|
Predica din Vinerea Sfântă 2023 a cardinalului Raniero Cantalamessa în Bazilica "Sfântul Petru" De două mii de ani, Biserica vestește și celebrează, în această zi, moartea Fiului lui Dumnezeu pe cruce. La fiecare Liturghie, după consacrare, ea proclamă: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni!". Însă o altă moarte a Domnului este proclamată de un secol și jumătate până astăzi, în lumea noastră occidentală secularizată. Când, în domeniul culturii, se vorbește despre "moartea lui Dumnezeu", se înțelege această altă moarte a lui Dumnezeu – ideologică, nu istorică. Unii teologi, pentru a nu rămâne în urmă față de timpuri, s-au grăbit să ne construiască deasupra o teologie: "Teologia morții lui Dumnezeu". Nu putem să ne prefacem că ignorăm existența acestei narațiuni diferite, fără a-i lăsa pradă de suspiciune pe atâția credincioși. Această moarte diferită a lui Dumnezeu a găsit exprimarea sa perfectă în cunoscuta proclamare pe care Nietzsche a pus-o pe buzele "omului nebun" care ajungea gâfâind în piața orașului: "Unde a plecat Dumnezeu? – a strigat el. Vă spun eu! Noi am fost cei care l-am ucis: voi și eu!... Nu a fost niciodată o acțiune mai mare. Toți cei care vor veni după noi vor aparține, în virtutea acestei acțiuni, unei istorii mai înalte decât toate istoriile care au existat vreodată până astăzi"[1]. În logica acestor cuvinte – și, cred, în așteptările autorului lor – era că, după el, istoria nu ar mai fi divizată în înainte și după Cristos, ci înainte de Nietzsche și după Nietzsche. Aparent, nu este nimicul care este pus în locul lui Dumnezeu, ci omul, și mai precis "super-omul" sau "dincolo de-om". Despre acest om nou trebuie să se exclame de acum – cu un sentiment de complăcere și orgoliu, nu de compasiune: "Ecce homo!": Iată omul adevărat![2]. Însă nu se va întârzia să se dea cont că, rămas singur, omul este nimic. "Ce am face să dezlegăm acest pământ de lanțul soarelui său? Unde se mișcă acum? Unde ne mișcăm noi? Să dispară banii de la toți? Nu este aceasta o veșnică prăbușire a noastră? Și în spate, alături, în față, în toate părțile? Mai există un sus și un jos? Oare nu ne bâjbâim ca printr-un nimic infinit?" Răspunsul tacit și asigurator al "omului nebun" la aceste întrebări ale sale este: "Nu, nu vom bâjbâi într-un nimic infinit, pentru că omul își va îndeplini, el, misiunea încredințată până acum lui Dumnezeu!". Răspunsul de credincioși este, în schimb: "Da, și este exact ceea ce s-a întâmplat și ceea ce se întâmplă! Bâjbâim parcă printr-un nimic infinit". Este semnificativ că, tocmai pe urma autorului acelei proclamări, s-a ajuns la definirea existenței umane ca un "a fi – pentru – moarte" și la considerarea tuturor presupuselor posibilități ale omului niște "nulități din pornire"[3]. "Dincolo de bine și de rău", a fost un alt strigăt de bătălie al filozofului![4]; dar dincolo de bine și de rău există numai "voința de putere" și noi știm unde conduce ea… Nu ne este permis să judecăm inima unui om pe care numai Dumnezeu o cunoaște. Și autorul acelei proclamări a avut partea sa de suferință în viață, iar suferința unește cu Cristos probabil mai mult decât invectivele care separă de el. Rugăciunea lui Isus pe cruce: "Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac" (Lc 23,34) nu a fost rostită numai pentru cei care erau prezenți în acea zi pe Calvar… Îmi revine în minte o imagine pe care am observat-o uneori pe viu (și care sper să fi devenit realitate, între timp, pentru autorul acelei proclamări!): un copil, supărat, încearcă să lovească fața propriului tată cu pumni și zgârieturi, până când, terminându-și forțele, cade plângând în brațele lui care îl liniștește și îl strânge la pieptul său. Repet, nu judecăm persoana pe care numai Dumnezeu o cunoaște. Însă continuarea pe care a avut-o acea proclamare, aceea, da, putem și trebuie s-o judecăm. Ea a fost declinată în modurile și cu numele cele mai diferite, ajungând să devină o modă, o atmosferă care se respiră în ambientele intelectuale din Occidentul "post-modern". Denumirea comună a tuturor acestor declinări diferite este relativismul total în orice domeniu: etică, limbaj, filozofie, artă și, desigur, religie. Nimic nu mai este solid; totul este lichid sau chiar vaporos. În timpul romantismului, se cuibăreau în melancolie, astăzi, în nihilism. Ca oameni credincioși, este datoria noastră să arătăm ce este în spatele, sau dedesubtul, acelei proclamări, și anume saltul unei flăcări antice, erupția neașteptată a unui vulcan care nu s-a stins niciodată de la începutul lumii. Drama umană a avut și ea "prologul său în cer", în acel "spirit al negării" care n-a acceptat să existe în harul altuia. De atunci, el nu face decât să recruteze susținători ai cauzei sale, primii dintre ei, naivii Adam și Eva: "Veți fi ca Dumnezeu. Veți cunoaște binele și răul"! (Gen 3,5). Pentru omul modern toate acestea nu par decât un mit etiologic pentru a explica răul din lume. Și – în sensul pozitiv care se dă astăzi mitului – așa este el în realitate! Dar istoria, literatura și chiar experiența noastră personală ne spun că în spatele acestui "mit" există un adevăr transcendent pe care nicio narațiune istorică sau raționament filozofic n-ar putea să ni-l transmită. Dumnezeu cunoaște orgoliul nostru și ne-a venit în întâmpinare, eliminându-se, el cel dintâi, în fața ochilor noștri. Cristos Isus, "fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu că este egal cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul de a fi, a fost aflat ca un om. S-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte, până la moartea pe cruce" (Fil 2,6-8). "Dumnezeu? Noi am fost cei care l-am ucis: voi și eu!", strigă "omul nebun". Acest lucru teribil s-a realizat, de fapt, o dată în istoria umană, dar în sens cu totul diferit de cel înțeles de el. Pentru că este adevărat, fraților și surorilor: noi – voi și eu – l-am ucis pe Isus din Nazaret! El a murit pentru păcatele noastre și pentru cele ale întregii lumi (1In 2,2)! Dar învierea sa ne asigură că acest drum nu merge spre dezastru, ci, grație căinței noastre, duce la acea "apoteoză a vieții", căutată în zadar în altă parte. De ce să vorbim despre asta în timpul liturgiei din Vinerea Sfântă? Nu pentru a-i convinge pe atei că Dumnezeu nu a murit! Cei mai celebri dintre ei au descoperit asta pe cont propriu în momentul în care au închis ochii la lumina – mai bine zis, la întunericul – din această lume. Cât îi privește pe cei dintre ei care încă sunt în viață, pentru a-i convinge este nevoie de cu totul alte mijloace decât cuvintele unui predicator. Mijloace pe care Domnul va face să nu-i lipsească celui care are inima deschisă la adevăr, așa cum îi vom cere lui Dumnezeu în rugăciunea universală care va urma. Nu, scopul adevărat este altul; este de a-i reține pe cei care cred – cine știe, eventual numai vreun student universitar – de la a fi atrași în acest vârtej al nihilismului care este adevărata "gaură neagră" a universului spiritual, de a face să răsune între noi avertismentul mereu actual al lui Dante Alighieri al nostru: "Fiți, creștinilor, să vă mișcați mai greu: nu fiți ca pana la orice vânt și să nu credeți că orice apă vă spală"[5]. Să continuăm, venerabili părinți, fraților și surorilor, să repetăm cu recunoștință emoționată și mai convinși ca oricând, cuvintele pe care le proclamăm la fiecare Liturghie: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni!". Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note [1] Friedrich Nietzsche, Știința voioasă, (1882) nr. 125. [2] Friedrich Nietzsche, Ecce homo, 1888. [3] Martin Heidegger, Ființă și timp , secțiunea II, cap. 2-3. [4] Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse (1886). [5] Paradisul, V, 73.75. lecturi: 2.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |