Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Tema săptămânii

Practica exercițiilor spirituale după metoda ignațiană

Un timp pentru a ne cufunda în noi înșine

de Gaetano Piccolo
iezuit, profesor la Universitatea Pontificală Gregoriana

Sensibilitatea contemporană este deosebit de atentă la dimensiunea afectivă: simțim tot mai mult exigența de a cunoaște ceea ce se mișcă în inima noastră, dorim să dăm spațiu sentimentelor noastre, ne dăm seama că sunt decisive în alegerile noastre. În același timp simțim și urgența de a învăța să luăm decizii, pentru că realitatea ne apare tot mai complexă: avem urgența de a alege, ne aflăm adesea în fața posibilităților multiple și suntem de cele mai multe ori presați de urgența timpului.

Dacă acesta este scenariul în care se mișcă omul de astăzi, este de înțeles atenția tot mai răspândită față de practica Exercițiilor spirituale după metoda Sfântului Ignațiu de Loyola (1491-1556). Este vorba de un itinerar de creștere umană și spirituală pe care el îl întocmește pornind de la experiența sa personală: după convertirea sa, petrecută ca urmare a unei bombe în timpul asedierii fortăreței din Pamplona (1521), când de acum visele sale de cavaler păreau distruse, Ignațiu începe să acorde atenție, în singurătatea convalescenței, la ceea ce se mișca înlăuntrul său.

Discernământul spiritelor, și anume capacitatea de a distinge gândurile care vin de la Dumnezeu de cele care sunt provocate de "Dușmanul" naturii umane, precum și de cele care vin de la noi înșine, adică de la personalitatea noastră, este cu siguranță la inima drumului Exercițiilor spirituale. Practica discernământului este inserată însă într-un cadru mai amplu care în forma sa originară se deapănă prin patru săptămâni care ritmează un itinerar precis.

La începutul acestui drum, cel care exercită (așa îl numește Ignațiu pe cel care face Exercițiile spirituale) este invitat să găsească centrul vieții sale adică să recunoască faptul că Dumnezeu este Principiul și fundamentul său, de fapt numai în acest mod poate începe să repună ordine în viața proprie. N-ar avea sens să se înceapă acest itinerar fără disponibilitatea de a avea încredere cu generozitate în Dumnezeu. Astfel se intră în ceea ce este numită prima săptămână. Oricum este bine de precizat că atunci când Ignațiu vorbește despre săptămâni, nu se referă în mod necesar la un timp de șapte zile, ci la un timp corespunzător pentru ca persoana să ajungă la scopul acelei etape a drumului. Așadar, înțelegem bine că personalizarea, alt element foarte prezent în cultura de astăzi, este o caracteristică fundamentală a Exercițiilor spirituale. Această adaptare este încredințată celui care dă Exerciții.

Așadar, în prima săptămână cel care exercită este însoțit să citească propria viață încercând să găsească rădăcina păcatului său, recunoscând în același timp că este iubit de Domnul. Prima săptămână este cu alte cuvinte timpul experienței recunoașterii păcatului și a recunoștinței pentru milostivire. Această primă etapă este aceea care pentru Ignațiu poate să fie oferită tuturor, în timp ce nu toți pot să fie pregătiți și dispuși să le trăiască pe cele succesive.

Odată ce persoana s-a recunoscut păcătoasă și iubită, se va deschide probabil la dorința de a-l urma pe Domnul sau de a reînnoi propria urmare. Începe astfel a doua săptămână, în care se situează și timpul alegerii, adică timpul în care se decide cum să fie urmat Domnul sau cum să se reînnoiască propriul mod de a-l urma pe Domnul.

A treia și a patra săptămână pot fi considerate ca o aprofundare a precedentei, pentru că acela care exercită este invitat să contemple pătimirea lui Isus și apoi învierea sa, ceea ce echivalează cu interogarea cu privire la propria disponibilitate de a-l urma pe Domnul și în timpul suferinței, al umilirii, când nu este ușor de a recunoaște prezența lui Dumnezeu, și după aceea de a se deschide la frumusețea de a duce altora vestea lui Cristos înviat.

După ce s-a terminat a patra săptămână, Sfântul Ignațiu propune o ultimă contemplație (contemplatio ad amorem) care constituie un racord între parcursul Exercițiilor și viața obișnuită. De fapt, dacă acela care exercită a dus viața sa în rugăciunea Exercițiilor, acum este invitat să ducă rugăciunea sa în viață: acolo, în concretețea faptelor, poate pune la încercare ceea ce s-a petrecut în timpul Exercițiilor: iubirea este de pus mai mult în fapte decât în cuvinte!

Pentru exigențele moderne, este greu de găsit un timp prelungit de o lună de dedicat rugăciunii, pentru aceasta deja textul Sfântului Ignațiu prevede o mare flexibilitate pentru a adapta acest itinerar la condițiile de viață ale persoanei. De fapt, Exercițiile spirituale sunt oferite actualmente de cele mai multe ori în arcul de opt zile.

Ceea ce probabil face obositoare practica Exercițiilor spirituale pentru omul contemporan este înainte de toate faptul că acest itinerar cere tăcerea completă, chiar și în timpul mesei. Numai în această tăcere absolută este posibilă să ne cufundăm profund în noi înșine, altminteri riscăm să rămânem mereu la suprafață. Efectiv Exercițiile spirituale au un caracter ascetic: persoana este chemată să lucreze asupra sieși, să organizeze momentele sale de rugăciune care ritmează zile de singurătate, în care cel care exercită întâlnește numai pe cel care dă Exercițiile. De aceea, colocviul personal cu ghidul este fundamental pentru a înțelege cum înaintează rugăciunea și pentru a fi ajutați în discernământ, adică pentru a înțelege ceea ce se întâmplă în inima celui care exercită. De fapt, Exercițiile spirituale au o dimensiune dialogică: suntem însoțiți printr-o pedagogie spirituală.

Așadar, este de înțeles că se pot naște frici în fața perspectivei de a se afla singuri cu sine într-un timp prelungit de tăcere; pe de altă parte o lungă și seculară tradiție spirituală atestă ce mari binefaceri și daruri este posibil să se primească prin acest parcurs.

(După L'Osservatore Romano, 2 martie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 738.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat