|
© Vatican Media |
Al șaptelea centenar al canonizării lui Toma de Aquino
Cardinalul Semeraro, trimis special al papei la celebrarea de la abația din Fossanova
Elev al Învățătorului interior
de Nicola Gori
Toma de Aquino nu "este numai un sfânt", Biserica "îl cinstește și ca învățător". Însă asta nu exclude, "ba chiar implică, faptul că el s-a făcut mereu elev al Învățătorului interior". A subliniat asta cardinalul Marcello Semeraro, prefect al Dicasterului Cauzelor Sfinților, trimis special al Papei Francisc la celebrarea celui de-al VII-lea centenar al canonizării dominicanului, care s-a desfășurat la abația din Fossanova, marți după-amiază, 18 iulie 2023.
Prefectul a făcut referință la scrisoarea cu care pontiful l-a numit trimis special al său pentru această ocazie. În ea se citește că Toma, "de Dumnezeu umplut de Duhul înțelegerii, în timp ce cu rațiunea investiga cu umilință misterele divine, le contempla cu o credință arzătoare".
În procesul napolitan pentru canonizare, care s-a desfășurat de la 21 iulie la 18 septembrie 1319, martorii au fost unanimi, a amintit cardinalul, afirmând că Toma "a fost un om de mare contemplație și rugăciune". Cu adevărat, a adăugat el, nu "există sfânt despre care să nu se fi spus asta; însă, pentru Toma, asta trebuie s-o referim direct la munca sa intelectuală". De fapt, Guglielmo di Tocco, care astăzi ar putea să fie numit "postulatorul" cauzei sale de canonizare, a mărturisit că de fiecare dată când voia să studieze, "să înceapă o dispută, să predea, să scrie sau să dicteze, se retrăgea înainte de toate în secretul rugăciunii și se ruga plângând pentru a obține înțelegerea misterelor divine". În această privință, prefectul a amintit un episod care descrie bine această obișnuință și care s-a desfășurat la Napoli "în perioada în care Toma scria pentru Summa de Teologie temele despre pătimirea și învierea Domnului". Ca de obicei, dimineața foarte devreme, sfântul se ruga în capela "Sfântul Nicolae". Îl observa Domenico di Caserta, sacristanul, care l-a văzut în levitație, în timp ce un glas care venea de la răstignit îi spune: "Ai vorbit bine despre mine, Toma, ce răsplată vrei?". Și răspunsul a fost: "Te vreau numai pe tine, Doamne". Acestea sunt, a evidențiat Semeraro, "cuvintele unui îndrăgostit".
În stilul de viață al Sfântului Toma, a menționat cardinalul, există "un semn concret al unirii strânse în vigoare în el între studiu și contemplație". Mai bine zis: "studii contemplatione, cum va spune Guglielmo di Tocco; literalmente: contemplația studiului!". Acest semn este "renumita și obișnuita sa abstractio mentis, aparenta sa distragere, tăcere"; aproape, cu "capul în nori", până acolo încât să-i constrângă pe superiori "să pună lângă el unul care să-l aducă în realitate". A fost ales Reginaldo di Piperno (astăzi Priverno), care a fost pentru Toma "ca o doică". De fapt, studiul și contemplația nu sunt două operațiuni dezlipite, ci "un singur act unde converg inteligența și iubirea".
Tăcerea lui Toma de Aquino era "exprimare a faptului că era absorbit în Dumnezeu". În acel Dumnezeu care "încet-încet parcă usca mintea sa și umplea inima sa". De aici, în ultimele săptămâni de viață, îi destăinuia lui Reginaldo: "Tot ceea ce am scris de acum nu mi se pare decât paie". Există unii care vorbesc, a explicat prefectul, "despre o epuizare fizică, precum și psihologică", dar răspunsul lui Antonin-Dalmace Sertillanges, unul dintre cei mai mari tomiști moderni, este cel preferat de el: "Când s-a făcut cu ușurință ceea ce este dificil, atunci se privește la imposibil așa încât, pentru noi, oamenii, tăcerea este cea mai înaltă condensare a științei!".
Cardinalul a subliniat după aceea că pentru aniversarea solemnă a celor 700 de ani de la canonizarea lui Toma, papa a trimis Monseniorilor Mariano Crociata, episcop de Latina-Terracina-Sezze-Priverno; Gerardo Antonazzo, episcop de Sora-Cassino-Aquino-Pontecorvo, și Ambrogio Spreafico, episcop de Frosinone-Veroli-Ferentino și Anagni-Alatri, o scrisoare cu care recomandă Bisericilor unde sunt păstori și denumite de el însuși Biserici "aquinate" să păstreze amintirea vie a lui Doctor communis care, de altfel, este "un bun prețios pentru Biserica de astăzi și de mâine". Aceasta pe trei fronturi: "al dimensiunii comunitare a Bisericii, al deschiderii la adevăr și al atenției față de provocările istoriei".
Din cele trei puncte, prefectul și-a concentrat atenția asupra celui dintâi. În această privință, a repropus ceea ce a scris papa, adică suntem chemați "să creștem împreună ca membre vii și active ale Trupului eclezial, strâns unite și legate unele cu altele". Cuvântul lui Isus, pe de altă parte, amintește că "Unul singur este Învățătorul vostru, iar voi toți sunteți frați" (Mt 23,8). Afirmația "surprinde destul de mult, pentru că, după logica noastră, Isus ar fi trebuit să spună: voi toți sunteți frați". Asta induce să ne întrebăm: "cuvântul «Învățător», folosit de Isus la ce anume, mai bine zis, la cine trebuie să ne facă să ne gândim?". Sfântul Toma avertizează că pentru a înțelege "nu trebuie să ne gândim la un bun profesor sau la un studios pregătit și inteligent, ci la Învățătorul interior, adică la Duhul Sfânt". De fapt, el, "diferit de învățătorul uman, care acționează din exterior", este Învățător care "luminează interior", pregătind "inimile să primească învățătura adevărului". Acesta este motivul pentru care "ascultarea unicului Învățător ne face frați între noi". Sfântul Toma a dat o explicație exemplară atunci când, probabil în Postul Mare din 1273, a predicat la Napoli rugăciunea Tatăl nostru. El a explicat imediat că "Învățătorul divin nu a învățat să spunem numai: Tată, ci Tatăl nostru, precizând că această rugăciune creștinul o recită nu în nume propriu, ci in persona Ecclesiae, în numele Bisericii". Cel care face posibil tot acest lucru "este Duhul Celui Înviat". Duhul este "izvorul care face să curgă în trup harul lui Cristos Capul și tot Duhul este principiul de conexiune a tuturor membrelor între ele". În asta Toma, a spus prefectul, "este desigur moștenitor al Sfântului Augustin; însă el explică acea învățătură amintind că Duhul acționează numai cu condiția ca noi să-i corespundem printr-o credință activă, și anume caritatea fraternă". Pentru a acționa, Dumnezeu "așteaptă mereu un răspuns liber de la noi!". Este ceea ce papa a subliniat când în scrisoarea sa a scris că dimensiunea comunitară a Bisericii "se hrănește și se manifestă în viața sacramentală și în liturgie, în spiritualitate, în diakonia culturală și intelectuală, în mărturia credibilă, în caritatea și în atenția față de cei mai săraci și vulnerabili".
(După L'Osservatore Romano, 19 iulie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.