|
Intelectual și păstor în dialog: la Școala Cuvântului cu cardinalul Martini de Alessandro Di Bussolo La 31 august 2012, Carlo Maria Martini, arhiepiscop de Milano din 1980 până în 2002 și fost rector al Institutului Biblic Pontifical și al Universității Gregoriane, a murit la Gallarate, în azilul pentru iezuiți în vârstă. Don Colmegna, fost director al Caritas Ambrosiana în anii lui Martini și care acum conduce Casa della Carità: "A fost un părinte-păstor, care a educat conștiința mea și a multor conștiințe de credincioși". "Am încercat cu sinceritate să ascult istoria, evenimentele, persoanele, pe voi toți pe care vă intersectam pe drumul meu: am doresc să-i întâlnesc în mod ideal pe toți, dar mai ales pe cei din urmă...". În cuvintele cu care arhiepiscopul Carlo Maria Martini își lua rămas bun de la milanezi, la 8 septembrie 2002, era mai ales păstorul care a căutat mereu dialogul. Cu credincioșii din cea mai mare dieceză din lume, condusă timp de 22 de ani, dar și cu foarte mulți care vedeau în el prima referință morală a orașului. Un "părinte-păstor", atent la viețile care i-au fost încredințate, dar născut ca om de cultură, iezuit și studios eminent al Sfintei Scripturi, rector al Institutului Pontifical Biblic mai întâi și apoi al Universității Gregoriana. Don Colmegna: un maestru și un prieten care m-a învățat așa de mult Maestru și prieten. Așa îl amintește astăzi pe Martini, la zece ani de la moarte, și la 20 de ani de la rămasul bun emoționant în Domul din Milano, don Virginio Colmegna, "preot de comunitate" milanez în vârstă de 77 de ani, pe care noul arhiepiscop născut la Torino dar venit de la Roma, în 1980 l-a trimis imediat în periferie, la Sesto San Giovanni, ca paroh și "suflet" al comunității pentru cei cu dizabilități Parpagliona. Și pe care în 1993 l-a chemat să conducă asociația Caritas Ambrosiana, lăsată în 2004 pentru a fonda Casa Carității, moștenirea arhiepiscopului-iezuit la Milano. Don Colmegna îl consideră pe cardinalul Martini "un maestru și un prieten", care, ne spune el în interviul lung pe care l-a acordat la Vatican News, "a educat conștiința mea, ca și atâtea conștiințe de credincioși". Anii formării și ai angajării academice Cu don Virginio reparcurgem temele forte ale anilor de episcopat la Milano, unde Martini a fost trimis, "căzând din nori", de Ioan Paul al II-lea când era de doi ani rector al Universității Pontificale Gregoriana. Dar și ale ultimilor zece ani de viață, la Ierusalim și Gallarate, unde, în casa pentru iezuiți bătrâni și bolnavi, fizicul cardinalului de 85 de ani, amenințat de boala Parkinson, a cedat la 31 august 2012. Dar înainte de a fi hirotonit episcop de Papa Wojtyła, Carlo Maria intră în Societatea lui Isus la numai 17 ani, este hirotonit preot la 25 de ani și ia doctoratul în teologie la Gregoriana la 31 de ani. În 1966 ia doctoratul și în Sfânta Scriptură la Biblicum și după trei ani, la 42 de ani, devine rector, rămânând acolo până în 1978, când este chemat să conducă Gregoriana. În acei ani publică numeroase studii despre Cuvântul lui Dumnezeu, dar mai ales se îngrijește, împreună cu alți specialiști din diferite confesiuni creștine, de ediția critică a Noului Testament Grec. Activ în dialogul ecumenic și în cel cu ebraismul, în 1978 este chemat de Paul al VI-lea să predice exercițiile spirituale de Postul Mare în Vatican. Venirea la Milano în 1980 și invitația în arhiepiscopie Don Colmegna amintește că în anii "de plumb" ai terorismului și ai marilor tensiuni sociale, el tânăr "preot-muncitor" este invitat de nouă arhiepiscop "să trăiască trei zile cu el", în împărtășire și rugăciune, înainte de a fi trimis în periferie și printre cei cu dizabilități. Astfel "am descoperit că și alegerile de solidaritate - ne spune el - se nasc din ascultarea Duhului care luminează". Martini explică asta întregii dieceze în prima scrisoare pastorală, dedicată dimensiunii contemplative a vieții. De la Școala Cuvântului la Catedra necredincioșilor În relatarea sa pasionată și emoționată, don Virginio reevocă multele inițiative inovatoare ale arhiepiscopului, pornind de la Școala Cuvântului, pentru a-i ajuta pe credincioși să se apropie de Sfânta Scriptură, prin lectio divina. Apoi Școlile de formare la angajarea socială și politică și, din 1987, seria de întâlnire pe două voci despre "întrebările credinței", pe care o numește Catedra necredincioșilor. În sfârșit marea Adunare de la Sihem, pentru a-i invita pe tineri la misiune în oraș. Cu un stil diferit de Papa Francisc, confratele iezuit Martini exprima apropiere concretă de credincioși și preoți, subliniază don Colmegna. "Venea seara, pe neașteptate, în comunitatea noastră pentru cei cu dizabilități, și stătea pentru a vorbi cu ei, dând credibilitate Evangheliei". Sau telefona de mai multe ori pentru a se informa de preotul, probabil în criză vocațională, "pe care l-a trimis să lucreze cu mine". Ultimul Martini, suferința fizică și pentru Biserică În sfârșit, despre ultimul Martini, cel din noua cercetare biblică și rugăciunea de mijlocire a păcii la Ierusalim, și din suferința fizică și pentru dificultățile Bisericii la Gallarate, președintele Casei Carității amintește ultimul colocviu cu Benedict al XVI-lea, în iunie 2012. "Asistentul său don Damiano amintește că vorbele sale deveniseră mai puțin comprehensibile - ne spune don Virginio - și totuși a voit să înmâneze papei iubirea sa față de o Biserică ce avea nevoie de schimbare, și suferința interioară pe care o trăia. Și cred că Papa Francisc a primit acest semn și a dat continuitate acestei dorințe a lui". În continuare, interviul luat lui don Virginio Colmegna. Care este amintirea dumneavoastră cea mai vie despre Carlo Maria Martini? Care întâlnire, care cuvinte ale lui vă răsună și astăzi în inimă? Sunt multe cuvintele care răsună, mai ales de la început, când Martini a venit la Milano (în februarie 1980, n.r.) și pentru prima dată eu i-am scris. Erau momente dificile, de mari tensiuni și sociale, și eu am cerut să vorbesc cu el. El chiar mi-a propus să merg în episcopie ca să trăiesc trei zile cu el, pentru a descoperi după aceea împreună mandatul pe care l-a gândit pentru mine. După un moment de rugăciune, mi-a spus: "Mergi și colaborează la Sesto San Giovanni cu cei care au dizabilități". De acolo s-a născut tot sensul vieții mele sacerdotale, faptul că am descoperit că și alegerile de angajare, de solidaritate, de proximitate, se nasc din această ascultare a Duhului care luminează. Martini mi-a învățat asta astfel. Atunci când l-am întâlnit, pentru mine s-a schimbat conceptul de autoritate: el nu era autoritar, ci cu autoritate, o persoană care învață, apoi a devenit cu adevărat maestru, care a educat și conștiința mea. Ca și atâtea alte conștiințe de credincioși, marcați de Cuvântul ascultat, trăit, rugat. Dumneavoastră ați spus că nu ați fi un preot așa de bucuros dacă nu l-ați fi cunoscut pe cardinalul Martini, care v-a redat gustul de a fi preot. De ce v-a marcat așa de mult faptul de a-l fi întâlnit? Pentru că într-adevăr mi-a dat sensul unei vocații, care este capabilă să găsească rădăcinile sale în totalitatea răspunsului, într-o Evanghelie care vorbește. În această perioadă, printre altele, în care cuvântul este cu "c" minusculă, în care toți îl folosesc, nu-i dau creditul, fascinația, implicarea esențială. Iată, a fi marcați de frumusețea Evangheliei, care după aceea angajează viața. O spuneam pentru prima experiență cu el, dar și atunci când m-a trimis la Sesto San Giovanni, în Comunitatea pentru cei cu dizabilități Parpagliona, într-o biserică de periferie, îmi amintesc că l-am găsit acolo, în comunitatea mea: venea seara, pe neașteptate. Și chiar cu cei din urmă, cu cei fragili care erau acolo, marcați de oboseală, avea cuvinte capabile să deschidă spații de credibilitate a Evangheliei. Iată, așadar, bucuria de a fi preot, chiar tânăr, care dădea totul, nu era numai pentru o operațiune specială de ajutor, era și asta, dar mai ales a descoperi vitalitatea Evangheliei, frumusețea de a fi - folosesc acest cuvânt puternic - "consacrați Evangheliei". Adesea m-au definit "preot al celor din urmă": nu, suntem preoți marcați de frumusețea Evangheliei, de acest loc teologic, care este sărăcia, care sunt săracii, cei din urmă. Această prospețime a Bisericii conciliare, cred că am trăit-o ca dar mare. Ați vorbit despre Evanghelie, despre Cuvântul lui Dumnezeu care era centrul magisteriului cardinalului Martini. Pentru el dialogul era "fundamental ca parte constitutivă a căutării adevărului". Această învățătură o scotea mereu din Cuvântul lui Dumnezeu? Da, acest Cuvânt al lui Dumnezeu care devenea după aceea cuvânt trăit într-un dialog. El prefera mereu, în locul distincției "credincioși și necredincios", pe cea între "gânditori și negânditori". Rodnicia Evangheliei de vestit, pe care în această perioadă de suferință o trăiește Papa Francisc, și pe care Martini a trăit-o în profunzime, este a unei Biserici care lasă spații de profeție. Dar acesta este Cuvântul trăit, cântat, celebrat. În fond Lectio divina am învățat-o cu toții de la Martini: în acel Dom plin de tineri care citeau, meditau cu el. Și apoi această angajare de a redesena strategiile. Eu am învățat mult de la Martini despre ultima fază a vieții, cea a slăbiciunii, a fragilității. Uneori se uită asta. M-a învățat simțul limitei: când mergeam să-l vizitez la Gallarate, îmi strângea mâna afectuos. Don Damiano (Modena, n.r., secretarul și asistentul lui Martini din 2009 până la moarte) m-a învățat tocmai asta, el care l-a însoțit în ultimele timpuri ale vieții: că în Martini era duioșie. El mi-a dăruit o mare prietenie... Îmi amintesc atunci când migranții au ocupat pentru prima dată o biserică, Martini mi-a telefonat imediat, spunând: "Nu chema poliția, încearcă să dialoghezi cu ei până la sfârșit, pentru a-i convinge să nu forțeze o confruntare". Au fost zile de dialog, și la sfârșit am reușit. Și fericirea sa era că am reușit să golesc biserica, așa cum trebuia, dar s-o lase mărind capacitatea de dialog. Un dialog care străbate și frontierele, care aduce blândețe și capacitate de răspuns. Cu privire la magisteriul despre caritate al lui Martini, dumneavoastră ați amintit deja, în alte ocazii, că pentru el totul pornea de la spiritualitate și cultură. Este ceea ce indica și în prima sa scrisoare pastorală la Milano? Când m-a trimis la Casa Carității, eu am mers ca să-i spun. "Dar cuvântul «caritate» nu poate fi redus la «pomană» și trăit numai așa?". El mi-a răspuns: "Este și asta, dar mai ales caritatea inundă dreptatea, solidaritatea, proximitatea, apropierea și le împinge și acolo unde nu există o utilitate socială". Și darul