Papa Francisc: Omilia la sărbătoarea Întâmpinarea Domnului
A XXVI-a Zi Mondială a Vieții Consacrate (2 februarie 2022)
Doi bătrâni, Simeon și Ana, așteaptă în templu împlinirea promisiunii pe care Dumnezeu a făcut-o poporului său: venirea lui Mesia. Însă așteptarea lor nu este pasivă, este plină de mișcare. Așadar să urmăm mișcările lui Simeon: el mai întâi este condus de Duhul, apoi vede în Prunc mântuirea și în sfârșit îl primește în brațe (cf. Lc 2,26-28). Să ne oprim pur și simplu asupra acestor trei acțiuni și să ne lăsăm străbătuți de câteva întrebări importante pentru noi, îndeosebi pentru viața consacrată.
Prima este: De ce anume suntem conduși? Simeon merge "condus de Duh" (v. 27). Duhul Sfânt este actorul principal al scenei: El face să ardă în inima lui Simeon dorința de Dumnezeu, El reînsuflețește în sufletul său așteptarea, El împinge pașii săi spre templu și face ochii săi capabili să-l recunoască pe Mesia, deși se prezintă ca un prunc mic și sărac. Asta face Duhul Sfânt: face capabili să observăm prezența lui Dumnezeu și lucrarea sa nu în lucrurile mari, în exterioritatea pompoasă, în exhibițiile de forță, ci în micime și în fragilitate. Să ne gândim la cruce: și acolo este o micime, o fragilitate, precum și un dramatism. Dar acolo este forța lui Dumnezeu. Expresia "condus de Duh" amintește ceea ce în spiritualitate se numesc "mișcări spirituale": sunt acele mișcări ale sufletului pe care le simțim în noi și pe care suntem chemați să le ascultăm, pentru a discerne dacă provin de la Duhul Sfânt sau de la altcineva. Să fim atenți la mișcările interioare ale Duhului.
Așadar ne întrebăm: de cine ne lăsăm mișcați în mod deosebit: de Duhul Sfânt sau de duhul lumii? Este o întrebare după care toți trebuie să ne măsurăm, mai ales noi cei consacrați. În timp ce Duhul ne face să-l recunoaștem pe Dumnezeu în micimea și în fragilitatea unui prunc, noi uneori riscăm să ne gândim la consacrarea noastră în termeni de rezultate, de ținte, de succes: ne mișcăm în căutarea de spații, de vizibilitate, de numere: este o ispită. În schimb Duhul nu cere asta. Dorește ca să cultivăm fidelitatea zilnică, docili față de micile lucruri care ne-au fost încredințate. Cât de frumoasă este fidelitatea lui Simeon și Ana! În fiecare zi merg la templu, în fiecare zi așteaptă și se roagă, deși timpul trece și pare că nu se întâmplă nimic. Așteaptă toată viața, fără să se descurajeze și fără să se plângă, rămânând fideli în fiecare zi și alimentând flacăra speranței pe care Duhul a aprins-o în inima lor.
Ne putem întreba, noi, frați și surori: ce anume ne mișcă în zilele noastre? Ce iubire ne împinge să mergem înainte? Duhul Sfânt sau pasiunea momentului, adică orice lucru? Cum ne mișcăm în Biserică și în societate? Uneori, și în spatele aparenței de fapte bune, se pot ascunde molia narcisismului sau mania protagonismului. În alte cazuri, chiar ducând înainte atâtea lucruri, comunitățile noastre călugărești par să fie mișcate mai mult de repetiția mecanică - a face lucrurile din obișnuință, numai pentru a fi făcute - decât de entuziasmul de a adera la Duhul Sfânt. Ne va face bine, nouă tuturor, să verificăm astăzi motivațiile noastre interioare, să discernem mișcările spirituale, pentru că reînnoirea vieții consacrate trece înainte de toate pe aici.
O a doua întrebare: Ce anume văd ochii noștri? Simeon, mișcat de Duh, îl vede și îl recunoaște pe Cristos. Și se roagă spunând: "Au văzut ochii mei mântuirea ta" (v. 30). Iată marele miracol al credinței: deschide ochii, transformă privirea, schimbă viziunea. Așa cum știm din atâtea întâlniri ale lui Isus în Evanghelii, credința se naște din privirea compătimitoare cu care Dumnezeu ne privește, topind împietririle inimii noastre, vindecând rănile noastre, dându-ne ochi noi pentru a ne vedea pe noi înșine și lumea. Ochi noi față de noi înșine, față de alții, față de toate situațiile pe care le trăim, chiar și cele mai dureroase. Nu este vorba de o privire naivă, nu, este sapiențială; privirea naivă alungă realitatea sau se preface că nu vede problemele; în schimb este vorba de ochi care știu "să vadă înăuntru" și "să vadă dincolo"; care nu se opresc la aparențe, ci știu să intre și în crăpăturile fragilității și ale eșecurilor pentru a observa acolo prezența lui Dumnezeu.
Ochii bătrâni ai lui Simeon, deși obosiți de ani, îl văd pe Domnul, văd mântuirea. Dar noi? Fiecare se poate întreba: ce anume văd ochii noștri? Ce viziune avem despre viața consacrată? Adesea lumea o vede ca o "risipă": "Dar uite, acel tânăr așa de bun, să devină frate", sau "o tânără așa de bună, să devină soră... Este o risipă. Dacă măcar ar fi urât sau urâtă... Nu, sunt buni, este o risipă". Așa gândim noi. Lumea o vede probabil ca o realitate din trecut, ceva inutil. Dar noi, comunitate creștină, călugărițe și călugări, ce anume vedem? Suntem îndreptați cu ochii în urmă, nostalgici de ceea ce nu mai există sau suntem capabili de o privire de credință clarvăzătoare, proiectată înăuntru și dincolo? Să avem înțelepciunea privirii - aceasta o dă Duhul -: să privim bine, să măsurăm bine distanțele, să înțelegem realitățile. Mie îmi face foarte bine să văd consacrați și consacrate bătrâni, care cu ochi luminoși continuă să zâmbească, dând speranță tinerilor. Să ne gândim la momentul când am întâlnit asemenea priviri și să-l binecuvântăm pe Dumnezeu pentru asta. Sunt priviri de speranță, deschise spre viitor. Și probabil ne va face bine, în aceste zile, să facem o întâlnire, să vizităm pe frații noștri călugări și surorile noastre călugărițe bătrâni, pentru a-i privi, pentru a vorbi, pentru a întreba, pentru a auzi ce anume gândesc. Cred că va fi un bun medicament.
Frați și surori, Domnul nu încetează să ne dea semnale pentru a ne invita să cultivăm o viziune reînnoită despre viața consacrată. Este nevoie de asta, dar sub lumina, sub mișcările Duhului Sfânt. Nu ne putem preface că nu vedem aceste semnale și să continuăm ca și cum n-ar fi nimic, repetând lucrurile din totdeauna, târâindu-ne din inerție în formele din trecut, paralizați de frica de a ne schimba. Am spus asta de atâtea ori: astăzi, ispita de a merge înapoi, din siguranță, din frică, pentru a păstra credința, pentru a păstra carisma fondatoare... Este o ispită. Ispita de a merge înapoi și de a păstra "tradițiile" cu rigiditate. Să ne intre asta în cap: rigiditatea este o pervertire, și sub fiecare rigiditate există probleme grave. Nici Simeon nici Ana nu erau rigizi, nu, erau liberi și aveau bucuria de a face sărbătoare: el, lăudându-l pe Domnul și profețind cu curaj mamei; și ea, ca bună bătrânică, mergând dintr-o parte în alta spunând: "Priviți-i pe aceștia, priviți asta!". Au dat vestea cu bucurie, ochii plini de speranță. Fără inerții ale trecutului, fără rigidități. Să deschidem ochii: prin crize - da, este adevărat, există crizele -, numerele care lipsesc - "Părinte, nu sunt vocații, acum vom merge prin lume pentru a vedea dacă găsim vreuna" -, forțele care dispar, Duhul ne invită se reînnoim viața noastră și comunitățile noastre. Și cum facem asta? El ne va indica drumul. Noi să-i deschidem inima, cu curaj, fără frică. Să deschidem inima. Să privim la Simeon și Ana: chiar dacă sunt înaintați în ani, nu petrec zilele pentru a regreta un trecut care nu se mai întoarce, ci își deschid brațele spre viitorul care le vine în întâmpinare. Frați și surori, să nu irosim ziua de azi privind la ziua de ieri, sau visând o zi de mâine care nu va veni niciodată, ci să ne punem în fața Domnului, în adorație, și să cerem ochi care să știe să vadă binele și să observe căile lui Dumnezeu. Domnul ni-i va da, dacă noi cerem asta. Cu bucurie, cu tărie, fără frică.
În sfârșit, o a treia întrebare: ce anume strângem în brațe? Simeon îl primește pe Isus în brațe (cf. v. 28). Este o scenă duioasă și densă de semnificație, unică în Evanghelii. Dumnezeu l-a pus pe Fiul său în brațele noastre pentru că a-l primi pe Isus este esențialul, centrul credinței. Uneori riscăm să ne pierdem și să ne rătăcim în mii de lucruri, să ne concentrăm asupra aspectelor secundare sau să ne cufundăm în lucrurile de făcut, dar centrul a toate este Cristos, care trebuie primit ca Domnul vieții noastre.
Când Simeon îl ia în brațe pe Isus, buzele sale rostesc cuvinte de binecuvântare, de laudă, de uimire. Și noi, după atâția ani de viață consacrată, am pierdut capacitatea de a ne uimi? Sau încă avem această capacitate? Să facem o examinare cu privire la asta și dacă vreunul n-o găsește, să ceară harul uimirii, uimirea în fața minunățiilor pe care Dumnezeu le face în noi, ascunse ca aceea din templu, când Simeon și Ana l-au întâlnit pe Isus. Dacă le lipsesc consacraților cuvinte care îl binecuvântează pe Dumnezeu și pe ceilalți, dacă lipsește bucuria, dacă dispare elanul, dacă viața fraternă este numai oboseală, dacă lipsește uimirea, nu este pentru că suntem victime ale cuiva sau ale ceva, adevăratul motiv este că brațele noastre nu-l mai poartă pe Isus. Și atunci când brațele unei persoane consacrate nu-l mai poartă pe Isus, ele poartă golul, care încearcă mereu să le umple cu alte lucruri, dar este golul. A-l strânge pe Isus în brațele noastre: acesta este semnul, acesta este drumul, aceasta este "rețeta" reînnoirii. Așadar, atunci când nu-l îmbrățișăm pe Isus, inima se închide în amărăciune. Este trist a vedea consacrați, consacrate amari: se închid în plângere pentru lucrurile care nu merg în mod punctual, într-o rigoare care ne face inflexibili, în atitudini de pretinsă superioritate. Mereu se plâng de ceva: de superior, de superioară, de frați, de comunitate, de bucătărie... Dacă nu au plângeri nu trăiesc. Dar noi trebuie să-l strângem pe Isus în adorație și să cerem ochi care să știe să vadă binele și să observe căile lui Dumnezeu. Dacă îl primim pe Cristos cu brațe deschise, îi vom primi și pe ceilalți cu încredere și umilință. Atunci conflictele nu înăspresc, distanțele nu dezbină și se stinge tentația de a samavolnici și de a răni demnitatea vreunei surori sau a vreunui frate. Să deschidem brațele, lui Cristos și fraților! Acolo este Isus.
Preaiubiților, preaiubitelor, să reînnoim astăzi cu entuziasm consacrarea noastră! Să ne întrebăm ce motivații mișcă inima noastră și acțiunea noastră, care este viziunea reînnoită pe care suntem chemați s-o cultivăm și, mai ales, să-l luăm în brațe pe Isus. Chiar dacă experimentăm trude și oboseli - asta se întâmplă: chiar dezamăgiri, se întâmplă -, să facem ca Simeon și Ana, care așteaptă cu răbdare fidelitatea Domnului și nu lasă să li se fure bucuria întâlnirii. Să mergem spre bucuria întâlnirii: acest lucru este foarte frumos! Să-l repunem pe El în centru și să mergem înainte cu bucurie. Așa să fie.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 292.