Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 2 februarie 2022

Cateheze despre Sfântul Iosif: 10. Sfântul Iosif și comuniunea sfinților

Iubiți frați și surori, bună ziua!

În aceste săptămâni am putut aprofunda figura Sfântului Iosif lăsându-ne conduși de știrile puține, dar importante pe care le dau Evangheliile, precum și de aspectele personalității sale pe care Biserica de-a lungul secolelor a putut să le evidențieze prin rugăciune și devoțiune. Pornind tocmai de la această "simțire comună" care în istoria Bisericii a însoțit figura Sfântului Iosif, astăzi aș vrea să mă opresc asupra unui important articol de credință care poate îmbogăți viața noastră creștină și poate fundamenta în cel mai bun mod relația noastră cu sfinții și cu răposații noștri dragi: vorbesc despre comuniunea sfinților. De atâtea ori noi spunem, în Crez, "cred în împărtășirea sfinților". Dar dacă se întreabă ce este comuniunea (împărtășirea) sfinților, eu îmi amintesc că răspundeam imediat când eram copil: "Ah, sfinții fac comuniunea". Este un lucru care... nu înțelegem ce spune. Ce este comuniunea sfinților? Nu înseamnă că sfinții fac comuniunea, nu înseamnă asta: este altceva.

Uneori și creștinismul poate să cadă în forme de devoțiune care par să reflecte o mentalitate mai mult păgână decât creștină. Diferența fundamentală se află în faptul că rugăciunea noastră și devoțiunea noastră a poporului credincios nu se bazează, în acele cazuri, pe încrederea într-o ființă umană, sau într-o imagine sau într-un obiect, chiar și atunci când știm că ele sunt sacre. Ne amintește profetul Ieremia: "Blestemat este bărbatul care-și pune încrederea în om, [...] binecuvântat este bărbatul care se încrede în Domnul" (17,5-7). Chiar și atunci când ne încredem pe deplin în mijlocirea unui sfânt, sau și mai mult în mijlocirea Fecioarei Maria, încrederea noastră are valoare numai în raport cu Cristos. Ca și cum drumul spre acest sfânt sau spre Sfânta Fecioară Maria nu se termină acolo: nu. Merge acolo, dar în raport cu Cristos. Cristos este legătura care ne unește cu el și între noi care are un nume specific: această legătură care ne unește pe toți, între noi și pe noi cu Cristos, este "comuniunea sfinților". Nu sfinții fac minunile, nu! "Acest sfânt este atât de miraculos...": nu, oprește-te: sfinții nu fac minuni, ci numai harul lui Dumnezeu care acționează prin intermediul lor. Minunile sunt făcute de Dumnezeu, de harul lui Dumnezeu care acționează printr-o persoană sfântă, o persoană corectă. Acest lucru trebuie să fie clar. Există oameni care spun: "Eu nu cred în Dumnezeu, dar cred în acest sfânt". Nu, este greșit. Sfântul este un mijlocitor, unul care se roagă pentru noi și noi îl rugăm, și se roagă pentru noi și Domnul ne dă harul: Domnul acționează prin intermediul sfântului.

Așadar, ce este "comuniunea sfinților"? Catehismul Bisericii Catolice afirmă: "Comuniunea sfinților este exact Biserica" (nr. 946). Dar iată ce definiție frumoasă! "Comuniunea sfinților este exact Biserica". Ce înseamnă asta? Că Biserica este rezervată celor desăvârșiți? Nu. Înseamnă că este comunitatea păcătoșilor mântuiți. Biserica este comunitatea păcătoșilor mântuiți. Este frumoasă definiția aceasta. Nimeni nu se poate exclude din Biserică, toți suntem păcătoși mântuiți. Sfințenia noastră este rodul iubirii lui Dumnezeu care s-a manifestat în Cristos, care ne sfințește iubindu-ne în mizeria noastră și mântuindu-ne din ea. Tot datorită lui noi formăm un singur trup, spune Sfântul Paul, în care Isus este capul și noi suntem membrele (cf. 1Cor 12,12). Această imagine a trupului lui Cristos și imaginea trupului ne face să înțelegem imediat ce înseamnă a fi legați unii cu alții în comuniune. "Dacă suferă un membru, toate membrele suferă împreună cu el, iar dacă este cinstit un membru, toate se bucură cu el. Voi sunteți trupul lui Cristos și membru fiecare în parte" (1Cor 12,26-27). Asta spune Paul: toți suntem un trup, toți uniți prin credință, prin botez, toți în comuniune: uniți în comuniune cu Isus Cristos. Și aceasta este comuniunea sfinților.

Iubiți frați și surori, bucuria și durerea care ating viața mea îi privește pe toți, așa cum bucuria și durerea care ating viața fratelui sau a surorii de lângă noi mă privesc și pe mine. Eu nu pot să fiu indiferent față de ceilalți, pentru că toți suntem parte a unui trup, în comuniune. În acest sens, și păcatul unei singure persoane privește mereu pe toți, iar iubirea fiecărei persoane îi privește pe toți. În virtutea comuniunii sfinților, a acestei uniri, fiecare membru al Bisericii este legat cu mine în manieră profundă - dar nu spun cu mine pentru că sunt papa - suntem legați reciproc și în manieră profundă, și această legătură este așa de puternică încât nu poate să fie ruptă nici măcar de moarte. De fapt, comuniunea sfinților nu-i privește numai pe frații și surorile care sunt lângă mine în acest moment istoric, ci îi privește și pe cei care au încheiat pelerinajul pământesc și au trecut de pragul morții. Și ei sunt în comuniune cu noi. Să ne gândim, iubiți frați și surori: în Cristos nimeni nu ne poate despărți vreodată cu adevărat de cei pe care-i iubim pentru că legătura este o legătură existențială, o legătură puternică ce este în însăși natura noastră; se schimbă numai modul de a fi împreună pentru fiecare dintre ei, dar nimic și nimeni nu poate rupe această legătură. "Părinte, să ne gândim la cei care au renegat credința, care sunt niște apostați, care sunt persecutori ai Bisericii, care au renegat botezul lor: și aceștia sunt acasă?". Da, și aceștia, și blestemătorii, toți. Suntem frați: aceasta este comuniunea sfinților. Comuniunea sfinților ține împreună comunitatea credincioșilor de pe pământ și din cer.

În acest sens, relația de prietenie care pot construi cu un frate sau o soră de lângă mine pot s-o stabilesc și cu un frate sau o soră care sunt în cer. Sfinții sunt prieteni cu care foarte des împletim raporturi de prietenie. Ceea ce noi numim devoțiune față de un sfânt - eu sunt foarte cinstitor al acestui sfânt, al acestei sfinte - asta ceea ce numim devoțiune este în realitate un mod de a exprima iubirea pornind tocmai de la această legătură care ne unește. De asemenea, în viața de toate zilele se poate spune: "Dar, această persoană are mare devoțiune față de părinții săi bătrâni": nu, este un mod de iubire, o exprimare de iubire. Și noi toți știm că unui prieten ne putem adresa mereu, mai ales când suntem în dificultate și avem nevoie de ajutor. Și noi avem prieteni în cer. Toți avem nevoie de prieteni; toți avem nevoie de relații semnificative care să ne ajute să înfruntăm viața. Și Isus avea prietenii săi, și lor li s-a adresat în momentele mai decisive ale experienței sale umane. În istoria Bisericii există constante care însoțesc comunitatea credincioasă: înainte de toate marele afect și legătura foarte puternică pe care Biserica a simțit-o mereu față de Maria, Născătoarea de Dumnezeu și Mama noastră. Dar și cinstea specială și afectul pe care l-a atribuit Sfântului Iosif. În fond, Dumnezeu îi încredințează lui cele mai prețioase lucruri pe care le are: pe Fiul său Isus și pe Fecioara Maria. Tot datorită comuniunii sfinților îi simțim aproape de noi pe sfinții și sfintele care sunt patronii noștri, datorită numelui pe care-l purtăm, de exemplu, datorită Bisericii căreia îi aparținem, datorită locului în care locuim, și așa mai departe, și pentru o devoțiune personală. Și aceasta este încrederea pe care trebuie să ne anime mereu în a ne adresa lor în momentele decisive ale vieții noastre. Devoțiunea față de sfinți nu este un lucru magic, nu este o superstiție; este pur și simplu a vorbi cu un frate, o soră care este în fața lui Dumnezeu, care a parcurs o viață corectă, o viață sfântă, o viață exemplară, și acum este în fața lui Dumnezeu. Și eu vorbesc cu acest frate, cu această soră și cer mijlocirea sa pentru nevoile mele.

Tocmai pentru aceasta îmi place să închei această cateheză cu o rugăciune către Sfântul Iosif de care sunt deosebit de legat și pe care o recit în fiecare zi de peste 40 de ani. Este o rugăciune pe care am găsit-o într-o carte de rugăciuni ale Surorilor lui Isus și Mariei, din 1700, sfârșitul secolului al XVIII-lea. Este foarte frumoasă, dar mai mult decât o rugăciune este o provocare pentru acest prieten, pentru acest părinte, pentru acest păzitor al nostru care este Sfântul Iosif. Ar fi frumos ca voi să învățați această rugăciune și s-o puteți repeta. O voi citi: "Mărit patriarh, Sfinte Iosif, a cărui putere știe să facă posibile lucrurile imposibile, vino în ajutorul meu în aceste momente de angoasă și dificultate! Ia sub ocrotirea ta situațiile atât de grave și dificile pe care ți le încredințez, pentru ca să aibă o soluționare fericită! Părintele meu iubit, toată încrederea mea este pusă în tine. Să nu se spună că te-am invocat în zadar, și pentru că tu poți totul la Isus și Maria, arată-mi că bunătatea ta este tot atât de mare cât este puterea ta". Și se termină cu o provocare, asta înseamnă a-l provoca pe Sfântul Iosif: "Pentru că tu poți totul la Isus și Maria, arată-mi că bunătatea ta este tot atât de mare cât este puterea ta". Eu mă încredințez în fiecare zi Sfântului Iosif, cu această rugăciune, de peste 40 de ani: este o rugăciune veche.

Înainte, curaj, în această comuniune a tuturor sfinților pe care o avem în cer și pe pământ: Domnul nu ne abandonează.

____________________

După ce s-a încheiat cateheza, Sfântul Părinte a rostit aceste cuvinte:

Am auzit, cu câteva minute în urmă, o persoană care striga, striga, care avea unele probleme, nu știu dacă fizice, psihice, spirituale: dar este un frate al nostru aflat într-o problemă. Eu aș vrea să termin rugându-ne pentru el, fratele nostru care suferă, sărăcuțul: dacă striga este pentru că suferă, are vreo necesitate. Nu trebuie să fim surzi la necesitatea acestui frate. Să o rugăm împreună pe Sfânta Fecioară Maria pentru el: Bucură-te, Marie, ...

____________________

APELURI

De un an, asistăm cu durere la violențele care însângerează Myanmarul. Îmi însușesc apelul episcopilor birmani așa încât comunitatea internațională să se străduiască pentru reconcilierea dintre părțile interesate. Nu putem întoarce privirea în cealaltă parte, în fața suferințelor atâtor frați și surori. Să-i cerem lui Dumnezeu, în rugăciune, mângâierea pentru acea populație martirizată; lui să-i încredințăm eforturile de pace.

* * *

Poimâine, 4 februarie, se va celebra a doua Zi Internațională a Fraternității Umane. Este motiv de satisfacție că națiunile din întreaga lume se unesc în această celebrare, menită să promoveze dialogul interreligios și intercultural, așa cum este dorit și în Documentul despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună, semnat la 4 februarie 2019 la Abu Dhabi de marele imam de Al-Azhar, Ahmad Al-Tayyib și de mine. Fraternitate înseamnă a întinde mâna spre ceilalți, a-i respecta și a-i asculta cu inimă deschisă. Doresc ca să se facă pași concreți, împreună cu credincioși din alte religii și cu persoanele de bunăvoință, pentru a afirma că astăzi este timp de fraternitate, evitând să se alimenteze ciocniri, diviziuni și închideri. Să ne rugăm și să ne angajăm în fiecare zi pentru ca toți să putem trăi în pace ca frați și surori.

* * *

Urmează să se deschidă la Beijing jocurile olimpice și paralimpice de iarnă, respectiv la 4 februarie și la 4 martie. Adresez din inimă salutul meu tuturor participanților; urez organizatorilor cel mai bun succes și sportivilor să dea ceea ce au mai bun în ei. Sportul, cu limbajul său universal, poate construi punți de prietenie și de solidaritate între persoane și popoare din orice cultură și religie. De aceea, am apreciat că la motoul olimpic istoric Citius, Altius, Fortius - Mai rapid, mai sus, mai puternic - Comitetul Olimpic Internațional a adăugat cuvântul Communiter, adică Împreună, pentru ca jocurile olimpice să facă să crească o lume mai fraternă.

Cu un gând deosebit îmbrățișez toată lumea paralimpică. Medalia cea mai importantă o vom câștiga împreună dacă exemplul sportivelor și sportivilor cu dizabilități îi va ajuta pe toți să depășească prejudecăți și temeri și să facă în așa fel încât comunitățile noastre să devină mai primitoare și inclusive. Aceasta este adevărata medalie de aur! În afară de asta, urmăresc cu atenție și emoție istoriile personale ale sportivelor și sportivilor refugiați. Mărturiile lor să contribuie la încurajarea societăților civile să se deschidă cu încredere tot mai mare la toți, fără a lăsa în urmă pe nimeni. Urez marii familii olimpice și paraolimpice să trăiască o experiență unică de fraternitate umană și de pace. Fericiți făcătorii de pace! (Mt 5,9).

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 473.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat