Călătoria apostolică a Sanctității Sale Francisc
în Regatul Bahrain
(3-6 noiembrie 2022)
Întâlnire cu membrii "Muslim Council of Elders"
Moscheea "Sakhir Royal Palace", Awali, vineri, 4 noiembrie 2022
Frate drag, dr. Ahmad Al-Tayyeb, mare imam de Al-Azhar,
Dragi membri ai Muslim Council of Elders,
Dragi prieteni,
As-salamu alaikum!
|
© Vatican Media |
Vă salut cordial, urându-vă ca pacea Celui Preaînalt să coboare asupra fiecăruia dintre voi: asupra voastră, care vreți să promovați reconcilierea pentru a evita diviziuni și conflicte în comunitățile musulmane; asupra voastră, care vedeți în extremism un pericol care corodează adevărata religie; asupra voastră, care vă angajați să îndepărtați interpretări greșite care prin violență răstălmăcesc, instrumentalizează și vatămă un crez religios. Pacea să coboare și să rămână asupra voastră, care doriți s-o răspândiți înscriind în inimi valorile respectului, toleranței și moderației; asupra voastră, care propuneți să se încurajeze relații amicale, respect reciproc și încredere reciprocă față de cei care, ca mine, aderă la o credință religioasă diferită; asupra voastră, frați și surori, care vreți să favorizați în tineri o educație morală și intelectuală care să contrasteze orice formă de ură și intoleranță. As-salamu alaikum!
Dumnezeu este Izvor de pace. Să ne dea să fim, peste tot, canale ale păcii sale! În fața voastră aș vrea să reafirm că Dumnezeul păcii nu conduce niciodată la război, nu incită niciodată la ură, nu favorizează niciodată violența. Și noi, care credem în el, suntem chemați să promovăm pacea prin instrumente de pace, cum sunt întâlnirea, tratativele răbdătoare și dialogul, care este oxigenul conviețuirii comune. Între obiectivele pe care vi le propuneți este acela de a răspândi o cultură a păcii bazată pe dreptate. Aș vrea să vă spun că aceasta este calea, deoarece pace "este lucrare a dreptății (Gaudium et spes, 78). Izvorăște din fraternitate, crește prin lupta împotriva nedreptății și a inegalităților, se construiește întinzând altora mâna" (Discurs cu ocazia lecturii Declarației finale și a Încheierea celui de-al VII-lea "Congress of Leaders of World and Traditional Religions", 15 septembrie 2022). Pacea nu poate să fie numai proclamată, trebuie înrădăcinată. Și acest lucru este posibil înlăturând inegalitățile și discriminările, care generează instabilitate și ostilitate.
Vă mulțumesc pentru angajarea voastră în acest sens, precum și pentru primirea pe care mi-ați rezervat-o și pentru cuvintele pe care le-ați rostit. Vin la voi ca unul care crede în Dumnezeu, ca frate și pelerin de pace. Vin la voi pentru a merge împreună, în spiritul lui Francisc de Assisi, care obișnuia să spună: "Pacea pe care o vestiți cu gura, s-o aveți și mai copioasă în inimile voastre" (Legenda celor trei însoțitori, XIV,5: FF 1469). M-a impresionat să văd cum în aceste ținuturi este cutumă, în primirea unui oaspete, nu numai de a-i strânge mâna, ci și de a duce mâna la inimă în semn de afect. Ca și cum s-ar spune: persoana ta nu rămâne distantă de mine, intră în inima mea, în viața mea. Duc și eu mâna la inimă cu afect respectuos, privind pe fiecare dintre voi și binecuvântându-l pe Cel Preaînalt pentru posibilitatea de a ne întâlni.
Cred că avem tot mai mult nevoie să ne întâlnim, să ne cunoaștem și să ne luăm la inimă, să punem realitatea înaintea ideilor și persoanele înaintea opiniilor, deschiderea spre cer înaintea distanțelor de pe Pământ: un viitor de fraternitate înaintea unui trecut de ostilitate, depășind prejudecățile și neînțelegerile din istorie în numele Celui care este Izvor de Pace. De altfel, cum vor putea credincioșii din religii și culturi diferite să conviețuiască, să se primească și să se stimeze reciproc dacă noi rămânem străini unii față de alții? Să ne lăsăm conduși de vorba imamului Ali: "Persoanele sunt de două tipuri: ori frații tăi în credință ori semenii tăi în umanitate", și să ne simțim chemați să avem grijă de toți cei pe care planul divin ni i-a pus alături în lume. Să ne îndemnăm ca, "uitând trecutul, să ne străduim sincer pentru înțelegerea reciprocă și să apărăm și să promovăm împreună dreptatea socială, valorile morale, pacea și libertatea" (Nostra aetate, 3). Sunt îndatoriri care ne revin nouă, conducători religioși: în fața unei omeniri tot mai rănite și sfâșiate care, sub haina globalizării, respiră cu greutate și frică, cei mari cred că sunt ținuți să fie inima care unește membrele trupului, sufletul care dă speranță și viață celor mai înalte aspirații.
