Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Discurs cu ocazia inaugurării anului judiciar al Tribunalului Rota Romana (27 ianuarie 2023)

Iubiți prelați auditori!

Mulțumesc decanului pentru cuvintele sale respectuoase și vă salut cordial pe voi și pe toți cei care desfășoară funcțiuni în administrarea justiției la Tribunalul Apostolic Rota Roma. Reînnoiesc aprecierea mea pentru munca voastră în slujba Bisericii și a credincioșilor, mai ales în domeniul proceselor referitoare la căsătorie. Faceți mult bine cu asta!

Astăzi aș vrea să împărtășesc cu voi câteva reflecții despre căsătorie, pentru că în Biserică și în lume există o nevoie puternică de a redescoperi semnificația și valoarea unirii conjugale între bărbat și femeie pe care se întemeiază familia. De fapt, un aspect care nu este desigur secundar al crizei care lovește atâtea familii este ignoranța practică, personală și colectivă, cu privire la căsătorie.

Biserica a primit de la Domnul său misiunea de a anunța vestea bună și ea luminează și susține și acel "mister mare" care este iubirea conjugală și familială. Întreaga Biserică se poate declara o mare familie, și în mod cu totul deosebit prin viața celor care formează o biserică familială primește și transmite lumina lui Cristos și a evangheliei sale în domeniul familial. "Urmându-l pe Cristos «venit» în lume «pentru a sluji» (Mt 20,28), Biserica apreciază slujirea adusă familiei una din îndatoririle sale esențiale. În acest sens, atât omul, cât și familia constituie «calea Bisericii»" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Scrisoare către familii, 2 februarie 1994, 2).

Evanghelia familiei face trimitere la planul divin al creării bărbatului și femeii, adică la "început", conform cuvântului lui Isus: "Nu ați citit că, de la început, Creatorul «i-a făcut bărbat și femeie»? Și a zis: «De aceea omul își va lăsa tatăl și mama și se va uni cu soția lui și cei doi vor fi un singur trup», astfel încât nu vor mai fi doi, ci un singur trup. Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă!" (Mt 19,4-6). Și acest a fi un singur trup se inserează în planul divin al răscumpărării. Sfântul Paul scrie: "Misterul acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică" (Ef 5,32). Și Sfântul Ioan Paul comentează: "Cristos reînnoiește planul de la început pe care Creatorul l-a înscris în inima bărbatului și a femeii, iar în celebrarea sacramentului Căsătoriei le dă «inimă nouă». În felul acesta soții pot învinge «împietrirea inimii», dar mai ales pot împărți împreună iubirea deplină și definitivă a lui Cristos, noua și veșnica alianță, făcută trup" (Exortația apostolică Familiaris consortio, 22 noiembrie 1981, 20).

Căsătoria conform revelației creștine nu este o ceremonie sau un eveniment social, nici o formalitate; nu este nici măcar un ideal abstract: este o realitate cu consistența sa precisă, nu "o simplă formă de gratificare afectivă care poate să se constituie în orice mod și să se modifice în funcție de sensibilitatea fiecăruia" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 24 noiembrie 2013, 66).

Ne putem întreba: cum este posibil ca să aibă loc o unire așa de implicatoare între bărbat și femeie, o unire fidelă și pentru totdeauna și din care se naște o nouă familie? Cum este posibil acest lucru, ținând cont de limitele și de fragilitatea ființelor umane? Merită să ne punem aceste întrebări și să ne lăsăm cuprinși de uimire în fața realității căsătoriei.

Isus ne dă un răspuns simplu și în același timp profund: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mt 19,6). "Însuși Dumnezeu este autorul căsătoriei", cum afirmă Conciliul al II-lea din Vatican (cf. Constituția pastorală Gaudium et spes, 48), și asta se poate înțelege referit la fiecare unire conjugală. De fapt, soții dau viață unirii lor, cu consimțământul liber, dar numai Duhul Sfânt are puterea de a face dintr-un bărbat și dintr-o femeie o singură existență. În afară de asta, "Mântuitorul oamenilor și mirele Bisericii vine în întâmpinarea soților creștini prin sacramentul căsătoriei" (ibid., 48). Toate acestea ne fac să recunoaștem că fiecare căsătorie adevărată, și cea nesacramentală, este un dar al lui Dumnezeu oferit soților. Căsătoria este mereu un dar! Fidelitatea conjugală se sprijină pe fidelitatea divină, rodnicia conjugală se întemeiază pe rodnicia divină. Bărbatul și femeia sunt chemați să primească acest dar și să-i corespundă în mod liber cu dăruirea de sine reciprocă.

Această viziune frumoasă poate să apară utopică, deoarece pare că nu ține cont de fragilitatea umană, de nestatornicia iubirii. Indisolubilitatea este concepută adesea ca un ideal și tinde să prevaleze mentalitatea conform căreia căsătoria durează atât timp cât există iubire. Dar despre care iubire este vorba? Și aici există adesea inconștiența adevăratei iubiri conjugale, reduse la planul sentimental sau la simple satisfacții egoiste. În schimb iubirea matrimonială este inseparabilă de căsătoria însăși, în care iubirea umană, fragilă și limitată, se întâlnește cu iubirea divină, mereu fidelă și milostivă. Mă întreb: poate exista o iubire "datorată"? Răspunsul se află în porunca iubirii, așa cum a spus-o Cristos: "Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții! Așa cum eu v-am iubit pe voi, așa să vă iubiți unii pe alții!" (In 13,34). Putem aplica această poruncă la iubirea conjugală, și ea dar al lui Dumnezeu. Se poate împlini această poruncă pentru că el însuși îi susține pe soți cu harul său: "Așa cum eu v-am iubit pe voi, așa să vă iubiți". Este vorba de un dar încredințat libertății lor cu limitele sale și căderile sale, prin care iubirea între soț și soție are nevoie încontinuu de purificare și maturizare, de înțelegere și iertare reciprocă. Acest ultim lucru vreau să-l subliniez: crizele ascunse nu se rezolvă în ascundere, ci în iertarea reciprocă.

Căsătoria nu trebuie idealizată, ca și cum ea ar exista numai acolo unde nu sunt probleme. Planul lui Dumnezeu, fiind pus în mâinile noastre, se realizează mereu în mod imperfect, și totuși "prezența Domnului locuiește în familia reală și concretă, cu toate suferințele, luptele, bucuriile și propunerile sale zilnice. Când se trăiește în familie, acolo este greu de a se preface și de a minți, nu putem să arătăm o mască. Dacă iubirea însuflețește această autenticitate, Domnul domnește acolo cu bucuria sa și pacea sa. Spiritualitatea iubirii familiale este formată din mii de gesturi reale și concrete. În această varietate de daruri și de întâlniri care fac să se maturizeze comuniunea Dumnezeu își are propria locuință. Această dedicare unește «valorile umane și divine», pentru că este plină de iubirea lui Dumnezeu. În definitiv, spiritualitatea matrimonială este o spiritualitate a legăturii locuite de iubirea divină" (Exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia, 19 martie 2016, 315).

Trebuie redescoperită realitatea permanentă a căsătoriei ca legătură. Acest cuvânt este privit uneori cu suspiciune, ca și cum ar fi vorba de o impunere externă, de o povară, de un "laț" în opoziție cu autenticitatea și libertatea iubirii. Dacă, în schimb, legătura este înțeleasă tocmai ca legătură de iubire, atunci se revelează ca nucleul căsătoriei, ca dar divin care este izvor de adevărată libertate și care păzește viața matrimonială. În acest sens, "pastorația prematrimonială și pastorația matrimonială trebuie să fie înainte de toate o pastorație a legăturii, unde să se aducă elemente care să ajute fie la maturizarea iubirii, fie la depășirea momentelor dure. Aceste aporturi nu sunt numai convingeri doctrinale, nici nu se pot reduce la prețioasele resurse spirituale pe care Biserica le oferă mereu, ci trebuie să fie și parcursuri practice, sfaturi bine întrupate, strategii luate din experiență, orientări psihologice" (ibid., 211).

Iubiți frați și surori, am evidențiat că o căsătorie, dar al lui Dumnezeu, nu este un ideal sau o formalitate, ci căsătoria, dar al lui Dumnezeu, este o realitate, cu consistența sa precisă. Acum aș vrea să subliniez că ea este un bun! Un bun extraordinar, un bun de valoare extraordinară pentru toți: pentru soții înșiși, pentru copiii lor, pentru toate familiile cu care intră în relație, pentru întreaga Biserică, pentru toată omenirea. Este un bun care este difuziv, care îi atrage pe tineri să răspundă cu bucurie la vocația matrimonială, care întărește și reînsuflețește încontinuu pe soți, care aduce multe și diferite roade în comuniunea eclezială și în societatea civilă.

În economia creștină a mântuirii căsătoria constituie înainte de toate calea maestră pentru sfințenia soților înșiși, o sfințenie trăită în cotidianul vieții: acesta este un aspect esențial al Evangheliei familiei. Este semnificativ că Biserica propune astăzi ca exemple de sfințenie câteva cupluri de soți; și mă gândesc și la nenumărații soți care se sfințesc și edifică Biserica prin acea sfințenie pe care am numit-o "sfințenia de la ușa de alături" (cf. Exortația apostolică Gaudete et exsultate, 19 martie 2018, 4-6).

Printre multele provocări care cuprind pastorația familială în faptul de a veni în întâmpinarea problemelor, a rănilor și a suferințelor fiecăruia, mă gândesc acum la cuplurile de soți aflate în criză. Biserica, atât păstorii, cât și credincioșii, le însoțește cu iubire și speranță, încercând să le susțină. Răspunsul pastoral al Bisericii vrea să transmită în mod vital Evanghelia familiei. În acest sens, o resursă fundamentală pentru a înfrunta și a depăși crizele este aceea de a reînnoi conștiința darului primit în sacramentul căsătoriei, un dar irevocabil, un izvor de har pe care ne putem baza mereu. În complexitatea situațiilor concrete, care cer uneori colaborarea științelor umane, această lumină asupra propriei căsătorii este parte esențială a drumului de reconciliere. Astfel fragilitatea, care rămâne și însoțește mereu și viața conjugală, nu va duce la ruptură, grație puterii Duhului Sfânt.

Iubiți frați și surori, să alimentăm mereu în noi spiritul de recunoștință și gratitudine față de Domnul pentru darurile sale; și astfel vom putea să-i ajutăm și pe alții să-l hrănească în diferitele situații ale vieții lor. Să ne obțină asta Sfânta Fecioară Maria, Fecioară credincioasă și Maica a Harului Divin. Invoc darurile Duhului Sfânt asupra slujirii voastre aduse adevărului căsătoriei. Din inimă vă binecuvântez. Și vă cer cu rugăminte să vă rugați pentru mine. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 386.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat