Spiritualitatea Postului Mare între Biblie, liturgie și tradiție
Un drum cu destinația paradis
Unul dintre riturile antice care însoțea începutul Postului Mare îl avea pe episcopul care îi lăsa pe penitenții publici să plece și îi invita să iasă din biserică. Era pentru ei ocazia de a începe drumul penitențial care avea să-i ducă, în dimineața de Joia Sfântă, la reconciliere. În unele regiuni, era tradiție să se însoțească această trimitere cu înmânarea unei lumânări aprinse în afară de impunerea cenușii și a ciliciului. Acea flacără era îmbrăcată cu o semnificație simbolică deosebită pentru ei și pentru toată Biserica.
Honoriu d'Autun, martor și comentator al liturgiei la sfârșitul secolului al XI-lea și începutul secolului al XII-lea, scrie că "ziua în care primim cenușa pe cap ne face să comemorăm ziua expulzării noastre din paradis. Pentru a ne putea întoarce, facem pocăința noastră «în cenușă și ciliciu»" (Gemma animae). Dacă astăzi liturgia ne dă posibilitatea de a însoți ritul și cu formula "Convertiți-vă și credeți în evanghelie!", vechile cărți liturgice mărturisesc numai acel memento puternic: "Pământ ești și în pământ te vei întoarce!". Cuvinte pe care ritul le ia chiar din Scriptură și din relatarea alungării lui Adam și a Evei din paradis (Gen 3,19). Acel text întemeia și "alungarea" penitenților din catedrală. Ciliciul, adică o haină din țesătură aspră, simboliza tunica de piele cu care Dumnezeu i-a îmbrăcat pe primii oameni și trebuia să amintească omului fragilitatea sa și asprimea vieții. Cenușa era alegorie a umilinței pocăinței capabile să devină binecuvântare pentru pământ, imagine a liberului arbitru. Dacă Dumnezeu a blestemat pământul pe care omul merge făcând să dea numai de "spini și mărăcini" (Gen 3,18), această liturgie avea forța de a-l face pe om să cultive roade de adevărată convertire în pământul alegerilor sale. Unii autori vorbesc chiar de o binecuvântare a liberului arbitru, prin umilință.
Și lumânarea aprinsă, pe care o primeau împreună cu cenușa și ciliciul, ce simboliza? "Dumnezeu "l-a izgonit pe om și a pus să stea la răsăritul grădinii Eden heruvimii și sabia de foc rotitoare, ca să păzească drumul spre pomul vieții" (Gen 3,25). Acea sabie de foc, care păzea accesul la paradis, era încredințată simbolic fiecărui penitent. Era o urmă pentru a găsi acea poartă între omenire și pomul vieții. Semnul era încredințat celui care a căzut în păcat și dorea reconcilierea, dar constituia, de fapt, o cateheză vizibilă pentru toți. Invitația de a trăi un timp penitențial nu era rezervată numai acestor bărbați și femei, ci întreaga Biserică începea, în miercurea aceea, postul său solemn. Și conștiința roadelor sale era și cântată: Paradisi portas aperuit nobis jejunii tempus ("Timpul postului ne deschide porțile paradisului"). Așa începea unul dintre responsoriile din prima duminică din Postul Mare care are ecou astăzi în prefața a IV-a pentru acest timp liturgic: "Prin post și înfrânare ne ajuți să învingem pornirile rele, ne ridici mintea spre cele cerești, ne întărești sufletul în virtute și ne dăruiești veșnică răsplată, prin Domnul nostru Isus Cristos".
Victorie și răsplată fac trimitere la domeniul lexical al luptei, altă cheie de lectură cu care să înțelegem Postul Mare. Una dintre imaginile care apar pentru a vorbi despre asta, prezentă și în rugăciunea zilei din Miercurea Cenușii, este militia christiana: o bătălie a creștinilor, cu armele pocăinței, împotriva dușmanului prin excelență, diavolul. Este interesant cum cântecul este descris drept confortativum și este capabil să întrupeze cuvintele lui Isaia: "În seninătate și în încredere va fi puterea voastră" (30,15). Pentru ca omul să nu dispere, ci dimpotrivă, ascultând un cuvânt cântat de speranță, să devină puternic, liturghia din prima duminică din Postul Mare se deschide cu cuvintele psalmului: "Când el mă va chema, eu îi voi răspunde, voi fi alături de el în strâmtorare. Îl voi elibera și-l voi cinsti. Îi voi dărui viață lungă și îi voi arăta mântuirea mea" (91,15-16). Un verset de intrare care este cântare a unei promisiuni care răsună deja de Paște și este garanție de ajutor, mântuire și răsplată viitoare. Începutul său dădea numele acelei întregi zile liturgice numită, întocmai, Invocabit. Dar această protecție în timpul postului apărea și mai evidentă în cântările de după lectură: gradual și segment. Ambele creau o meditație, în cântare, asupra textului din psalmul 91 și pregăteau pentru ascultarea evangheliei. Fidelitatea Domnului față de promisiunile sale - cântată în Angelis suis Deus mandavit de te ("Dumnezeu i-a trimis pe îngerii săi la tine", Ps 91,11) și în Qui habitat in adiutorio Altissimi ("Cel care locuiește în adăpostul Celui Preaînalt", Ps 91,1) - era proclamată, ca împlinită, în încheierea pericopei ispitirilor lui Isus pe care și astăzi, în prima duminică din Postul Mare, o ascultăm: "Atunci, diavolul l-a lăsat. Și iată că se apropiau îngeri și îi slujeau" (Mt 4,11).
Postul Mare, atât în secolele trecute, cât și astăzi, continuă să fie "timpul potrivit" (2Cor 6,2) pentru a porni la drum și a bate la porțile paradisului. Puterea noastră va fi în certitudinea că Cristos le-a deschis larg pentru noi. Nu ne rămâne decât să le dorim și să le căutăm deja în viața de fiecare zi cu acea speranță sigură care luminează cuvintele Sfântului Petru Crisologul: "Ceea ce cere rugăciunea, postul imploră, milostivirea primește. Aceste trei lucruri, rugăciunea, postul, milostivirea, sunt un singur lucru și primesc viața unul de la celălalt". Și, pentru noi, sunt calea spre paradis: fericire veșnică.
(După L'Osservatore Romano, 22 februarie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 392.