În aceste zile am vorbit despre forța vieții, care rezistă în deșerturile cele mai aride luând din apa întâlnirii și a conviețuirii pașnice. Ieri am făcut asta inspirându-mă din surprinzătorul "pom al vieții" care se află aici în Bahrain. Relatarea biblică, pe care am ascultat-o, pune pomul vieții în centrul grădinii de la începuturi, în inima proiectului minunat al lui Dumnezeu pentru om, un plan armonios capabil să îmbrățișeze toată creația. Totuși, ființa umană s-a distanțat de Creator și de ordinea stabilită de el. De aici au avut origine probleme și dezechilibre, care în narațiunea biblică urmează una după alta: certuri și omucideri între frați (cf. Gen 4), dezordini și devastări ambientale (cf. Gen 6-9), mândrie și contraste în societatea umană (cf. Gen 11)... O inundație de rău și de moarte a izvorât așadar din inima omului, din scânteia malefică dezlănțuită de acel rău care stă cuibărit la ușa inimii sale (cf. Gen 4,7), pentru a incendia grădina armonioasă a lumii. Dar tot acest rău se înrădăcinează în refuzarea lui Dumnezeu și a fratelui: în pierderea din vedere a Autorului vieții și în a nu se mai recunoaște păzitori ai fraților. De aceea cele două întrebări pe care le-am ascultat rămân mereu valabile și, dincolo de crezul practicat, interpelează orice existență și orice epocă: "Unde ești?" (Gen 3,9); "Unde este fratele tău?" (Gen 4,9).
Dragi prieteni, frați în Abraham, credincioși în unicul Dumnezeu, relele sociale și internaționale, cele economice și personale, precum și criza dramatică ambientală care caracterizează aceste timpuri și asupra căreia s-a reflectat astăzi aici, provin în ultimă analiză din îndepărtarea de Dumnezeu și de aproapele. Așadar, noi avem o misiune unică, indispensabilă, aceea de a ajuta la regăsirea acestor izvoare de viață uitate, de a readuce omenirea ca să se adape din această înțelepciune antică, de a-i reapropia pe credincioși de adorarea Dumnezeului din cer și de oamenii pentru care el a făcut pământul.
Și asta în ce mod? Mijloacele noastre sunt în mod esențial două: rugăciunea și fraternitatea. Acestea sunt armele noastre, umile și eficace. Nu trebuie să ne lăsăm tentați de alte instrumente, de scurtături nedemne de Cel Preaînalt, al cărui nume de Pace este insultat de cei care cred în motivațiile forței, alimentează violența, războiul și piața armelor, "comerțul morții" care prin sume de bani tot mai uriașe transformă casa noastră comună într-un mare arsenal. Câte drame întunecate și câte contradicții dureroase în spatele la toate acestea! Să ne gândim, de exemplu, la câte persoane sunt constrânse să migreze din propria țară din cauza conflictelor alimentate de cumpărarea la prețuri mici de armamente depășite, pentru a fi apoi găsite și respinse la alte granițe prin aparate militare tot mai sofisticate. Și astfel speranța este ucisă de două ori! Ei bine, în fața acestor scenarii tragice, în timp ce lumea urmărește himerele forței, ale puterii și ale banului, noi suntem chemați să amintim, cu înțelepciunea bătrânilor și a părinților, că Dumnezeu și aproapele vin înainte de orice alt lucru, că numai transcendența și fraternitatea ne salvează. Ne revine să dezgropăm aceste izvoare de viață, altminteri deșertul omenirii va fi tot mai arid și aducător de moarte. Mai ales, ne revine nouă să mărturisim, mai mult cu faptele decât cu vorbele, că noi credem în asta, în aceste două adevăruri. Avem o mare responsabilitate în fața lui Dumnezeu și în fața oamenilor și trebuie să fim modele exemplare a ceea ce predicăm, nu numai în comunitățile noastre și în casa noastră - nu mai este suficient - ci în lumea unificată și globalizată. Noi care ne tragem din Abraham, părinte în credința neamurilor, nu putem avea la inimă numai pe "ai noștri" ci, tot mai uniți, trebuie să ne adresăm întregii comunități umane care locuiește pe Pământ.
Pentru că toți își pun, măcar în secretul inimii, aceleași mari întrebări: cine este omul, pentru ce există durerea, răul, moartea, nedreptatea, ce este după această viață? În mulți, anesteziați de un materialism practic și de un consumism paralizant, aceleași întrebări zac ațipite, în timp ce în alții sunt reduse la tăcere de plăgile inumane ale foamei și sărăciei. Să privim foamea și sărăcia de astăzi. Printre motivele uitării a ceea ce contează să se numere însă lipsa noastră de grijă, scandalul de a ne angaja în altceva și nu în vestirea lui Dumnezeu care dă pace vieții și a păcii care dă viață oamenilor. Fraților și surorilor, să ne susținem în asta, să dăm continuare întâlnirii noastre de astăzi, să mergem împreună! Vom fi binecuvântați de Cel Preaînalt și de creaturile mai mici și slabe pe care el le prețuiește: de săraci, de copii și de tineri, care după atâtea nopți întunecate așteaptă apariția unor zori de lumină și de pace. Mulțumesc.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 266.