gratuității se naște din această experiență extraordinară. Atunci când el și-a făcut primul plan pastoral după dimensiunea contemplativă a vieții, pe care-l înțeleg astăzi, în acest context și mai actual, mulți preoți ambrozieni, între care noi "practicanți", am comentat: "Abia venit ne spune să ne rugăm?". Între altele este paradoxal că tocmai planul pastoral al Diecezei de Milano din acest an, al Monseniorului Delpini, este despre rugăciune. Dimensiunea contemplativă, spunea Martini, drept capacitate de a fi vestită din închisoare, în locurile unde se trăiește, unde se contrazice. Așadar caritate care se întemeiază și în spiritualitate și în cercetarea culturală. Pentru aceasta Martini a voit ca această Casă a Carității, care a fost un pic moștenirea sa lăsată diecezei, să fie și un centru de elaborare culturală, formare și studiu, deci o Academie a carității? Desigur! A spus: "Caritatea este înțeleaptă". Anume: caritatea nu este caritabilă în sensul slab al cuvântului. Este capabilă să cerceteze. Așa încât în Casa Carității este Biblioteca de graniță, am numit-o. unde este această lucrare culturală continuă, acest dialog și cu necredincioșii, care intersectează locurile culturale. Mai ales calculând că noi în Casa Carității îi primim pe cei din urmă dintre cei din urmă. Însă este nevoie de atâta competență și cunoaștere. Așadar a devenit un loc cultural care colaborează cu răbdare și cu încăpățânare, aș spune. Dar spun asta și pentru mine: capacitatea de studiu, de știință, nu este o cumsecădenie, pur și simplu. Este capacitatea bogată cultural să pună poezie, cultură. Îmi amintesc când a venit laureatul cu Premiul Nobel pentru Literatură, Wole Soyinka din Nigeria... și noi continuăm să-i numim "sărăcuți". În timp ce fiecare persoană este purtătoare a unei culturi, deci fiecare trebuie să fie obiect al grijii și capacității noastre de relație afectivă. Asta ne-a permis să dialogăm și să ne însușim marea lecție a lui don Lorenzo Milani și a "școlii populare". Cu o primire și o ospitalitate care devine educație populară, aceea care riscă să lipsească astăzi, făcută cu ritmurile cotidianității. A învăța să săpăm în conștiință, și a purta înăuntru ceea ce Martini a numit "neliniștea carității". "Fă-l să vorbească - îmi spunea el - pe necredinciosul care este în tine. Dialoghează profund, interior". Acest lucru este extraordinar de actual în această perioadă. Mă gândesc la meditația minunată pe care Papa Francisc o face despre bătrânețe, el care acum este în căruciorul cu rotile, și care aduce atâta rodnicie, respectând vârsta dar în dialog continuu, pornind de la condiția umană, pentru a redescoperi înțelepciunea. Dumneavoastră tocmai ați vorbit despre Papa Francisc. Sunteți convins și dumneavoastră, ca mulți, că visul cardinalului Martini, exprimat episcopilor europeni în 1999 despre o Biserică săracă, o Biserică tânără, în care femeia este recunoscută datorită marii sale valori, se realizează în pontificatul lui Francisc? Se anunță, în sfârșit există acest spațiu care se deschide. Martini avea un stil diferit de cel al Papei Francisc. Tonul părea aproape un ton profesional, în schimb era în această mare capacitate de a vedea Biserica drept loc teologic, care întâlnește sărăcia și limita, dar și bogăția teologică, pastorală. Nu este un asistențialism a căuta o prezență mai mare a femeilor. Dar este fundamentul ministerial al unei Biserici cu față tânără și iubită. Marea Adunare de la Sihem (parcurs diecezan pentru o misiune a tinerilor în Biserică din 1988 până în 1989, n.r.) cu tinerii la Palalido din Milano și atenția sa față de prezența feminină, este încă o mare provocare, însă care trebuie interpretată. Și tema fundamentală a bucuriei, comună între Martini și Francisc. Bucuria de a fi preot o datorez lui, și acum, cu cei 77 de ani ai mei și cu toată oboseala, slăbiciunea și fragilitatea, încerc să fiu capabil de ea. Uneori putea să pară o persoană dezlipită, și în schimb se îngrijea de persoane: dimineața uneori îmi telefona pentru a ști despre acel preot care era în dificultate, probabil era în criză vocațională, și mi-a cerut să-l iau să lucreze cu mine, ca părinte-păstor. Iată, Martini era un intelectual, dar insist, a fost un mare păstor, al unei Biserici care trăiește profund această cotidianitate, și anticipator de procese de comuniune. Și cu adevărat sinodală. Biserica sinodală el a anticipat-o, trăind-o și în ultimele timpuri, când suferea de slăbiciunea, de fragilitatea Bisericii, de distanța sa. Și purta această suferință în inimă. Da, o bucurie și un sens dat suferinței pe care el a reușit să-l găsească și în ultimii ani dificili de boală, din 2008, așa cum amintește și don Damiano... Când mergeam să-l vizitez la Gallarate, dar și când am mers la Ierusalim, cu două autocare de la Casa Carității, care era la început, el era foarte marcat, ne-a predat o lecție extraordinară despre excedentul carității, o caritate care iese din granițe și îți intră înăuntru cu bucuria gratuității. Care nu are vârstă, dar care respectă fragilitățile diferitelor perioade ale vieții. Adesea îl uităm pe Martini din ultimul timp: nu este Martini al cronicii. Este cardinalul care atunci când Papa Benedict, la 2 iunie 2012, a venit la Milano, a voit să meargă pentru a-l întâlni, ultima dată, cu mare trudă, și de acum nu se mai înțelegeau bine cuvintele sale, așa cum mi-a povestit don Damiano. Și totuși a voit să încredințeze lui Benedict al XVI-lea, aproape într-o optică profetică, această iubire față de Biserica ce avea nevoie de schimbare și suferința pe care o trăia. Și cred că Papa Francisc a primit acest semn și a dat continuitate acestei dorințe culte, zilnice, obositoare și suferite pe care Martini o trăia în el însuși. Pe mine m-a învățat foarte mult. Inițiative de amintire ale Bisericii ambroziene Biserica ambroziană îl amintește pe cardinalul Martini, în această a zecea aniversare a morții, împreună cu arhiepiscopii Schuster, Colombo și Tettamanzi, cu o celebrare euharistică diecezană la 30 august, la 17.30, în Dom. Prezidează ritul arhiepiscopul Mario Delpini, iar printre concelebranți, părinții iezuiți Carlo Casalone, președinte al Fundației Carlo Maria Martini, și Iuri Sandrin, paroh de "San Fedele". Miercuri, 31 august 2022, la ora 19.00, tot în Dom, la mormântul cardinalului Martini, este prevăzută o întâlnire de amintire și de mărturie dedicată cardinalului dialogului, cu titlul "Carlo Maria Martini, profet din Milano", promovată de decanul Domnului, Monseniorul Gianantonio Borgonovo, cu o alegeri de scrieri sub îngrijirea lui Massimiliano Finazzer Flory și intervențiile Monseniorului Borgonovo, a directorului ziarului "Il Corriere della Sera", Luciano Fontana, a lui don Damiano Modena și Armando Torno. Cu această ocazie, Fundația Carlo Maria Martini publică, pe situl fondazionemartini.it, parcursul Dialog în secțiunea Educational. De fapt, cardinalul a ales dialogul ca atitudine fundamentală pentru a-i întâlni pe alții. (După Vatican News, 31 august 2022) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 353.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |