Papa Francisc: Privirea profetică a lui Ioan Paul I asupra rănilor lumii
Avvenire publică prefața semnată de Papa Francisc pentru cartea "Magisteriul. Texte și documente ale Pontificatului" lui Ioan Paul I. Un volum al Fundației vaticane "Ioan Paul I" editat de LEV și Editrice San Paolo, care adună, în afară de notele și reflecțiile sale, omiliile, discursurile, scrisorile, reflecțiile la audiențele generale și la Angelus rostite sau scrise de Papa Luciani în cele 34 de zile de pontificat, de la 26 august 1978 la 28 septembrie 1978.
Ioan Paul I - Albino Luciani a fost episcop de Roma timp de 34 de zile. Cu el, în acele săptămâni rapide de pontificat, Domnul a găsit modul de a ne arăta că singura comoară este credința, credința simplă a apostolilor, repropusă de Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican. Atestă asta și paginile acestui volum, care adună în formă precisă și completă magisteriul său, toate intervențiile scrise și rostite în cursul pontificatului său. În timpul scurt trăit ca succesor al lui Petru, Papa Ioan Paul I a mărturisit credința, speranța și caritatea, virtuți dăruite de Dumnezeu, dedicându-le catehezele sale de miercuri. Și ne-a repetat că predilecția săracilor face parte în mod infailibil din credința apostolică, atunci când - în liturgia celebrată la "Sfântul Ioan din Lateran" pentru luarea în posesie canonică a catedrei romane - a citat formulele și rugăciunile învățate de copil pentru a reafirma că oprimarea săracilor și "fraudarea salariului just al muncitorilor" sunt păcate care "strigă răzbunare în fața lui Dumnezeu".
Și tocmai pentru credința poporului creștin, la care el aparținea, a putut îndrepta o privire profetică asupra rănilor și relelor lumii, arătând cât de mult se află la inima Bisericii și pacea. Dau mărturie despre asta, de exemplu, numeroasele expresii răspândite în intervențiile sale publice din acele zile, prezentate în aceste pagini, care exprimau sprijinul său dat colocviilor de pace ținute de la 5 la 17 septembrie 1978 și care l-au angajat la Camp David pe președintele american Jimmy Carter, pe președintele egiptean Anwar al-Sadat și pe premierul israelian Menachem Beghin. Sau și cuvintele adresate la 4 septembrie celor peste o sută de reprezentanți ai misiunilor internaționale, în care exprima dorința ca "Biserica, umilă mesageră a Evangheliei la toate popoarele pământului, să poată contribui la crearea unui climat de dreptate, fraternitate, solidaritate și de speranță, fără de care lumea nu poate trăi". Astfel Papa Luciani a repetat că lucrul cel mai urgent, cel mai important al timpurilor, al timpurilor noastre, nu era produsul unei gândiri a lui sau un proiect generos al său, ci simplul drum în credința apostolilor. Credința primită de el ca un dar în familia sa de muncitori și emigranți, care cunoștea truda vieții pentru a aduce acasă pâinea. Oameni care mergeau pe pământ, nu între nori. Făcea parte din acest dar și umilința. Faptul de a se recunoaște mici nu prin efort sau prin pauză, ci prin recunoștință. pentru că putem fi umili numai în recunoștința pentru că am simțit milostivirea fără măsură a lui Isus și iertarea sa. Și astfel poate deveni ușor și a face tot ceea ce el cere: "Învățați de la mine că sunt blând și umil cu inima" (Mt 11,29).
Când a murit Papa Luciani, și Óscar Arnulfo Romero - arhiepiscopul de San Salvador asasinat la altar și astăzi venerat sfânt de poporul lui Dumnezeu - a celebrat, la 3 octombrie, o liturghie în amintirea pontifului răposat. Cu scurtimea pontificatului său - a spus Romero - Ioan Paul I a avut "numai timpul de a da lumii răspunsul scurt dar dens pe care Dumnezeu îl dă lumii actuale". În așa de puțin timp, cu moartea a doi papi și două alegeri pontificale - a afirmat arhiepiscopul martir - atenția lumii a fost chemată să privească "în vârful ierarhiei Bisericii Catolice", acea ierarhie care este pusă "pe umerii unor oameni fragili", și totuși este chemată să fie "canalul prin care Biserica este condusă și guvernată" și un "semn sacramental" al "harului care este dăruită oamenilor". Este misterul a ceea ce Sfântul Ignațiu de Loyola numește "Sfânta Noastră Maică Biserică ierarhică". În Biserică ierarhia nu este o entitate izolată și autosuficientă. Ea este înăuntrul unui popor adunat de Dumnezeu "în slujba Împărăției și a lumii întregi" - cum sublinia episcopul Romero - pentru că Biserica "nu este scop în sine și cu atât mai puțin ierarhia: ierarhia este pentru Biserică, iar Biserica este pentru lume". În acea circumstanță, în circumstanța morții lui Ioan Paul I - mai afirma sfântul martir - a fost ușor de recunoscut că Biserica nu o construiește papa și nici episcopii: succesorul lui Petru este "piatra de consistență" pe care ia unitate Biserica pe care însuși Cristos o zidește, cu darul harului său. Și dacă porțile iadului și moartea nu vor birui, asta nu se întâmplă prin "umerii fragili" ai papei, ci pentru că papa "este susținut de Cel care este viața veșnică, nemuritorul, sfântul, divinul: Isus Cristos, Domnul nostru". Și acesta este misterul care strălucește și activitatea și în învățăturile lui Ioan Paul I.
Franciscus
(După Vatican News, 8 mai 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 368.