Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Zece ani de pontificat

Ecumenismul iubirii

de Mario Galgano

Ecumenismul a fost în mod constant în centrul magisteriului Papei Francisc și este un aspect asupra căruia trebuie reflectat la sfârșitul celor zece ani de pontificat. Fraternitatea umană, la care solicită papa atât de mult, trece desigur și de la familia Bisericilor creștine care, îndeosebi când este vorba de a oferi solidaritate persoanelor fragile și în situații critice, o face cu grijă și colaborare: este emblematic cazul coridoarelor umanitare pentru migranți. În călătoria apostolică în Sudanul de Sud, de exemplu, a fost evident cât de mult angajarea pentru pace și reconciliere este promovată sub egida un ecumenism marcat. Și, dacă ne gândim la Sinodul despre sinodalitate și la faptul că papa a acceptat cu entuziasm propunerea de a preceda sesiunea adunării generale, din toamna următoare, tocmai de o rugăciune ecumenică animată de Comunitatea din Taizé, reiese clar cum această conotație nu este un element de decor cât mai ales constitutiv al unei încrederi reciproce, între frați în Cristos, pentru o Biserică tot mai unită. Mai ales într-o epocă marcată în mod dramatic de conflictul din Ucraina. Aspecte despre care vorbește la mass-media vaticane cardinalul Kurt Koch, prefect al Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor.

Deceniul de pontificat al lui Francisc din punct de vedere ecumenic: dacă am vrea să urmăm firul roșu al ecumenismului în acest pontificat, cum a fost structurat, la ce punct am ajuns, cu Francisc?

Cu Papa Francisc avem ecumenismul prieteniei, ecumenismul iubirii; foarte importantă este îngrijirea raporturilor cu alte Biserici: pentru acest motiv a creat și multe evenimente. Amintesc că a mers la Lund cu ocazia celor 500 de ani ai Reformei împreună cu Federația Luterană Mondială. A mers înadins la Ierusalim, la a cincizecea aniversare a primei întâlniri dintre papa Paul al VI-lea și patriarhul ecumenic Atenagora (25 mai 2014), pentru a celebra acest eveniment cu patriarhul ecumenic Bartolomeu I; a fost prima întâlnire în istorie între un papă și patriarhul rus ortodox Chiril la Havana. Cu ocazia aniversării Consiliului Ecumenic al Bisericilor, Papa Francisc a mers înadins la Geneva... Toate acestea ne fac să înțelegem cât de important este pentru el îngrijirea raporturilor, aprofundarea prieteniilor și - cum reafirmă el încontinuu - cele trei lucruri pe care ni le sugerează să le facem: a merge împreună, a ne ruga împreună, a colabora împreună. Acestea sunt impulsuri fundamentale. În aproape toate călătoriile apostolice este prevăzută și o dimensiune ecumenică, o rugăciune ecumenică, o întâlnire ecumenică. Multe persoane care vin în vizită la Roma vor să-l întâlnească pe papa: toate acestea sunt utile pentru aprofundare, pe calea unității.

În ecumenism este puternică amprenta propriei origini, contextul biografic. Ce considerați că a introdus Papa Francisc în acest domeniu din moștenirea sa spirituală și culturală?

Ceea ce m-a impresionat este că Sfântul Părinte are o cunoaștere și o apropiere deosebită față de acele mișcări care pentru noi sunt încă un pic străine, cum sunt evanghelicii, penticostalii - penticostalismul este astăzi, dintr-un punct de vedere pur numeric, a doua realitate după Biserica catolică. Iată, în acest domeniu Papa Francisc a avut întâlniri personale, departe de ochii publicului, cu reprezentanți ai Bisericii penticostale care, desigur, a deschis ușa la dialog. O trăsătură specifică a ecumenismului după Papa Francisc este ceea ce el definește ecumenismul sângelui, adică percepția faptului că da, astăzi creștinismul este religia cel mai mult persecutată în lume, dar creștinii nu sunt persecutați pentru că sunt luterani, ortodocși, metodiști sau catolici, ci din cauza faptului că sunt creștini. Papa Francisc a pus odată această întrebare dificilă: dacă persecutorii creștini reușesc să ne facă să ne simțim uniți în manieră așa de puternică, de ce după aceea în viața zilnică noi înșine suntem cei care ne separăm? Cred că aceasta este provocarea cea mai puternică și mai evidentă pentru ecumenism. De altfel, nu trebuie să uităm că în acest domeniu Francisc a relevat tradiția lui Ioan Paul al II-lea care, în enciclica sa ecumenică Ut unum sint, a dedicat un capitol întreg ecumenismului martirilor - ceea ce Papa Francisc numește ecumenismul sângelui - dar este același concept.

Ce urați Sfântului Părinte pentru următorii ani? Un gând pe care doriți să-l împărtășiți cu publicul, în cadrul acestei aniversări de pontificat...

Să aibă forța de a continua să aibă aceste întâlniri și de a le aprofunda, pentru că fără ecumenismul iubirii, ecumenismul teologic - ecumenismul adevărului - nu este gestionabil. Pentru aceasta pregătirea terenului prin cultivarea raporturilor este de importanță determinantă.

(După L'Osservatore Romano, 16 martie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 324.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat