Daunele imobilismului Bisericii
Sinodul ca fizioterapie
de Giovanni Cesare Pagazzi
Este cunoscut: cu cât ne mișcăm mai puțin, cu atât ne-am mișca mai puțin. La început imobilitatea pare o constrângere, în special dacă este provocată de traume sau lipsă de timp și spații. Dar după aceea ne adaptăm, ne obișnuim, până acolo încât s-o dorim ca indispensabilă. Impresionează insistența imaginilor motorii în omilia papei cu ocazia Epifaniei: "a porni", "a reporni", "a merge", "a se mișca", "mișcare", "a ieși", "călătorie", "gimnastică", "a pleca", "a se întoarce". Și, dimpotrivă: "a se acomoda", "a se refugia", "a se bloca", a se obișnui cu un "spirit de parcare".
Necazul este că puterea de a se mișca se poate pierde. O boală transformă un gest, mai întâi ușor și lejer, în obositor, sau imposibil. Este valabil pentru patologii grave și pentru o simplă indispoziție care constrânge la pat. Și unele tipuri de deprimare slăbesc puterea de a se mișca: slăbind "e-moțiile", se inhibă motivațiile. Demotivați, nu ne mișcăm. Tot așa înaintarea vârstei limitează fluiditatea mișcărilor. Gesturile devin nesigure și lente, care au nevoie de ajutor tot mai mult. În mod paradoxal pierderea de mișcare poate să derive din mișcări. Asumarea repetată a unei posturi greșite creează o obișnuință motorie și gestuală incorectă care reduce zveltețea. Poziționarea greșită a coloanei provoacă tulburări întregului corp, reducându-i agilitatea și promptitudinea. Este asemenea cu ceea ce în mod tradițional se numește "viciu", adică "lipsă". Viciul este în mod fundamental o lipsă de mișcare, datorată repetării unei mișcări greșite. Fiecare viciu are o componentă obsesivă puternică: ceva este admirat în mod așa de exclusiv încât face privirea observatorului fixă: el devine un fixat, incapabil să se miște în alte direcții. Viciile elimină agilitatea postării și comportamentului care decade în ridicol și nepotrivit. Desigur, banii, plăcerea sexului și a mâncării, conștiința propriei valori sunt lucruri bune, dar dacă sunt reduse la fixații, împiedică agilitatea sufletului. Chiar și un anumit mod de a vesti Evanghelia, o cutumă pastorală, este expus riscului de fixații care îi reduc elasticitatea. Și pastoral ne fixăm, transformându-ne în fixați, cum sunt imaginile imobile ale idolilor: "au picioare și nu umblă" (Ps 115).
La fel se pierde mișcarea din cauza supraponderalității. Lăcomia - tipică a celor lacomi, nu a gurmanzilor - face corpul (și pe cel al Bisericii) în mod inutil greu, obosit, greu de purtat, constrângându-l la încetineală, neeleganță, lipsă de fler. Un remediu la pierderea de mișcare este fizioterapia, reabilitarea (și în forma unei diete de slăbire). Un parcurs de reabilitare este destul de complex, delicat. Adesea este lung, de aceea este nepotrivit a tergiversa, făcând trimitere încontinuu la început. Începe numai grație încrederii reciproce dintre reabilitator și reabilitat. Fără speranța în recuperarea pacientului niciun fizioterapeut nu l-ar îngriji. Fără auspiciul reușitei, presentimentul favorabil cu privire la competența reabilitatorului, bolnavul n-ar suporta niciun exercițiu.
Speranța în renaștere activează cealaltă condiție necesară a unui parcurs de reabilitare: disponibilitatea de a se supune la efort. În experiența efortului vibrează un mister interesant. Pe de o parte, cu cât este mai "străduită" o mișcare cu atât mai puțin este plăcută pentru cel care o face și pentru cel care o privește. Pe de altă parte, tocmai grație repetării efortului, gestul capătă dezinvoltură și grație. Cât efort există în învățarea unui pas de dans și, pentru că este "străduit", este de lemn, împiedicat, neplăcut. Cu toate acestea, dacă balerinul acceptă să se supună în mod repetat acestei trude, mișcările sale vor deveni ușoare, pentru că nu-l vor costa niciun efort. Tot așa copilul care învață să meargă, să vorbească, să scrie, să solfegieze, sau ucenicul angajat să manevreze o nouă mașină în atelier. Disponibilitatea de a se supune la efort este condiția necesară pentru a ajunge la o mișcare fără oboseală, agilă, frumoasă, plină de grație. Costă efort pentru toți (și pentru Biserică) să se miște mai mult și să mănânce mai puțin, însă rezultatul este zveltețea, grația.
Se spune că Ignațiu de Loyola, după câteva intervenții chirurgicale inimaginabile la genunchiul rănit în bătălie, a reabilitat piciorul rănit mergând spre Ierusalim. Fizioterapia la care, mergând, și-a supus corpul a fost ocazia pentru a reabilita sufletul său (Exerciții spirituale). Sinodul va fi un parcurs fizioterapeutic, de reabilitare pentru Biserică. De aceea cere speranță, efort și exercițiu repetat. Și mai ales cere să reîncepem să mergem spre Ierusalim și spre ceea ce s-a întâmplat într-o dimineață devreme, când încă era întuneric.
(După L'Osservatore Romano, 5 februarie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 490.