La Granada cardinalul Semeraro a beatificat șaisprezece martiri
Dar și har pentru toată Biserica
Sfințenia martirilor nu este niciodată "un eveniment din trecut"; este întotdeauna "dimpotrivă, un har pentru Biserică". Așa a spus cardinalul Marcello Semeraro, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților, în timpul beatificării la Granada a lui Cayetano Giménez Martín și cincisprezece însoțitori martiri - treisprezece preoți, un seminarist și un laic membru al Acțiunii Catolice - uciși din ură față de credință în 1936 în timpul războiului civil din Spania. Ritul, prezidat de cardinal ca reprezentant al Papei Francisc, s-a desfășurat sâmbătă, 26 februarie 2022, în catedrala din oraș, după ce a fost amânat la 23 mai 2020 din cauza pandemiei de covid-19.
În omilie cardinalul a amintit cum Sfântul Ambroziu spunea că "noi suntem rod al martirilor și pentru aceasta trebuie să-i invocăm. Ei sunt pentru noi ca o garanție de viață veșnică". Deși au fost slabi, a adăugat, el, și "au comis păcate", au fost "purificați de însuși sângele lor și acum pot mijloci pentru păcatele noastre".
Martirii lui Dumnezeu, a explicat prefectul, sunt "cei care ne conduc, cei care ne ajută să privim în însăși viața noastră". Așadar, nu trebuie "să ne fie frică să le arătăm infirmitățile noastre pentru că ei înșiși, deși au obținut victoria, au experimentat fragilitatea umană".
Astfel, a afirmat celebrantul, "îi cinstim și îi venerăm pe noii fericiți martiri, conștienți că în ei, deși fragili și slabi ca și noi, chiar dacă în mod misterios, Cristos este prezent". În această privință a citat cuvintele lui Tertulian Christus in martyre este, pentru ca arăta că Isus Cristos este forța oamenilor, în așa fel încât, așa cum scrie Sfântul Paul, fiecare poate spune cu încredere: "Toate le pot în cel care mă întărește" (Fil 4,13).
Martirii din Granada pe care "îi cinstim și îi venerăm, ca pe atâția alții și altele din acest ținut minunat, au dat despre Cristos mărturia lor suportând mari suferințe și îndurând chiar moartea în contextul evenimentelor tragice și dureroase cu caracter anticreștin". Preoții și credincioșii care sunt beatificați au fost "încă de la început indicați ca martiri ai Granadei", dat fiind că în cauza pentru beatificarea lor "au fost imediat implicați arhiepiscopii acestei Biserici și întregul popor creștin din Granada".
Totul s-a desfășurat în 1936, a afirmat prefectul, dar deja în 1939 numele lor "au fost sculptate pe doi pilaștri de marmură din capela mare" din catedrală. Primul dintre acești martiri, Cayetano Giménez Martín, este amintit ca "om contemplativ și simplu" care în fiecare "recunoștea imaginea lui Dumnezeu și o respecta ca atare". Între atâția preoți era și un seminarist, Antonio Caba Pozo, avea doar douăzeci și doi de ani și a spus persecutorului care-l amenința: "Ucide-mă când vrei: eu mor pentru Cristos". Și cu ei era și un credincios laic, José Mu?oz Calvo, președinte al secțiunii tineretului din Acțiunea Catolică de Alhama din Granada. Încuraja pe însoțitorii săi: "Murim liniștiți, suntem catolici și unicul nostru delict este că suntem catolici. Trăiască Cristos Regele!"
Cardinalul a evidențiat că toți, "îndurând moartea violentă, în interiorul inimii lor au strigat către Dumnezeu: Îndurarea este mai bună decât viața (Ps 63,4)". Cassiodor, a adăugat prefectul, literat și politician calabrez care a trăit în secolul al VI-lea, comenta astfel versetul citat: "Psalmistul numește îndurare bunurile pe care Domnul le promite sfinților săi cu bunătate generoasă și care sunt mult mai de dorit decât viața prezentă. Această viață este plină de nenumărate chinuri, în schimb cealaltă este plină de o seninătate veșnică. Aceasta diferă atât de mult de lumina lumii cât de mult chinurile pot să fie diferite de pacea veșnică. Pentru acest motiv mulțimi de martiri acceptă de bunăvoie să moară pentru această lume, convinși fiind că, din cauza acestei morți vremelnice, vor fi învingători în veci".
În lumina Evangheliei proclamate în liturgia zilei, se poate reuși să se înțeleagă sensul unei alegeri paradoxale: "a alege moartea pentru viață!". După aceea a făcut o referință la acel "a fi pentru moarte" al filozofului Martin Heidegger cardinalul Semeraro, afirmând că "noi, în lumina credinței în Cristos răstignit și înviat, recunoaștem că tocmai din moarte se naște viața".
Isus, a continuat cardinalul, este "bobul de grâu care îngropat în pământ renaște ca spic și aceasta este Biserica". Însă legea amintită de Domnul "este valabilă și în Biserică". De fapt, pentru "a produce rod trebuie să se moară". Tot în această optică, "a roadelor de viață veșnică", trebuie privit la evenimentul martirilor. Este o privire care "deschide sufletul la speranța unui rod îmbelșugat. Semen est sanguis christianorum spune Tertulian, autor creștin antic".
Exemplul de fidelitate față de Cristos care se află "în sfârșitul sângeros al noilor fericiți să fie, așadar, premisă și promisiune a unei noi semănături". Să răsară din ea, și-a dorit el, "grâul suficient pentru a demara o mare înmulțire a pâinii pentru a sătura mulțimea oamenilor". De fapt, sfințenia martirilor "nu este niciodată un eveniment din trecut"; dimpotrivă, este "un har pentru Biserică". În sfârșit, cardinalul a încheiat reevocând un imn pentru laudele din sărbătoarea martirilor din antica liturgie mozarabică - născută în secolul al IV-lea în peninsula iberică - ce începe astfel: Laudes sanctorum martyrum - quos sacra fecit passio - Christi conformes gloriae - puris canamus cordibus (PL 86, 1003). Este cântarea pe care "și noi vrem s-o înălțăm astăzi către Domnul, recunoscători pentru darul pe care el l-a oferit Bisericii" al acestor șaisprezece noi fericiți: "Cu inimă curată, cântăm laudele sfinților martiri, pe care fericita pătimire i-a făcut asemănători cu Cristos glorios".
(După L'Osservatore Romano, 26 februarie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 424.