Timpul de Advent marchează începutul noului ciclu al lecturilor festive
Cu Matei, perceptorul surprins de milostivire
de Simone Caleffi
Orizontul cel mai apropiat este Crăciunul. Dar inima anului liturgic este misterul pascal, fundament al vestirii creștine. "Faceți aceasta în amintirea mea", a poruncit Isus. Așadar, apogeul liturgiei creștine nu este amintirea, ci memorialul lui Cristos mort (Vinerea Sfântă), înmormântat (Sâmbăta Sfântă) și înviat (Duminica de Paște), actualizarea unei prezențe ("Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim"), anticipare a zilei de mâine ("până când vei veni"). Astfel, în jurul Triduum-ului pascal, a fost organizat tot anul liturgic și cei care vor să asculte porunca Fiului lui Dumnezeu fac comemorarea săptămânală a Paștelui anual, în acea primă zi a săptămânii, care este duminica. În această dies Domini, Biserica se întâlnește convocată de Domnul, pentru a celebra Euharistia, nu ca repetare rituală obosită de gesturi mereu egale, ci ca realizare a Cuvântului proclamat. Și în noul an "A" (primul din cei trei, care ritmează ascultarea sinopticilor), care va începe duminică, prima din Advent, vom fi însoțiți, "între persecuțiile lumii și mângâierile lui Dumnezeu" (Sfântul Augustin, De civitate Dei, XVIII, 51, 2: PL 41, 614), de evanghelistul Matei.
Opera sa este Evanghelia citatelor profetice. Trimiterile la Primul Testament sunt deosebit de importante. În timp ce Marcu are 23 de trimiteri și Luca are 25, aici sunt 50. Meditând asupra vieții și asupra învățăturii lui Isus, Matei se complace să situeze totul în cadrul profețiilor care se referă la Mesia. Vrea să ducă credința, pe care o are poporul lui Israel în Sfânta Scriptură, la credința în Isus ca Mesia (Cristos), care împlinește și realizează promisiunile lui Dumnezeu.
Opera lui Matei este Evanghelia marilor discursuri ale lui Isus. Prezintă cinci discursuri, centrate pe Împărăția cerurilor. Fiecare din aceste discursuri de sinteză este ritmat de o clauză finală identică. De la capitolul 5 la 7, găsim Discursul de pe munte; la capitolul 10, pe cel al apostolatului misionar; la 13, Discursul parabolelor Împărăției; la capitolul 18, Discursul eclezial și de la 24 la 26 cel escatologic, adică referitor la evenimentele din ultimele timpuri. Opera lui Matei este Evanghelia comunității-Biserică. El o prezintă ca o societate ierarhică, întemeiată pe Petru, și ca o comunitate legată în iertare și în iubirea fraternă. Insistă asupra caracterului său comunitar, prin care membrii săi sunt "toți frați", deoarece îl au în comun pe Tatăl ceresc, invocat cu adjectivul posesiv "al nostru" și nu pur și simplu "al meu". Afirmă prezența lui Isus în comunitate, adunată în numele său.
Opera lui Matei este Evanghelia catehezei și a pastorației. El este atent la faptul ca opera sa să fie ușor de înțeles. De exemplu, săracii sunt numiți fericiți, dar este vorba despre săraci în duh. Trebuie să existe foame și sete, dar de dreptate, adică de caritate milostivă. Cu o circumspecție complet pastorală, Matei califică anticipat persoanele și lucrurile pe planul moral, pentru a orienta interpretarea cititorului. De exemplu, gândurile fariseilor sunt rele; componenții sinedriului căutau o mărturie falsă împotriva lui Isus, etcetera.
Opera lui Matei este Evanghelia Domnului înviat, în timp ce Marcu s-ar putea defini evanghelistul lui Isus înainte de înviere. Numai ca exemplu, Matei evită să menționeze sentimentele sale pe care le-am putea judeca prea umane. În textele paralele la alți evangheliști, evită să vorbească despre tristețea lui Isus în fața împietririi fariseilor, despre sentimentul său de iubire față de "tânărul bogat". Levi era un perceptor de taxe, un mokés, practic un ganáb, tâlhar. Fiu al lui Alfeu, era titularul biroului important din Cafarnaum și resimțea acest dispreț, mai ales sâmbăta, în sinagogă, când i se întâmpla să fie cu un grup de farisei. Acești sfinți erau nedrepți și cruzi de a-l privi de sus în jos, făcându-l să înțeleagă în tăcere superioritatea lor. Taxele, trebuia să recunoască asta, erau dure, și evreii nu se resemnau să le plătească decât sub constrângere și amenințare. Telónion era un edificiu un pic cazarmă, un pic birou și un pic depozit, care dădea spre strada care venea din Transiordania, chiar în punctul în care, ieșind din ținuturile tetrarhului Filip, se intra în ținuturile lui Irod Antipa. Circa șase din soldații săi, trimiși de centurionul din Cafarnaum, la nevoie dădeau ajutor perceptorilor pentru contribuabilii răzvrătiți și parcurgeau granița pentru a-i împiedica pe contrabandiști să treacă în mod clandestin, înșelând statul. Din balconul edificiului, Levi vedea deschizându-se în fața sa întinderea albastră a lacului Tiberiadei, sclipitoare la soare cu nenumărate încrețiri, între frumoasele coaste verzi de cultivații și coastele albe de sate și localități: în spatele acestora se ridicau dealurile, care la est se pierdeau în nisipurile roșii ale deșertului și la vest urcau spre înălțimile populate din Galileea, pentru a coborî după aceea din nou la coastele Mării Mediterane. Restul istoriei lui Levi al lui Alfeu se confundă cu Evanghelia. El a fost ales de Învățătorul ca să fie unul din cei doisprezece. Așa cum ne amintește motoul episcopal al papei, "l-a privit cu milostivire și l-a chemat". A trăit alături de Isus, a băut cu aviditate fiecare cuvânt al său și, cu obișnuința sa profesională de a pune exact negru pe alb, a recompus și a pus în scris discursurile lungi. Și într-o zi, câțiva ani după Înălțarea lui Isus, vechiul vameș, devenit apostol, a luat penița și un sul lung de pergament și în caracterele ebraice familiare a început să expună în mod ordonat faptele și cuvintele Prietenului său divin.
Cărticica lui Matei a fost repede tradusă în greacă și în toate limbile din lume. De la un perceptor de taxe nimeni nu s-ar fi așteptat la o convertire așa de radicală, dar asta este: mai înainte perceptor, apoi evanghelist. Însă lucrul curios este acesta: fiecare din cuvintele scrise de Matei valorează infinit mai mult decât grămezile de monede care cădeau cu zgomot în seiful de fier al fostului perceptor. Surprizele lui Dumnezeu...
(După L'Osservatore Romano, 23 noiembrie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 486.