|
Papa Francisc: Vizita la Assisi cu ocazia evenimentului "Economy of Francesco" (24 septembrie 2022) Preaiubiți tineri, bună ziua! Vă salut pe voi toți care ați venit, care ați avut posibilitatea de a fi aici, dar aș vrea să-i salut și pe toți cei care n-au putut să ajungă aici, care au rămas acasă: o amintire pentru toți! Suntem uniți, toți: ei de la locul lor, noi aici. Am așteptat de peste trei ani acest moment, de când, la 1 mai 2019, v-am scris scrisoarea care v-a chemat și apoi v-a adus aici la Assisi. Pentru mulți dintre voi - tocmai am ascultat asta - întâlnirea cu Economia lui Francisc a trezit ceva ce aveați deja înăuntru. Deja erați angajați în a crea o nouă economie; acea scrisoare v-a pus împreună, v-a dat un orizont mai amplu, v-a făcut să vă simțiți parte dintr-o comunitate mondială de tineri care aveau aceeași vocație a voastră. Și când un tânăr vede într-un alt tânăr aceeași chemare a sa, și apoi această experiență se repetă cu sute, mii de alți tineri, atunci devin posibile lucruri mari, chiar a spera să se schimbe un sistem enorm, un sistem complex ca economia mondială. Mai mult, astăzi aproape că a vorbi despre economie pare un lucru vechi: astăzi se vorbește despre finanțe, iar finanțele sunt un lucru apos, un lucru gazos, nu se poate lua. Odată, o bună economistă la nivel mondial mi-a spus că ea a trăit o experiență de întâlnire între economie, umanism și religie. Și a mers bine, întâlnirea aceea. A voit să facă același lucru cu finanțele și nu a reușit. Fiți atenți la acest aspect gazos al finanțelor: voi trebuie să reluați activitatea economică din rădăcini, din rădăcinile umane, așa cum au fost făcute. Voi, tinerii, cu ajutorul lui Dumnezeu, știți să faceți asta, puteți să faceți asta; tinerii au făcut alte dăți în cursul istoriei atâtea lucruri. Trăiți tinerețea voastră într-o epocă grea: criza ambientală, apoi pandemia și acum războiul din Ucraina și celelalte războaie care continuă de mulți ani în diferite țări, marchează viața noastră. Generația noastră v-a lăsat moștenire multe bogății, dar nu am știut să păzim planeta și nu păzim pacea. Atunci când voi auziți că pescarii din Benedetto del Tronto într-un an au scos din mare 12 tone de murdărie și plastic și astfel de lucruri, vedeți cum nu știm să păzim ambientul. Și prin urmare nu păzim nici pacea. Voi sunteți chemați să deveniți artizani și constructori ai casei comune, o casă comună care "se ruinează". S-o spunem: așa este. O nouă economie, inspirată din Francisc de Assisi, astăzi poate și trebuie să fie o economie prietenă a pământului, o economie de pace. Este vorba de a transforma o economie care ucide (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 53) într-o economie a vieții, în toate dimensiunile sale. A ajunge la acel "trai bun", care nu este dolce vita sau a o duce bine, nu. Traiul bun este acea mistică pe care popoarele aborigene ne învață să o avem în raport cu pământul. Am apreciat alegerea voastră de a modela această întâlnire de la Assisi după profeție. Mi-a plăcut ceea ce ați spus despre profeții. Viața lui Francisc de Assisi, după convertirea sa, a fost o profeție, care continuă și în timpul nostru. În Biblie profeția are mult de-a face cu tinerii. Samuel atunci când a fost chemat era un copil, Ieremia și Ezechiel erau tineri; Daniel era un tânăr când a profețit nevinovăția Suzanei și a salvat-o de la moarte (cf. Dan 13,45-50); și profetul Ioel anunță poporului că Dumnezeu va revărsa Duhul său și "vor deveni profeții fiii voștri și fiicele voastre" (3,1). Conform Scripturilor, tinerii sunt purtători ai unui spirit de știință și de inteligență. Tânărul David a umilit aroganța uriașului Goliat (cf. 1Sam 17,49-51). De fapt, atunci când comunității civile și firmelor le lipsesc capacitățile tinerilor toată societatea slăbește, se stinge viața tuturor. Lipsește creativitate, lipsește optimism, lipsește entuziasm, lipsește curajul pentru a risca. O societate și o economie fără tineri sunt triste, pesimiste, cinice. Dacă voi vreți să vedeți asta, mergeți în aceste universități ultra-specializate în economie liberală, și priviți fața tinerilor și a tinerelor care studiază acolo. Dar, mulțumire fie lui Dumnezeu, voi existați: nu numai că veți exista mâini, existați astăzi; voi nu sunteți numai acel "încă nu", sunteți și acel "deja", sunteți prezentul. O economie care se lasă inspirată de dimensiunea profetică se exprimă astăzi într-o viziune nouă despre ambient și despre pământ. Trebuie să mergem la această armonie cu ambientul, cu pământul. Sunt multe persoanele, firmele și instituțiile care realizează o convertire ecologică. Trebuie să mergem înainte pe acest drum, și să facem mai mult. Acest "mai mult" voi îl faceți și îl cereți tuturor. Nu este suficient a face maquillage, trebuie pus în discuție modelul de dezvoltare. Situația este de așa natură încât nu putem numai să așteptăm următorul summit internațional, care poate să nu folosească: pământul arde astăzi, și astăzi trebuie să schimbăm, la toate nivelurile. În acest ultim an voi ați lucrat asupra economiei plantelor, o temă inovatoare. Ați văzut că paradigma vegetală conține o apropiere diferită de pământ și de ambient. Plantele știu să coopereze cu tot ambientul înconjurător, și chiar și atunci când concurează, îl realitate cooperează pentru binele ecosistemului. Să învățăm de la blândețea plantelor: umilința lor și tăcerea lor ne pot oferi un stil diferit de care avem nevoie urgentă. Pentru că, dacă vorbim despre tranziție ecologică dar rămânem în paradigma economică din secolul al XX-lea, care a prăduit resursele naturale și pământul, manevrele pe care le vom adopta vor fi mereu insuficiente sau bolnave în rădăcini. Biblia este plină de copaci și de plante, de la pomul vieții la grăuntele de muștar. Și Sfântul Francisc ne ajută cu fraternitatea sa cosmică pe care o are cu toate creaturile vii. Noi oamenii, în aceste ultime două secole, am crescut în defavoarea pământului. El a fost cel care a plătit! Adesea l-am jefuit pentru a mări bunăstarea noastră, și nici măcar bunăstarea tuturor, ci a unui mic grup. Acesta este timpul unui nou curaj în abandonarea surselor fosile de energie, de a accelera dezvoltarea de surse cu impact zero sau pozitiv. Și apoi trebuie să acceptăm principiul etic universal - care însă nu ne place - că daunele trebuie să fie reparate. Acesta este un principiu etic, universal: daunele trebuie să fie reparate. Dacă am crescut abuzând de planetă și de atmosferă, astăzi trebuie să învățăm să facem și sacrificii în stilurile de viață încă nesustenabile. Altminteri, copiii noștri și nepoții noștri vor plăti costul, un cost care va fi prea mare și prea nedrept. Eu auzeam un om de știință foarte important la nivel mondial, în urmă cu șase luni, care a spus: "Ieri mi s-a născut o nepoțică. Dacă noi continuăm așa, sărăcuța, peste treizeci de ani va trebui să trăiască într-o lume nelocuibilă". Copiii și nepoții vor plăti costul, un cost care va fi prea mare și prea nedrept. Este nevoie de o schimbare rapidă și hotărâtă. Asta o spun serios: mă bazez pe voi! Vă rog, nu ne lăsați liniștiți, dați-ne exemplul! Și eu vă spun adevărul: pentru a trăi pe acest drum este nevoie de curaj și uneori este nevoie de oleacă de eroism. Am auzit, la o întâlnire, un tânăr, de 25 de ani, abia ajuns