|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiență acordată participanților la al XXXIII-lea Curs despre Forul Intern promovat de Penitențiaria Apostolică (23 martie 2023)
Iubiți frați, bună ziua, bine ați venit!
Mulțumesc că ați venit cu ocazia Cursului anual despre forul intern, organizat de Penitențiaria Apostolică, ajuns la a XXXIII-a ediție. Mulțumesc cardinalului Mauro Piacenza, penitențiar major, îi mulțumesc pentru cuvintele sale respectuoase și pentru ceea ce face; același lucru îl spun regentului, Mons. Nykiel, care lucrează mult, prelaților, oficialilor și personalului de la Penitențiarie - mulțumesc tuturor! -, colegiilor de penitențiari din bazilicile papale și vouă tuturor celor care participați la curs.
De peste trei decade, Penitențiaria Apostolică oferă acest moment important și valabil de formare, pentru a contribui la pregătirea de buni duhovnici, pe deplin conștienți de importanța ministeriului în slujba penitenților. Reînnoiesc recunoștința mea și încurajarea mea față de Penitențiarie să continue în această angajare formativă, care face atât de mult bine Bisericii, pentru că ajută să circule în venele sale limfa milostivirii. Este bine de subliniat asta. Cardinalul a repetat asta mult: limfa milostivirii. Dacă nu simte să fie un dătător de milostivire care se primește de la Isus, să nu meargă la confesional. Într-una dintre bazilicile papale, de exemplu, i-am spus cardinalului: "Este unul care aude și reproșează, reproșează și apoi îți dă o pocăință care nu se poate face...". Vă rog, asta nu merge: nu. Milostivire: tu stai acolo pentru a ierta și pentru a dărui un cuvânt pentru ca persoana să poată merge înainte reînnoită de iertare. Tu stai acolo pentru a ierta: asta voi puneți-o în inimă.
Exortația apostolică Evangelii gaudium spune că Biserica în ieșire "trăiește o dorință inepuizabilă de a oferi milostivire, rod al faptului că a experimentat milostivirea infinită a Tatălui și forța sa difuzivă" (nr. 24). Așadar, există o legătură indisolubilă între vocația misionară a Bisericii și oferta milostivirii pentru toți oamenii. Trăind din milostivire și oferind-o tuturor, Biserica se realizează pe sine însăși și îndeplinește propria acțiune apostolică și misionară. Aproape că am putea afirma că milostivirea este inclusă în "notele" caracteristice ale Bisericii, îndeosebi pentru a face să strălucească sfințenia și apostolicitatea.
Dintotdeauna Biserica, cu stiluri diferite în diferitele epoci, a exprimat această "identitate de milostivire", îndreptată fie spre trup, fie spre suflet, dorind, cu Domnul său, mântuirea integrală a persoanei. Și opera milostivirii divine ajunge astfel să coincidă cu însăși acțiunea misionară a Bisericii, cu evanghelizarea, pentru că în ea transpare fața lui Dumnezeu așa cum ne-a arătat-o Isus.
Din acest motiv nu este posibil, în special în acest timp al Postului Mare, să lăsăm să dispară atenția față de exercitarea carității pastorale, care se exprimă în mod concret și eminent tocmai în disponibilitatea preoților, fără nicio rezervă, la exercitarea slujirii reconcilierii.
Disponibilitatea duhovnicului se manifestă în câteva atitudini evanghelice. Înainte de toate, în primirea tuturor fără prejudecăți, pentru că numai Dumnezeu știe ce poate realiza harul în inimi, în orice moment; apoi, în ascultarea fraților cu urechea inimii, rănită ca Inima lui Cristos; în dezlegarea penitenților, împărțind cu generozitate iertarea lui Dumnezeu; în însoțirea parcursului penitențial, fără forțări, menținând pasul credincioșilor, cu răbdare și rugăciune constante.
Să ne gândim la Isus care, în fața femeii adultere, alege să rămână în tăcere, pentru a o salva de la condamnarea la moarte (cf. In 8,6); tot așa și preotul în confesional să iubească tăcerea, să fie mărinimos cu inima, știind că fiecare penitent îi amintește însăși condiția sa personală: că este păcătos și slujitor de milostivire. Acesta este adevărul vostru; dacă vreunul nu se simte păcătos, vă rog, să nu meargă la confesional: păcătos și slujitor de milostivire stau împreună. Această conștiință va face în așa fel încât confesionalele să nu fie abandonate și ca preoții să nu fie lipsiți de disponibilitate. Misiunea evanghelizatoare a Bisericii trece în bună parte de la redescoperirea darului Spovezii, și în vederea apropiatului Jubileu din 2025.
Mă gândesc la planurile pastorale ale Bisericilor particulare, din care n-ar trebui să lipsească niciodată un spațiu just pentru slujirea Reconcilierii sacramentale. Îndeosebi, mă gândesc la penitențiarul din fiecare catedrală, la penitențiarii din sanctuare; mă gândesc mai ales la prezența obișnuită a unui duhovnic, cu orar amplu, în fiecare zonă pastorală, precum și în bisericile în care slujesc comunități de călugări, ca să fie mereu penitențiarul care este la rând. Mereu, niciodată confesionale goale! "Dar - ai putea să spui - oamenii nu vin!": citește ceva, roagă-te; dar așteaptă, vor veni.
Dacă milostivirea este misiunea Bisericii, și este misiunea Bisericii, trebuie să facilităm cât mai mult posibil accesul credincioșilor la această "întâlnire de iubire", îngrijind-o încă de la prima Spovadă a copiilor și extinzând această atenție la locurile de îngrijire și de suferință. Când nu se mai poate face mult pentru a vindeca trupul, tot mai mult se poate și trebuie să se facă pentru sănătatea sufletului! În acest sens, Spovada individuală reprezintă drumul privilegiat de parcurs, pentru că favorizează întâlnirea personală cu Milostivirea Divină, pe care fiecare inimă căită o așteaptă. Fiecare inimă căită așteaptă milostivirea. În Spovada individuală, Dumnezeu vrea să mângâie personal, cu milostivirea sa, pe fiecare păcătos în parte: Păstorul, numai el, cunoaște și iubește oile pe fiecare în parte, în special pe cele mai slabe și rănite. Și celebrările comunitare să fie valorizate în unele ocazii, fără a renunța la Spovezile individuale ca formă obișnuită a celebrării sacramentului.
În lume, vedem asta din păcate în fiecare zi, nu lipsesc focarele de ură și de răzbunare. Noi, duhovnicii, trebuie să înmulțim atunci "focarele de milostivire". Să nu uităm că suntem într-o luptă supranaturală, o luptă care apare deosebit de virulentă în timpul nostru, chiar dacă noi cunoaștem deja rezultatul final al victoriei lui Cristos asupra puterilor răului. Însă lupta încă există și victoria se realizează realmente de fiecare dată când un penitent este dezlegat. Nimic nu îndepărtează și nu înfrânge mai mult răul decât milostivirea divină. Și cu privire la asta, aș vrea să vă spun un lucru: Isus ne-a învățat că niciodată nu se dialoghează cu diavolul, niciodată! La ispita din deșert el a răspuns cu cuvântul lui Dumnezeu, dar nu a intrat în dialog. În confesional să fiți atenți: niciodată să nu dialogați cu "răul", niciodată; se oferă ceea ce este corect pentru iertare și se deschide vreo ușă pentru a ajuta să se meargă înainte, dar a nu fi niciodată psihiatrul sau psihanalistul; vă rog, să nu se intre în aceste lucruri! Dacă vreunul dintre voi are această vocație, s-o exercite în altă parte, dar nu în tribunalul pocăinței. Acesta este un dialog care nu este potrivit să se facă în momentul milostivirii. Acolo tu trebuie să te gândești numai la iertare și la modul în care să "te descurci" pentru a face să se intre în iertare: "Tu ești căit?" - "Nu" - "Dar nu te apasă acest lucru?" - "Nu" - "Dar măcar tu ai vrea să fii căit?" - "Eventual". Există o ușă, mereu trebuie căutată ușa pentru a intra cu iertarea. Și atunci când nu se poate intra pe ușă, se intră pe fereastră: însă trebuie încercat mereu să se intre cu iertarea. Cu o iertare mărinimoasă; "să fie ultima dată, data viitoare nu te iert": nu, asta nu merge. Astăzi, îmi revine mie, la ora trei vine duhovnicul la mine! Și un alt lucru: să ne gândim că Dumnezeu iartă din belșug. Am spus acest lucru anul trecut, dar vreau să-l repet: a fost un spectacol în urmă cu niște ani despre fiul risipitor, ambientat în cultura actuală, unde tânărul povestește aventurile sale și cum s-a îndepărtat de casă. Și la sfârșit vorbește cu un prieten, căruia îi spune că simte nostalgie de tatăl și vrea să se întoarcă acasă. Și prietenul îl sfătuiește să-i scrie tatălui, întrebându-l dacă vrea să-l primească din nou și cerând, în caz afirmativ, să pună o batistă albă la o fereastră a casei: va fi semnalul că va fi primit. Spectacolul continuă și, când tânărul se apropie de casă, o vede plină de batiste albe. Mesajul este acesta: belșugul. Dumnezeu nu spune: "Numai asta..."; spune: "Tot!". Este naiv Dumnezeu? Nu știu dacă este naiv, dar este abundent: iartă mereu mai mult, mereu! Am cunoscut buni duhovnici și mereu duhovnicul bun știe să ajungă acolo.
Iubiți frați, știu că mâine, la sfârșitul Cursului, veți avea o celebrare penitențială. Acest lucru este bun și semnificativ: a primi și a celebra personal darul pe care suntem chemați să-l ducem fraților și surorilor; a experimenta duioșia iubirii milostive a lui Dumnezeu. El nu încetează niciodată să ne demonstreze inima sa milostivă. El nu încetează niciodată să ierte. Noi suntem cei care încetăm să cerem iertare, dar el nu încetează niciodată.
Vă însoțesc cu rugăciunea și îi mulțumesc Penitențiariei pentru munca pe care o desfășoară fără încetare în favoarea sacramentului Iertării. Și vă invit să redescoperiți, să aprofundați teologic și să răspândiți pastoral - și în vederea Jubileului - acea lărgire naturală a milostivirii care sunt indulgențele, după voința Tatălui ceresc de a ne avea mereu și numai cu el, fie în această viață, fie în viața veșnică.
Mulțumesc pentru angajarea voastră zilnică și pentru fluviile de milostivire pe care, ca niște canale umile, le revărsați și le veți revărsa în lume, pentru a stinge incendiile răului și a aprinde focul Duhului Sfânt. Vă binecuvântez pe toți din inimă. Și vă cer, cu rugăminte, să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 223.