Unica Biserică a Sfinților Petru și Paul
Chestiune de iubire
de Simone Caleffi
Simon, "cel dintâi care a mărturisit credința în Cristos", "pescarul din Galileea, care, adresându-se fiilor lui Israel, a alcătuit prima comunitate creștină", și iudeul Saul din tribul lui Beniamin, născut la Tars în Cilicia, dar rabin cult care locuia în Ierusalim, țesător iscusit de corturi și cetățean roman din naștere, "a pus în lumină misterul mântuirii și a predicat evanghelia popoarelor păgâne": ar fi rămas străini unul de altul, nu s-ar fi cunoscut niciodată și, în ipoteza unei întâlniri puțin probabile, n-ar fi cultivat o prietenie după logicile omului. În schimb, Dumnezeu a voit în mod diferit: "Amândoi apostolii au muncit, fiecare cu darul primit, ca să strângă la un loc unica familie a lui Cristos, iar acum, uniți în aceeași mărire în ceruri, primesc pe pământ, din partea poporului creștin, aceleași laude", după cum se exprimă prefața pentru solemnitatea de la 29 iunie.
Între toți apostolii, unuia, lui Petru, îi este cerută o iubire unică și singulară: la adevărul acestei iubiri Isus răspunde cu încredințarea îngrijirii pastorale a turmei sale. Păstor al Bisericii nu este cel care posedă și stăpânește asupra turmei Domnului, ci acela care o conduce prin iubirea sa. Apărut discipolilor, Isus îi conferă autoritate lui Petru, folosind imaginea păstorului care, în Primul Testament, era exclusiv a lui Dumnezeu. Chemarea vine de la Cel Înviat și comuniunea este cu el. Am putea să ne întrebăm ce anume comportă învestirea lui Petru din partea lui Isus și dacă este posibil, pentru fiecare dintre noi, să ne întruchipăm în el. Faptul că fiecărui botezat îi este conferită o misiune este ceva cunoscut; ce anume înseamnă, astăzi, a-l vesti și a-l mărturisi pe Cristos poate să creeze dezbateri vii și să facă să apară unele temeri.
"După ce au stat la masă, Isus i-a spus lui Simon Petru: «Símon, fiul lui Ioan, mă iubești mai mult decât aceștia?». El i-a zis: «Da, Doamne, tu știi că te iubesc». El i-a spus: «Paște mielușeii mei!»" (In 21,15). Isus, care urmează să-i încredințeze Biserica sa - cuvintele care urmează sunt ale Papei Francisc rostite la Regina Caeli din 1 mai 2022 -, "îi adresează lui Petru, de trei ori, întrebarea: «Mă iubești?». Cel înviat ne întreabă și pe noi astăzi: Mă iubești? Pentru că la Paște Isus vrea să învie și inima noastră; deoarece credința nu este o chestiune de știință, ci de iubire. Mă iubești?, ne întreabă Isus pe tine, pe mine, pe noi, care avem năvoadele goale și de atâtea ori ne este frică să reîncepem; pe tine, pe mine, pe noi toți, care nu avem curajul de a plonja și am pierdut probabil elanul. Mă iubești?, întreabă Isus. De atunci, Petru a încetat pentru totdeauna să pescuiască și s-a dedicat în slujba lui Dumnezeu și a fraților, până la dăruirea vieții aici, unde ne aflăm acum. Și noi vrem să-l iubim pe Isus?". Să ne simțim interpelați de această meditație a papei.
Simon Petru era cel ales dinainte, căruia Isus îi încredințase conducerea supremă a Bisericii, primatul, deși se întorsese la munca familială precedentă; dar Domnul îl smulge din nou. Vrea o iubire comparativ mai mare, cristocentrică, ce se concentrează exclusiv în el: "Cine își iubește tatăl sau mama mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine; cine își iubește fiul sau fiica mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine" (Mt 10,37). Și totuși, Petru îl renegase pe Isus de trei ori și, prin urmare, se putea pune întrebarea dacă nu pierduse autoritatea sa. Problema este importantă: păcatul nu poate priva de autoritate? Sau mai bine zis: ea depinde de sfințenia celui care este învestit cu aceasta? Răspunsul este furnizat de scena care se desfășoară pe malul lacului Genezaret: Petru nu a pierdut autoritatea; promisiunea lui Isus va fi menținută. În pofida triplei negări, el îi conferă solemn funcția de conducător suprem. Petru va fi marele păstor vizibil al turmei sale.
Tripla afirmație de iubire are o semnificație juridică: exprimă solemnitatea conferirii. Are și o semnificație morală: Petru ispășește greșeala sa cu iubirea. Autoritatea îi este conferită, în pofida slăbiciunii sale și a păcatului său. De aceea exercitarea sa este independentă de sfințenia și de măreția morală a celui care este purtătorul ei. Pe de altă parte, fiecare persoană învestită cu autoritate trebuie să aibă grijă să se mențină spiritual la înălțime, în așa fel încât s-o exercite cu cea mai bună dispoziție sufletească, și anume aceea a iubirii. Autoritatea este desprinsă de dispozițiile interioare; însă cel care este constituit în ea trebuie să caute să posede o iubire umilă față de Isus. Cu cuvinte învăluite, el îi anunță lui Petru că de acum el a jertfit libertatea sa: un altul, și anume Cristos, îl leagă și îl conduce acolo unde omul nu vrea să se îndrepte în mod spontan, adică la jertfire, la dăruirea completă a vieții. Petru va muri, răstignit, cu capul în jos. Ascultarea sa iubitoare, până la martiriu, este spre gloria lui Dumnezeu. Sfântul Ioan subliniază acest lucru: "Dar aceasta a spus-o arătând cu ce moarte îl va fi glorificat pe Dumnezeu. După ce a spus aceasta, i-a zis: «Urmează-mă!»" (21,19).
Soartă sa nu este diferită de aceea care i-a revenit lui Paul, care afirmă: "Eu deja sunt oferit ca jertfă și timpul plecării mele a sosit" (2Tim 4,6). Scopul, mai mult decât sfârșitul, fiecărui discipol autentic al lui Isus, care, în pofida biografiei foarte diferite a fostului persecutor al creștinilor față de primul papă, observă în ambii manifestarea perenă a Duhului.
(După L'Osservatore Romano, 28 iunie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.