inginer de nivel înalt, nu găsea loc de muncă; la sfârșit l-a găsit într-o industrie pe care nu știa bine ce era; când a studiat ce trebuia să facă - fără loc de muncă, în condiție de a munci - a refuzat, pentru că se fabricau armele. Aceștia sunt eroii de astăzi, aceștia. Apoi, sustenabilitatea este un cuvânt cu mai multe dimensiuni. În afară de cea ambientală există și dimensiunile socială, relațională și spirituală. Cea socială începe lent să fie recunoscută: ne dăm seama că strigătul săracilor și strigătul pământului sunt același strigăt (cf. Enciclica Laudato si', 49). De aceea, atunci când muncim pentru transformarea ecologică, trebuie să ținem cont de efectele pe care unele alegeri ambientale le produc asupra sărăciilor. Nu toate soluțiile ambientale au aceleași efecte asupra săracilor, prin urmare trebuie preferate acelea care reduc mizeria și inegalitățile. În timp ce încercăm să salvăm planeta, nu putem neglija bărbatul și femeia care suferă. Poluarea care ucide nu este numai cea a dioxidului de carbon, și inegalitatea poluează mortal planeta noastră. Nu putem permite ca noile calamități ambientale să șteargă din opinia publică vechile și mereu actualele calamități ale nedreptății sociale, precum și ale nedreptăților politice. Să ne gândim, de exemplu, la o nedreptate politică; săracul popor martirizat al Rohingya care umblă dintr-o parte în alta pentru că nu poate locui în propria patrie: o nedreptate politică. Apoi există o nesustenabilitate a relațiilor noastre: în multe țări relațiile persoanelor sărăcesc. Mai ales în Occident, comunitățile devin tot mai fragile și fragmentate. Familia, în unele regiuni ale lumii, suferă o mare criză, și cu ea primirea și păstrarea vieții. Consumismul actual încearcă să umple golul raporturilor umane cu mărfuri tot mai sofisticate - singurătățile sunt o mare afacere în timpul nostru! -, dar astfel generează o lipsă de fericire. Și acesta este un lucru urât. Gândiți-vă la iarna demografică, de exemplu, cum este în raport cu toate acestea. Iarna demografică unde toate țările diminuează mult, pentru că nu se fac copii, dar contează mai mult a avea un raport afectiv cu cățeii, cu pisicile și a merge înainte așa. Trebuie să se procreeze din nou. Dar și în această linie a iernii demografice există sclavia femeii: o femeie care nu poate să fie mamă pentru că abia începe să-i crească pântecele, o concediază; femeilor însărcinate nu le este permis mereu să lucreze. Există în sfârșit o nesustenabilitatea spirituală a capitalismului nostru. Ființa umană, creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, înainte de a fi o căutătoare de bunuri este o căutătoare de sens. Noi toți suntem căutători de sens. Iată pentru ce primul capital al oricărei societăți este cel spiritual, pentru că este acela care ne dă motivațiile pentru a ne ridica în fiecare zi și a merge la muncă, și generează acea bucurie de a trăi necesară și economiei. Lumea noastră consumă rapid această formă esențială de capital acumulată în secole de religii, de tradiții sapiențiale, de evlavia populară. Și astfel mai ales tinerii suferă de această lipsă de sens: adesea în fața durerii și a incertitudinilor vieții se află cu un suflet sărăcit de resurse spirituale pentru a elabora suferințe, frustrări, dezamăgiri și plângeri. Priviți procentul de sinucideri în rândul tinerilor, cum a crescut: și nu le publică pe toate, ascund cifra. Fragilitatea multor tineri derivă din lipsa acestui prețios capital spiritual - eu spun: voi aveți un capital spiritual? Fiecare să răspundă înăuntrul său - un capital invizibil dar mai real decât capitalurile financiare sau tehnologice. Există o nevoie urgentă de a reconstitui acest patrimoniu spiritual esențial. Tehnica poate să facă mult; ne învață "ce" și "cum" să facem: dar nu ne spune "de ce"; și astfel acțiunile noastre devin sterile și nu umplu viața, nici viața economică. Aflându-mă în orașul lui Francisc, nu pot să nu mă opresc asupra sărăciei. A face economie inspirându-ne de la el înseamnă a ne angaja să-i punem în centru pe săraci. Pornind de la ei să privim economia, pornind de la ei să privim lumea. Fără stima, îngrijirea, iubirea față de săraci, față de orice persoană săracă, față de orice persoană fragilă și vulnerabilă, de la cel zămislit în sânul matern până la persoana bolnavă și cu dizabilități, la bătrânul aflat în dificultate, nu există "Economia lui Francisc". Aș spune mai mult: o economie a lui Francisc nu se poate limita să lucreze pentru sau cu săracii. Până când sistemul nostru va produce rebuturi și noi vom acționa conform acestui sistem, vom fi complici ai unei economii care ucide. Așadar să ne întrebăm: facem suficient pentru a schimba această economie, sau ne mulțumim să văruim un perete schimbând culoarea, fără a schimba structura casei? Nu este vorba de a da niște bidinele de var, nu: trebuie schimbată structura. Probabil că răspunsul ne este cât putem face noi, ci cum reușim să deschidem drumuri noi pentru ca săracii înșiși să poată deveni protagoniști ai schimbării. În acest sens există experiențe foarte mari, foarte dezvoltate în India și în Filipine. Sfântul Francisc i-a iubit nu numai pe săraci, a iubit și sărăcia. Acest mod auster de a trăi, să spunem așa. Francisc mergea la leproși nu atât pentru a-i ajuta, mergea pentru că voia să devină sărac ca ei. Urmându-l pe Isus Cristos, s-a despuiat de toate pentru a fi sărac cu săracii. Ei bine, prima economie de piață s-a născut în secolul al XIII-lea în Europa în contact zilnic cu frații franciscani, care erau prieteni ai acelor primi negustori. Acea economie crea bogăție, desigur, dar nu disprețuia sărăcia. A crea bogăție fără a disprețui sărăcia. În schimb, capitalismul nostru vrea să ajute săracii dar nu-i stimează, nu înțelege fericirea paradoxală: "fericiți cei săraci" (cf. Lc 6,20). Noi nu trebuie să iubim mizeria, dimpotrivă trebuie s-o combatem, înainte de toate creând loc de muncă, loc de muncă demn. Dar evanghelia ne spune că fără a-i stima pe săraci nu se poate combate nicio mizerie. Și în schimb de aici trebuie să pornim, și voi antreprenori și economiști: locuind în aceste paradoxuri evanghelice ale lui Francisc. Când eu vorbesc cu oamenii sau spovedesc, eu întreb mereu: "Dumneavoastră dați de pomană celor săraci?" - "Da, da, da!" - "Și când dumneavoastră dați de pomană săracului, îl priviți în ochi?" - "Eh, nu știu..." - "Și când tu dai de pomană, tu arunci moneda sau atingi mâna săracului?". Nu privesc ochii și nu ating; și asta înseamnă o îndepărtare de spiritul de sărăcie, îndepărtare de adevărata realitate a săracilor, îndepărtare de umanitatea pe care trebuie să o aibă orice raport uman. Cineva îmi va spune: "Papa, am întârziat, când termini?": termin acum. Și în lumina acestei reflecții, aș vrea să vă las trei indicații de parcurs pentru a merge înainte. Prima: a privi lumea cu ochii celor mai săraci. Mișcarea franciscană a știut să inventeze în Evul Mediu primele teorii economice și chiar primele bănci solidare ("Munții de Milă"), pentru că privea lumea cu ochii celor mai săraci. Și voi veți îmbunătăți economia dacă veți privi lucrurile din perspectiva victimelor și a celor rebutați. Dar pentru a avea ochii săracilor și ai victimelor trebuie cunoscuți, trebuie să fim prietenii lor. Și, credeți-mă, dacă deveniți prieteni ai săracilor, dacă împărtășiți viața lor, veți împărtăși și ceva despre Împărăția lui Dumnezeu, pentru că Isus a spus că a lor este Împărăția cerurilor, și pentru aceasta sunt fericiți (cf. Lc 6,20). Și repet: alegerile voastre zilnice să nu producă rebuturi. A doua: voi sunteți mai ales studenți, studioși și antreprenori, dar nu uitați de locul de muncă, nu uitați de muncitori. Munca mâinilor. Munca este deja provocarea timpului nostru și va fi și mai mult provocarea de mâine. Fără muncă demnă și bine remunerată tinerii nu devin cu adevărat adulți, inegalitățile cresc. Uneori se poate supraviețui fără muncă, dar nu se trăiește bine. De aceea, în timp ce creați bunuri și servicii, nu uitați să creați loc de muncă, loc de muncă bun și loc de muncă pentru toți. A treia indicație este: întrupare. În momentele cruciale ale istoriei, cel care a știut să lase o bună amprentă a făcut asta pentru că a tradus idealurile, dorințele, valorile în opere concrete. Adică, le-a întrupat. În afară de a scrie și a face congrese, acești bărbați și femei au dat viață școlilor și universităților, băncilor, sindicatelor, cooperativelor, instituțiilor. Lumea economiei o veți schimba dacă împreună cu inima și cu capul veți folosi și mâinile. Cele trei limbaje. Se gândește: capul, limbajul gândirii, dar nu numai atât, unit cu limbajul sentimentului, al inimii. Și nu numai atât: unit cu limbajul mâinilor. Și tu trebuie să faci ceea ce simți și gândești, să simți ceea ce faci și să gândești ceea ce simți și faci. Aceasta este unirea celor trei limbaje. Ideile sunt necesare, ne atrag mult mai ales de tineri, dar se pot transforma în capcane dacă devin "carne", și anume concretețe, angajare zilnică: cele trei limbaje. Ideile singure se îmbolnăvesc și noi vom ajunge în orbită, toți, dacă sunt numai idei. Ideile sunt necesare, dar trebuie să devină "carne". Biserica a respins mereu tentația gnostică - gnoză, cea numai a ideii -, care crede că schimbă lumea numai cu o cunoaștere diferită, fără truda cărnii. Operele sunt mai puțin "luminoase" decât marile idei, pentru că sunt concrete, particulare, limitate, cu lumină și umbră împreună, dar fecundează pământul zi după zi: realitatea este superioară ideii (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 233). Dragi tineri, realitatea este mereu superioară ideii: fiți atenți la asta. Iubiți frați și surori, vă mulțumesc pentru angajarea voastră: mulțumesc. Mergeți înainte, cu inspirația și mijlocirea Sfântului Francisc. Și eu - dacă sunteți de acord - aș vrea să închei cu o rugăciune. Eu o citesc și voi cu inima o urmăriți: Tată, îți cerem iertare pentru că am rănit grav pământul, pentru că nu am respectat culturile indigene, pentru că nu i-am stimat și nu i-am iubit pe cei mai săraci, pentru că am creat bogăție fără comuniune. Dumnezeule viu, care cu Duhul tău ai inspirat inima, brațele și mintea acestor tineri și i-ai făcut să pornească spre o țară promisă, privește cu bunăvoință generozitatea lor, iubirea lor, voința lor de a-și dedica viața pentru un ideal mare. Binecuvântează-i, Tată, în acțiunile lor, în studiile lor, în visele lor; însoțește-i în dificultăți și în suferințe, ajută-i să le transforme în virtute și în înțelepciune. Susține dorințele lor de bine și de viață, sprijină-i în dezamăgirile lor în fața exemplelor rele, fă ca să nu se descurajeze și să continue pe cale. Tu, al cărui Fiu unic născut s-a făcut tâmplar, dăruiește-le bucuria de a transforma lumea cu iubirea, cu priceperea și cu mâinile. Amin. Și multe mulțumiri. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 392.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |