|
Belgrad, noul arhiepiscop Nemet: Catolicii sunt "acasă" în Serbia Alessandro Di Bussolo Aflat la Vatican cu ocazia lansării Adunării Sinodale Europene de către Consiliul Conferințelor Episcopale Europene (CCEE), al cărui vicepreședinte este, arhiepiscopul sârb, care a preluat mandatul la 10 decembrie, a vorbit despre cooperarea cu patriarhul Porfirije, liderul Bisericii Ortodoxe Sârbe (prezent la slujba de întronizare), despre tensiunea dintre Serbia și Kosovo și despre drama migranților pe ruta balcanică. "Europa arată o atenție concretă, nu doar vorbe." Catolicii care la Belgrad și în toată Serbia vor "să se simtă acasă" au un nou arhiepiscop: Ladislav Nemet, fost episcop de Zrenjamin și președinte al Conferinței Episcopale Internaționale "Sfinții Ciril și Metodiu" (Serbia, Muntenegru, Kosovo și Macedonia de Nord), de un an și vicepreședinte al Consiliului Conferințelor Episcopale din Europa (CCEE). În vârstă de 66 de ani, misionar verbit, născut la Odaci, în regiunea sârbă Bac, dintr-o familie ungară, Nemet a făcut intrarea solemnă în arhidieceză sâmbătă, 10 decembrie 2022, cu o Liturghie în catedrala "Ridicarea la cer a Sfintei Fecioare Maria". Nemet: catolicii și contribuția la societatea din Serbia În discursul său în fața reprezentanților tuturor Bisericilor din Balcani, din țările baltice și din Polonia, și a patriarhului Bisericii ortodoxe sârbe Porfirie, Nemet a explicat că "Biserica Catolică se va strădui pentru a lăsa contribuția sa la societatea noastră în colaborare cu celelalte confesiuni și cu autoritățile statale". Și în vizită la mass-media vaticane, în aceste zile de întâlniri ale CCEE, subliniază speranța sa de a-i ajuta pe catolicii din capitala sârbă să se simtă "acasă în acest oraș mare și viu", dându-le o mână de ajutor pentru a înfrunta "viața zilnică dificilă". Porfirie: un om din țara noastră, o împărtășește cu noi Biserica Catolică din Serbia, reafirmă noul arhiepiscop de Belgrad, astăzi este "o Biserică independentă, parte a societății sârbe, unde noi putem găsi locul nostru". Catolicii sunt o minoritate, 5% din locuitori, dar Biserica lor nu mai este legată cu fir dublu cu aceea din Croația, așa cum era până în anii '90 din secolul trecut. Patriarhul Porfirie, care la întronarea lui Nemet a condus o numeroasă delegație a Bisericii Ortodoxe sârbe, în salutul său l-a numit "om din această țară, fiu al poporului nostru, născut și crescut în regiunea Bac unde m-am născut și am crescut și eu" care va ști "să împărtășească atât binele cât și răul împreună cu toți locuitorii din această țară". "A da o mână de ajutor în viața zilnică dificilă" Conform patriarhului sârb, "împreună cu celelalte Biserici și comunități religioase vom face tot ceea ce este bun nu numai pentru noi individual, ci pentru fiecare persoană conform cuvintelor simple și principiului lui Cristos: «Ceea ce vrei ca persoanele să-ți facă ție, fă-le și tu lor»". "Să nu ne încredem în noi înșine și în forțele noastre - a încheiat el - ci mai degrabă în puterea și în iubirea lui Dumnezeu pentru a mărturisi cuvântul lui Cristos și Evanghelia". Iată interviul lung pe care arhiepiscopul Ladislav Nemet l-a dat la Vatican News, în care vorbește și despre tensiunea dintre Serbia și Kosovo, despre drama migranților din Ruta balcanică și anunță că de la 4 la 7 noiembrie Belgrad va găzdui următoarea întâlnire a președințiilor CCEE și KEK, Conferința ecumenică a Bisericilor din Europa. Ce oraș, ce capitală Belgrad și ce dieceză ați găsit la intrarea voastră sâmbătă? Ce speranțe, vise, probleme și frici? Belgrad este un oraș mare, peste un milion șase sute de mii de locuitori, un oraș care crește, care atrage mulți locuitori din Serbia, care caută un loc de muncă, investiții și alte posibilități care nu există în provincie. Fiind capitală primește în ea diferite culturi, diferite moduri de a trăi, care nu sunt prezente peste tot într-o țară ca Serbia. Belgrad este, așadar, o insulă specială, unde totul este diferit, unde se câștigă mai mult și multe lucruri costă și mai mult. În această comunitate trăiesc catolicii: suntem o minoritate, o diasporă, și eu sper să lucrez cu acești creștini și să dea și ei o mână de ajutor pentru viața cotidiană. Care este o viață făcută adesea din luptă pentru a supraviețui, pentru că știm că din cauza războiului din Ucraina, și nu numai pentru că la noi sunt alte tensiuni, viața nu este mereu așa de ușoară. Sper că Biserica va putea să dea acest fundament. Astfel speranța mea la Belgrad este să-i întâlnesc pe acești catolici, să lucrez cu ei, să ne ajutăm împreună, mână în mână, pentru a ne simți "acasă" în acest oraș mare și viu. La ceremonia pentru întronarea dumneavoastră ca arhiepiscop, sâmbătă, 10 decembrie, era prezent și patriarhul Bisericii Ortodoxe sârbe, Porfirie. Acesta este un semnal pozitiv și neprevizibil. Ce vă doriți pentru viitorul raporturilor cu frații ortodocși din țara dumneavoastră? Noi avem câteva teme comune nu numai ca botezați creștini, ci și ca actori ai vieții comunitare precum și școlare. Din 2001 în școlile obligatorii din Serbia există și religia ca materie. Dar de câțiva ani, mai mult sau mai puțin de 5, tot mai mult simțim presiunea din partea guvernului precum și a altor actori ai vieții sociale și publice, care într-o oarecare manieră pun în pericol acest învățământ religios. Și împreună cu patriarhul și cu toate celelalte Biserici tradiționale, sunt cinci grupuri religioase recunoscute de lege în Serbia, încercăm cu adevărat să evităm acest risc. A doua temă foarte importantă este recunoașterea existenței instituțiilor ecleziale, pentru că multe lucruri încă nu sunt reglementate de stat. De aceea căutăm și siguranțe pentru preoți: din 2018 avem măcar asigurarea, dar acum avem nevoie și de alți pași pentru a ajunge la o siguranță și mai mare pentru toți preoții, călugării și călugărițele. Pe planul colaborării între Biserici, al dialogului ecumenic, există mereu posibilități de a ajunge la o fraternitate mai mare. În acest moment nu există tensiuni, pe acest plan, și sper că putem, cu patriarhul Porfirie, să continuăm astfel și dacă vrea Dumnezeu să și îmbunătățim. Există speranța de a putea face din Serbia, și din două Biserici creștine principale, un loc de ospitalitate de întâlniri viitoare pentru dialogul dintre Bisericile creștine orientale de toate confesiunile și cele occidentale, care sunt cei doi plămâni ai Europei, cum spunea Sfântul Ioan Paul al II-lea? Eu cred că există semne pozitive, în această direcție. Însă pentru a ajunge cu adevărat să respirăm cu doi plămâni, mi se pare că mai este nevoie de mult mai multă muncă. În sensul de a vorbi cu toate Bisericile creștine din Europa, din Occident și din Orient, de a căuta înainte de toate o prietenie și apoi o confruntare despre teme teologice. Pot anunța că CCEE (Consiliul Conferințelor Episcopale Europene, catolic) au decis că următoarea întâlnire a președințiilor se va ține la Belgrad (de la 4 la 7 noiembrie 2023, nr). Deja am comunicat asta patriarhului care era foarte interesat, și pentru a-i putea saluta pe participanți. Astfel văd că se fac pași înainte, însă sunt pași mici. Dar dacă ne gândim că timp de aproape o mie de ani nici măcar nu am vorbit între noi, în timp ce în ultimii cincizeci de ani, de la Conciliul al II-lea din Vatican, au existat cu adevărat mișcări foarte mari și am făcut cu adevărat multe lucruri pozitive. Însă natura umană este capabilă să distrugă totul într-o zi, și apoi este nevoie de cinci sute de ani pentru a reface ceva. Eu sunt optimist că putem face ceva, însă rezultatele concrete când vor fi? Nu sunt un profet... Țara dumneavoastră trăiește momente de puternică tensiune cu țara vecină Kosovo. Dumneavoastră sunteți președinte al Conferinței Episcopale "Sfinții Ciril și Metodiu", care unește două țări împreună cu Muntenegru și cu Macedonia de Nord. Ce pot face Bisericile catolice din cele două țări, mici turme de minoritate, pentru a aduce reconcilierea între cele două comunități? Un exemplu pozitiv este cel care a avut loc pentru intrarea mea în dieceză, sâmbătă, 10 decembrie. În catedrală erau prezenți episcopii din Albania, din Kosovo, din Macedonia de Nord precum și din țările baltice, începând de la Lituania, și până la Polonia. Am dat o mărturie foarte frumoasă că ne putem ruga împreună, că suntem membri ai aceleiași Biserici. Nu există probleme în rândul oamenilor, acelea încep la nivel politic și al intereselor economice. Există foarte multe interese economice și nu numai economice, motiv pentru care a ajunge la o reconciliere nu este numai o misiune a rugăciunii și a Bisericilor, ci și a "capetelor tari", a celui care câștigă foarte mult din cauza acestor tensiuni. Noi facem ce putem: ne vizităm reciproc, facem conferințe în diferite țări și vedem că oamenii ne acceptă peste tot, și mereu în pace, prietenie. Acesta este lucrul cel mai important. Un alt element de criză în Balcani este legat de fenomenul migrator. Cu iarna se agravează condițiile de frig și zăpadă cu care migranții asiatici parcurg în mod trist cunoscuta rută balcanică. Dumneavoastră ați avut de mai multe ori cuvinte dure cu privire la țările din Europa de Nord care, în numele apărării propriei identități închid porțile pentru refugiați. Ce anume cer acum episcopii din Serbia și din toată Europa guvernanților lor? Noi cerem o atenție mai mare, nu numai în cuvinte, ci cu ajutoare concrete. Cu iarna, care în țările noastre balcanice este mai dură decât aici la Roma, mulți refugiați caută locuri pentru a supraviețui. Știm că granițele sunt tot mai închise și de aceea în Serbia există în acest moment circa 7 mii de migranți. Acest număr este stabil: nu înseamnă că nu vin noi migranți, ci că mulți reușesc să iasă din Serbia și să traverseze granița Schengen sau a Uniunii Europene și se află în vreo altă țară deja acum. Acest lucru este sursă de bogăție pentru traficanții de ființe umane, de refugiați. Guvernul ar putea realiza în Serbia locuri mai potrivite pentru primirea acestor refugiați. Noi, episcopii europeni, cu guvernul sârb și guvernele german și austriac am organizat, prin Caritas, centre de primire unde le dăm migranților posibilități de a rămâne câteva zile sau luni, cum vor ei. Iezuiții prin Jesuit Refugee Service organizează centre pentru copiii și femeile care călătoresc singure, astfel încercăm să facem tot posibilul. Foarte multora din aceste persoane migranți le este frică să se arate, pentru că se tem că poliția îi arestează. Dar în Serbia, trebuie să spun, guvernul este destul de tolerant și nu-i retrimite în Bulgaria sau Macedonia de Nord, Albania sau în alte țări, ci îi lasă pe toți refugiații să rămână între granițele noastre. Cea a migranților este o problemă a Uniunii Europene, dar Serbia nu este încă în Uniune. Intrarea viitoare și sperată în Europa ar putea să fie adevărata cotitură pentru țara dumneavoastră? Cum se depășesc șovăielile Uniunii? Sunt șovăieli care sunt bine cunoscute și de noi. Problema este că această prelungire a procesului de primire pentru Serbia a adus pesimism față de unitatea europeană. Tot mai mulți oameni nu caută apropierea, în sens politic, cu Bruxelles. Pentru că dacă vrea cineva să părăsească Serbia pentru a găsi de muncă, nu merge la Moscova, merge la Bruxelles. Însă atunci când sunt intervievați pe stradă, la întrebarea: "Ai vrea să fii cu Uniunea Europeană" acum spun da mai puțin de 50%. În timp ce atunci când am ajuns ca episcop în Serbia, în 2008, 70% erau pentru unitate. S-au schimbat câteva lucruri, există războiul din Ucraina, și sentimentul slav în Serbia este mai în sintonie cu Moscova. Asta se întâmplă deja de 200 de ani, nu este ceva nou, și China a ajuns cu foarte mulți bani și proiecte, așa încât oamenii au impresia că se poate trăi și fără Bruxelles. Dar după părerea mea este un pic periculos, pentru că Serbia aparține la casa europeană. Ca o comunitate catolică mică, simțiți această misiune de a fi sămânță de fraternitate și reconciliere, în Serbia, sau simțiți mai puternic riscul de discriminare, fiind minoritate? Eu aș spune că trăim într-un proces foarte dinamic. Catolicii din Serbia se află în această situație numai din 2006, când s-au separat Serbia și Muntenegru. Din 2006, suntem o țară care este făcută total cu granițe nu numai geografice, ci și culturale. Și în această nouă cultură, trebuie să găsim locul nostru. În Iugoslavia precum și timp de mulți ani după sfârșitul Federației, situația catolicilor era într-un fel legată cu catolicii din Croația. Acum prin acest nou proces de identificare, noi începem să vorbim tot mai mult despre Biserica catolică din Serbia. O Biserică independentă, parte a societății sârbe, unde noi putem găsi locul nostru. Și această Biserică Catolică din Serbia, care este și numele nostru conform legii despre religie, este un amestec de culturi. 70% dintre catolici sunt de limba maghiară, 25% sunt croați și 5% din toate celelalte națiuni. Astfel vedem că profilul acestei Biserici astăzi este diferit de cel care era până în anii '90 și până în 2000, unele probleme dispar în acest mod. Știm că dificultățile pentru o reconciliere sunt mereu între croați și sârbi. Noi astăzi suntem parte din această situație, dar nu mai suntem actorii principali. (După Vatican News, 15 decembrie 2022) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 374.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |