Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat participanților la al 32-lea Curs despre Forul Intern promovat de Penitențiaria Apostolică (25 martie 2022)

Iubiți frați, bună ziua și bine ați venit!

Sunt bucuros să vă întâlnesc cu ocazia Cursului anual despre Forul Intern, organizat de Penitențiaria Apostolică și ajuns la a treizeci și doua ediție a sa. Sunt statornici aceștia, sunt statornici. Felicitări!

Îl salut pe cardinalul Mauro Piacenza, penitențiar major, și îi mulțumesc din inimă pentru cuvintele sale de introducere. Îl salut pe regent, prelații, oficialii și personalul Penitențiariei, colegii penitențiarilor ordinari și extraordinari din bazilici papale din urbe, și pe voi toți, participanți la curs, într-adevăr numeroși: circa opt sute de clerici! Acesta este un semn bun, pentru că astăzi o mentalitate răspândită înțelege cu greu dimensiunea supranaturală, sau chiar ar vrea s-o nege. Mereu, mereu tentația de a o reduce. Spovada este un dialog. Și dialogul nu se poate reduce la trei sau patru sfaturi psihologice pentru a merge înainte, asta înseamnă a-i lua Sacramentului esențialul Sacramentului.

Poate face bine, nu numai vouă, ci tuturor preoților confesori, eventual profitând de timpul Postului Mare, să recitim și să medităm Nota despre forul intern și inviolabilitatea sigiliului sacramental, publicată de Penitențiaria Apostolică în 2019. Ea atinge aspecte de mare actualitate, și mai ales ne ajută să redescoperim cât este de prețioasă și necesară, și în zilele noastre, slujirea Reconcilierii, care face vizibilă și realizează milostivirea lui Dumnezeu, o realizează.

Într-un interviu recent, cu o expresie neobișnuită, am afirmat că "iertarea este un drept uman". Noi toți avem dreptul de a fi iertați. Toți. De fapt, la ea tânjește profund inima fiecărui om, pentru că, în fond, a fi iertați înseamnă a fi iubiți pentru ceea ce suntem, în pofida limitelor noastre și a păcatelor noastre. Și iertarea este un "drept" în sensul că Dumnezeu, în misterul pascal al lui Cristos, a dăruit-o în mod total și ireversibil fiecărui om disponibil s-o primească, cu inimă umilă și căită. Împărțind cu generozitate iertarea lui Dumnezeu, noi, confesorii, colaborăm la vindecarea oamenilor și a lumii; cooperăm la realizarea acelei iubiri și a acelei păci la care fiecare inimă tânjește atât de intens; cu iertarea contribuim, permiteți-mi cuvântul, la o "ecologie" spirituală a lumii.

Aș vrea să vă ofer câteva idei de reflecție și revizuire a vieții în jurul a trei cuvinte-cheie: primire, ascultare și însoțire. Primire, ascultare și însoțire. Trei dimensiuni esențiale ale slujirii confesorului; trei fețe ale iubirii, la care trebuie adăugată bucuria, care o însoțește mereu.

Primirea trebuie să fie prima caracteristică a confesorului. Este aceea care îl ajută pe penitent să se apropie de sacrament cu spiritul corect, să nu stea concentrat asupra sieși și asupra propriului păcat, ci să se deschidă la paternitatea lui Dumnezeu, la darul Harului. Primirea este măsura carității pastorale, pe care v-ați format-o pe drumul de formare la preoție și este bogată în roade fie pentru penitent, fie pentru confesorul însuși, care trăiește paternitatea sa, ca tatăl fiului risipitor, plin de bucurie pentru întoarcerea fiului. Avem noi această primire și această bucurie? Seninătatea unui confesor care știe să primească, ziua sau seara: "Poftim", și lasă să vorbească. A crea climatul de pace, precum și de bucurie.

Al doilea element este ascultarea. A asculta - știm asta - este mai mult decât a auzi. Cere o dispoziție interioară făcută din atenție, din disponibilitate, din răbdare. Trebuie părăsite propriile gânduri, propriile scheme, pentru a deschide cu adevărat mintea și inima la ascultare. Dacă, în timp ce vorbește celălalt, tu deja te gândești la ce să spui, la ce să răspunzi, atunci tu nu-l asculți pe el sau pe ea, ci la tine însuți. Acesta este un viciu urât: confesorul care se ascultă pe sine însuși: "Ce voi spune?". El iese purificat, dar tu? Ieși păcătos, pentru că nu-ți îndeplinești slujirea de a asculta pentru a ierta. În unele spovezi, nu trebuie spus nimic sau aproape nimic - înțeleg ca sfat sau îndemn -, ci trebuie numai să se asculte și să se ierte. Ascultarea este o formă de iubire care-l face pe celălalt să se simtă cu adevărat iubit.

Și un alt lucru aș vrea să spun despre ascultare: vă rog, eliminați orice curiozitate. Uneori există penitenți care se rușinează de ceea ce spun, nu știu cum să spună, dar fac o aluzie. Penitențiarul Major ne-a învățat un lucru bun: când înțelegem lucrul, să spunem: "Am înțeles, mergi înainte, altceva...". A cruța durerea de a spune lucrurile pe care nu știu cum să le spună și a nu cădea în curiozitatea de a întreba: "Și cum a fost? Și de câte ori?" Vă rog! Nu ești un torționar, ești un părinte iubitor. Curiozitatea este a diavolului. "Nu, eu trebuie să cunosc pentru a evalua dacă iert...". Dacă Isus te-ar trata astfel!

Și de câte ori spovada penitentului devine și o examinare a conștiinței pentru confesor! Mie mi s-a întâmplat. Și vouă, sunt sigur de asta. În fața anumitor suflete fidele, ne vine să ne întrebăm: am eu această conștiință despre Isus Cristos viu? Am această caritate față de ceilalți? Această capacitate de a mă pune în discuție? Ascultare implică un soi de golire: să mă golesc de eu-l meu pentru a-l primi pe celălalt. Este un act de credință în puterea lui Dumnezeu și în misiunea pe care Domnul ne-a încredințat-o. Numai prin credință frații și surorile își deschid inima lor confesorului; așadar, au dreptul să fie ascultați cu credință și cu acea caritate pe care Tatăl o rezervă fiilor. Și asta generează bucurie!

Al treilea cuvânt-cheie este însoțire. Confesorul nu decide în locul credinciosului, nu este stăpânul conștiinței celuilalt. Confesorul, pur și simplu, însoțește, cu toată prudența, discernământul și caritatea de care este capabil, la recunoașterea adevărului și a voinței lui Dumnezeu în experiența concretă a penitentului. Uneori a spune un cuvânt sau două, dar corecte, și a nu face o omilie duminicală. Penitentul vrea să plece cât mai repede posibil, se înțelege asta. Aș spune ce este corect pentru a-l însoți, mereu. Este necesar mereu să se distingă colocviul spovezii adevărate, obligat de sigiliu, de dialogul de însoțire spirituală, rezervat și el, deși în formă diferită.

Și cu privire la asta aș vrea să clarific un lucru. Am înțeles că în unele grupuri, în unele asociații, intră o relativizare a sigiliului sacramental. De exemplu, se spune: sigiliul este păcatul, dar apoi tot ceea ce vine după păcat sau înainte de păcat, tu poți să spui. Nu! Și există unele grupuri care susțin asta; și apoi confesorul le spune superiorilor celelalte lucruri. Nu. Sigiliul este din momentul în care se începe până la momentul sfârșitului. Dar dacă la jumătate ați vorbit despre acel lucru...? Nimic, totul este sub sigiliu. Pentru a fi sigur despre asta, vreau ca toți confesorii să fie specialiști ai ascultării. Și dacă a ieșit un lucru pe care și penitentul ar vrea ca să se știe? Trebuie cerută permisiunea despre ceea ce mi-ai spus la spovadă: "Spune-mi din nou sau spune-mi dacă pot vorbi despre asta". Să fim clari. Unii teologi pot să spună: "Dar nu este așa treaba, este mai largă". Este învățătură comună - cel puțin în acest pontificat! - că sigiliul este din momentul inițial până la sfârșit. Și aceasta este învățătura de urmat, fără a intra în aceste nuanțe "de aici până acolo", care folosesc după aceea să conducem rău.

Confesorul are mereu ca obiectiv chemarea universală la sfințenie (cf. Lumen gentium, 39-42) și a însoți discret la ea. A însoți înseamnă a avea grijă de celălalt, a merge împreună cu el sau cu ea. Nu este suficient a indica o țintă, dacă apoi nu suntem dispuși să parcurgem nici măcar o bucată de drum împreună. Oricât de scurt ar putea să fie colocviul spovezii, din puține detalii se înțelege deja care sunt nevoile fratelui sau ale surorii: la ele suntem chemați să răspundem, însoțind mai ales la înțelegerea și la primirea voinței lui Dumnezeu, care este mereu calea binelui mai mare, calea bucuriei și a păcii.

Iubiți frați, îi mulțumesc Domnului cu voi pentru slujirea pe care o desfășurați, sau care vă va fi încredințată în curând - pentru că sunt diaconi aici -, slujire în slujba sfințirii poporului credincios al lui Dumnezeu. Și voi, vă rog, spovediți-vă. Voi mergeți să cereți iertarea păcatelor voastre, nu-i adevărat? Este foarte salutar acest lucru. Ne face bine nouă, confesorilor, să facem asta. Vă rog: locuiți cu plăcere confesionalele, primiți, ascultați, însoțiți, știind că toți, dar chiar toți au nevoie de iertare, adică să simtă că sunt iubiți ca fii de Dumnezeu Tatăl. Cuvintele pe care le spunem: "Eu te dezleg de păcatele tale" înseamnă și "tu, frate, soră, ești prețios, ești prețioasă pentru Dumnezeu; este un bine că tu exiști". Și acesta este un medicament foarte puternic pentru suflet, precum și pentru psihicul tuturor.

Și aș vrea să mă întorc asupra unui detaliu pe care deja l-am amintit înainte. Două mărturii. Detaliul l-am spus cu privire la dificultatea de a spune păcatele, motiv pentru care penitentul spune o mică parte, dar noi înțelegem că problema este mai mare. Atunci trebuie să-l oprim, să nu-l torturăm pe penitent: "Am înțeles, mergi înainte". "Dar eu trebuie, sunt judecător, trebuie să judec". Ai înțeles? Iartă ceea ce ai înțeles. Punct. Uneori este adevărat că este o judecată, dar de milostivire. Este frumoasă o operă pop pe care au făcut-o în urmă cu trei-patru ani, unul din acele grupuri de muzicieni ai tinerilor de astăzi, cu această muzică pe care eu n-o înțeleg, dar ei spun că este frumoasă. Este o operă despre parabola fiului risipitor. După toată istoria, în partea finală, fiul, sărăcuțul, deja murdar de atâtea păcate, de atâtea lucruri, înfrânt și de toate acele lucruri, simte nevoia să se întoarcă la Tatăl și îi spune unui prieten: "Dar eu nu știu dacă tatăl meu mă va primi...". Și cântă asta: "Mă va primi? Mă va primi?...". Prietenul dă un sfat: "Trimite o scrisoare tatălui tău și spune: Tată, eu vreau să mă căiesc și să-ți spun în față, dar mi-e frică să vin la tine, dacă tu vei fi capabil sau nu să mă primești... Eu vreau să vin numai pentru a cere iertare, nu merit să mă numesc fiul tău, numai pentru asta". Și urmând sfatul prietenului a scris asta: "Dacă tu ești dispus la asta, te rog, pune la fereastră o batistă albă, astfel, când eu mă apropii de casă, voi vedea batista și voi veni. Dacă nu văd batista mă întorc înapoi". Continuă opera și apoi ultimul act este atunci când fiul intră pe strada care duce la casă. Privește casa: este plină de batiste albe, plină în întregime! Adică Milostivirea lui Dumnezeu nu are limite. Milostivirea unui confesor la fel nu are limite. Gândiți-vă la batistele albe! Este frumos acest lucru, mie mi-a plăcut.

Apoi, două mărturii despre doi confesori pe care eu i-am cunoscut. Unul, bun, un sacramentin, un bun băiat, a murit la 92 de ani! Era confesorul întregului cler din Buenos Aires. Toți mergeau la el, atâția laici... Așa era. Un mare confesor. Și ca provincial - a fost provincial al Ordinului său - găsea mereu loc în acea bazilică unde el locuia, pentru a spovedi. Eu, când am fost provincial, mergeam să mă spovedesc la el - ca să nu mă spovedesc la un iezuit, pentru ca să nu știe treburile -; mereu spunea: "Bine, bine... Curaj, înainte!". Și te ierta. Într-o duminică de Paște - eram deja vicar general - am coborât la secretariat pentru a vedea dacă era vreun fax - în acel timp încă nu erau e-mailuri -, am văzut un fax de la ora 23.30, chiar înainte de a începe Veghea Pascală: "La ora 20.30 a murit părintele Aristi la vârsta de 93 de ani". Aveam obiceiul de a merge la masă cu preoții din casa de odihnă, la Paște și la Crăciun, și m-am gândit: după masă voi merge acolo. Și așa am făcut. Intru în bazilică, nu era nimeni, era sicriul deschis. Două bătrâne acolo care se rugau Rozariul. M-am apropiat de sicriu. Nicio floare. "Dar tu care ai iertat păcatele tuturor... Așa?". Am ieșit, am mers pe stradă, sunt florari, am cumpărat florile, m-am întors. Și când aranjam florile, am văzut Rozariul și am avut o mare ispită și am căzut: i-am furat Crucifixul de la Rozariu. A plecat fără Crucifix. În acel moment am spus: "Dă-mi jumătate din milostivirea ta", gândindu-mă la Ilie și Elizeu și la toată istoria aceea. I-am cerut acel har. Și acea cruce o port aici înăuntru, mereu cu mine, și îi cer Domnului ca să-mi dea milostivire. Aș vrea să împărtășesc asta.

Celălalt, este un capucin, acum în vârstă de 96 de ani, un mare confesor. Continuă să fie! Este la Sanctuarul Sfintei Fecioare Maria din Pompei la Buenos Aires. Mereu este coadă în fața confesionalului: laici, laice, preoți, episcopi, surori, tineri, bătrâni, săraci, bogați, toți. Un adevărat fluviu de oameni. Și acest om a venit să mă viziteze aici, la începutul pontificatului, pentru că avea o întâlnire. Acest om, când eram arhiepiscop, avea în acel timp 86-87 de ani, a venit la mine și mi-a spus: "Ia-mi această tortură pe care o am" - "De ce" - "Dar tu știi, eu iert mereu, eu iert totul, eu iert prea mult" - "Pentru aceasta oamenii te caută" - "Da, dar uneori simt remușcare" - "Și spune-mi, ce faci când simți remușcarea că ai iertat prea mult?" - "Eu merg în capelă îi în cer Domnului iertare și spun: Doamne, scuză-mă, astăzi am iertat prea mult. Dar imediat simt ceva înăuntru: Dar fii atent, Doamne, pentru că Tu ai fost cel care mi-ai dat exemplul rău".

Acestea sunt mărturii despre mari confesori. L-am găsit pe superiorul general al capucinilor, acum câteva luni, și mi-a spus: "Spuneți-mi, Sfinte Părinte, dacă dumneavoastră aveți nevoie eu îl aduc aici pe prietenul vostru confesor". După cum se știe, și papa are nevoie să fie iertat de lucruri urâte pe care nu reușește să le spună altora. Un lucru frumos, o mărturie frumoasă. Aveți în fața voastră mărturia marilor confesori, a acestora care știu să ierte bine cu simțul Bisericii, cu dreptate, dar cu mare iubire. Cu mare iubire.

Se apropie Jubileul anului 2025. Profit de această ocazie pentru a invita încă de acum Penitențiaria, în a cărui grijă este încredințat, pentru a spune așa, "nucleul profund" al oricărui Jubileu, să dispună, în acord cu celelalte organe interesate, ceea ce este necesar pentru ca să fie cel mai rodnic posibil apropiatul An Sfânt. Și vă încurajez pe voi să utilizați toată creativitatea pe care o sugerează Duhul, pentru ca milostivirea lui Dumnezeu să poată ajunge peste tot și la toți: iertare și îngăduință!

Și mulțumesc pentru slujirea voastră adusă Milostivirii divine, sub ocrotirea dulce a Mariei scăparea păcătoșilor. Ea este Mamă și ea mereu încearcă să-i mântuiască pe copii. Când voi veți avea vreo îndoială, gândiți-vă la Mama, așa cum spune acea legendă de la țară despre așa-numita "Sfânta Fecioară Maria a mandarinilor", supranumită și patroană a tâlharilor. În sudul Italiei există o legendă despre faptul că Sfânta Fecioară Maria iartă tot, și că dacă ei o roagă pe Sfânta Fecioară Maria, ea îi va salva. Și se spune că Sfânta Fecioară Maria de la fereastră privește coada care este în fața porții paradisului. Și sfântul Petru judecă cine intră și cine nu intră. Și când Sfânta Fecioară Maria descoperă unul din acești cinstitori ai săi, îi face semn să se ascundă, pentru că sfântul Petru cu siguranță nu-l va lăsa să intre. Și apoi când, mai târziu, începe întunericul, înainte de a se înnopta, Sfânta Fecioară Maria îl introduce pe fereastră. Rugați-o pe Sfânta Fecioară Maria pentru ca să vă dea această inimă paternă precum și maternă, pentru a ierta și a integra oamenii în Biserică. Ea este scăparea păcătoșilor.

Vă binecuvântez pe toți din inimă. Și vă rog, amintiți-vă să vă rugați și pentru mine, pentru că astăzi trebuie să mă spovedesc și eu. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 284.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat