Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Canada
(24-30 iulie 2022)
Întâlnire cu populațiile indigene și cu membrii comunității parohiale
Biserica "Preasfânta Inimă a lui Isus" din Edmonton, luni, 25 iulie 2022
Iubiți frați și surori, bună seara!
Sunt fericit să fiu între voi și să revăd fețele diferiților reprezentanți indigeni care în urmă cu puține luni au venit să mă viziteze la Roma. Vizita aceea a însemnat mult pentru mine: acum sunt eu în casa voastră, ca prieten și pelerin, sunt în ținutul vostru, în templul unde vă aflați pentru a-l lăuda pe Dumnezeu ca frați și surori. La Roma, după ce v-am ascultat, v-am spus că "un proces eficace de vindecare cere acțiuni concrete" (Discurs adresat delegațiilor popoarelor indigene din Canada, 1 aprilie 2022). Sunt bucuros să văd că în această parohie, în care se adună persoane din diferite comunități First Nations, Métis și Inuit, împreună cu oameni non-indigeni din cartierele locale și cu diferiți frați și surori imigrați, acest proces a început deja. Aceasta este o casă pentru toți, deschisă și inclusivă, așa cum trebuie să fie Biserica, familie a fiilor lui Dumnezeu unde ospitalitatea și primirea, valori tipice ale culturii indigene, sunt esențiale: unde fiecare trebuie să se simtă binevenit, independent de evenimentele prin care a trecut și de circumstanțele de viață individuale. Și aș vrea să vă spun și mulțumesc pentru apropierea concretă de atâția săraci - asta mă atinge mult - care sunt numeroși și în această țară bogată, prin caritate: este ceea ce dorește Isus, care ne-a spus și ne repetă mereu în evanghelie: "Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Isus este acolo prezent.
Și în același timp, nu trebuie să uităm că și în Biserică se amestecă neghina cu grâul bun. Și în Biserică. Și tocmai din cauza acestei neghine am voit să întreprind acest pelerinaj penitențial și să-l încep astăzi dimineață comemorând răul îndurat de populațiile indigene din partea atâtor creștini și cerând iertare cu durere pentru asta. Mă rănește să mă gândesc că și catolici au contribuit la politicile de asimilare și izolare care vehiculau un simț de inferioritate, furându-le comunităților și persoanelor identitățile lor culturale și spirituale, tăind rădăcinile lor și alimentând atitudini compromițătoare și discriminatorii, și că acest lucru a fost făcut și în numele unei educații care se presupunea creștină. Educația trebuie să pornească mereu de la respect și de la promovarea talentelor care există deja în persoane. Nu este și nu poate fi niciodată ceva prefabricat care trebuie impus, pentru că a educa este aventura de a explora și a descoperi împreună misterul vieții. Mulțumire fie lui Dumnezeu, în parohii ca aceasta, prin întâlnire, se construiesc zi după zi bazele pentru vindecare și reconciliere. Vindecare, reconciliere. Aș vrea să spun un lucru care nu este scris aici. Vreau să mulțumesc în mod special pentru munca pe care au făcut-o episcopii pentru a face în așa fel încât eu să pot veni aici și că voi ați putut veni acolo [la Roma]. O Conferință Episcopală unită face gesturi mari, dă multe roade. Multe mulțumiri Conferinței Episcopale!
Reconciliere: asupra acestui cuvânt aș vrea să împărtășesc în această seară câteva reflecții. Ce anume ne sugerează Isus când vorbește despre reconciliere? Sau când ne inspiră reconcilierea? Ce semnificație are pentru noi astăzi reconcilierea? Dragi prieteni, reconcilierea realizată de Cristos n-a fost un acord de pace extern, un soi de compromis pentru a mulțumi părțile. Nici n-a fost o pace coborâtă din cer, venită prin impunere de sus sau prin absorbire a celuilalt. Apostolul Paul afirmă că Isus reconciliază punând împreună, făcând din două realități distante o unică realitate, un singur lucru, un singur popor. Și cum face? Prin intermediul crucii (cf. Ef 2,14). Isus este cel care ne reconciliază între noi pe cruce, pe acel pom al vieții, așa cum le plăcea să spună creștinii antici. Crucea, pom al vieții.
Voi, iubiți frați și surori indigeni, aveți multe să ne învățați despre semnificația vitală a pomului care, unit cu pământul de către rădăcini, dă oxigen prin frunze și ne hrănește cu roadele sale. Și este frumos a vedea simbologia pomului reprezentată în fizionomia acestei biserici, unde un trunchi unește cu terenul un altar pe care Isus ne reconciliază în Euharistie, "act de iubire cosmică" ce "unește cerul și pământul, îmbrățișează [...] toată creația" (Scrisoarea enciclică Laudato si', 236). Acest simbolism liturgic îmi amintește un pasaj minunat rostit de Sfântul Ioan Paul al II-lea în această țară: "Cristos animă însuși centrul fiecărei culturi, motiv pentru care nu numai creștinismul interesează toate populațiile indiene, ci Cristos, în membrele trupului său, este el însuși indian" (Liturgia Cuvântului cu indienii din Canada, 15 septembrie 1984). Și el este cel care pe cruce reconciliază, repune împreună ceea ce părea inimaginabil și de neiertat, îmbrățișează pe toți și totul. Pe toți și totul: populațiile indigene atribuie o puternică semnificație cosmică punctelor cardinale, înțelese nu numai ca puncte de referință geografică, ci și ca dimensiuni care îmbrățișează întreaga realitate și arată calea pentru a o vindeca, reprezentată de așa-numita "roată a medicinii". Acest templu își însușește această simbologie a punctelor cardinale și îi atribuie o semnificație cristologică. Isus, prin extremitățile crucii sale, îmbrățișează punctele cardinale și reunește popoarele mai distante, Isus vindecă și împăciuiește totul (cf. Ef 2,14). Acolo împlinește planul lui Dumnezeu: "să reconcilieze toate lucrurile" (cf. Col 1,20).
Fraților, surorilor, ce înseamnă asta pentru cel care poartă în el răni atât de dureroase? Îmi imaginez truda, în cel care a suferit teribil din cauza bărbaților și femeilor care trebuiau să dea mărturie de viață creștină, de a vedea orice perspectivă de reconciliere. Nimic nu poate șterge demnitatea încălcată, răul îndurat, încrederea trădată. Și nici rușinea noastră, a credincioșilor, nu trebuie să se șteargă niciodată. Dar trebuie să repornim și Isus nu ne propune cuvinte și propuneri bune, ci ne propune crucea, acea iubire scandaloasă care își lasă străpunse picioarele și mâinile de cuie și străpuns capul de spini. Iată direcția de urmat: a-l privi împreună pe Cristos, iubirea trădată și răstignită pentru noi; a-l privi pe Isus, răstignit în atâția elevi din școlile rezidențiale. Dacă vrem să ne reconciliem între noi și înlăuntrul nostru, să ne reconciliem cu trecutul, cu greșelile îndurate și cu amintirea rănită, cu evenimente traumatice pe care nicio mângâiere umană nu le poate vindeca, dacă vrem să ne reconciliem cu adevărat privirea trebuie ridicată spre Isus răstignit, pacea trebuie luată la altarul său. Pentru că tocmai pe pomul crucii durerea se transformă în iubire, moartea în viață, dezamăgirea în speranță, abandonarea în comuniune, distanța în unitate. Reconcilierea nu este atât o operă a noastră, este un cadou, este un dar care izvorăște din Cel Răstignit, este pace care vine din Inima lui Isus, este un har care trebuie cerut. Reconcilierea este un har care trebuie cerut.
Există un alt aspect al reconcilierii despre care aș vrea să vă vorbesc. Apostolul Paul afirmă că Isus, prin intermediul crucii, ne-a reconciliat într-un singur trup (cf. Ef 2,14). Despre care trup vorbește? Vorbește despre Biserică: Biserica este acest trup viu de reconciliere. Dar, dacă ne gândim la durerea de neșters simțită în aceste locuri de atâția în cadrul instituțiilor ecleziale, ne vine să simțim numai supărare, ne vine să simțim numai rușine. Asta s-a întâmplat atunci când credincioșii s-au lăsat mondenizați și, în loc să promoveze reconcilierea, au impus modelul lor cultural. Această atitudine, fraților și surorilor, este foarte dură, și din punct de vedere religios. De fapt, ar părea mai potrivit a-l insufla pe Dumnezeu în persoane, în loc de a permite persoanelor să se apropie de Dumnezeu - o contradicție. Dar nu funcționează niciodată, pentru că Domnul nu acționează așa: el nu constrânge, nu sufocă și nu oprimă; în schimb, mereu iubește, eliberează și lasă liberi. El nu susține cu Duhul său pe cel care îi subjugă pe alții, pe cel care confundă evanghelia reconcilierii cu prozelitismul. Pentru că nu poate fi vestit Dumnezeu într-un mod contrar lui Dumnezeu. Și totuși, de câte ori s-a întâmplat în istorie! În timp ce Dumnezeu este propus cu simplitate și cu umilință, noi avem mereu ispita de a-l impune și de a ne impune în numele său. Este ispita lumească de a-l face să coboare de pe cruce pentru a-l manifesta cu puterea și aparența. Însă Isus reconciliază pe cruce, nu coborând de pe cruce. Jos, în jurul crucii, erau cei care se gândeau la ei înșiși și îl ispiteau pe Cristos să se salveze pe el însuși (cf. Lc 23,35.36), fără a se gândi la ceilalți. fraților și surorilor, în numele lui Isus, să nu se mai întâmple în Biserică să se facă așa. Isus să fie vestit așa cum dorește el, în libertate și în caritate, și fiecare persoană răstignită pe care o întâlnim să nu fie pentru noi un caz de rezolvat, ci un frate sau o soră de iubit, carne a lui Cristos de iubit. Biserica, trup al lui Cristos, să fie corp viu de reconciliere!
Același cuvânt reconciliere este practic sinonim cu Biserica. De fapt, termenul înseamnă "a face din nou un conciliu": reconciliere, a face un conciliu nou. Biserica este casa unde să ne conciliem din nou, unde să ne reunim pentru a reporni și a crește împreună. Este locul unde încetăm să ne gândim ca indivizi pentru a ne recunoaște frați privindu-ne în ochi, primind istoriile și cultura celuilalt, lăsând ca mistica ansamblului, atât de plăcută Duhului Sfânt, să favorizeze vindecarea memoriei rănite. Aceasta este calea: a nu decide pentru alții, a nu-i închide pe toți în cadrul schemelor prestabilite, ci a se pune în fața Răstignitului și în fața fratelui pentru a învăța să se meargă împreună. Aceasta este Biserică și asta să fie: locul unde realitatea este mereu superioară ideii. Aceasta este Biserica și asta să fie: nu un ansamblu de idei și precepte de insuflat în oameni; Biserica este o casă primitoare pentru toți! Aceasta este Biserica și asta să fie: un templu cu ușile deschise mereu, așa cum am auzit de la acești doi frați ai noștri, că această parohie este așa: un templu cu ușile deschise mereu, unde noi toți, temple vii ale Duhului, ne întâlnim, ne slujim și ne reconciliem. Iubiți frați și surori, gesturile și vizitele pot să fie importante, dar cea mai mare parte a cuvintelor și a activităților de reconciliere au loc la nivel local, în comunitate ca aceasta, unde persoanele și familiile merg umăr la umăr, zi după zi. A ne ruga împreună, a ajuta împreună, a împărtăși istorii de viață, bucurii și lupte comune deschide ușa pentru opera reconciliatoare a lui Dumnezeu.
Există o imagine concluzivă care ne poate ajuta. În acest templu, deasupra altarului și tabernacolului, vedem cei patru stâlpi ai unui cort indigen tipic, care am aflat că se numește tepee. Cortul are o mare semnificație biblică. Atunci când Israel mergea în pustiu, Dumnezeu locuia într-un cort care era pregătit de fiecare dată când poporul se oprea: era Cortul Întâlnirii. Ne amintește că Dumnezeu merge cu noi și îi plane să ne întâlnească împreună, în întâlnire, în conciliu. Și atunci când se face om, evanghelia spune, literalmente, că "și-a stabilit cortul său în mijlocul nostru" (cf. In 1,14). Dumnezeu este Dumnezeu al apropierii, în Isus ne învață limba compasiunii și a duioșiei. Acest lucru trebuie să se perceapă ori de câte ori venim în biserică, unde el este prezent în tabernacol, cuvânt care înseamnă tocmai cort. Așadar, Dumnezeu își stabilește cortul său între noi, ne însoțește în pustiurile noastre: nu locuiește în palate cerești, ci în Biserica noastră, care dorește să fie casă de reconciliere.
Isuse, răstignit înviat, care locuiești în acest popor care este al tău, Doamne, care dorește să strălucești prin comunitățile noastre și prin culturile noastre, Isuse, ia-ne de mână și, chiar în pustiurile istoriei, condu pașii noștri pe calea reconcilierii! Amin.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 506.