și astfel peisajul urban din multe localități din țară este adeseori pestriț și dizarmonios. Cauza? Nu a fost vorba de lipsa banilor, ci de lipsa de interes și educație față de aspectul estetic. Ne place sau nu, gradul de civilizație al unui popor este dat și de acest aspect.

*

Despre artă, frumos, percepție, comunicare și legătura dintre ele.

- Arta e o cale de a exprima propria persoana - Art is a way of expressing yourself.

- Pictura este arta de vedea

- A fi versus a avea

1. Despre frumos și percepție

"Frumosul va salva lumea" spunea Dostoievski... mai exact, cum și de ce?

Consider că Dumnezeu se manifestă în mod subtil în creație prin intermediul Frumosului. Un om insensibil, care nu poate fi emoționat de frumusețea naturii, a artei, muzicii, picturii, arhitecturii, sculpturii, literaturii, poeziei etc., este doar la un nivel redus de dezvoltare a ființei sale și foarte departe de Divinitate... și poate fi, adesori, o persoană lipsită de scrupule. De fapt, acesta ar fi și un bun test pentru a cunoaște pe cineva. E simplu: pentru a percepe Frumosul e necesară o deschidere a sensibilității, în cazul legăturii cu Divinitatea această deschidere trebuie sa fie cu mult mai mare!

Nu întâmplător, culegerea de scrieri ortodoxe este numită "Filocalia" - care înseamnă în limba greacă "iubirea de frumusețe divină".

În sensul lor cel mai înalt, Frumosul, Libertatea, Fericirea și Iubirea sunt, de fapt, sinonime! Acolo unde este Libertate nemărginită, este prezentă și Fericire pură, Iubire și Frumusețe dincolo de cuvinte..

În ultima instanță, evoluția noastră este despre dezvoltarea și (re)educarea percepției, acesta fiind un proces continuu, presupunând mult efort personal și conștient pe o perioadă mai îndelungată. Nu întâmplător folosim adesea expresia: după mai mult timp văd situația aceea cu alți ochi. Un alt exemplu, atunci când mai multe persoane vizionează același film, fiecare îl va povesti și "filtra" diferit, în conformitate cu propria lui percepție.

Deschiderea treptată a sufletului spre Frumos duce astfel spre o rafinare a percepției, în paralel cu dezvoltarea sensibilității și ridicarea nivelului de conștiință.

Despre percepție, arta de a vedea, vorbește și A.S. Exupery în "Micul prinț": "E foarte simplu: nu poți vedea bine decât cu inima, esențialul este invizibil pentru ochi." Și aceasta din cauza ca percepția interioară e în strânsă legătura cu dezvoltarea sensibilității noastre, care ține de inimă, și nu de intelect!

În ortodoxie, sărbătoarea Schimbării la față este foarte însemnată. Lumina lui Dumnezeu, care permisese mai întâi apostolilor să îl "vadă" pe Cristos, îi ridică la o stare superioară viziunii și cunoștinței omenești când ea străluci mai puternic. Troparul acestei sărbători subliniază că apostolii "au văzut slava ta pe cât li se putea!"

Este relevant, în acest context, și ceea ce zicea Isus: "Ochi au și nu văd, urechi au și nu aud!" "Luminătorul trupului este ochiul. Deci daca ochiul tău e curat, tot trupul tău va fi luminat; dar dacă ochiul tău e rău, tot trupul tău va fi întunecat. Daci dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult?" (Matei 6,22-23) - referire clară la percepție și curățenia vederii interioare.

Evident, sunt mai multe nivele de percepție/ înțelegere și asta e valabil în orice domeniu de activitate.

2. Despre "A FI" versus "A AVEA" și Fericire

Pentru a percepe cât de cât Frumosul e totuși nevoie de efort personal în acest sens. Societatea actuală a avansat mult tehnologic/material, a regresat însă spiritual, iar oamenii au devenit foarte comozi. Treaba asta cu perceperea Frumosului nu pare să le aducă vreun câștig sau profit rapid... Majoritatea suntem însă foarte sensibili la bani, afaceri, mașini scumpe - aspecte care țin de verbul a avea. De verbul a fi țin devenirea ta ca persoană, dezvoltarea empatiei, sensibilității, iubirii, curajului, compasiunii.

Banii și orice bunuri materiale sunt bune atât timp cât sunt un mijloc, și nu devin un scop în sine. Sau cum spunea cineva, oamenii au ajuns să iubească lucrurile și să se folosească de alți oameni, deși ar trebui să se întâmple exact invers. Și sunt atât de multe exemple de vedete din lumea muzicii, care au de toate cele - succes, bani fără număr - dar sunt foarte nefericite, se refugiază apoi în alcool, droguri, sau se sinucid.

Deși confortul și nivelul de viață au crescut, oamenii sunt tot mai nefericiți. Cauza ar fi deconectarea de natură, de sine însuși, de semeni și de Divinitate a omului contemporan. Spus altfel, omul modern își centrează viața pe a avea și nu pe a fi / a deveni - de aici criza. De aceea, au crescut exponențial cazurile de depresie, anxietate, nevroze din societatea modernă. Da, tehnologizarea a contribuit indirect la înmulțirea bolilor psihice. Să ne gândim doar că în ziua de azi majoritatea profesiilor presupun foarte puțină mișcare, stai toată ziua închis într-un birou, se acumulează firesc foarte multe tensiuni după un timp... ca urmare, la un moment dat, persoana va claca și se va îmbolnăvi psihic sau fizic.

Fericirea nu vine pe tavă, ci presupune iar efort de autocunoaștere, introspecție, lucru cu propria persoană, propriile frici, temeri, neajunsuri, încercarea de a face pace și armonie întâi în interiorul propriei ființe.

Societatea de consum caută însă să ne umple golul interior oferindu-ne distracție. Distracția, entertainment-ul e de fapt un substitut ieftin al fericirii, deoarece ne oferă o plăcere superficială, e o soluție de moment, un "quick fix"!

Toți dorim rezultate fabuloase într-un timp cât mai scurt și dacă se poate cât mai facil, adică alergăm după pastila magică! De aceea s-au înmulțit farmaciile, la fiecare colț de stradă dai de o farmacie, oare suntem chiar atât de bolnavi sau medicina modernă este, de fapt, ineficientă? De fapt, nu vrem să ne schimbăm deloc dieta, nici stilul sedentar de viață, nu vrem să facem sport, pare mai simplu să luăm pastile și să ne amăgim că tratând simptomele se va rezolva și cauza.

O ființă umană armonioasă este, de fapt, o persoană care dezvoltă în aceeași măsură atât inima, cât și intelectul/rațiunea. Din păcate, educația modernă formală (începând cu școala primară și terminând cu facultatea) se axează aproape exclusiv pe dezvoltarea intelectului, acumularea de cunoștințe, e prea puțin interesată de cultivarea caracterului, a valorilor, a sensibilității spre artă, Frumos în genere. Rezultatul se vede... indivizi extrem de inteligenți care își folosesc rațiunea pentru a controla, exploata sau face rău semenilor. Sunt de altfel atâtea invenții tehnologice folosite în scop de distrugere - de ex. energia atomică.

3. Despre creație, cuvinte, comunicare, manipulare

Actul creației este, de fapt, un mister, este în strânsă legătură cu inspirația, proces la fel de tainic. Prin actul creației, omul se aseamănă Creatorului.

În procesul creației, e necesar sa devii cât mai deschis, vulnerabil, sensibil pentru a crea ceva deosebit. Sau, cum se spune în psihologie, să îți deschizi granițele Eului. Aceasta te ajută pe planul artistic, dar e un mare neajuns în funcționarea ta în planul social al realității cotidiene pragmatice, unde este mai recomandat să fii mai prudent și selectiv față de cine și cât te deschizi.

De altfel, foarte puțini artiști se descurcă perfect în ambele situații, căci în plan social e vorba de promovare, marketing, abilități de public speaking - nu vinzi doar produsul în sine, ci și imaginea ta.

Pictura (la fel și muzica) înseamnă, de fapt, să te exprimi pe tine însuți... Adică, când cineva pictează ceva, nu poate mima nimic și își exprimă propriile sentimente. Ca artist/muzician nu poți minți sau păcăli pe alții, nu poți ascunde emoțiile dinlăuntrul tău! Deci, mai întâi, cineva construiește o viziune adânc în interior, apoi încearcă să o exprime folosind mijloacele picturii sau muzicii. Dacă cineva dorește să picteze mai bine sau un stil diferit, trebuie mai întâi să ajustezi această viziune interioară - aș numi-o din nou - reglarea percepției.

Arta nu este o simplă teorie.. este un fapt real de a exprima calitatea ființei tale reale... nu poți să falsezi! Dacă cineva dorește să aibă un rezultat mai bun în arta/muzica sa, ar trebui să treacă printr-un fel de muncă alchimică de transformare personală.

Ioan Bratiloveanu

* * *

Muzeul Mitropolitan Iași este situat în perimetrul Catedralei Mitropolitane a Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, la adresa: Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 16, 700064-Iași, având site-ul https://ansamblulmitropolitaniasi.ro/muzeul-mitropolitan și pagina de Facebook https://www.facebook.com/ansamblulmitropolitaniasi


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat