Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat participanților la Întâlnirea Internațională de Teologie Morală promovată de Universitatea Pontificală Gregoriana și de Institutul Teologic Pontifical "Ioan Paul al II-lea" pentru Științele Căsătoriei și Familiei (13 mai 2022)

Iubiți frați și surori, bună ziua și bine ați venit!

Îi mulțumesc părintelui da Silva Gonçalves pentru cuvintele de introducere; îl salut pe cardinalul Farrell, pe Mons. Paglia și pe Mons. Bordeyne, împreună cu cei care au colaborat pentru această Întâlnire, și pe voi toți participanții. Inițiativa se desfășoară în cadrul Anului "Familia Amoris laetitia", convocat pentru a stimula înțelegerea exortației apostolice și a contribui la orientarea practicilor pastorale ale Bisericii, care vrea să fie tot mai mult și mai bine sinodală și misionară.

Amoris laetitia adună roadele celor două Adunări sinodale despre familie: cea extraordinară din 2014 și cea ordinară din 2015. Roade formate în ascultarea poporului lui Dumnezeu, care este constituită în cea mai mare parte din familii, care sunt primul loc în care se trăiește credința în Isus Cristos și iubirea reciprocă.

De aceea, este bine ca teologia morală să se inspire din spiritualitatea bogată care germinează în familie. Familia este Biserica familială (cf. Lumen gentium, 11; Amoris laetitia, 67); în ea soții și copiii sunt chemați să coopereze în trăirea misterului lui Cristos, prin rugăciunea și iubirea realizate în concretețea cotidianului și a situațiilor, în îngrijirea reciprocă aptă să însoțească în așa fel încât nimeni să nu fie exclus și abandonat. "Să nu uităm că, prin sacramentul Căsătoriei, Isus este prezent în această barcă", barca familiei1.

Totuși, familia este astăzi încercată mai mult ca oricând. Înainte de toate, de mult timp "familia trece printr-o criză culturală profundă, ca și toate comunitățile și legăturile sociale" (Evangelii gaudium, 66). În afară de asta, atâtea familii suferă de lipsa locului de muncă, a unei locuințe demne sau a unui teritoriu unde să trăiască în pace, într-o epocă de schimbări mari și rapide. Aceste dificultăți au repercusiune asupra vieții familiale, generează probleme relaționale. Există atâtea "situații dificile și familii rănite" (Amoris laetitia, 79). Însăși posibilitatea de a constitui o familie astăzi este grea, dificilă și tinerii găsesc atâtea dificultăți de a se căsători și de a avea copii. De fapt, schimbările epocale pe care le trăim provoacă teologia morală să adune provocările din timpul nostru și să vorbească un limbaj care să fie comprehensibil interlocutorilor - nu numai "lucrătorilor" -; și astfel să ajute la "depășirea adversităților și contrastelor" și să favorizeze "o nouă creativitate pentru a exprima în provocările actuale valorile care ne constituie ca popor în societăți și în Biserică, popor al lui Dumnezeu"2. Subliniez: nouă creativitate.

În această privință, familia desfășoară astăzi un rol decisiv "în parcursurile de «convertire pastorală» a comunităților noastre și de «transformare misionară a Bisericii»". Pentru ca să se întâmple asta, este necesară o reflecție teologică - "și la nivel academic" - care să fie cu adevărat atentă "la rănile umanității"3. În acest sens este important că Universitatea Gregoriana și Institutul "Ioan Paul al II-lea", împreună, au realizat acest eveniment, cu participarea de teologi din patru continente. În el intervin și se confruntă laici, clerici și călugări, de diferite limbi și culturi, într-un dialog între generații deschis și tinerilor cercetători.

În această privință, aș vrea să amintesc în mod special exigența inter- și trans-disciplinarității, deja în cadrul teologiei, în afară de cea între teologie, științe umane și filozofie. Această metodă nu va putea decât să favorizeze aprofundarea reflecțiilor teologice despre căsătorie și familie. Se va putea arăta legătura reciprocă între reflecția ecleziologică și sacramentară și riturile liturgice, între acestea și practicile pastorale, între marile teme antropologice și întrebările morale legate de alianța conjugală, de naștere și de rețeaua complexă a relațiilor familiale. De fapt, diferitele abordări teologice nu trebuie alăturate sau juxtapuse, ci puse în dialog așa încât să se instruiască reciproc, în manieră simfonică și corală, în slujba unicului mare obiectiv, care se poate rezuma în această întrebare: cum pot familiile să mărturisească astăzi, în bucuria și în trudele iubirii conjugale, filiale și fraterne, vestea bună a Evangheliei lui Isus Cristos?

Biserica, în parcursul său sinodal, se construiește în ascultarea reciprocă între cei care compun poporul lui Dumnezeu. În acest caz, "cum ar fi fost posibil să se vorbească despre familie fără a interpela familiile, ascultând bucuriile lor și speranțele lor, durerile lor și neliniștile lor?"4. Tocmai pentru aceasta apare o exigență vie de dialog: desigur nu ca "simplă atitudine tactică", ci ca "exigență intrinsecă pentru a trăi experiența comunitară a bucuriei Adevărului și pentru a aprofunda semnificația și implicațiile sale practice" (Veritatis gaudium, 4c). Metoda dialogică ne cere să depășim o idee abstractă de adevăr, dezlipită de trăirea persoanelor, a culturilor, a religiilor. Adevărul Revelației se adresează în istorie - este istoric! - destinatarilor săi, care sunt chemați să-l realizeze în "carnea" mărturiei lor. Câtă bogăție de bine există în viața atâtor familii, în toată lumea! Darul Evangheliei, în afară de Donator, presupune un destinatar care trebuie luat în serios, trebuie ascultat.

Căsătoria și familia pot constitui un "kairos" pentru teologia morală, pentru a regândi categoriile interpretative ale experienței morale în lumina a ceea ce se întâmplă în cadrul familial. Între teologie și acțiune pastorală este necesar să se stabilească, mereu din nou, o circularitate virtuoasă. Practica pastorală nu poate să fie dedusă din principii teologice abstracte, așa cum reflecția teologică nu se poate limita să reafirme practica. De câte ori căsătoria este prezentată mai mult "ca o povară de suportat toată viața" decât "ca un drum dinamic de creștere și realizare" (Amoris laetitia, 37). Nu pentru asta morala evanghelică renunță să proclame darul lui Dumnezeu, din care provin misiunea și dăruirea. Teologia are o funcție critică, de înțelegere a credinței, dar reflecția sa pornește de la experiența vie și de la sensus fidei fidelium. Nu astfel înțelegerea teologică a credinței desfășoară slujirea sa necesară Bisericii.

Și tocmai pentru asta practica discernământului devine mai necesară ca oricând, deschizând spațiu "conștiinței credincioșilor, care de atâtea ori răspund cât mai bine posibil la Evanghelie în mijlocul limitelor lor și pot duce înainte discernământul lor personal în fața situațiilor în care se strică toate schemele" (ibid.).

Iubiți frați și surori, în centrul angajării noastre, ca păstori și ca teologi, se află recunoașterea raportului indisolubil, în pofida dramelor și trudelor vieții, dintre conștiință și bine. Morala evanghelică este departe atât de moralism, care face ca respectarea literală a normelor să devină garanția propriei dreptăți în fața lui Dumnezeu, cât și de idealism, care, în numele unui bine ideal, descurajează și îndepărtează de binele posibil (cf. Amoris laetitia, 308; Evangelii gaudium, 44). În centrul vieții creștine este harul Duhului Sfânt, primit în credința trăită, care trezește actele de caritate. Așadar, binele este un apel, este o "voce"5 care eliberează și solicită conștiințele, cum spune textul din Gaudium et spes: "În adâncul conștiinței, omul descoperă o lege pe care nu și-o dă el însuși, dar căreia trebuie să i se supună. [...] Conștiința este nucleul cel mai tainic și sanctuarul omului, unde omul se află singur cu Dumnezeu, al cărui glas îi răsună în străfunduri" (nr. 16).

Vouă tuturor vi se cere să regândiți astăzi categoriile teologiei morale, în legătura lor reciprocă: raportul între har și libertate, între conștiință, bine, virtuți, normă și phrónesis aristotelică, prudentia tomistă și discernământul spiritual, raportul între natură și cultură, între pluralitatea limbilor și unicitatea lui agape. Îndeosebi cu privire la acest ultim aspect aș vrea să subliniez că diferența culturilor este o ocazie prețioasă care ne ajută să înțelegem și mai mult cât poate îmbogăți și purifica Evanghelia experiența morală a umanității, în pluralitatea sa culturală.

Astfel vom ajuta familiile să regăsească sensul iubirii, un cuvânt care astăzi "de multe ori apare desfigurat" (Amoris laetitia, 89): pentru că iubirea "nu este numai un sentiment", ci alegerea în care fiecare decide să "«facă binele» [...] în mod supraabundent, fără a măsura, fără a cere recompense, numai din gustul de a da și de a sluji" (ibid., 94). Trăirea concretă a familiilor este o școală extraordinară de viață bună. De aceea vă invit pe voi, teologi morali, să continuați munca voastră, riguroasă și prețioasă, cu fidelitate creativă față de Evanghelie și față de experiența bărbaților și femeilor din timpul nostru, îndeosebi față de experiența vie a credincioșilor. Sensus fidei fidelium, în pluralitatea culturilor, îmbogățește Biserica, pentru ca ea să fie astăzi semnul milostivirii lui Dumnezeu, care nu este sătul de noi. În această lumină, reflecțiile voastre se inserează foarte bine în actualul proces sinodal: această întâlnire internațională face parte pe deplin din el și poate aduce propria contribuție originală.

Aș vrea să adaug un lucru, care în acest moment face atâta rău Bisericii: este ca o "întoarcere înapoi", fie datorită fricii, fie datorită lipsei de genialitate, fie datorită lipsei de curaj. Este adevărat că noi teologii, chiar și creștini, trebuie să ne întoarcem la rădăcini, acest lucru este adevărat. Fără rădăcini nu putem face un pas înainte. De la rădăcini luăm inspirația, dar pentru a merge înainte. Acest lucru este diferit de întoarcerea înapoi. Întoarcerea înapoi nu este creștină. Mai mult, cred că autorul Scrisorii către Evrei spune: "Noi nu suntem oameni care ne întoarcem înapoi". Creștinul nu se poate întoarce înapoi. Întoarcere înapoi înseamnă întoarcere pentru a avea o apărare, o siguranță prin care să evităm riscul de a merge înainte, riscul creștin de a duce credința, riscul creștin de a parcurge drumul cu Isus Cristos. Și acesta este un risc. Astăzi, această întoarcere înapoi se vede în atâtea figuri ecleziastice - nu ecleziale, ecleziastice - care apar ca și ciupercile, aici, acolo, acolo, și se prezintă ca propuneri de viață creștină. În teologia morală există și o întoarcere înapoi cu propuneri cazuistice, iar cazuistica pe care eu o credeam îngropată șapte metri sub pământ, reapare ca o propunere - un pic travestită - a acelui "până aici se poate, până aici nu se poate, aici da, aici nu". Și a reduce teologia morală la cazuistică este păcatul întoarcerii înapoi. Cazuistica a fost depășită. Cazuistica a fost alimentul meu și al generației mele în studiul teologiei morale. Dar este proprie a tomismului decadent. Adevăratul tomism este cel din Amoris laetitia, cel care se desfășoară acolo, explicat bine în Sinod și acceptat de toți. Este doctrina vie a Sfântului Toma, care ne face să mergem înainte riscând, dar în ascultare. Și acest lucru nu este ușor. Vă rog, fiți atenți la această întoarcere înapoi care este o ispită actuală, și pentru voi teologi ai teologiei morale.

Bucuria iubirii, care găsește în familie o mărturie exemplară, să poată deveni semnul eficace a bucuriei lui Dumnezeu care este milostivire și al bucuriei celui care primește în dar această milostivire! Bucuria. Mulțumesc și vă rog nu uitați să vă rugați pentru mine, că am nevoie de asta! Mulțumesc.

Franciscus

Note
1 Scrisoare adresată soților cu ocazia Anului Familia "Amoris laetitia" (26 decembrie 2021).
2 Ibidem.
3 Scrisoarea apostolică motu proprio "Summa familiae cura" care instituie Institutul Teologic Pontifical "Ioan Paul al II-lea" pentru Științele Căsătoriei și Familiei (19 septembrie 2017).
4 Discurs la a 50-a aniversare a instituirii Sinodului Episcopilor (17 octombrie 2015).
5 «Să-ți dea mărturie conștiința ta, care este vocea lui Dumnezeu» (Sf. Augustin, In Epistolam Ioannis ad Parthos tractatus, 6, 3).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 201.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat