|
© Vatican Media |
În mesajul papei pentru Family Global Compact
Un proiect de susținut
de Simone Caleffi
"În familie se realizează o mare parte a viselor lui Dumnezeu cu privire la comunitatea umană. De aceea, nu putem să ne resemnăm cu declinul său în numele incertitudinii, al individualismului și al consumismului, care prospectează un viitor de indivizi care se gândesc la ei înșiși. Nu putem să fim indiferenți față de viitorul familiei, comunitate de viață și de iubire, alianță de neînlocuit și indisolubilă între bărbat și femeie, loc de întâlnire între generații, speranță a societății". Așa se termină mesajul Papei Francisc - publicat la 30 mai - cu ocazia lansării lui Family Global Compact, un program de inițiative care tind să ducă la dialogul între centrele de studiu și de cercetare despre familie din universitățile catolice și pastorația familială.
Dacă se constată un declin al relațiilor familiale, Biserica nu poate să tacă ci, afirmă pontiful, trebuie să denunțe trei factori care amenință această instituție: incertitudine, individualism și consumism. Visele omului, creat de Dumnezeu, nu pot să fie diferite de ale sale. A urmări fericirea înseamnă a elibera omenirea de egoism. Dacă se ridică privirea și se îndreaptă până la "familia lui Dumnezeu", Treimea, atunci se va experimenta certitudinea cu privire la adevărata identitate a omului și la vocația sa: se va ști cine este cu adevărat această ființă de care Dumnezeu își aduce aminte (cf. Ps 8,5), de unde vine și încotro merge. Când o persoană descoperă valoarea pro-existenței, adică de a trăi cu un baricentru care se situează în afara individului, în Dumnezeu și în ceilalți, atunci nu mai este purtată încoace și încolo de modele trecătoare, ci rămâne centrată în logica darului, pe atât mai satisfăcătoare pe cât este mai trăită în plinătate.
O boală spirituală care va fi ușor de recunoscut în acest orizont este indiferența. Tot mai mult acel I care al lui don Milani trebuie să înlocuiască motoul "nu-mi pasă", pentru că a dărui viața înseamnă a se cufunda în jertfa lui Cristos care generează viață nouă și iubire infinită de recunoaștere și recunoștință față de Dumnezeu, a cărui bunătate și milostivire se întrevede. În acest cadru reiese alianța matrimonială după imaginea acelui pact indisolubil pe care Dumnezeu l-a încheiat cu omenirea. De fapt, se citește în Ef 5,32: "Misterul acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică!". De fapt, unirea matrimonială dintre soț și soție este imagine a ceea ce îl leagă pe Isus cu fiecare botezat. În afară de asta, în familie nu se gustă numai diversitatea sexelor, ci și cea a vârstelor. Cei mici învață imitându-i pe cei mari, părinții se dăruiesc pe ei înșiși pentru copii: în această perichoresis ("întrepătrundere") iubitoare curge nu numai posibilitatea, ci și sensul generării. Pentru ce, în pofida războiului, a poluării, a dezastrelor, încă este o valoare, încă exprimă frumusețe a aduce pe lume copii? Pentru ce să se perpetueze specia noastră, dacă nu pentru că se recunoaște în ea o speranță?
Comunitatea familială se prelungește cu adevărat pe ea însăși dincolo de zidurile casei și devine baza pentru a construi porțiuni de oameni în relație și nu de indivizi. Așa cum a afirmat deja Papa Francisc, "binele familiei este decisiv pentru viitorul lumii și al Bisericii" (Amoris laetitia, 31). În schimb, atunci când nici politicile statelor nu investesc în familie, spune papa în mesaj, "reiese un context de criză a relațiilor familiale, alimentată fie de dificultăți contingente, fie de obstacole structurale, ceea ce face mai dificil să se formeze cu seninătate o familie în lipsa sprijinelor adecvate din partea societății. Și, pentru aceasta, mulți tineri amână alegerea căsătoriei în favoarea formelor de relații afective mai instabile și informale".
Dar începând de la întruparea Fiului lui Dumnezeu, pentru creștini, forma a devenit substanță. Astfel, nu se mai privește la instituția matrimonială și familială ca la un aparat care nu are nimic de-a face cu iubirea, ci devine scheletul. Pentru ca mai ales tinerii să nu opteze pentru instabilitate și informalitate, care se transformă repede în moliciunea unei ființe nevertebrate care nu se susține, este nevoie de "un efort mai responsabil și generos în prezentarea [...] motivațiilor pentru a opta în favoarea căsătoriei și a familiei, așa încât persoanele să fie mai dispuse să răspundă harului pe care Dumnezeu li-l oferă" (Amoris laetitia, 35). Parafrazând zicala oribilă care ar vrea căsătoria ca mormântul iubirii, se poate afirma că, din mormântul unei iubire umane terminate, Cristos face să învie o iubire umană care devine divină, și de aceea fără margini, o iubire "care toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură" (1Cor 13,7), care iartă "până la șaptezeci de ori șapte" (Mt 18,22).
(După L'Osservatore Romano, 21 iunie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 1.