|
© Vatican Media |
Vatican: Sfânta Liturghie și binecuvântarea pallium-ului noilor mitropoliți. Omilia Sfântului Părinte Francisc (Bazilica vaticană, joi, 29 iunie 2023)
Petru și Paul, doi apostoli îndrăgostiți de Domnul, două coloane ale credinței Bisericii. Și în timp ce contemplăm viața lor, evanghelia de astăzi ne vine în întâmpinare cu întrebarea pe care Isus o adresează discipolilor săi: "Voi cine spuneți că sunt eu?" (Mt 16,15). Aceasta este întrebarea fundamentală, cea mai importantă: cine este Isus pentru mine? Cine este Isus în viața mea? Să vedem cum au răspuns la această întrebare cei doi apostoli.
Răspunsul lui Petru s-ar putea sintetiza cu un cuvânt: urmare. Petru a trăit în urmarea Domnului. Când în acea zi, la Cezareea lui Filip, Isus i-a întrebat pe discipoli, Petru a răspuns cu o frumoasă mărturisire de credință: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului cel viu" (Mt 16,16). Un răspuns impecabil, precis, punctual, am putea spune un răspuns perfect "de catehism". Dar acel răspuns este rod al unui drum: numai după ce a trăit aventura fascinantă de a-l urma pe Domnul, după ce a mers cu el și în urma lui atâta timp, Petru ajunge la acea maturitate spirituală care îl duce, prin har, prin pur har, la o mărturisire de credință așa de limpede.
De fapt, același evanghelist Matei ne relatează că totul începuse într-o zi când, de-a lungul mării Galileei, Isus a trecut și l-a chemat, împreună cu fratele său Andrei, "iar ei, părăsind îndată năvoadele, l-au urmat" (Mt 4,20). A lăsat toate Petru pentru a porni în urmarea Domnului. Și evanghelia subliniază "îndată": Petru nu i-a spus lui Isus că se va gândi, nu a făcut calcule pentru a vedea dacă îi convenea, nu a prezentat alibiuri pentru a amâna decizia, ci a părăsit năvoadele și l-a urmat, fără a cere cu anticipare nicio siguranță. Avea să descopere totul din zi în zi, în urmare, urmându-l pe Isus și mergând în urma lui. Și nu întâmplător ultimele cuvinte prezentate de evanghelii pe care Isus i le adresează sunt: "Tu urmează-mă" (In 21,22), adică urmarea.
Așadar, Petru ne spune că la întrebarea "cine este Isus pentru mine?" nu este suficient a răspunde cu o formulă doctrinală impecabilă și nici cu o idee pe care ne-am făcut-o o dată pentru totdeauna. Nu. Pornind în urmarea Domnului, învățăm în fiecare zi să-l cunoaștem; devenind discipoli ai săi și primind cuvântul său, devenim prieteni ai săi și trăim experiența iubirii sale care ne transformă. Și pentru noi răsună acel "îndată": dacă putem amâna atâtea lucruri în viață, urmarea lui Isus nu poate fi amânată; acolo nu se poate ezita, nu putem prezenta scuze. Și atenție, pentru că unele scuze sunt travestite în spiritualitate, ca atunci când spunem "nu sunt vrednic", "nu sunt capabil", "ce pot face eu?". Aceasta este o viclenie a diavolului, care ne fură încrederea în harul lui Dumnezeu, făcându-ne să credem că totul depinde de capacitățile noastre.
A ne dezlipi de siguranțele noastre - siguranțe pământești -, imediat, și a-l urma pe Isus în fiecare zi: iată mandatul pe care Petru ni-l dă astăzi, invitându-ne să fim Biserică-în-urmare. Biserică-în-urmare. Biserică ce dorește să fie discipolă a Domnului și slujitoare umilă a evangheliei. Numai așa va fi capabilă să dialogheze cu toți și să devină loc de însoțire, de apropiere, de speranță pentru femeile și bărbații din timpul nostru. Numai astfel, chiar și cel care este mai departe și adesea ne privește cu neîncredere sau indiferență va putea în sfârșit recunoaște, cu Papa Benedict: "Biserica este locul de întâlnire cu Fiul Dumnezeului cel viu și astfel este locul de întâlnire între noi" (Omilie în Duminica a II-a din Advent, 10 decembrie 2006).
Și acum să venim la Apostolul Neamurilor. Dacă răspunsul lui Petru consta în urmare, cel al lui Paul este vestirea, vestirea evangheliei. Și pentru el totul a început prin har, cu inițiativa Domnului. Pe drumul Damascului, în timp ce duce înainte cu mândrie persecutarea creștinilor, baricadat în convingerile sale religioase, i-a venit în întâmpinare Isus înviat și l-a orbit cu lumina sa sau, mai bine zis, grație acelei lumini Saul și-a dat seama cât de orb era: închis în orgoliul respectării sale rigide, descoperă în Isus împlinirea misterului mântuirii. Și, față de sublimitatea cunoașterii lui Cristos, de acum înainte consideră toate siguranțele sale umane și religioase ca "gunoi" (cf. Fil 3,7-8). Astfel, Paul își dedică viața pentru a parcurge uscat și mare, orașe și sate, fără a se îngriji să îndure nevoi și persecuții numai să-l vestească pe Isus Cristos. Privind la istoria sa, aproape pare că el cu cât vestește mai mult evanghelia, cu atât îl cunoaște mai mult pe Isus. Vestirea cuvântului altora îi permite și lui să pătrundă profunzimile misterului lui Dumnezeu; el, Paul, care a scris: "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia!" (1Cor 9,16); el care mărturisește: "Pentru mine a trăi este Cristos" (Fil 1,21).
Așadar, Paul ne spune că la întrebarea "cine este Isus pentru mine?" nu se răspunde cu o religiozitate intimă, care ne lasă liniștiți fără a ne compromite cu neliniștea de a duce evanghelia la alții. Apostolul ne învață că noi creștem în credință și în cunoașterea misterului lui Cristos cu cât suntem mai mult vestitori și martori ai săi. Și asta se întâmplă mereu: când evanghelizăm, rămânem evanghelizați. Este o experiență de toate zilele: când evanghelizăm, rămânem evanghelizați. Cuvântul pe care-l ducem altora se întoarce la noi, pentru că în măsura în care dăruim, primim mult mai mult (cf. Lc 6,38). Și acest lucru este necesar astăzi și Bisericii: a pune vestirea în centru. A fi o Biserică ce nu încetează să-și repete: "Pentru mine a trăi este Cristos" și "vai mie dacă nu vestesc evanghelia". O Biserică ce are nevoie să vestească așa cum are nevoie de oxigen pentru a respira, ce nu poate trăi fără a transmite îmbrățișarea iubirii lui Dumnezeu și bucuria evangheliei.
Fraților și surorilor, îi sărbătorim pe Petru și Paul. Ei au răspuns la întrebarea fundamentală a vieții - cine este Isus pentru mine? - trăind urmarea și vestind evanghelia. Este frumos a crește ca Biserică a urmării, ca Biserică umilă care nu consideră niciodată sigură căutarea Domnului. Este frumos dacă devenim o Biserică în același timp extrovertită, care nu-și află bucuria în lucrurile lumii, ci în vestirea evangheliei lumii, pentru a semăna în inimile persoanelor întrebarea despre Dumnezeu. A-l duce pretutindeni, cu umilință și bucurie, pe Domnul Isus: în orașul nostru Roma, în familiile noastre, în relații și în cartiere, în societatea civilă, în Biserică, în politică, în lumea întreagă, în special acolo unde se cuibăresc sărăcia, degradarea, marginalizarea.
Și astăzi, în timp ce unii frați ai noștri arhiepiscopi primesc pallium-ul, semn al comuniunii cu Biserica de Roma, aș vrea să le spun: fiți apostoli ca Petru și Paul! Fiți discipoli în urmare și apostoli în vestire, duceți frumusețea evangheliei pretutindeni, împreună cu tot poporul lui Dumnezeu. Și, în sfârșit, doresc să adresez salutul meu afectuos Delegației Patriarhiei Ecumenice, trimisă aici de preaiubitul frate, Sanctitatea Sa Bartolomeu. Mulțumesc pentru prezența voastră, mulțumesc: să mergem înainte împreună, să mergem înainte împreună în urmare și în vestirea cuvântului, crescând în fraternitate. Petru și Paul să ne însoțească și să mijlocească pentru noi toți.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.