În sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului
Umili și iluminați
de Simone Caleffi
Duminică, Biserica sărbătorește Schimbarea la Față a Domnului, mister în care divina-umanitate a lui Isus strălucește în mod clar și minunat: data de 6 august depinde de faptul că, în conformitate cu o tradiție, episodul relatat de Evanghelii, este cuprins între primele două "anunțări ale pătimirii", ar fi avut loc cu patruzeci de zile înainte de răstignirea lui Cristos. În Orient se celebrează deja sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci la 14 septembrie, deci prin urmare se stabilește și data Schimbării la Față. În 1457, Papa Calixt al III-lea a poruncit ca această celebrare să devină generală pentru toată Biserica.
În Evanghelia propusă pentru această zi (Mt 17,1-9), ca și în a doua duminică din Postul Mare, conform evanghelistului anului, Isus alege să ia cu sine pe Petru, pe Iacob și pe Ioan ca să asiste la un eveniment de lumină: Cristos care se schimbă la față și apare în trupul său glorios, într-o haină albă și strălucitoare. Moise și Ilie vorbesc cu El. În fața acestei viziuni, Petru exprimă sentimente profund umane: ar vrea să facă trei corturi pentru a rămâne acolo. A găsit fericirea și n-ar mai vrea să se miște de acolo. Însă un glas îl îndeamnă pe el și pe însoțitori: "Acesta este Fiul meu cel iubit în care este plăcerea mea; ascultați de el!" (Mt 17,5). În acest avertisment, Sfântul Augustin citește o invitație: "Coboară, Petru; doreai să te odihnești pe munte: coboară; predică Cuvântul lui Dumnezeu". Pentru este șovăitor și naiv atunci când, la vederea lui Moise, care a trăit cu o mie două sute de ani înaintea lui, și a lui Ilie, care a venit cu opt secole înainte, propune să construiască trei corturi. Oare credea cu adevărat că vor folosi pentru o ședere a celor două sfinte personaje pe muntele Tabor? Dar, atunci când se prăbușește peste el norul și aude glasul Tatălui veșnic, este cuprins de spaimă și cade cu fața la pământ. La pământ devenim umili, conștientizăm că păcatul ne face distanți. Dar Dumnezeu arată gloria sa și măreția sa nu pentru a doborî la pământ, cât mai degrabă pentru a mângâia. "Ridicați-vă și nu vă temeți!" (17,7), spune Isus, din moment ce discipolii nu mai îndrăzneau să-și ridice ochii spre cer.
"Adevărata umilință - scrie filozoful francez Fabrice Hadjadj - nu constă în a ne prosterna, constă în a ne lăsa repuși în picioare de Dumnezeu". Cei trei apostoli trec de la înălțare la prosternare, și în sfârșit devin umili pentru că se lasă ridicați de Dumnezeu. Astfel vor putea relua drumul fără ideile lor greșite despre gloria lui Dumnezeu, pentru că viziunea pe care au avut-o va folosi - va spune după aceea Petru în scrisoarea sa - pentru a găsi curajul și a depăși încercările vieții. Ca prim papă, se adresează tuturor credincioșilor, nu unei Biserici în mod deosebit (corintenilor, galatenilor sau altora), și afirmă că nu a inventat nimic pentru că el, pe Muntele Tabor, a avut surpriza enormă de a-l vedea pe Isus schimbat la față și a auzit glasul Tatălui care-l glorifica pe Fiul. După mulți ani de la această experiență, Petru "agață" glasul lui Dumnezeu la celelalte cuvinte din Sfânta Scriptură, punându-le pe același plan. Cuvântul lui Dumnezeu este întotdeauna al său, care vine de sus sau care este citit în sulurile profetului Isaia, așadar el poate să fie ascultat ca lumină care strălucește în locurile întunecate, care sunt întunecimile interioare, gânduri și impresii greșite care se depozitează în inimă din cele mai diferite motive. Imaginea finală a stelei de dimineață este de o copleșitoare inspirație poetică. Atunci când zorile înving noaptea, prima stea care apare pe cer este numită astfel: este farul de urmat, este orientarea care deja se ridică în inima celui care veghează în așteptare. Această expresie se referă la Cuvântul lui Dumnezeu, dar în tradiție acest titlu este atribuit și Fecioarei Maria.
După ce a prezentat propria mărturie directă cu privire la Schimbarea la Față, Petru invocă autoritatea profeților, care nu au vorbit din proprie voință, ci pentru că erau "conduși de Duhul Sfânt" (2Pt 1,21). El nu citează în mod expres pe vreunul dintre profeți în acest text, ci amintește faptul că ei au vorbit despre Isus. Aceeași alăturare între mărturia directă a apostolului și referința la autoritatea profetică este prezentă în discursul aceluiași Petru la Rusalii (Fap 2,14-36).
Papa Francisc, comentând sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului, la 6 august 2021, a twitt-at: "Suntem chemați să trăim experiența întâlnirii cu Cristos pentru ca, iluminați de lumina sa, să o putem duce și să putem s-o facem să strălucească pretutindeni ca mici candele ale Evangheliei care duc un pic de iubire și de speranță".
(După L'Osservatore Romano, 5 august 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.